Kapolyi Noémi: A világjáró




Déltájban indult útnak, semmi értelme sem volt reggel nekiindulni, mert az indul reggel, aki megy valahová.
De neki semmi dolga és semmi célja nem volt.
Hanem egyszer csak úgy feltápászkodott a járda szegélykövéről, ami közvetlenül a kanális mellett húzódott, a vállára vette koszlott batyuját és nekivágott a hegyek felé.
A kisváros észre sem vette, hogy valaki kiment a kapuján, maga mögött hagyva az ódon falakat, a résnyi ablakokkal, a csatornabűzzel és a piacon árult édességek összekeveredett gyomorforgató szagával, a megannyi néppel, akik messziről nézve olyan értelem nélkül kavarogtak a főtéren, mint ahogy ő maga sodródott a világban.
Már elég messzire kigyalogolt a városból, nem is bámészkodott, csak rakta előre a lábait és az utat nézte, azt a kőporos, most éppen száraz egy kocsinyi utat, amin reggelente olyan nagy a forgalom, mert valahogy mindenki jó korán akar odaérni, ahová indult.
Feltűnt neki, hogy a városból milyen kevesen jöttek el, de valahogy ez mindig így volt, amióta itt élt, sokan jöttek és kevesen mentek tovább, ezen az egyetlen úton, ami most egyenesen fut, pedig amikor idefelé jött emlékei szerint elég sok elágazást látott.
Vajon ő mikorra ér?- de hová is?-tűnt fel benne a kérdés. Észrevette magán, mennyire érdektelen lett. Régen, ha útnak indult, tele volt izgalommal, tervezgetett és elképzelte mit fog tenni, hol fog ételt szerezni magának, még az apróbb lopkodásai is lázba tudták hozni. Aztán szerette a finom ételeket, akkor még nem fájdult meg a gyomra mindentől, meg a fogai is jók voltak, most meg... szinte alig pár darab van.
Néha összeakadt egy-két alakkal, akikkel még együtt is lehetett menni, de arra mindig jól vigyázott, hogy senkivel ne kerüljön jó ismeretségbe, mert tudta, mindegyikük megbízhatatlan és az első adandó alkalommal elszednék mindenét, még akár az életét is. Ő csak járta a maga útját, ideig-óráig mellé lehetett szegődni, de vele tartani soha.
Így volt a jó, ha már így hozta a sors, vagy a Teremtő, bár ez utóbbinál meg volt győződve róla, hogy a magafajták csak úgy lettek, az ilyesféléket nem szokta teremtgetni az Úristen.
Hányszor járt olyan városokban ahol éppen amikor odaért nagy eszméket hirdettek a piactéren a szónoklók, eljövendő háborúkat és az igazságot emlegették, vagy a király toborzói katonákat kerestek nemes csatákba ahol aztán jól el tudtak esni mind egy szálig, mert valaki vagy valakik ott a palotában egy asztalka mellett átrajzoltak egy vonalat, aztán ha nem sikerült, újra rajzolták, szép dolog a próbálgatás, csak néhol, némely körökben nagy az ára, de az a kör beszélő viszonyban sincs a palotabéliekkel, csak annyira, hogy azok hirdethetik az ötleteiket, ők pedig esetleg meghallgathatják, mint parancsot.
Hát ez nem beszélgetés. Kivel is beszélt legutóbb? Nem emlékezett senkire.
Késő délután lehetett, amikor elfáradt és lehúzódott az út melletti partfal enyhén lankás oldalára a gazosba.
Kicsit körbetaposta, hogy legyen helye.
Neki nem volt mitől tartania, a magafajták nem célpontjai az útonállóknak.
Egy kisebb csoport közeledett, pár ember, egy kordé és néhány batyus tartozott hozzájuk, amikor melléértek, az egyik fiatalabb odadobott egy pénzdarabot és rá sem nézve ment is tovább.
Mostanában adtak neki, ez újdonság volt a számára, arra gondolt, úgy látszik jobbak az emberek, talán a prédikálásokra járnak, mit lehet tudni, régen senki nem adott semmit, de ő könnyedén élt, mindig tudott szerezni magának annyit amennyire szüksége volt.
Az este csalárdul enyhe szellőivel hűvös éjszakát ígért. Látta a rézsűn, hogy sok a vörös végű fűszál és a barnálló szárú mezei virág, hiába a nyár legvége ilyen.
De neki nem esett jól a hűvös, valahogy kiszedte az erejét.
Azon morfondírozott, hogy ez biztos egy család lehetett. A pohos kis életükkel, de végül is lehet, hogy jól tették, ahogy most köpenyébe csavarva ült az út szélén, ahogy nyilván ezek is az estét várva ugyanígy ülnek valahol, teljesen mindegy milyen életet éltek eddig, a most az most van. Egy hatalmas különbség felderengett benne, hogy azoknak biztosan a mostból valahova vezet az út.
És akkor én elhibáztam?-tette fel magában a kérdést. De nem tudott tovább gondolkozni, mert megakadt a szeme a félhomályban egy újabb alakon, aki az úton közeledett, nagy batyu volt a hátán úgy lépdelt hosszú köpenyében, ő meg csak figyelte. A nagy zsák ellenére egészen könnyen jött, pedig nem volt fiatal, a nagy szakáll még ilyen távolról is jól látszott fehérségével.
Egyre közeledett, míg már egészen elé ért, ekkor azonban váratlanul megállt előtte, vele szemben.
Ő úgy érezte fel kellene állnia és köszönni, tétován tapogatta maga körül a földet, de nem sikerült felkelnie, csak szánalmasan az oldalára fordulva vergődött a gazban.
Az alak nézte egy darabig aztán azt mondta, nem kell felállnia.
Pedig meg sem szólalt, de ő határozottan hallotta a hangját. Ott szólt a fejében.
Lehajtotta a fejét, de oldalról érdeklődve nézte ki lehet az.
A fehér ruhás közelebb lépett hozzá.
Nézz rám, emeld fel a tekinteted-érezte a szavakat.
A magas férfi előtte állt, hófehér ápolt szakálla a mellére lógott, szemeit becsukva tartotta, mégis a bőrén érezte a tekintetét, még így is, széles vállai fölött meglátta a batyut, ami nem is batyu, hanem szárnyak voltak.
Hatalmas, fehér szárnyak, mint a festményeken, amiket régen valahol látott, megdöbbent, amikor felismerte a hasonlatosságot, ez talán egy angyal lehet?
Aligha hitte, hogy valaha találkozik majd egyel.
Hideg az éj, ne ülj itt, inkább sétáljunk tovább együtt-szólalt meg ismét az angyal.
Aztán előrehajolt, odanyújtotta a karját felé, ő pedig minden erőfeszítés nélkül belé kapaszkodott és könnyedén felállt. Lenézett és tekintetével a koszos batyuját kereste, látta a gazosban és feléje akart nyúlni, de  az angyal nemet intett a fejével.
Hagyd ezt-hallotta a gondolataiban- nem kell neked és más is jár még erre, ki tudja, ki jön majd érte, de addig esetleg hasznát veszi.


