Riba Ildikó: Életünk emlékei



alázatosan reszketőn ölelnélek
ujjad szégyenlősen keresné ujjamat
szél kócolta hajunkat lisztesre színezi
homlokunk felett menekülő időben
beteljesületlen vágyaink sora

igaz válaszainknak hitelt nem ad senki
félre sikerült fakó életünk emlékei
kísértetként éjjelente visszajárnak
nélkülük semmik vagyunk: csak árnyak
elfolyó surrogó hangú éjszakában 



Kép: Dr. Krekó Imre Liftkosz című képe


Kapolyi György: Hű de silány



Mert nem képesek egy tisztességes embert odaültetni, aki az asztalra csap!
Mert aki megpróbálta, az is csak akkor, ha furnérozott volt az asztallap, és vastag terítő volt rajta.
Mert ha nincs terítő, és egy vastaglapú tölgyfaasztal van kéznél, ami üt, és még szálka is mehet a kézbe, akkor bizony meggondolandó a csapkodás !
Fene rossz vége lehet a mutatványnak, különben is, ha indulatból esik meg a csapás, akkor fáj, még csuklótörés is lehet a vége, ha látszat indulatból üt, akkor nem durran, igaz akkor nem is fáj, de hol a hitele a felindulásának?
Közel sem olyan veszélytelen ez a mutatvány, mint hinné bárki is.
Az embernek mindössze két ökle van, vigyázni kell rájuk, nem okos holmi divatos népszerűségre törő baromkodás miatt megnyomorodni.
Mert ha mégis megtörténik, azt mondják, ez aztán egy tisztességes honfi, semmi megalkuvás vagy megvesztegethetőség, ez egy tökös legény, ez kell a nemzetnek.
Aztán lerokkantosítják, a nyugdíjából még a tenyérnyi garzonját sem tudja fizetni, aki elalszik a kukák között, és hajnalban elviszi a szemetes a szeméttel.
Évek múltán szobrot állítanak neki, alacsony posztamensre, hogy emberközelben maradjon, és lépten, nyomon levizelik a kutyák.
A rohadt kölykök lefújják színes festékekkel, és szemüveget rajzolnak neki, úgy áll ott, mint a tulajdon hülye öreganyja, és nem lehet mást csinálni vele, mint kiröhögni.
A hajdani hőstettére már senki nem emlékszik, meg a kutyát sem érdekli az egész marhaság, már csak benne él a történet, ha ugyan a bronzfejében van valami, amivel emlékezni lehet.
Ezért nem érdemes az asztalt csapkodni, mert az élet munkáinkért nem fizet, mert több esze van, mint az igazság bajnokának.
Az asztalcsapkodás amúgy is egy teátrális szánalom, egy tortadobálás, amin már kínjában nevetgél a néző.
Épeszű polgár az asztalnál mindössze üldögél, eszeget,- ha valamit elé tesznek, és viselkedik, hogy máskor is odaengedjék.
Ha rendes nevelést kapott, tudja, hogy nem zabáljuk le a terítőt, és nem eszünk bele a másik tányérjába, de asztalt semmiesetre nem csapkodunk.
Ha ne adj Isten valami tűrhetetlenül ostoba dologról hallunk, lehet fejcsóválva cöcögni, de nem csapkodni. Nem tudhatjuk, hogy a mellettünk ülő nem e érintett, és akkor lesz következmény.  Igaz, lehet belőle később szobor, de jönnek is a kutyák, satöbbi.
Csak óvatosan szabad felháborodni, úgy, hogy akár fordítva is értelmezhető legyen, aztán mindenki úgy érti, ahogy akarja.
Ez a hosszabb élet titka, kell a francnak a szobor, jobb ma egy élet, mint holnap egy dicsőséges halál, persze szoborral.
Amit balhé esetén beolvasztanak és kiöntenek ágyútalpnak, és immár arc nélkül azt teszi, ami ellen ágált.
A buzgómócsing, elfelejtette, hogy minden igazságnak látszik, csak nem mindegy honnan nézzük, meg kell találni a helyes szöget.
Ha meg téved, hát tévedett, ugyan az lesz, mintha nem bakizott volna, mert ha a volna ott lett volna, de nem volt ott, mert nincs ott soha.
Ezért kevés olyan hülye van, aki megveri az asztalt, és azért az egy perc elismerésért bevállalja a csuklótörést, meg amit a zajkeltésért kap.
De lehet, eltörik a két lábát is, hogy máskor ne tudjon odamenni az asztalhoz.
Hát ezért nem találnak olyan embert, aki az asztalra csap.


Kép: Kapolyi György Megoldhatatlanságok című alkotása


Urbán-Szabó Béla:Tudni a szerelmet



Itt egy könyv,
ott egy könny;
száll a lélek,
száll a szó,
jó volna tudni,
mi a jó.

Jó volna tudni
a szerelmet…

Hol kapunk
ma kegyelmet?
Hol könny,
hol könyv,
bármi jöhet,
csak ne közöny.


Radmila Marković: Micsoda világ!



Romhalmaz veszi körbe roskadozó házamat,
az idő foga belülről, kívülről rágja falumat,
az ország elveszi jogtalanul azt, ami az enyém,
nekem pedig  boldognak kellene lennem,
mert másoknak tűzrevalóra sem tellett.



Folinek Magdolna: Gyolcs aranya



Leforrázott szívemben
sajogva lóg,csüngő fényben,
a téged kiáltó ózon hiány
s hűs leveit keresi a sóhajtó nyár.

Mily hőség emészti lelkem
s benne hamuvá halt szobád,
mily égető idő,mely gyolcsért kiállt
s veszni hagyja,ó- igézeted hajnalát.

Gyolcsával takargatja sebeit
a hűsítő hópikékkel hömpölygő vágy,
szétrianó tüzeket álmodik tovább
s új bőrrel cserzi,friss illatú tavaszban,tüzes fészkű aranyát.


Tóth Sarolta: November



Koszos ablakon kilátok:
ákom-bákom vonalak,
leveletlen faágak.
Károgó fekete madár,
éles csőrében dió-halál.
Hajnali harmat dérré dermedt,
integet a decembernek.
Kopár a táj, szél sikolt, fáj.
Bárányfelhők , Ködhomály!


Kép: Batta Eszter Fekete madár című festménye




Kőhalmi Levente: Létezni a való












Fáj, ahogy tovatűnik,
de soha meg nem szűnik… (létezni a való)

Ha sírsz néha, a mosoly baljós, bús árnyai játszanak fönn,
majd újra arcodon csordul konokon az a csúf könny,

mit megrónál, mit vádolnál,
mit minden bánatodért okolnál.

Szereted, mert szeretni kell!
Titkolod, mert tagadni kell!

S az egyetlen oltár előtt állva,
a végtelenbe veszve, szállva,

epekedve és színészien szenvedve,
néha a szennybe is beleveszve,

a tiéd ő, csakhogy önálló
ez a szomorú tabló, s mert fájó,

leigázod, megalázod és színleled,
de legbelül ott a tisztelet, mely nem feled,

bár nem is tesz mindennek eleget.

Kapolyi György: Nórának szeretettel



Tömeg, zaj, az egymásba érő autók kipufogóinak fojtó bűze, vastag függönyként vette körül. A fullasztó hőségben, úgy érezte, nem kap levegőt. Csak arra volt ereje, hogy figyeljen, nehogy nekimenjen valakinek. A vele szembejövők végtelen sora, összemosódott arcaikkal, egy nagy masszára emlékeztették, valami nyúlós, valószínűtlen halmazra, amihez neki semmi köze.
Bizonytalan léptekkel ment, nem nézett sem jobbra, sem balra. A fülsiketítő zajok, egyre távolabbinak tűntek, eluralkodott agyában egy furcsa csend, ami nőtt, és egyre nagyobb lett. Egészen lelassultak léptei, úgy araszolt előre, mint egy alvajáró.
Rég elfeledettnek gondolt gyerekkori emlékei tolakodtak tudatába, nyaralások, arcok, hangok, régi, megfakult történések, amik erőszakos jelenlétükkel, mindenről elterelték lankadó figyelmét.
Odatántorgott egy járdaszegélyt díszítő kuszmadt ecetfához, átölelte, nem érzett mást, mint csendet, és valami sosem tapasztalt megkönnyebbülést.
Utolsó emléke, valaki kedvesen megfogja a kezét, ő súlytalanná válva emelkedni kezd.
A fának dőlve ült, kinyújtott lábakkal, előrebukott fejjel, arcán csendes mosoly. A tömeg, zavartalanul hömpölygött tovább, észre sem vette senki.
A lét racionalitása. Aki szem magasság alatt létezik, az nincs is. Azt lehet nem észrevenni, lekezelni, rátaposni. Viszont előnye, hogy nem lehet átnézni felette, semminek látni, felsőbbrendűséget fitoktatni, ami rendszerint nincs is, de ez nem zavarja a fitogtatót.
Feltámadt a szél, arcán érezte, a föld porának bizsergető jelenlétét, szinte simogatásnak tűnt, egy villanásra eszébe jutott, hajdani gyerekkorából, anyja kezének óvatos, szeretetteljes érintése.
Régen volt, talán igaz sem volt.
Mennyi cipő – gondolta, mennyi ember. Előrehajtott feje, csak ezt engedte látni, félig hunyt szemeinek.
Két pár, kisméretű cipő állt elé. Két, olyan hat éves forma gyerek lehetett.
Leguggoltak, arcát keresve. Szótlanul nézték egy darabig, aztán elszaladhattak, mert eltűnt a két gyerekcipő.
Ilyen az élet - gondolta. A cipők jönnek, vannak, és elmennek.
Csak a volt marad. Ebből áll a világ.
A végtelen is véges, és a véges is valahol végtelen.


Kép: Kapolyi György Nyugalom című alkotása




Bige Szabolcs: Gyöngyszem a Szabin Hegyek lábainál



Nursia (Norcia), Szent Benedek szülővárosa

 Kanyargós úton autóztunk Perugia hegyei között. A réteges bazalt lapok ijesztően kinyúlnak az út fölé. Az ilyen helyeken tornácszerű beton építmények – galériák - védik az úton haladókat. Lenyűgöző az átmenet Umbria lankáiról a Monti Sibillini (Szabin hegyek) szurdokaitól szabdalt hegyei, keskeny völgyei között. A Tevere dúsan termő széles völgyéből egy hosszabb alagútban folytatódik az aszfaltút, s a másik oldalon, mintha egy más földrészre kerültünk volna: meredek szilafalak és harsogó hegyi patakok kísérik autónkat, a langyos kora tavaszi levegőt csípős hegyi szél váltja fel, s kanyar kanyart követ. Nem sietünk, inkább a tájat csodáljuk. Az alagutak egymást követik, valamint a falvak, városkák, melyek legtöbbször a fejünk felett magasodó hegyeken épültek. Mind, akár egy-egy erődítmény – letűnt századok harcainak, csatáinak emlékei.
  Aztán egy nagyobb ívű kanyar után elénk tűnik a város, utunk célja – Norcia.
  A Római Kapun hajtunk be a városba, s az egyirányú utcák útvesztőjében elveszítjük az eddig is mérsékelt tájékozódási képességünket. Másnap aztán kiderül, hogy gyalog járva minden közel van, hiszen az egész Norcia a falon kívüli területekkel együtt sincs több 50-60 hektárnál. Teljesen helyreállított városfal övezi, és madártávlatból szív alakúnak látszik, mintegy jelképezve lakosainak szívélyességét.
  Itt született Szent Benedek 480-ban (ikertestvére Szent Skolasztika), aki a Bencés Rend megalapítója, ő alkotta a szerzetesi Regulát, a közösségben élő szerzetesek szabályzatkönyvét, mely Európa szerte ma is érvényes rendtartás a kolostorokban. Életéről kevés adat maradt fenn, de műve – a szerzetesség megteremtése, a keresztény egyetemesség – ma is meghatározó. 1964-ben a pápa „Európa védőszentjévé” nyilvánította. Ez nem is meglepő, ha tekintetbe vesszük, hogy több mint 1500 évvel ezelőtt a Regulában megfogalmazta a közös keresztény Európa eszméjét.
  Ismerősen cseng nekünk Szent Benedek neve – bencések élnek hazánkban is, például Pannonhalmán, Győrött, Budapesten, Tihanyban, sőt a Brazíliában, Săo Paolóban működő apátság is a Magyar Bencés Kongregáció keretébe tartozik.
  Ezen röpke kitérő után térjük vissza Nursiába.  Még ötezer lakosa is alig van, de 11 templomot számláltam össze a falakon belül, és van színháza, a Városi Színház, ahol heti kétszeri rendszerességgel tartanak előadást az ország minden részéből érkező társulatok. A középkori falak teljesen restaurálva állnak, alig mutatva a századok viharait, s rajtuk hét városkapu nyit utat a világra. Az épületek legtöbbje is több száz éves – egyik-másikra rá is írták az építés évszázadát. A várost többször sújtó földrengések miatt szigorú építési rendet valósítottak meg. Minden épület masszív, kőből épült, magassága meghatározott. Még a templomok tornya is csak addig magasodhat, ameddig még „biztonságos”. Az 1997-es Umbriát megrázó földrengés, amely például Assisi templomait, házait olyan nagyon megrongálta, és sok emberéletet követelt, itt nem okozott számottevő kárt.
  Bámulattal vegyes csodálattal figyelem a keskeny utcákon bravúrosan közlekedő autókat, s a mellettük nyugodtan járkáló gyalogosokat, a boltok ajtajában vevőkre váró, kényelmesen ácsorgó kereskedőket, a tér simára koptatott márvány kövein üldögélő, a tavaszi napon sütkérező férfiakat, a téren labdázó gyermekeket, a pizza tésztát szeletelő pékinast.
  Figyelem a hétköznapok nyugalma után felpezsdülő nyüzsgést szombat-vasárnap, mikor is ellepik a várost a látogatók, a turisták. Idegen ajkú alig van közöttük, inkább a belföldiek látogatják a korzó látványosságait, az ódon sikátorokat, templomokat, pizzeriákat. Ilyenkor későig nyitva tartanak a sonkákat, szalámikat, sajtokat árusító boltok is. Egész heti forgalmuk a töredékét se tette ki a szombat-vasárnapinak, s így nem csoda, ha zokszó nélkül dolgoztak ezeken a napokon. A hentesáru éppen úgy, mint a sajtok helyi előállításúak. Kezdve a tehenektől, juhoktól a vaddisznóig, s a híres szarvasgombáig, mind Norcia környékéről valók, és a kész termékek annyira tipikusan helyiek, hogy Rómában az ilyen hentesárut forgalmazó boltokat „Norcineria” néven nevezik.
  Hallgatom az utcák dallamos zsivaját a napsütötte délutánokon, a hűvös reggeli órák csendjét, s a csengő-bongó harangszót déli tizenkettőkor... Érdeklődve nézem a zöldséges kínálatát – alig találok számomra ismeretlen árut -, ellenben meglepődve tapasztalom, hogy nem ismerik sem a petrezselyemgyökeret (zöldjét is csak szárítva), sem a zellergumót. A zeller szárat – sedano - ellenben darabra mérik. „Quanto? Uno?” - kérdezi a kereskedő és már tépi is le. „No, due!” – felelem, s már tépi a következőt. Mérlegre teszi, aztán mondja az árát: 15 cent. A hagymát, a paradicsomot (van belőle 10 féle), paprikát, meg amit még kérek, darabra vásárolom. (Nem halmozzuk, naponta frisset veszünk). Az üzletből kilépve mindketten megköszönjük – én az árut ő a vásárlást. Mosoly itt, mosoly ott.
- A viszontlátásra! Arrivederci! 


Folinek Magdolna: Hang örök tartománya



Nem halhatok meg boldogtalanul
utolsó perceimben felfoghatatlanul,
tiszta szívemmel kell csenddé válni, ami hasznosul
mint fehér kristály törésein, felcsillanó édes életút.

Nem hallhatok meg árván, kárhozottul
mint mély tágulat vermébe szakadt nyomorult,
fehér sirályok lángjaiba szálló búmmal, portalanul
mint homok dűnék alá fojtott, forrásért rianó alagút.

Nem hallhatok hangtalanul
mely születésem hangjait gyalázná, válaszul,
de hallhatok éveim hegedűjével
pirkadati örök szerelmes bút.


Tóth Sarolta: Parabola



Nyakatekert szófüzérek,
értelmetlen képregények
sznobokat gyönyörködtetnek.
Isteni gyermek, angyal köntösben,
istállóban kérődző tehenek,
párás meleget lehelnek.
Karácsonyi legenda ihlete,
ezüstfenyőfák díszlete,
hópelyhek harangjátéka,
családi szeretet-lakoma, téka.
Világbéke fegyverekkel,
ünnepelünk szent énekkel.
Sok az árva, boltok zárva.
Hajléktalanoknak tea,
uraktól levetett, megunt ruha.
Jótékony adakozás nyugtató,
fájdalmakra dohány-adó.
Romantikus ünnepi káosz,
normális elmékre frászt hoz.