Kapolyi György: Éjszaka 2



Az éjszaka vak és siket csendjében ébren heverészni, az ólomlábon vánszorgó idő monoton ringató ölelésében, távol minden nappalok lélektelen zajától…lassan beleőrül az ember.
Hibernált agyának lomha vánszorgása, kizárólag ingerlő emlékeket ráncigál elő, az idők folyamán felgyülemlett emlékhalmazából, ami végképp elsöpri az elalvás vágyát is.
Mehr Licht – volt Goethének utolsó szava, és ennek igazát ilyenkor érti meg az ember igazán. A sötétség egyetlen ellensége, a fény.
A békés napfény, a nappalok hazudta lehetőségek, sikerek reménye, éltetni képesek a reménykedőt, és mire megtanulja, hogy semmit nem szabad komolyan venni, mert a reménykedés, és a fény, egy délibáb, egy éltető vízió, a reményvesztés elleni gyógymód, amiről a végén bebizonyosodik, hogy annyi eredménye volt, mint halottnál a beöntésnek.
Mondják, a gondolkodás a tett halála, és ez nagy igazság. Háborogni, megváltoztathatatlan  helyzetek miatt, csak tönkreteszi a gondolkodót, bezzeg egy fafej, elfogadván, ami van, és abban találja meg élete értelmét, örül, hogy egy lyuk van a fenekén, és eszébe sem jut, hogy miért nem kettő.
Büszke és elégedett, ha valójában nincs is mire, akkor arra.

Hihetetlen, hogy milyen hosszú tud lenni az éjszaka, az Istennek sem akar pirkadni, pedig a vonal végén vagyok, és mindjárt kiugrom az ágyamból, és ordítani kezdek.
Hogy hol tekereg ez az álomtündér, aki megszabadít gondolataim szeretetlen szorításából! Elvágva tépelődéseim lelket emésztő folyamát, hogy megint próbáljak hinni abban, hogy nem élek hiába. Hogy tudatosan becsaphassam magam.
De most látom, szürkülni kezd. A tárt ablakomon  a hajnal belibben, friss leheletével, egy új napot ígérve, halványulnak bennem az éjszaka nyomasztó gondolatai.
Lehet, hogy mégis összeszedem magam, és új nap, új lehetőségekkel, érdemes megpróbálni.


Kép: Kapolyi György alkotása


Kolumbán Jenő: Hidegek idején



Bezárt ajtó, felvonóhíd.
Rácsok az életen.
Mosolytalan odaintés.
Ki ez az idegen?

Szavaknak nincs jelentésük.
Csak úgy odavetett.
Tudhatod, mindketten tudjuk…
Értjük a jeleket.

Sosem volt. Végleg elfogyott.
Megfagyott a lélek.
Szerelmünk rég nem él. Halott.
„Nélküled” - től félek.


2016.08.27.


Tóth Sarolta: Egérke megmenekült



Meggyötört egérré váltam
a nagy macska játékában.
Mancsaival tologatott,
farkamnál fogva feldobott.
könyörögve hörögtem,
Kegyelemre nem lelhettem.
Tört a csontom, testem vérzett,
macska részvétet nem érzett.
Búcsúztam az életemtől,
reszkettem a félelemtől.
Jött a gazda kutyájával,
harcba szállt az a macskával.
Ez alatt elvánszorogtam,
így e verset megírhattam.


Tomor Gábor: Mentségidő



„Parancsra tette.
Ez volt a dolgok rendje.
Ő bizony szenvedett,                 
hogy súlyát elviselje!”
Csak báb volt, ki ezt
kibúvónak vette?        

    