Kőhalmi Levente: Vázlatkép


















Eme elvadult házban
forog, fürdik, szenved az árban
sorsát dús kacagással sirató ember,
ki rám nézhetne, de már nem mer.
  
Pillantásának súlyos ára van.
Érezzük csak, hogy halkan, porosan kattan,
képernyőn keresztül rábámulunk,
majd ijedten azonnal visszavonulunk.
  
Oly szívesen hazudnánk örömünk,
ám belül oly megrázó gyötrelmünk,
hogy szemünkben csillan most szomorút,
s fon körénk friss virágból koszorút.

Finom ujjak ébresztettek egykoron vágyat,
szerelmünkben most is ragyog e bánat,
a feléd üvöltve kimondott alázat, gyalázat,
mert porosodik, mint félrevetett képvázlat.
  
Íme hát ez elvadult házában,
vonagló, lángoló táncában,
sorsát zokogással ünneplő ember,
ki nyílna már, de épp ésszel nem mer.

Kőhalmi Levente: Sekély vizeken jártam











Sekély vizén jártam szép tavaknak,
s az illattal mely körbeleng,
elébe menvén szép szavaknak,
sors-é az, ki békét teremt?

Üres percek tükrén át büszkén avatnak
erőt s egót, mely illúziót nevelt,
s borúkönnyek vajh’ meddig tartanak,
ez álom meddig tart, s mit kezelt?

Kapolyi György: ÁTVÁLTOZÁS



A varjú, egyik reggel arra ébredt, hogy kanári akar lenni.Eleinte őt is meghökkentette szándéka, de gyorsan elmajszolt pár diót, az mindig megnyugtatta.
Mikor felocsúdott első meglepetéséből, kényelmesen kiült fészkének peremére,és megszólította saját magát.
Te varjú- mondta, ezt higgadtan végig kell gondolnod. Ez egy nagyon komoly és nagyra törő elhatározás részedről, egy sosem hallott extrém igény, egy új korszak nyitánya, aminek úttörője vagy, bevonulsz a történelembe.
Ettől a felismeréstől úgy megrendült, majd lezuhant a fészek széléről.
Hű, a kurva anyját- krákogta lihegve, majdnem rábasztam- szólt, és visszamászott a fészek biztonságába.
Itt is tudok végiggondolni- mondta, a gondolkodás a lélek sója, erre a nehéz ügyemre jól fog jönni egy kis só.Na, szóval ott tartottam, hogy kanári akarok lenni.
Olyan gyönyörű sárga színe van, és annyira andalítóan szép az éneke, hogy szinte megkönnyezem, ha látom és hallom trilláit.

 A varjú, első ténykedése, elrepült az erdei vegyesboltba a nyesthez, és kért olyan sárga festéket, amit nem mos le az eső.Vett hozzá nyest ecsetet, jó drága volt, de abban maradt, hogy az ember magától ne sajnáljon semmit.A nyest nem értette minek neki ez az egész, de a varjú azt hazudta, kifesti belül a fészkét, hogy világosabb legyen.Amint hazaért, izgatottan nekiállt az átváltoztatáshoz.
Nagy műgonddal befestette minden tollát, különösen odafigyelve, nehogy bárhol is kimaradjon akár egy pihe is.Már dél is elmúlt mire készen lett vele.
Elrepült a folyóhoz, és a víz tükrében megnézte magát. Majd elájult a gyönyörűségtől.
Ez igen! – lelkendezett reszkető hangon a megilletődöttségtől. Hát büdös bogár legyek, ha nem verem kenterbe az összes kanárit. Már csak a hangommal kell valamit csinálnom, mert ha megszólalok, azonnal kisül a turpisság.

Úgy döntött, elmegy a pacsirta házába, aki mégiscsak énektanár, majd az elintézi ezt a hangi problémáját.
Hát, mi tagadás, a pacsirta igen meghökkent, de elvállalta, mert a tanításból élt, nem engedhette meg magának, hogy az elmebetegnek hitt varjat elzavarja.
A varjú, vasszorgalommal járt az énekórákra, és teljes erejéből trillázott, skálázott, úgy érezte sokat javul a hangja. Ez földöntúli boldogsággal töltötte el egész lelkét, a pacsirta meg kétségbe volt esve, mert az énekórák alatt, egész tömeg gyűlt össze a háza előtt, és mindenki fetrengett a röhögéstől.Nem csoda, a varjú úgy igyekezett, hogy harsogott énekétől az erdő.
Már három hete tartott ez a kálvária, a pacsirta szinte belerokkant.
A tanítvány meg csak ordított, károgó hangja lekeveredett a tanultakkal, olyan hangzavart produkált, mint egy kivénhedt fűnyíró.
A pacsirta bánatában már az utolsókat rúgta, mikor megsajnálta az erdei szellem, és a varjúval tökéletesnek hallatta énekét, aki bejelentette a pacsirtának, többé nem jön órára, mert kifogástalannak ítéli meg hangját.
A pacsirta rettenetesen megkönnyebbült, a varjú meg boldogan tért haza fészkére.
A kikiricssárga nagy madár meg minden idejében a fák között repkedett, és énekével felverte az erdő csendjét.
Úszott a boldogságban, az erdő lakói kórusban nevették. Ő, az egészből nem vett észre semmit, mert kizárólag saját csodálatos énekét hallotta.
A vén bagoly, csendesen ült az odúja előtti ágon, és figyelte a varjút.
Mit szólsz öreg- kiáltottak fel hozzá az állatok.
Hát nem kell az embernek halálra röhögnie magát ezen a hülyén?Hát- lehet, hogy tiszta hülye a varjú, de ugyanakkor irigylésreméltó- válaszolta.
Mert mindegy mit művel az ember életében, ha boldog tőle, akkor győzött.
Sosem az én, vagy a ti véleményetek számít, mindig csak az övé, ha róla van szó.
Ha neki sikerült boldoggá válni, az bizony csodálatos.


Kép: Kapolyi György Liza 2 című alkotása

Radmila Marković: Édes óhaj



Édes óhaj ível a kórház felett,
bent közömbös arcok nem ígérnek,
agyakban cikázik a gondolat,
mint ifjú gazella a réten, úgy szalad,
eléri a tettre kész gyógyfürdőt,
hófehér ágyakból émelyeg az ébredés,
arcokról csepeg: segíts vagy itt a vég?
Izzadó kezekből kicsúszik az ésszel
a ki tudja meddig még.

Édes óhaj ível a fürdő felett,
az ágyakból itt is fájdalom remeg,
szemekből üvölt a segíts nekem…
Álom borul a sokfajta fájdalomra.
Édes óhaj éjjeli fénnyel a hajnalt várja.


Seres László: Sólyom légy



Mondj nemet s légy erős
Ha mások igent várnak
Kelyhe légy a szónak
Virága a szájnak
Úgy nézz szét hogy láthass
A szívedre hallgass
Sólyom légy az égen
Ne gyenge szélkakas
Hit és remény nélkül
Értéktelen bábként
Kincs légy más kezében
Ne hasztalan játék

Dacolj a viharral
Mely vitorlád tépi
S szavaid igazát
Senki meg nem érti
Akkor is ha árja
Hullámsírba temet
Mondj nemet ha tudod
Hogy igent nem lehet
Poklok fenekén is
Mikor a tűz éget
S kivágják nyelvedet
Így érdemes élned


Tóth Sarolta:A bűnöző dala



Dicsérendő szorgalommal
lopok minden alkalommal.
A zsákmányt eldugom,
amíg le nem bukom.
Börtönbe akarnak csukni,
hisz nem tudta eddig senki,
kleptomániám van,
betegség ez a baj.
Börtön helyett terápia,
itt múlik el a mánia.
Fáj a hiánytünet,
a lopásban szünet.
Megtaláltam a megoldást,
rablóként folytatok lopást.
Jobban jövedelmez,
rémületet keltek.
Sajnos ez már nem betegség,
előre kitervelt vétség.
Bilincs kattan a kezemen,
letöltöm a büntetésem.
Szabadulás után
gyilkolok majd talán.
A bűnöző nem változik,
génjeiben sátán lakik.
Igazi élvezet,
ez szerez örömet.


Haász Irén: Ne emelj gátat




Én vén leszek, tudom, s te ifjú lány,
s mert nem nyom a kor, könnyed és vidám.