A kép címe: Füst; Szigeti Tamás


Bige Szabolcs: Száll a nóta, szól a dal



„Száll a nóta, szól a dal, száll a vidám ének” - régi szokásuknak engedve, ma is felmentek a dombra. Pista, Laci, Karesz, Márton. Klári is kijött, de nem állt be a táncba, csak kívülről nézte. Énekeltek, s egymás vállát átfogva körtáncot lejtettetek. Előbb lassan, tempósan, majd egyre gyorsabban. Aztán a kör szétszakadt, s párosával, vagy egyedül járták. Márton kinyújtotta a karját Klári felé, de ő megrázta a fejét, s elfordulva kitörölt egy könnyet a szeméből.
 Legelőször tizenéves kamaszkorukban jöttek fel a dombra. Egy iskolába jártak, együtt játszottak, együtt csavarogtak, s együtt fedezték fel a dombot. Felrohantak, körbeálltak, s énekelve táncoltak, míg a fáradtságtó le nem rogytak a földre. Megpihentek, s újra kezdték. Csak akkor hagyták abba, mikor feljöttek a csillagok. Akkor lefutottak, s mindenki hazament. Attól kezdve minden vasárnap délután megjelentek a dombon, ha az idő megengedte. Így ment ez az iskolai év végéig. Sokszor akadtak nézők is, akik megálltak, tapsoltak, dudorásztak velük együtt, aztán mosolyogva továbbmentek.
 A négy fiú mellett két lány is együtt lógott velük – Klári és Zsuzsi.
 Az érettségi vizsga utáni utolsó este, vasárnap sokáig maradtak. Már rég feljöttek a csillagok, de még nem jött, hogy hazamenjenek. A leányok sorra megtáncoltatták a fiúkat, s azok nem is bánták. Márton és Klári összekapaszkodva mozdulatlanul álltak a többiek gyűrűjében. Alig mozogtak a nóta dallamára, csak elvarázsolva ölelték egymást.
- Késő van! Menjünk haza! – kiáltotta egyikük, talán Pista.
 Klári kibontakozott a fiú karjai közül, s megállt a kör közepén.
- Szép volt, fiúk, de ne legyen ennyivel vége!
- Hogy? … Mi? … Mit akarsz? – hallatszott innen-onnan.
- Csak azt, hogy jövőre is találkozzunk. Mondjuk, Pünkösd vasárnap, délután, itt ezen a helyen.
- Úgy legyen! – harsogták egyszerre.
 Valóba így történt, a következő évben, Pünkösdkor ott voltak a dombon Zsuzsit kivéve, aki akkor már rég a tengeren túl volt. Kivándorolt egész családjával, s vőlegényével együtt. A létszámban azonban nem történt változás, mert Klári elhozta magával Vilmost, a jövendőbeliét, egy langaléta fiút, akivel a Főiskolán találkozott. A társaság egyből befogadta a mindig mosolygó, jó beszédű fiút.
 Klári nem törődött Mártonnal, még csak nem is kerülte. Nem kötötte össze őket semmiféle romantikus száll, nem alakult ki közöttük semmiféle intim kapcsolat. A későbbi években sem, kivéve talán egyetlen alkalmat.
 Az iskolai évek után ki erre, ki arra hányódott, de végül újra összeverődtek a légimentőknél.
A csapat bevetésre készült. Márton, mint mentőtiszt a felszereléseket ellenőrizte, társai a két ápoló, Laci és Karesz a pihenőben várta a jelzést, mikor kell indulni. Klári éppen most végzett a szolgálatával, s szembe ment Mártonnal a folyosón. Mintegy vezényszóra átölelték egymást.
- Úgy érzem magam, mint akkor diákkoromban, érettségi előtt, mintha a csillagok között lebegnénk, tűz lobogna bennem…
- És én olvadok!
 A csengő szava szakította félbe az emlékezést. Úgy szólt, hogy az ablakok is rezegtek bele.
- Riasztás! – kiáltott valaki kintről.
 A két ápoló rohanva futott neki a kijáratnak, Márton is menet közben csatolta fel a sisakját és gombolta be a zubbonyát. Mire a géphez értek, a fülkében már ott ült Pista, a pilóta. Feldübörgött a motor, s a rotor szélsebesen kavarta a levegőt. Két óra múlva jöttek vissza. Klári még ott téblábolt a bázison, s látva a fáradtan beérkezőket kitöltötte a kávét.
- Te mit keresel még itt? – kérdezte Pista, a pilóta.
- Megvárom Vilmost, most jár le a szolgálata a légi irányításnál. És ti?
- Közúti baleset, öt sérült, három súlyos, de túlélik – summázta Márton két korty kávé közt.
 Ezekre az eltelt évtizedekre emlékeztek most, ahogy egymás vállát átfogva lassú körtáncot jártak a dombon. Amikor megálltak körül vették Klárit, aki egyedül jött Vilmos nélkül.
- Mi van Vilmossal? – kérdezték.
- Nagy beteg. Nem tudott jönni és nem is fog tudni sohasem.
 Megkövülten álltak, alig tudtak szóhoz jutni.
- Javulást kívánunk neki! – nyögték ki végül.
- Üdvözletét küldi nektek, búcsú üdvözletét – folytatta Klári -, és kérdezi, hogy ha ő már nem is tud ide feljönni, az unokánk a barátaival feljöhetne-e?
- Hát, persze! Mindenkié a domb! És különben is örülnénk nekik!
 Erre a szóra megelevenedett a bokrok alja – őt. hat tizenéves kamasz rohant oda hozzájuk „indián csatakiáltással”, körbe ugrálták a csapatot, s közben rázendítettek a kis dalra:
„Száll a nóta, szól a dal, száll a vidám ének” …
- Mi akár mehetnénk is, megjött az utánpótlás! – jegezte meg Márton.
 Lassan ereszkedtek le a domboldalon, s hogy visszanézek a gyerekekre, csillagfény tükröződött a szemükben.


Markovic Radmila: Sétautam



Amikor esti sétautam
a távolabbi szomszéd házánál vezet,
 eszembe jut a rég-volt életem.
Ragyogó ablakszemekről a napfény
arcomra szökkent, elvakított a kíváncsiság.
Az asszony vajon mit csinál? Ritkán látom,
csak a kislány kacagása üti meg fülem,
a férj valahol szobát fest, majd este jön meg.
Talán emlékeim képzelem? Amit ma látok,
az rettenetes. Az ablakkeretből fenyegetnek
a félig kidőlt téglahegyek, a fűrfalról tákolmány
lóg le mint a pallos a fejem felett, Damoklész
kardja sem veszélyesebb. Elhagyom a járdát.
A kocsiút talán biztos, az autó elsuhan mellettem.
Nem ez az egyetlen hasonló, vagy rosszabb ház
néz rám vészjóslóan, gúnyos kacajjal.
Hova tűnnek az utcámból az emberek?
Ha örökre elmentek, fejük felett a fű zöldell
Ha korgó gyomra elhajtja a fiatalokat  messze földre,
miért fenyegetik az itt maradókat a szellemek.


Kép:  Csirmaz Csilla Esti séta című alkotása


Csörgits Kinga: A férfi, akit megvettek Istentől



Lassan szétfolyik minden. Elmosódnak a határok és megszűnik a külvilág. Talán nem is létezett igazán, csupán díszletként szolgált, amíg bennem fel nem épült a valóság látomása. Mindig így szeretném. Mindig ezt szeretném. Ez válasz a kérdésedre. Igen. Igen. Igen. Egy újabb mérföldkőhöz érkeztem. Lehuppanok a fűbe. Lehámozom magamról a hátizsákom, amiben alig maradt valami. Mindenem eladtam, kiárusítottam, elherdáltam, ami maradt azt pedig feléltem útközben. Méregdrága koldussá lettem. A lábaim előtt hevert a világ miközben én kis híján szomjan haltam. A lelkem elindult egy úton és a testemet átváltoztatta. Űzött vadként vágtattam, bolyongtam és menekültem, miközben szüntelen kutattam a… téged. Kinyitom a hátizsákot, hogy megnézzem mi maradt benne. Nem találok egyebet, csak egy palack bort és a teleírt naplóm. Kezembe veszem. Elhasznált, súlyos, időtlen darab. Lapjain ott hever utazásom története. Fekete fehér tusrajzok. Az egyiken megakad a szemem. Tekintetem fogva tartja egy női alak. Gyermekét a hátára kötve hordja. Haja az arcába lóg. Drága csipkeruhája rongyokban. Tartása fegyelmezett. Pillantása, akár a háborgó tenger. Ott van benne a világ, annak minden szenvedésével, fájdalmával. A pokolban menetel. Körülötte sötétség gomolyog. De ő és gyermeke fényben vannak. Érzem ezt a nőt. Látom, érzékelem. Tudom, értem. Lehunyom a szemem. Arcomon könnycseppek gördülnek végig sós fehér ösvényt rajzolva az út porától piszkos bőrömön. Valóban mindent lehet. És valóban sohasem tudni miből mi lesz. Az élet egy valótlan perverz csoda, mámoros pöcegödör és mennyei muzsika. - Rendben. – suttogom. Legyen. Lassan felegyenesedem, hátizsákom a mérföldkőnek támasztom, majd a tisztás felé indulok. Lépteim puhák, alig érintem a talajt. Szinte suhanok. Óvatosan vetkőztetni kezdem elcsigázott testem. A gyaloglás megedzette. Szilaj és kemény. Kibontakozom rongyaim börtönéből. Leheletfinoman csusszanok ki elhasznált csipke alsómból. Anyaszült meztelen vagyok. Pőre és kisemmizett. De a vonalaim és a mozdulataim életre kelnek. Mesélnek, énekelnek. Lassan mozdulok. Hajam kibontom, arcom a lemenő nap fényébe fordítom. Táncolni kezdek. Ősi tánc ez. Szokásos áldozat, szokásos áhítat és az a szokatlan érzés. Istenem. Szerelmes vagyok. A monoton alázat és hála lassan az utolsó cseppig kifolyik belőlem. Lecsapolok magamból minden megfelelést. Mert az megcsalja az ember szemét. Tán a színpadnak kellene megfelelnem? A díszleteknek, a szereplőknek vagy a nézőknek? Nem. Én vagyok a rendező. Ez az én színházam. És egyedül Istennek felelek. És Ő most azt mondja nekem: - megadom neked, amit kértél. Ezért légy termékeny asszony. Oltárt imádó, férfit tisztelő szerelmesen buja nő. Légy az ősi tudás és a kinyilatkoztatott tanítás. Kelj fel most már és mutasd az utat azoknak, akik ezért követni fognak téged. Pörögni, forogni kezdek, karjaim kitárom. Az egész világot a keblemre ölelem. A gennyes fekélyekkel borított életörvényt a mellkasomhoz szorítom. Benne a teremtés úrnőjének és a pusztítás urának végtelen keringője. Tökéletes harmónia a káoszrengetegben. Fény a sötétségben. – Rendben. Legyen úgy. – suttogom újra. – Legyen meg a te akaratod. Visszatérve a hátizsákomhoz naplóm újra a kezembe veszem, kihúzom belőle tollam és írni kezdek. Ez az utolsó bejegyzés. „Leraktam mindent. Addig gyalogoltam, míg az utolsó fények is kialudtak mögöttem. Megérkeztem a következő kilátóhoz. Minden tiszta és csöndes. Szinte még ébredezik. Aztán majd újra elindulok. És akkor a dolgok újrasűrűsödnek körülöttem. És én újra végigmegyek egy körön. Az a kör már beljebb lesz. Közelebb hozzá. De, amíg ezen a világon létezem, minden egyes kör után vár engem egy következő. Hogy bevegyem, legyűrjem, leigázzam, végül én hajtsak fejet előtte alázattal. Hogy újra elhiggyem, győzhetek. De amikor megérkezek, lássam nincs kit legyőzni. Nincs győzelem. Csak a lét van.” Miután az utolsó szót is leírom, finom mozdulattal csúsztatom vissza a naplóm a táskába a palack bor és a kis kupac ruhám mellé. Valóban elérkezett a gyaloglás vége. Felegyenesedem és továbbindulok. Tekintetem a közeledő kereszteződésre függesztem. Elmosolyodom. Ott áll és rám vár. A sziluettje remegve táncol a gyalult földúton. Micsoda férfi. Igazi, megismételhetetlen. A magról fakadó őserő. Elérem őt. Átölelem. A karjaiba zár és a mellkasához húz.  – Istennőm. – suttogja. – Ki vagy te? – kérdezem. Rám mosolyog és így felel: - A férfi, akit megvettek Istentől.