Ne emelj gátat, ha folyó vagyok,
ne légy felhő, ha játszom csillagot.

Tudd, ha a játék többé nem játék,
tilt nyúlt izom és szuvas csont-tájék;

ha szállni vágy, mégsem enged a test,
a porc, az ín, a vérfolyam is rest,

és engedelmes nem lesz már soha.
S te csalódottan nézel máshova,

mert fintorogva döbbensz rá, kereszt,
kopó a test, s bár szolgál, nem ereszt,

s egyszer megáll, revansot követel.
Akkor segíts, akkor ne fordulj el.

Az együttérzést is tanulni kell,
a léted, kicsim, azzal teljen el.


Riba Ildikó: Csorba időszelet



gyengéd érintéssel adott bók
vágytól övezett csalfa csók
szúró szálka: nem életre szól
mély megalkuvás sebet ont

elsuttogott sejtelem
töredék egész helyett
végtelen csendes csorba
időszeletet fog csokorba


Kapolyi györgy: KAMRA



Úgy gondolom, a negyedik agykamrában tárolódnak az emlékek. A rengeteg doboz egymásra  hányva pihen a sötét csendben, és halkan mozdulatlanul él.
Minden doboz oldalán a felirat, pontosan felvezetve rá a dátum, mikor lett elővéve utoljára, és milyen súlyú.
Mert vannak igen súlyosak, fekete címkéikről felismerhetők. A közepesen nehezek zöldek, a vidámak pirosak, a szomorúak kékek.
Az emlékfoszlányok és töredékek dobozai színesek. Várnak, mikor veszi őket elő az emlékezés.
A felidézett, frissen és fürgén a fénybe lendül, képekben mutatja meg magát a lélek szemeinek, visszavarázsol érzéseket, hangokat feltámasztva a „Régen” - délibábos zűrzavarát, visszahozva az emlékező akkori perceit.
Igen. Úgy gondolom az emlékek a negyedik agykamrában élnek, és várnak. Számtalanszor   feltámaszthatók, és mindig visszavisznek a kívánt múltba. Minél inkább megtanulsz, befelé figyelni, annál élesebben, élethűbben tér vissza a múlt idő, kiteljesítve életed óráit, benépesíti csendjeidet.
Emlékezni tudásod köréd építi saját magadat, belakja belső kertjeidet. Magányodat oldja, megérteti veled, nem kifelé élsz, csak látsz, kitekintesz abból a zárt-egyszemélyes világból, ami a tiéd. Nézed a körülötted nyüzsgő egyszemélyes világokat, akik nem látják, vagy nem merik látni, hogy egyedül   vannak, nekik kell kiszínezni magukból önmaguk életterét, benépesíteni azt a valamit, amit életnek hisznek, ugyanakkor másoktól, mások jelenlététől várják a megoldást.
Nem hiszik el, a kulcs bennük van, amekkora a merszük, annyira lesz sikeres az életük.
Megoldásokat ki-ki csak magától várhat, nincs általános recept. Mindenkinek meg kell találni önmaga bűvös szavát, ha nem sikerül, jön a magány.
Az emléktárban rengeteg anyag halmozódik fel, meg kell tanulni használni őket, a kiteljesedés,  nélkülük nem megoldható.
Az emlékeid te vagy, az ember egyszerre él előre és vissza,a tér és idő nemlétező fogalmak, ha vagy, akkor egy összefüggő folyamat vagy, ha meg elmúltál, akkor meg eltűnsz.
Emlékeid élethossza azonos a te fizikai léted hosszával.
Idővel sokasodik a volt, és távolodik, a van fontossága, egyre inkább az emléktáradból létezel.
Bölcsebbé válsz, megkülönbözteted a súlyos-vagy csak annak tűnő eseményeket.
Úgy gondolom a negyedik agykamrában tárolódnak az emlékek.
Ez az élő-szendergő archívum várja, mikor veszi elő egyiket-másikat az emlékezés.


Kép: Kapolyi György alkotása


Jéga Szabó Ibolya:Hólikká démon ünnepén



Hófehér falú szobában ébredt fel Gandhar, és ahogy körülpillantott, még négy ágyat számolt meg. Mindnek volt lakója, magához hasonló korúnak látta őket, talán kisebbeknek, így az ágyban fekve nehezen tudta megítélni a korukat. Csendesen szuszogtak, nem beszélt egyik sem. Gandhar arra gondolt, hogy biztosan félnek hangoskodni, ebben a halálos csendben idebent.  Kint zene szólt, énekeltek, táncoltak az emberek, Hóli ünnepe volt, a tavaszünnep. Talán azt hallgatták.
Fogalma sincs, miként került ide, csak arra emlékezett, hogy a bódéjukban feküdt, már napok óta, nem tudott kimenni, annyira gyenge volt, guberálni meg végképp nem lett volna képes, nem volt vize, sem étele, se pénze.  Kezdetben hányt, később a hasmenés gyötörte. A húgára gondolt, alig egy hónapja halt meg. Jalaja is csak hányt, később meg csak feküdt, nem szólt, és a szeme csukva volt mindig. Néhány napig így feküdt, majd egy reggel felült, a mamát hívta, hátrahanyatlott és nem mozdult többet. Olyan könnyű volt, amikor lepedőbe csavarta, mint egy kiskutya. Mindig kisebb volt a hasonló korú lányoknál, de mire meghalt, nem maradt más belőle, csak egy kevés csont és bőr.  Jó már neki, a mamával lehet, velem úgyis csak szenvedett - gondolta szomorúan.
 Soha nem volt elég ennivalójuk, pedig ketten guberáltak, hol fémet, hol műanyagot, de mindig becsapta őket a kereskedő, hiába na, kicsik voltak, és nem volt velük felnőtt. Apa már olyan régen meghalt, hogy alig emlékszik rá, Jalaja még, pici volt. A mama tavaly halt meg, napokig sírtak, azóta ketten jártak dolgozni minden áldott nap. A húga szorosan a nyomában tipegett, még aludni sem mert egyedül. Elalvás előtt mindig pityergett a mama után, ezt nem szerette, mert legszívesebben maga is bőgött volna vele, de hát a fiúk nem sírhatnak, még a húguk előtt sem. Szinte soha nem nevettek anya halála után. Ám egyszer nagy öröm érte őket, mert, egy táskában kislányruhára leltek, és egy pár szandál is volt az alján. Igaz, Jalajának nagy volt a ruha is, és a szandál is, de nem törődtek vele, a lányka boldogan dobta le régi rongyokat és mosolyogva vette fel a találtakat. Na, akkor nevettek, szívből, hangosan, de este ismét sírdogálással tudott csak elaludni a húga, most azért itatta az egereket, mert anya nem láthatja a szép ruhában, mondogatta hüppögve.
Biztosan a szeméttelep pusztítja el az embereket, sokan halnak meg itt a dharavi nyomornegyed nyugati felén, a szemétlerakóknál. Különösen a gyerekek, azok halnak sokan, főleg akik már guberálni járnak. Biztosan a füst mérgezi meg őket, folyton kaparta a torkunkat – morfondírozott magában Gandhar.
 Lehet, hogy mindennap fürödni kellett volna a patakban, de kinek lett volna kedve ahhoz mindennap, mikor estére, már alig bírnak enni is a fáradtságtól. Víz is kevés, amit ingyen osztogatnak a krisnások, az kevés, épphogy inni elég, nemhogy mosakodni. Még gyengének érzi magát, de nemsokára felkel, most nagyon jó ezen a puha ágyon feküdni. Még nem is feküdtem rendes ágyban soha - suttogta halkan.
Álmélkodva tapogatta meg a hófehér lepedőjét, minden tisztán ragyogott. Nagyot szippantott a tiszta levegőből, nem érzett büdös, égett gumiszagot, fojtogató bűzt. Nem szokott ehhez a rendhez, félelemmel töltötte el.
Hol lehetek?
A szeméttelep mögötti bódérengeteget mindig a káosz és a zaj uralta. Szenny,  és ürülék borította az utakat. Hatalmas rajokban sirályok köröztek, fülsüketítően vijjogva a szeméthegyek fölött, rühes kutyák, csontsovány tehenek kóboroltak, élelem után kutatva, és mindent elleptek a legyek. Itt csend van és nyugalom. Ez olyan jó –gondolta.
– Mindenki alszik? – kérdezte elég erőtlenül.
– Nem mindenki, hogy hívnak?
– Gandharnak.
– Engem Galavnak. Honnan jöttél?
– A dharavi nyomortelep nyugati feléről, van ott egy bódém, a szüleimtől örököltem, ők meghaltak már, és a húgom is. Tíz éves vagyok és nem jöttem, valaki idehozott, de nem tudom ki, és azt se, hogy hol vagyok.
- Keresztény irgalmas nővérek kis kórházában vagy, és biztosan a nővérek hoztak ide, valaki szólhatott nekik. Itt csak gyereket gyógyítanak.
– Te honnan jöttél?
– Én is dharavi vagyok, és guberálok, a másik felén élek a szüleimmel és két öcsémmel. Nekünk van tévénk is.
– A szüleid hoztak ide?
– Igen, már azt hitték meghaltam, de mégse. Már egy hete itt vagyok. Nemsokára fel tudok kelni és elmehetek.
– A többieket ismered?
– Nem, a nevüket sem tudom, most hozták őket a napokban, még nincsenek jó állapotban.
– Engem mikor hoztak?
– Talán három napja, reggel.
Az ajtó nyikorogva kinyílt, és egy zsúrkocsit tolt be két fehér ruhás irgalmas nővér. Sorba mentek ágyról ágyra. Vizes ruhával letörölték, majd csőrös pohárból, teával itatták őket. Valami kásaszerű ételt kanalaztak Gandhar szájába. Nem érezte éhesnek magát, de önkéntelen nyelte, a nővér kedves mosollyal biztatta, megsimogatta a fejét, és egy ágytálat tolt alá. A következő ágynál riadtan megálltak, az egyik nővér kifutott a szobából, és már jött is vissza, egy fehér ruhás férfival. Az orvos meghallgatta a mozdulatlan gyereket, és a fejét csóválta.  Behoztak egy hordágyat, majd a fiúcskát lepedőbe tekerve a hordágyra tették. A nővérek keresztet vetettek, az ágy végébe térdelve imádkozni kezdtek. Imájuk végeztével felálltak, és kitolták a szobából a hordágyat.
– Te ez meghalt? - kérdezte ijedten, Gandhar.
– Biztos, mert kivitték. A nővérek érted is imádkoztak ám sokat. Ők mindig imádkoznak. Ez a vallásuk.
A nővérek visszajöttek, folytatták a munkájukat. Amikor végeztek, a két még öntudatlan kis beteg ágya végén térdelve imádkoztak. Gandhar arra gondolt, vajon miért halt meg az a gyerek, hiszen őérte is imádkoztak. Lehet, hogy többet kellett volna. Szerencsés vagyok, mert értem pont elég imát mondhattak el.
Gandhar egy hét múlva már tudott járni, bár nagyon gyenge volt, de napról napra gyarapodott és erősödött. Galavot hazavitték a szülei. Megígérték egymásnak, hogy még találkozni fognak. Bár ebben egyikük sem hitt igazán, mert a dharavi nyomortelep olyan, mint egy hatalmas labirintus, milliónyi szegény lakóval. A szoba többi betegét nem ismerhették meg, mind meghaltak, új betegeket hoztak.
Gandhar nem tudta, mitévő legyen, merre menjen a gyógyulása után. Egy darabig segített a nővéreknek a házban, majd egy nap elment az egyik nővérrel egy betegért, és akkor meglátta az üresen álló bódéját. A szomszédok vigyázták, nehogy elfoglalja valaki.
Elbúcsúzott a nővértől, sírva hálálkodott, és bement az üres bódéba, ahol minden úgy volt, ahogy otthagyta két hónapja. Leült az ajtó elé, bámulta a nyomort, a káoszt, a mocskot, és mégis otthon érezte magát, ide született. Itt fog meghalni is, de nem lesz, aki fizet majd a halottégetőknek. Azért a sok halott kisgyerekért, akiket megölt a szeméttelep mérge, azokért sem fizetett senki, csak odatették valamelyik felnőtt halott mellé őket. Ki törődik itt a gyerekekkel, csak születnek, ha elérik a négy évet, mennek ők is guberálni az anyjuk után, és a többségük soha nem ismeri meg a felnőtt életet, és azt sem, hogy van élet a szeméten túl is, pedig idelátszanak azok a csodálatos fényes mumbai felhőkarcolók. Gandhar arcán végigfolytak a könnyek, siratta anyját, apját és a kishúgát.
Felvette a gumicsizmáját, szakadt kesztyűjét, bekötötte a száját, egy piros kendővel, majd a hátára vette a nagy zsákját, és nekiindult a szeméthegyeknek.
PS.
Szerte a világon 200 millió gyermekmunkást dolgoztatnak, többnyire éhbérért. Ennek oka a szegénység, és ezek a gyerekek anyagi, szellemi nyomorban élnek, kitéve betegségeknek és megaláztatásoknak. Vannak helyek, többnyire Afrikában, Afganisztánban, ahol rabszolgaként, egy kis élelemért robotolnak. Dolgoznak aranybányákban, földeken, szeméttelepeken, téglagyárakban, nagyvárosokban koldusként, és még az is megeshet, hogy a kidobott mobil telefonunkat ők szedik szét.


Seres László: Hamis feltámadás



Gyávák osztoznak féligazságokon
A vetőmag tiszta földbe vágyik
Érlelő hit viszi mint a Megváltót
Tövises útján a Golgotáig

Összenyálazott színes máz ma a szó
Bőségről papol ki nyomorba dönt
Pokolra való mennybe emelteket
Kiveti magából az anyaföld

Senkit se szeret akit nem szeretnek
Emberré züllött rút hasonmás csak
Szívében vak gyűlölet burjánzik
Halált hazudja feltámadásnak


Urbán-Szabó Béla: Hajnali születés



Az éjszaka szeret,
mint anyaméh
magába ölel,
veled lélegzik
és táplál,
vére a tiéddel lüktet,
szívdobbanásra
szívdobbanása válasz...
Csodálkozva nézed
a feketeséget,
a szemmel
mérhetetlen teret,
és fölkiáltasz:
Mily nagy vagy anyám!
És lomhán elúszik
az éjszaka,
szelíden kitol
magából a világosságba
és magába fogad
a nappal vágya.
Halljátok,
új ember született!



Kép: vj. Póth Vecsei Mária Születés


Kelebi Kiss István:Visegrádi tél



Hajnal

a patak tőrét kövek élezik
habszikra villan
egy holló röptének
fekvő nyolcasát nézem
az Időre gondolok

a Várban sürgés-forgás
Mátyás vadászni fog

Délután


eltévedt madár ollója
a hóesés ruhájába belevág
s a pöttyös függöny mögött
a tájba befűzi a Dunát
és látom amint varrni kezdi a rést
látom szemüvegben a Mamát

Este

a fagyott hó beszakad
ekkora csöndben
lépteim ágyúlövések
a lámpák torkolattüzek
még casus belli vagyok
de béke lesz mikor hazaérek


Haász Irén: Nem leírható



A múló évek öltöztettek vágyba,
hogy újra hívj, nevess, vagy szólj reám.
Én nem készültem ilyen árvaságra,
mégsem értékeltelek igazán.
Hogy létezel, oly természetes volt!
Ikonná csak az évek érleltek,
mint élesztőgombák a nemes bort,
mint borostyánná ér a fa mézgája.
És sokasult, mint cseppből óceán,
fahéjas emlék, csillámló percek árja.
Most, Karácsonykor, úgy szorít a bánat,
úgy fáj a hangod, ősz fejed hiánya,
és a tudat, hogy már minden hiába,
nem boríthatlak szeretet-virágba,
- hogy nem leírható.


Tóth Sarolta: Közelítő tél



Lombhullató fákról
lassan hull a sok levél,
kései virágokról
üzenetet küld a tél.
Illatuk elillant,
harsány színük még remél,
lesz olyan személy, ki rájuk pillant,
csokorba köti még,
köszönti vele kedvesét.
Sűrűn esőcseppek zuhannak,
áztatják a földet télre,
készítve helyet a magoknak.
Kopasz fákon hallgatag madarak
csendet dalolnak.
Bágyadtan mosolyog a Nap,
vigasztalja a virágokat.
„Elhull a virág, eliramlik az élet”
az elmúlás sohasem téved.
Az egyén élete véges,
de örökké él a természet.


Riba Ildikó: Telehold



teleholdat nézem
felhők futnak az égen
jégcsap hintázik
madárként ágszélen

sercenő gyufa robban
pisla fénye lobban
táncol sötétben
elégve megtorpan

fanyar füstje utolsót int
feje hajlik úgy kacsint
rátalál komor elmúlás
karmazsin parazsat hint

kergetőző gondolatok
kényes kagyló nyomatok
fájhatnak húsomban
ráfonódnak idegfonatok


Kádár Sára Hajnalka: Emberek, a mi otthonunk a Föld!