Kapolyi Noémi: Az út



Amerre csak nézett, mindenütt hegyeket és erdőt látott. Mintha nem is lenne vége. Aztán elindult lefelé a magaslatról vissza a kopár szirtről a fák sötétjébe. Lassan haladt, sokszor megállva, mert mindig előbukkant valami, amit látnia kellett. Néhol a fák ritkásabban nőttek és helyet adtak egy-egy világosabb kis tisztásnak, ahol rendezetlen kis halomban emberi csontok hevertek a rövidke fűben, némelyikre kis kötéldarab volt rákötve, de a csontok közt egy lapos kövekből készített, szürke, megcsiszolt doboz is állt. Tudta felnyitás nélkül is, hogy abban is csontokat találna.
Érezte, hogy ezek a helyek szent helyek, a közelében lévő fák törzsei közt lebegő sötét árnyak a csontjaikra várakoztak, ő nem ment közéjük, azok pedig békén hagyták.
Régóta ment már és útja közben az erdőségben mindig rátalált egy ilyen tisztásra, ahol rendre elszórtan csontokat látott a szürke kő dobozzal.
Olyan hirtelen ért a ház falához, hogy nem is tudta összerakni az agyában, hogyan történhetett, de egyszer csak ott állt a barna falnál és tudta, hogy az ajtón be kell mennie.
Nem is várt, hanem inkább az egyetlen fehéres kő lépcsőre lépett és befordult a földszinti lakás sötét félhomályába.
A kis hallba szinte alig jutott be némi fény, de azt látta, hogy a barna, öreg bútorokon fekete szövetű pirosan hímzett terítőkön a falnál végig csontok állnak, fölöttük pedig egészen az átlátszatlanságig sűrűsödve remegett a levegő. Tudta, hogy most is szellemek közt jár. Sötét foltokként úsztak a kis helység félhomályos levegőjében. Kellemetlenül érezte magát.
Érezte, hogy még nem fél, de kerülgeti a szorongató érzés. Aztán a kis folyosóra lépett, ahonnan a szobák nyílhattak, de nem látta őket csak a tátongó sötétséget az ajtók nyílásaiban. Ablak sehol nem volt így a növekvő sötétségben várt, hogy a szeme hozzászokjon a fénytelenséghez és aztán a derengésben ugyanazt látta, mint a hallban, a falaknál húzódó hosszú komódfélén rendre csontok és csontok hevertek de most már azt is észre vette, hogy a sötét árnyak szinte mindenütt ott vannak, lebegve vonaglanak egymás előtt vagy mögött elsuhannak, érezte a sötétség puhaságát aztán valahogy a félelem alábbhagyott és a helyét betöltötte a megnyugvás és az elfogadás érzése, hiszen végül is ez jól van így, mert ez itt ilyen, ezek csontok, valaha élt embereké és a lelkeik itt lebegnek, mert ők is itt vannak, ez, pedig ha ilyen, nem baj-gondolkozott el rajta, éppen az jutott eszébe, hogy most már kisétál a házból, de alig hogy megfordult a küszöbre még emlékezett, és ahogy gépiesen, ösztönösen átlépett rajta, de aztán hirtelen nagyot fordult körülötte a szoba, világos lett és egy szépnek mondható, modern villában állt.
Amikor körülnézett a világos falak és a hatalmas üvegtáblák levegőt és kilátást adtak a tájra, mélyen alatta elterült a mező és ellátott egészen az erdőig, szinte az első fák törzsei közé. A szoba csupa halvány és hamvas színből állt, a krémszínre festett fal előtt puhafából készített komód és asztalka nyugodott átkenve ugyanavval a világos színnel, mint amilyen a fal. A bútorokon, kis lenvásznakon csontok hevertek, egészen kicsik és egészen hosszúak is, mellettük ökölnyi és annál sokkal terjedelmesebb méretű folyami kavicsok díszelegtek szép natúr szürkés árnyalataikkal és gyönyörű sima felületükkel, ahogyan a vízsimogató kezeivel elnyugosztotta rajtuk a kiszögelléseiket.
Az egyik asztalkán egy terítőn nagy csont furulya feküdt, érezte, emberi lábszárcsontból készülhetett, a sípja alatt kis vörös madzaggal rácsomózva. Nem nyúlt semmihez.
Aztán hirtelen a másik fal irányából megszólította valaki. Odakapta a tekintetét. Egy szófán idős hölgy pihent. Nyugodt arcából nem tudott semmit kiolvasni. Egy pillanatig egymás szemeibe néztek, aztán felült, halvány alma szín szőnyegére lépett és felállt.
Jobb karját félkörben meglendítette lassan és oldalra mutatott. A másik falnál apró kis ágyakban tíz csecsemő feküdt fehér pólyákba csomagolva, mind aludtak.
Ekkor lépteket hallott, a szoba sarkánál lefutó barna fa lépcsőről egy férfi sétált felé, magas termetű, vékony, de kissé pufók arcú, sötét hajú fickó volt, öltönyben, nyitott ingnyakkal.
-Jó napot, hát jöjjön fel, ő itt az anyám, ő vigyáz a gyermekeimre-szólalt meg- kövessen a dolgozó szobámba.
-Jó napot- köszönt vissza és követte a férfit. Az emeleti szoba nem volt ilyen világos és modern, kilátás sem volt igazán, mert mire felértek, beesteledett. Sárga fényű kis olvasó lámpa világította meg a sötétbarna öreg íróasztal lapját rajta rengeteg fényképpel, mögötte a kazettás barna ablakszemekben csak a szoba látszott, közben a férfi oda húzott az íróasztala mögé még egy széket, aztán az egyikre leült és intett, hogy ő üljön a másikra.
Éppen leült, amikor a férfi megszólalt:
-Ó, itt vannak a képek és rajtuk a gyermekeim, mindegyik asszony eljött, aztán amikor megszülte a gyermekemet, elment, ha van kedve maga is maradhat addig- és kérdőn nézett rá.
Nem felelt a kérdésre, de a székét távolabb húzta a férfitól, ő pedig nem erőltette tovább ezt a témát.
Amikor újra a férfira nézett, az ingben ült, vékony, magas és szikár volt, őszes szőke haját oldalt fésülve viselte az orrán szemüveggel.
-Nemsokára megérkezik és elsöpör mindent, minket is-mondta teljes természetességgel-az erdőből jön majd és nem marad semmi, arra gondoltam, elmehetnénk?
Ő csöndben ült, próbálta megemészteni, amit hallott.
-És a gyerekek?
-Nem, csak mi ketten-felelte.
Az agyában száguldoztak a gondolatok, közben a férfi idősebb lett és a haja ritkulni kezdett, a feje tetején a haja alatt egy pici púp emelkedett.
Arra gondolt, mi lesz a nénivel és a gyerekekkel? Hiszen ez az ember álnok, vele nem szabad elindulni, de hiszen el sem lenne szabad menni a néni és a gyerekek nélkül, aztán eszébe villant, hogy mennyi esélyük lenne az árnyakkal teli erdőben ha mindkettejüknél lenne öt -öt csecsemő, hiszen bepólyálva cipelnék őket étlen-szomjan, miközben az egész rét és erdő éhesen figyelné minden lépésüket, elpusztulnának mindannyian nem is vitás és érezte a lelke mélyén, hogy ez volna a helyes, ez lenne az emberi döntés, de ennek nincs értelme, tudta, hogy egyedül is el fog veszni, mégis döntött.
-Jó, együtt megyünk-mondta, aztán felállt a férfi felé fordult, szó nélkül lehajolt kissé és előre dőltében megpuszilta a fejét aztán szó nélkül megfordult és lement a lépcsőn a nénihez.
A hölgy most is a szófán heverészett és oldalt fordulva az odatett kis asztalkán lévő csontokkal bíbelődött és a köveken időnként végigsimította a tenyerét. Az asztalka közepén ott feküdt a síp a furulyaféle a piros zsineggel.
Lassan nézett fel rá, kezét az asztalka lapján nyugtatta.
-Én maradok a babákkal. Nem volt szomorúság a hangjában, inkább valamilyen magától értetődő közlésféle volt ez. Majd újra elmerült az asztalkán lévő csontok érintgetésében.
Ő megfordult és ellépett az erkélyajtóhoz, aztán egyetlen lépéssel ki is fordult rajta a teraszra és a fal melletti lépcsőn elindult lefelé.
Az éhes mező figyelt.
Nem mehet az álnokkal- gondolkodott- a néni és a gyerekek, igen, nagy hiba itt hagyni őket, de nincs mit tenni, így is a biztos halál vár rá, de mégis neki indul, egyedül. Lelépett a ház lépcsőjéről a fűre, határozott léptekkel indult el az erdő irányába.
Már eldöntötte, mit fog tenni, a második fa tövében megpihen majd.
Érezte csontjaiban a félelmet, de ahogy elszánta magát, kezdett megnyugodni.
Elérte az erdő szélét, belátott már a törzsek közé, ahol az árnyak várakoztak.
Látott mélyebben állatok testében megjelent szellemeket is, amelyek éhesen figyeltek rá.
Besétált a mezőről az erdő fái közé és mindjárt a második fa lábánál leheveredett, elengedte magát, félig hunyt pilláin át látta azt is, ahogy egy tömör árnyék mögé közelít és fölé nyúlik, vadállat lépett elő a sűrűből és őt figyelte.
Elszállt belőle minden félelem és szorongás, olyan jól esett itt feküdnie ebben a gyönyörű erdőben a puha földön, egészen átadta magát az erdőnek és érezte, hogy már nincs mitől félnie.


Kapolyi György: Hű, de silány



Mert nem képesek egy tisztességes embert odaültetni, aki az asztalra csap! Mert aki megpróbálta, az is csak akkor, ha furnérozott volt az asztallap, és vastag terítő volt rajta. Mert ha nincs terítő, és egy vastaglapú tölgyfaasztal van kéznél, ami üt, és még szálka is mehet a kézbe, akkor bizony meggondolandó a csapkodás !
Fene rossz vége lehet a mutatványnak, különben is, ha indulatból esik meg a csapás, akkor fáj, még csuklótörés is lehet a vége, ha látszat indulatból üt, akkor nem durran, igaz akkor nem is fáj, de hol a hitele a felindulásának?
Közel sem olyan veszélytelen ez a mutatvány, mint hinné bárki is.
Az embernek mindössze két ökle van, vigyázni kell rájuk, nem okos holmi divatos népszerűségretötő baromkodás miatt megnyomorodni. Mert ha mégis megtörténik, azt mondják, ez aztán egy tisztességes honfi, semmi megalkuvás vagy megvesztegethetőség, ez egy tökös legény, ez kell a nemzetnek.
Aztán lerokkantosítják, a nyugdíjából még a tenyérnyi garzonját sem tudja fizetni, aki elalszik a kukák között, és hajnalban elviszi a szemetes a szeméttel.
Évek múltán szobrot állítanak neki, alacsony posztamensre, hogy emberközelben maradjon, és lépten, nyomon levizelik a kutyák.
A rohadt kölykök lefújják színes festékekkel, és szemüveget rajzolnak neki, úgy áll ott, mint a tulajdon hülye öreganyja, és nem lehet mást csinálni vele, mint kiröhögni.
A hajdani hőstettére már senki nem emlékszik, meg a kutyát sem érdekli az egész marhaság, már csak benne él a történet, ha ugyan a bronzfejében van valami, amivel emlékezni lehet.
Ezért nem érdemes az asztalt csapkodni, mert az élet munkáinkért nem fizet, mert több esze van, mint az igazság bajnokának.
Az asztalcsapkodás amúgyis egy teátrális szánalom, egy tortadobálás, amin már kínjában nevetgél a néző.
Épeszű polgár az asztalnál mindössze üldögél, eszeget,- ha valamit elé tesznek, és viselkedik, hogy máskor is odaengedjék.
Ha rendes nevelést kapott, tudja, hogy nem zabáljuk le a terítőt, és nem eszünk bele a másik tányérjába, de asztalt semmiesetre nem csapkodunk.
Ha ne adj Isten valami tűrhetetlenül ostoba dologról hallunk, lehet fejcsóválva cöcögni, de nem csapkodni. Nem tudhatjuk, hogy a mellettünk ülő nem e érintett, és akkor lesz következmény.  Igaz, lehet belőle később szobor, de jönnek is a kutyák, satöbbi.
Csak óvatosan szabad felháborodni, úgy, hogy akár fordítva is értelmezhető legyen, aztán mindenki úgy érti, ahogy akarja. Ez a hosszabb élet titka, kell a francnak a szobor, jobb ma egy élet, mint holnap egy dicsőséges halál, persze szoborral. Amit balhé esetén beolvasztanak és kiöntenek ágyútalpnak, és immár arc nélkül azt teszi, ami ellen ágált.
A buzgómócsing, elfelejtette, hogy minden igazságnak látszik, csak nem mindegy honnan nézzük, meg kell találni a helyes szöget.
Ha meg téved, hát tévedett, ugyan az lesz, mintha nem bakizott volna, mert ha a volna ott lett volna, de nem volt ott, mert nincs ott soha.
Ezért kevés olyan hülye van, aki megveri az asztalt, és azért az egy perc elismerésért bevállalja a csuklótörést, meg amit a zajkeltésért kap.
De lehet, eltörik a két lábát is, hogy máskor ne tudjon odamenni az asztalhoz.
Hát ezért nem találnak olyan embert, aki az asztalra csap.


Kép: Kapolyi György alkotása

Tóth Sarolta: Reményeink szerint



Reményeink szerint
megvalósul szükségletünk, a rend,
képességeinkkel megteremtjük
a társadalomban,
gondolatainkkal önmagunkban:
odakinn és idebenn.
Tudomásul vesszük,
erőinket egyesítenünk kell,
újítanunk az avultat,
ébresztenünk a fontosat,
emberségünk, becsületünk alap,
erre épüljön tevékenységünk,
életünk így méltó marad.
Összetartson a szeretet,
tűnjön el az irigység és harag.
Jövőt csak ez jelent
reményeink szerint.


Tomor Gábor: Értetlen



Ízek, hangok, színek,      
örömök, vágyak, remények,    
pótlék élményeid.               
Pörögnek az évtizedek.
Töprengsz, ha nem érted:  
az élet mitől, hol romlik el?           


                              
A kép címe: Még egyszer; Rózsa Luca festménye.