Megettem már a kenyerem javát, de + 15 fokos, meleg karácsonyt nem értem meg.  Eddig.
 Jó pár éve figyelmeztet a tudós világ a globális felmelegedésre, az ózonlyukra, az ember felelőtlen önpusztítására. Sokan csak a vállukat rándítják erre, mások még azt se. Miért gondoljon a Föld jövőjére, az utódokra? Egyszer élünk, hallani gyakran. Igen, de a  Föld is egyszer él, s az unokák, dédunokák tán egyszer se, ha ezt így folytatjuk!
Vannak, akik örvendenek, hogy legalább kevesebbe kerül a fűtés, drága a gáz, a villanyáram. Még – még valamennyire elfogadható a hajléktalanok, az egyik fizetéstől a másikig tengődők ilyetén gondolkozása.  De hol vannak a többiek, a megszámlálhatatlanok? Akiknek nem gond a hideg időszakban 24 fokos melegben élni többszobás házaikban, alkalomhoz illő kocsikkal furikázni pár méter távolságra is, a hagyjuk már a széndioxid kibocsájtást, épp az én kocsim okozza a globális fel melegedést gondolatával.  A fontos, hogy nekik jó legyen. A  nagy erdőirtások, az őserdők felégetése, s mindemellett a megszámlálhatatlan pusztítások, nem érdekli őket vagy épp kihasználja azt!
Mindez miért?  A  haszonért. Az elkövetkező nemzedék sorsával mi lesz? Ugyan már, érdekli  is  ez a  haszonlesőket.
 Pedig nagy léptekben pusztul a Föld. Mindössze ötven év alatt rohamosan.
  Az én gyerekem még halványan emlékszik az évszakokra, de a  maiak  értetlenkednek a négy évszak hallatán ! Hogy lenne négy? Kettőt érzékelnek már: egy tűzkatlan forrót, s egy, esős, néha havas hideg-meleget.
 Mit  jelent  számukra a tavasz? Kizöldül a természet, s máris nyári ruhába kell bújniuk. Az én tavaszom más volt. Két, három hónapig is tartott, a zord tél után lassan melegedett a nap, csepegni kezdtek a jégcsapok, az utakon kásásodott a hó, majd erecskékben megindult az olvadás. Lassan lekerült rólunk a téli kabát, a sapka, a sál, s előkerültek a vékonyabb tavaszi ruhák.
Mi nyáron hónapokig fürödhettünk, napozhattunk, bokáig érő meleg porban járkáltunk, de este, reggel felfrissült a világ, s  óvatosan   melegedett , forrósodott a levegő. Most egyből pokoli hőség gyötör mindent, mindenkit.
 S az ősz, nahát,  az meg úgy elhúzódott, hogy még decemberben is zöldellnek a fák, nyílnak a virágok. S aztán bezúdul váratlanul a fagy, s  könyörtelenül  elhervasztja az életet.
A tél, a hó pár napig tart, épp hogy sikerül hóembert gyúrni, máris olvadni kezd, nem hallhatják lábuk alatt a csikorgó hó csodálatos hangját, s csak napokig szánkózhatnak, korcsolyázhatnak, mert alig három nap alatt elolvad a tél csodája.
Igaz, a mesében is három nap egy esztendő. De a mi életünk  nem  mese, a Földön élünk , emberek!


Kapolyi György: Kályha melege



A partvédő sziklák számtalan kis tengerszemében, szúnyoglárváktól nyüzsgő, tócsák élnek. Ezek a pár maréknyi vizek, a lárvák számára a végtelen világot jelentik, a létező dolgok kezdetét és végét.
A szédítő nyüzsgés, az élni akarás katartikus izgalmában, létük kezdeti stádiuma, megvédi őket nagy érzelmi viharoktól, drámai kimenetelű szerelmi dübörgésektől, mindenféle katasztrófáktól.
Csak maga a létezés, az „élek” ténye az egyetlen, ami számít.
Mert minden élet egyetlen valós értelme és célja, a vagyok, kézzelfogható igazsága. A fennkölt célok, vélt igazságok, és jóságos megnyilvánulások özöne, ennek a valóságnak, a színezésére történik.
Mert minden múlik, és elmúlik, elfelejtődik, és értelmét veszíti, a távozással.
Az önámítás, a vacogó félelem egyetlen eszköze, ami úgy, ahogy, de néha használ.
Harsogó önreklámok, hogy én igazságos, jó ember vagyok, becsületes, és megértő, ugyanakkor ezek elképzelt tartalmú fogalmak, mert honnan a fenéből sejthetném egyáltalán, hogy ezek valójában mit is takarnak.

Éktelen marhaságokat beszélünk be magunknak, és ha már szilárdan hisszük őket, megpróbáljuk eladni másoknak is.
És sikerül, mert igaz a mondás, hogy minden szarnak, megjön a szar vevője.
És ez, a tüneményesen gyermekded idióta körtánc végtelen, mert a folyton érkező új lárváknak minden vicc új, és lelkesítő.

A számtalan kis pocsolya, záporok duzzasztotta üregeiben, őrjöngve burjánzik az életigenlők lárvahada, és süt a nap, enyhe szél borzolja a ritkás, megtépázott nádat.

Tud maga éles látni?
Ordította át, a másik kis poshadó vizű tengerszemből, egy dagadt szürke lárva.
Én? – harsogott a válasz. Én, csak úgy tudok!
Ez azért lehetséges, mert vakon hisz magába, és a vak hit, mint alapok nélküli agyrém, elpusztítja realitás érzékét, és csak a halálos ágyán fog rádöbbenni, hogy az egész lárvai létezése, botrányos tévedés volt. És ez, akkora megrázkódtatás lesz, hogy egyből beleporlad.
Ugyan ugyan! Egy ekkora pesszimizmus, eleve kóros tünet, de olyan sokan vagyunk, hogy kötelezően jelentkezik selejtes lárva.
Érdekes, - így a kérdező, ha valaki egy elfuserált selejt, az mindenkit annak lát, csak saját magát nem. De ha saját magát is ide sorolná, az jelenthetné azt, hogy nem elfuserált. Egy igazi fuser, az magáról nem tuja, hogy az.

Mert mindig ez van – dohogott egy csibor, a két piócának. Ezek a szúnyoglárvák, egyetlen ép eszűvel sem találkoztam még. Összevissza fantáziálnak, mindegyik okosabbnak hiszi magát a másiknál, aztán nagy hűhóval felnőnek, és a szúnyogfelhőiket meg lefújják kemotoxal.
Az mi a bánat? Kérdezi az egyik pióca.
Az, az valami bűzös porzó folyadék, ha eltalál, többé nem kérdezel ilyen marhaságokat.
Így a csibor.

A partvédő sziklák, sosem beszélnek. Csak őrzik a tenyérnyi tengerszemeiket, és figyelik, hogy nőnek fel a szúnyoglárvák, hogy cserél velük helyet a következő generáció, aki semmivel sem több érő, az előzőknél.

Mert mindig minden változik, csak a napfény örök, meg a hullámverés.



Kép: Kapolyi György alkotása


Radmila Marković: Nem értem



Testetlen véletlen sorozat a valóság terhe,
mert tudatos az ok az okozattal, akik
kézen fogva bírák elé vezetnek,
lehajtom fejem, ám részvétre nem lelek,
pedig itt is születhet a jóból a rossz,
tanulság nem csak nekem adatik meg,
vakon követni nem akarom, nem lehet
hamis bírák törvényét, parancsszavát, és
azután sűrűsödik bennem a félelem
a szeretettel, mert elmentél véremnek vére,
rendesen búcsút sem vettél tőlem,
mert gyermeked rám testáltad, aki
bennem nem talált meg téged, tudod
mi ketten más világból jöttünk e földre,
csak a szeretet és az élet kötött bennünket
össze, már régen messze mentél tőlem,
és mégis a párhuzamban fogtad a kezem,
mert kellettem, mert értékelted bennem
a lágy, simulékony létemet, de
szememre hánytad nem egyszer
keménységem, konoksággal a hallgatásom,
nem érthetted miért van ez így,
ahogy én sem értem, miért halad a lányod,
aki az unokám, még távolabbi úton,
és rajtatok kívül, akiket neveltem,
mint a kis fecskéket, finom falatokkal
feltöltöttem testüket, lelküket,
ma csókjaik elillannak a levegőben,
pár perc nálam nekik órákra tölti be a teret,
mert nem érek rá,
mert tanulni kell,
mert sietek, tudod, korán sötétedik,
mert önállónak neveltél, úgy élek.
Akkor tudtam miért, ma nem érzem
törekvésem gyümölcsének ízét,
csak azt tudnám, miért vagyok tehetetlen,
mint a part, amit alámosott a lassú víz,
egymás után lepereg a virág tövestől,
gyökerestől, repedésből rög potyog,
így inogni kezd a nincsen part,
már ketyeg a láthatatlan falióra.
Van úgy, hogy mosollyal vásárolják
meg a jóindulatom, bár ez nem lehet igaz,
tudvalevő előbb volt a jóindulat.
Nekem meg kellene értenem
eltávolodó és közeledő lépteiket,
gondolatuk fonalát, de nem jut el agyamig
ki bukdácsol közülünk a legtöbbet,
egyet tudok: én nem indítottam elég fénnyel
az útjukra bizonytalan lépteiket, mert
a megvetett kőszikla
helyet cserélt a gyenge nővel, aki
szívével gondolkodott, az értelem sziklába kövült,
az ébredés későn érkezett, de akkor is
fogtátok kezem. Oly bonyolult lett a
múltból hozzám vágott követelménysorozat,
ezért követem nehezen az összekuszált fonalat.
Nem értem miért kellek, amikor ma már
csak állok a peronon, rendületlenül integetek
más-más állomáson a gyorsan induló vonatok után.


Bige Szabolcs: Látogatás a Karmel hegyen



Nem csak a régi írások szerint, de valóban Izrael legszebb hegye a Karmel hegy. Oldalain terül el Hajfa városa. Csúcsáról gyönyörű kilátás nyílik a városra, a kikötőre, a tengerre. Metro visz fel a hegyre. Nem vicc! Így igaz, metró. A végállomás mellett hangulatos cukrászda található, ahol forró feketét és jéghideg vizet egyformán szolgálnak a hőségtől elbágyadt látogatónak.
  Itt a hegyen telepedett le Illés próféta egy barlangban, és itt védte hitét erős lélekkel, támogatva az isteni kegyelem által. Munkája, hite eredményeképpen, szellemét követő zsidó, majd keresztény remeték jöttek ide a barlanghoz, hogy az Úrnak szenteljék életüket.
   Mivel látogatókat, csak érkezésünk után egy óra múlva bocsátanak be a templomba, a mellvédre támaszkodva gyönyörködtünk a tájban. Az Énekek Éneke egyik sora jutott eszembe, mely méltón idézi a látvány nagyszerűségét: „Tested fölött a fej olyan, mint a Karmel, fejeden a haj, mint a bíbor, királyi fürtökkel ékesítve” (7. fejezet, 6. vers).
Az udvaron csodás bougenvilleák pompáztak, ahol hűs árnyékban pihenhettük ki a kolostori látogatás fáradalmait. A környezet légkörébe szépen simul bele a híres porcelán Madonna szobra.
   Itt kell elmondanom, hogy a Karmel név, a szófejtő szakemberek szerint azt jelenti, hogy „Isten szőlős- kertje”. S valóban páratlan a déli lejtőkön termő szőlő. A belőle nyert bor a „Carmel” megérdemelten ismert márka világszerte.
  Illés próféta barlangja a kolostor „alagsorában” látható, márványnak tűnő oszlopok tartják a mennyezetét, nehogy a zarándokokra omoljon, s a mélyén örökmécses pislákol.
A hegy tele van barlangokkal, sírokkal. Egy ilyen sírbarlangból került elő a legrégebbi írott zsidó emlék, mely időszámításunk előtt 1400 körüli időből származik.
  A barlangokról szólva, különös esetről számol be Raj Tamás egy lapban: „egy amerikai turistacsoport az egyik barlang mélyén bevert fejű koponyára bukkant, s az esetet azonnal jelentették a legközelebbi rendőrőrsön. Valóban gyilkosság történt, - állapította meg a nyomozati jelentés -, csakhogy a bűneset több ezer évvel korábban zajlott le.”
   A Karmelita kolostorral szemben meglepő felírat tűnt fel egy kisvendéglő cégérén: „Tokaj”.
Kínai vendéglő, hagyományos kínai ételekkel, és hagyományos kínai mosollyal.
- Mit adhatok?
- Csak kérdezni szeretnék valamit
Hagyományos kínai mosoly a válasz. Bíztatásnak veszem és folytatom.
- Árulnak tokaji, magyar bort? Tokaji aszút, vagy ilyesmit?
Hagyományos kínai mosoly a válasz. Tovább próbálkozom.
- Tokaj – mondom – Magyarországon van és ott terem a híres aszúbor. Világhírű. Itt is lehet kapni?
Válasz, mint fent.
- Egyáltalán tudja, mit jelent a felírat?
- Binyamina’s sister city.
  Most én mosolyogtam, de kevésbé kínai módra, inkább kínomba. Szóval Tokaj egy Hajfa közelében található Benjámin nevű város testvérvárosa. Amíg így méláztam csodálkozva, a kínai megmutatta, merrefelé esik ez a város. De Tokaj hol lehet?…


Farda József: Annamária



Ötödik gyerekként nőtt fel a családban, négy fiú után, egyetlen kislányként. Az anyja csak azért szülte sorra őket, hogy ne kelljen dolgoznia. Az apa állandóan gürcölt, hogy megtömhesse a mindig éhes bendőket, szülői szeretetre már nem jutott energiája. Sajnos ezt az áhított szeretetet az anyja sem adta meg számára. A maga szappanoperás, zárt világa kirekesztett minden közeledést. Amióta az eszét tudta napról-napra éltek, hol jutott az asztalra valami, hol nem. Az anyja a bálabontások időpontjánál, csak a kedvenc tévéműsorainak kezdését tudta jobban. Ezen kívül más, soha nem érdekelte. Nem foglalkozott vele, hogy hol vannak a gyerekei, kész van-e a leckéjük. Szegényes otthonukat a maga komfortigényei szerint rendbe tartotta, mosott rájuk, néha még főzött is. Ennyi.
A fiúk gyorsan megérezték a szabadság lehetőségét, az utca nevelte őket. Ha éhesek voltak hazaszaladtak valami harapnivalóért, és uzsgyi vissza, bárhová. A kislánnyal nem törődött senki. Hamar ráérzett az olvasás örömére A könyvekhez menekült, ha fájt a magány, ha öröm vagy bánat érte. A sorok közt mindig megtalálta a gyógyírt bajaira. Olvasás közben vagy után, szeretett az ágyon fekve álmodozni. Felépített magának egy fantáziavilágot, amelyben minden tökéletes volt. Ilyenkor behunyta a szemét, mosollyal az arcán, magába szívta ezeknek a varázslatos pillanatoknak minden apró rezdülését.
Még egy dolog volt, amit nagyon szeretett: sétálni a zegzugos utcákon, csillogó kirakatokat bámulni. Elképzelte, hogy az üveg túloldalán lévő csecsebecsék, mind várják majd, ha hazaér. Persze a boldogságmámorlufi mindig kipukkant, amikor belépett a „valós élet” ajtaján.
Volt egy kedvenc helye, ahová gyakran vitték el a lábai: sok más gyönyörűséges játék között hívogatóan állt egy babakocsi. Számára, valami elképesztően szép volt. Amikor néha titkon imádkozott, azt kérte, hogy semmit nem kér soha többet, csak ez lehessen az övé.
Másnap, ahogy az „úri” negyedben sétált és befordult egy keskeny utcába, földbe gyökerezett a lába. Pár lépésnyire előtte, ott volt kirakatbéli álmának szakasztott mása. Sehol, senki a környéken. A szívdobbanásai egyre hevesebbek és hangosabbak lettek, szája kiszáradt. Hirtelen döntött: gyors léptekkel ott termett és már tolta is a szerzeményét, majd hirtelen mozdulattal befordult a sarkon. Amikor már biztonságban érezte magát, lelassított, majd megállt. Furcsa érzések kavarogtak benne. Egyrészről az öröm, hogy az övé végre a hőn áhított, de ugyanakkor bántotta a mód, ahogy hozzá jutott. Soha nem nyúlt senki máséhoz. Összezavarodott, hogy most miért lépte át mégis ezt a határt. Kezdte egyre rosszabbul érezni magát. Megfordította a kocsit és visszaindult a sarok felé, de újra megállt. Az jutott eszébe, hogy megnézi a babát a kocsiban. Úgy gondolta, hogy ilyen szép babakocsiban biztos valami nagyon szép babának kell lennie. Kiemelte a kocsitulajdonost és megnézte. Nagyon szép ruhába öltöztetet baba volt, gyönyörű szőke hajjal. Ahogy magához ölelte és jobban megnézte furcsa dolgokat fedezett fel: csak az egyik szeme csukódott be az alvósnak, a másik szeme nyitva maradt és úgy érezte vádló tekintettel, figyeli őt, valamint észrevette, hogy az egyik keze is hiányzik. Visszafektette a babát és eltolta a sarokig. Ott kileselkedett. A „rablás” helyszínén egy fürtös, szőke hajú kislány ült a járdán és keservesen sírt. Jólöltözött hölgy próbálta vigasztalni. Véglegesen döntött: befordul a sarkon, lök egyet a babakocsin, és azonnal elinal. De mégis másképp történt. Egyre határozottabb léptekkel közelített a jogos tulajdonos felé. Észre sem vették, csak már akkor, amikor teljesen odaért:
−Ne haragudj, csak megsétáltattam a babát, mert annyira sírt. – mondta.
A kislány ekkor vette észre. Könnyeit gyorsan letörölve, boldogan felugrott:
−Annamária! Végre, hogy megvagy! Csak egy pillanatra ugrottam vissza a cumijáért, mert tudod a nélkül nagyon nyugtalan. Amikor visszaszaladtam, szóltam anyának, hogy figyeljen rá, de Ő a szomszédasszonnyal pletykálkodott, és nem figyelt rendesen! – nézett vádlón az anyjára. Tudod Annamária nagyon sírós kislány. A nagyiék padlásán találtam, úgy tudom, hogy a nagyi nagyijáé volt. Sajnos valami rosszfiú megnyomorította szegényt, de én örökbe fogadtam, és most én gondoskodok róla. Van sok babám, de ő a kedvencem, szeretném, hogy annyi rossz után, jó is érje az életben. Nagyon oda kell rá figyelni!
Felvette a babát és nagy szeretettel magához ölelte.
Az anya kíváncsian figyelte a jelenetet, nem akart beleszólni, várta a végkifejletet.
A „vétkes” egyre kellemetlenebbül érezte magát. Megfordult és elindult.
−Várj! – érték utol a szavak. Nincs kedved máskor is megsétáltatni Annamáriát!? Találkozzunk holnap ugyanekkor, ugyanitt!