Markovic Radmila: Hozzád hiába beszélek



Fülledt a levegő,
a földbe döngöl,
fogd a kezem,
vigyázz, mert elveszek,
teremts nekem
lenge szellőt, hadd
bókoljon helyetted,
jól tudod
a halványlila szín
a mindenem, ne csak
illattal hívj nekem
kegyelmet, rád
rakom a terhemet,
tőled kaptam,
lézengj vele te.

Ariadne megadott szavai alapján.




Csörgits Kinga: Mert a boldogságszerv csoki tortát eszik, ugye?



Emma a templomkövet súrolta és közben azon gondolkodott, hogy a boldogságot milyen sokféleképpen meg lehet élni. Ő sokszor nem is állapotként írta volna le, inkább egy külön szervként, ami ha jól működik, boldogságot termel. Ez a pöttöm kis lény befészkeli magát a szív közelébe. Bekucorodik, bekuporodik kis kiflibe és külön életet él. Véleményt alkot, befolyásol, támogat és ellenez, ha kell. Boldogságszervnek hívta és egy nyomogatós tamagocsihoz hasonlította. A boldogságszerv egy roppant érzékeny műszer. Akár a tamagocsi. Állandó figyelmet és törődést igényel, különben megbetegszik és megkeseríti az ember életét. Emma szerette boldogságszervét és sokat töprengett rajta, hogyan tehetné még elégedettebbé. Így finomságokról kezdett fantáziálni miközben a templomszoba padlóját fényesítette. Habos, gyümölcsös, csokis, mézes tekervényekről, szeletekről, tallérokról ábrándozott. Gondolatai bejárták a világ összes különleges édesség és csokoládé boltját, cukrászdáját és pékségét. Emma tudatában mégis egyetlen kérdés kezdett pulzálni. Először csak finoman lüktetett. Halkan ütemesen. Aztán egyre hangosabban és hangosabban tört utat magának. Végül a cukros finomságok öleléséből könnyűszerrel bontakozott ki és mutatta meg magát teljes pompájában. Hirtelen minden elcsendesedett, még a templomszoba padlója is jelentőségteljesen síkos pillantással fordult Emma felé. A kérdés pedig minden nehézség nélkül kigördült, szinte kicsúszott Emma ajkai között. A boldogságszerv csokoládétortát eszik, ugye? Mert mi mást enne, ha létezik csoki torta, ami a megtestesült csoda, a boldogság földi helytartója? Kislányként, amikor először megállt a cukrászda kirakata előtt... szóval már akkor tudta, neki a csoki torta kell majd. „Ó, kipróbálom én mindet, belekóstolok az összes létező finomságba, de ha végül választani kell egyet, egyetlen egyet...  az csakis csoki torta lehet.”- emlékezett vissza önnön szavaira Emma. Eszébe jutott megannyi csodás élménye. Találkozások a világ különböző pontjain. Pezsgőszínű köntösbe bújtatott kényeztető finomságok, házi készítésű habcsókok és tengeren túli, tenger közeli különlegességek. Mennyi élmény. Mennyi élvezet. Emma megcsóválta a fejét. Nagyot sóhajtott, majd mélyet szippantott az édeskésen fűszeres szantálos levegőből. Furcsa érzés kerítette hatalmába.
Nem. Ez többé nem egy hindu templom padlója és ő nem álmodik. Nem. Elegáns kis süteményező teraszán üldögél karcsú kovácsoltvas széken. Üvegtányéron fekszik előtte kedvenc csokoládétortája. Finoman csúsztatja bele villáját. Óvatosan. Nem sértve a habos díszítést. A villa hanyag eleganciával fut végig a piskóta és a krémes töltelék között. Emma lekanyarint egy aprócska falatot és lassan a szájához emeli. Tekintetét még egyszer megpihenteti a késő őszi tengerpart sápatag színein. Majd lehunyja a szemét és elmerül az első falat csoda ízében. Tökéletes. Minden tökéletes.
Emma arcán csillámló, kövér könnycseppek gördültek végig. Ujjai továbbra is a felmosórongyba kapaszkodtak. Ez egy hindu templom padlója. Kint az étteremben lehet kapni cukormentes süteményeket. Néhány villamosmegállónyira pedig a város legfinomabb csupahab krémesét. Tökéletes. Minden tökéletes.