Így kezdődött el egy sírig tartó barátság.


Tóth Sarolta: Ünnepek üzenete



Nyakatekert szófüzérek,
értelmetlen képregények
sznobokat gyönyörködtetnek.
Isteni gyermek, angyal köntösben,
istállóban kérődző tehenek,
párás meleget lehelnek.
Karácsonyi legenda ihlete,
ezüstfenyőfák díszlete,
hópelyhek harangjátéka,
családi szeretet-lakoma, téka.
Világbéke fegyverekkel,
ünnepelünk szent énekkel.
Sok az árva, boltok zárva.
Hajléktalanoknak tea,
uraktól levetett, megunt ruha.
Jótékony adakozás nyugtató,
fájdalmakra dohány-adó.
Romantikus ünnepi káosz,
normális elmékre frászt hoz.


Riba Ildikó: Hóesésben



régi presszó 
benne zene szól
az év utolsó napján
sűrűn hull a hó

asztal mellett
fiatal férfi s nő
mosolyba öltözve
álmodja a jövőt


éjfélkor édes 
pezsgő pukkan
gyöngyözik a pohár
új év vár szebb világ

hiszik szépséges
bűvös éj szavát;
elmúlt sok év 
életük tovaszállt

régi presszó sötétjében
vállfán ruha kabát
kéretlen kardigán
asztalok helyén gondola 

álmodó árnyban
két alak táncot jár
reszkető gyertyafényben
szerelmük elillant már

emlékeikben vágyuk
néha még rájuk talál
ősz lett az ifjú pár
jöttükre unoka vár

hűséges tollból 
kifogyott a tinta 
nem ír tovább
betű szíve is fáj 


Riba Ildikó: Örök varázs



idegen tájban ázva fázva
kacérkodva néma elmúlással
mégis rád várva nézek
szembe jeges napsugárral

fagyott lélekkel szócsoda karol
kandallóban dalt dúdol
szemérmes szél sápadt őszön

hamvadó rőzseláng szikrája
lankadt emlék fonnyadó virága
szép szerelem meg nem talál

egy régi érzés visszajár
örökig tartó varázs
megszokott mozdulat sután
félúton megáll hiánya fáj 


Kapolyi György: ÉLETRAJZ



Ezen a képen, egy újszülött fekszik, az a rajta matató nő- a bába. A fehér köpenyes férfi az orvos, bár nem emlékszem rá. A másik nő, a szülőágyon fekvő anyámat istápolja, de részleteiben erre sem emlékszem. Ami élesen megmaradt bennem, az a perc, amikor a bába a csap alá tartott. Nagyon váratlanul ért, istentelenül rosszul esett.
A következő rajzon a csecsemőosztályon fekszem ,és bőgök. Valószínű becsináltam, már nem esküdnék meg rá. Azért  gondolom azt amit mondtam, mert a továbbiakban gyakran előfordult.
A következő rajz családomat mutatja, amint engem csodálnak. Kedves tőlük, bár nem tudom miben voltam más, mint a többiek Majd pár nap elteltével hazavittek taxival.
Ez a rajz, szintén engem mutat, ahogy éjszakánként ordítok, nem hagyva aludni senkit. Már nem emlékszem, de biztos nagyon élveztem a botrányt, amit okoztam.
A következő rajzon, már iskolába járok, ha nem mellé. Irányvesztő képességem már korán megmutatkozott, rengeteg kellemetlenségem származott a későbbi években ebből.
Ez a kép, az év végi bizonyítványom bemutatásának katartikus pillanatait beszéli el, dühöngő szüleim körében. Erre az időre sajnos már élesen emlékszem.
Ezen a rajzon, végzett diákként állok, olyan tanácstalanul, mint Bálám szamara. Sem nekem, sem másnak nem volt ötlete, mit csináljak a továbbiakban. A rajzon látni is, engem zavar a probléma legkevésbé. Jellegzetesen rohadt kölyök voltam. Aztán választottak nekem egy foglalkozást, a rajzon jól látszik, hogy minden lelkesedés nélkül elfogadtam a szülői döntést. A következő rajz, mint végzett szakzsenit mutat, ugyan olyan tanácstalan képpel ,mint az előzőkben már látszott. A következő táblán, mint mindent kipróbáló ifjú látszom, aki mindennel foglalkozott, csak azzal nem, amit rá akartak erőszakolni, hogy idővel rendes ember lehessen belőle. Nem gondoltak rá, hogy rendes embert nem lehet csinálni, valaki vagy annak születik, vagy nem. Én tudtam, hogy rendesnek születtem, csak nem vagyok használható, így nem is kívántam foglalkozni a témával. Nem is tettem, mert az ember legyen következetes.
Ezen a rajzon éppen megnősülök, így lettem Gyuri kee. A következő hat rajzon a feleségemmel vagyok látható, akinek minden szeretetem ellenére időnként és alkalmanként az idegeire megyek. Még szerencse, hogy nem rúgott ki, bár voltak pillanataim, amikor közel álltam hozzá. De okos nő lévén, tudta, hogy nem tehetek róla, és én is nagyon sajnálom.
A következő rajzon éppen dolgozom, mert nekem sem fenékig tejfel. Erről nem szeretek beszélni, meg nincs is mit. A többi rajzon csinálok én mindenfélét. Mindig tudtam valamit lelkesen elkezdeni, és abbahagyni. Ezt már-már művészi tökélyre vittem.
Következő kép: Apa lettem. Éppen karjaimban tartom a gyerekemet, és próbálom beleélni magam új helyzetembe, A következő rajz lányomat mutatja, aki már felnőtt, és én mellette állok ,megpróbálva olyan testtartást felvenni, mintha fiatalabb lennék szeretett feleségemnél. Sajnos, be kell látnom - ahogy így nézem - nem sikerült ez aljas próbálkozásom.
Az utolsónak szánt rajzon mint nyugdíjas állok ,és élvezem az öregkor nem létező szépségeit.
Ha továbblépek ezen állapotomon, azt a rajzot már nem én fogom rajzolni.
Maradok még egy darabig tisztelettel.
Kapolyi György.


Kép: Kapolyi György alkotása