Kapolyi Noémi: Házikó



Annyira elbújt a ház a lombok között, hogy csak akkor vette észre az arra járó, ha már egészen közel járt.
Hívogató zöld ablakkereteiben csillogóan hunyorítottak apró ablakai, sárgásfehér vaskos falai nagy békességet árasztottak. A tető vastag palakövekkel kirakva egészen mélyen ráült a falak tetejére és annyira túllógott, hogy a tűző nap elől is védelmet nyújtott.
Így állt a kis tisztás szélén a bozótosban, a falak tövét a mezei virágok egészen elhódították, mégsem tűnt gondozatlannak vagy romosnak, hiába nem lakta senki.
Az állatok bár bejárogattak, nem rágcsáltak meg semmit, néha ugyan egyik-másik őz erős késztetést érzett, hogy megkóstolja az ajtószárny szélét, de aztán mégsem tette, hanem inkább elballagott.
Valahogyan a kicsi ház az erdőé volt és ezt érezte, ösztönösen tudta minden állat.
Amikor a vándor már napok óta a rengeteget járta, rábukkant a házikóra.
Éppen a legjobbkor- gondolta, mert már teljesen kimerült a gyaloglásban.
Óvatosan lépdelt a kis építmény felé, hátha valamilyen állat elbújt benne, még akár medvére vagy farkasra is számított, így vastag botját felemelte ütésre készen és úgy osont tovább.
Hiába, nem sikerült nesztelennek maradnia, állandóan megreccsent egy ág a talpa alatt vagy éppen folyondár akaszkodott a lába köré, de ő azért eltökélten egyre előrébb merészkedett, míg végül az ajtó mellé érve egy hirtelen mozdulattal előre suhintva botjával beugrott a nyíláson az egyetlen szobácskába.
Aztán megállt, oldalt lépett és a hátát a falnak támasztotta, úgy megingott hogy egészen felkeveredett a gyomra, de aztán visszanyerte az egyensúlyát.
A házacska üres volt, ő állt benne egyedül.
A vándor az ajtó lapjáért nyúlt és megmozgatta egy kicsit, meglepően könnyen járt, szépen be tudta hajtani, amitől végre igazán bent érezhette magát.
Nagyot sóhajtott, a botját a földre tette aztán nehézkesen levette a hátáról a zsákját is és azt is mellé tette, a pántok egészen elnyomták már a vállait a hosszú úton, görbe háttal ácsorgott egy kicsit aztán úgy ahogy volt lekuporodott nehézkesen a földre, olyan jól esett leülnie, érezte a fáradtságot minden izmában és csontjában így inkább ültéből az oldalára ereszkedett és csak úgy feküdt ott, mint egy mázsás, rongyos kődarab.
Az arcát a hűs agyagnak nyomta, selymesen simult a bőréhez, lüktető halántékán hamar megnyugodott az ér és pihentető mély álomba merült.
Amikor felébredt már egészen besötétedett. A madarak elcsendesedtek és az éjszakai erdő hangjai töltötték be a levegőt. A gyomra nagyot kordult, így felült, aztán belekotort a zsákjába hátha talál valamit, bár a lelke mélyén pontosan tudta, hogy nem lesz benne semmi enni vagy innivaló.
Szépen visszatette azért az egészet a botja mellé, aztán inkább a fal felé húzódott ültében hátrakecmeregve és nekidőlt a vályognak egy nagy sóhaj kíséretében.
-Milyen kellemes itt, mekkora szerencsém van, hogy rátaláltam erre a helyre-suttogta.
Amikor a hold első sejtelmes fényei bekúsztak a falra, valami kis halmot látott a földön.
Nézegette egy darabig aztán felguggolt és odalépett.
Erdei gyümölcsök, termések hevertek egy kis kupacban. Csodálkozott rajta, mert határozottan úgy emlékezett, hogy a szoba üres volt és a földön nem volt semmi, kis is csúszott egy -még ilyet- a száján, aztán leült megint a földre a kis gyümölcsök mellé és eszegetni kezdte őket.
Egészen jól lakott.
Leheveredett a földre és a tető erős ágfákból rakott gerendáit nézte, amiket halvány derengésbe borított a Hold, majd hangosan csak úgy magának beszélni kezdett:
-Egész életemben csak mentem, vándoroltam, hogy megtaláljak valamit ami majd értelmet adhat. Aztán rengeteg dolgot találtam, de amikor megszerezhettem volna a vágyott valamit addigra nem is érdekelt. Ezért tovább álltam. Most aztán itt vagyok, elment az időm nagy része és a rongyaimon kívül semmim sincs és az a legrosszabb az egészben, hogy ez nem is zavar.
Még ez sem. Mert tartalmasan kell élni. Vinnem kell valamire, mondogatták gyerekkoromban.
Tanultam, utaztam, voltam sok minden, több olyasmi is, amire sokan egy életen át áhítoznak, hogy lennének ezek vagy azok, és én lettem ez is és az is. Kipróbáltam magam és sok tapasztalatot nyertem amikre ha belegondolok nincs szükségem, mert mire az enyémek lettek ezek az úgymond élettapasztalatok addigra pont az életem fogyott el.
Legszívesebben már itt maradnék, nem érzem, hogy tovább kéne mennem- aztán az oldalára fordult és a falat nézte. Évek óta most először érezte úgy, hogy megérkezett oda, ahová tartott.
Mert hát hová is tart egy ember, hová kellene tartania és minek is?-töprengett még egy darabig.
Nem a törekvéssel van a baj, hanem avval, hogy az emberek nem a saját vágyott céljaikért törekszenek, azok elmúlnak ahogy benő a fejük lágya, aztán az új célok már nem őszintén az övék. Elérik, elégedettek lesznek, de csak addig amíg nem kezdenek el azon gondolkozni, hogy mi volt az értelme, mi lett jobb, min segített, vagy hogy mit oldott meg vele? Nem, nem-mondta a vándor.
-Nem akarok menni sehová-sóhajtotta. A majdnem teljes éjszakai sötétségben olyan érzése támadt, mintha hullámzana körülötte a szobácska és álomba ringatódott.
Kipihenten és kellemesen ébredt, besütött a parányi ablakokon a Nap. Olyan kellemesen érezte magát, nyújtózkodott, a könnyű ing laza ujja végigsiklott a karján, a vándor egészen megmerevedett.
Az ing ujja friss volt és puha, ahogyan az összes ruhája is amelyekben a kényelmes fekhelyen feküdt. A szoba közepén asztalféle állt, mindenféle termésekkel és egy mély fatálban vízzel. Az ajtó nyitva állt.
Felkelt a vackáról, ruganyos izmaiban nyomát sem érezte az öregségnek és a kimerültségnek. Elképedve nézett körül és aztán amikor saját testét is nézni kezdte, először a kezén akadt meg a tekintete, nem volt ráncos a bőre, ujjai pedig szép egyenesen álltak, sehol sem voltak a karmokba görbült megfáradt ízületek.
-De hiszen ez csodálatos- ujjongott halkan- nem is tudom hogyan lehet?
Aztán beállt a nyitott ajtóba. A mezei virágok egészen körbevették a házat, odébb pedig dúsan benőttek a környező bokrok alá. Egyik kezével a falnak támaszkodott, amikor ismét úgy megingott, mintha a levegőbe támaszkodna, elkapta a kezét és a vályogon mintha egy hullámzás futott volna végig, azután ismét olyan volt mint előtte.
Ez után megfogta az ajtó lapját, a fa sima felülete langyosan pihent az ujjai között.
A vándor lassan elvette róla a kezét és elgondolkodóan kezdett körbe pásztázni minden apró részletet. Amikor a kis ablakokhoz lépett, igyekezett lassan és a lehető legfinomabban a kézfejével érni az üveghez, jól számított mert az érintéstől az üvegen enyhe remegés futott át.
-Ez valami varászlat? Látomás? Vagy te tényleg élsz?-súgta a szobának.
Érezte a választ, a hang a lelkében szólalt meg, valahol a fejében mélyen, de ő hallotta, azt a vékony sóhajtás szerű választ.
-Élek.
-Én velem mi lesz most? Menjek el? Megöregszem ha kikerülök innen és meghalok? Hogy lesz ez után?-kérdezte.
Aztán nagyon fülelt, figyelt a bensőjére de nem jött válasz, úgy érezte mégis várnia kell.
-Ha nem bántasz, maradhatsz, azt mondtad maradnál, de ha így döntesz, örökre maradnod kell.- hangzott a válasz- jöhetsz és mehetsz, de itt fogsz élni, énvelem.
-Senkim nincs már, sehol-szólalt meg hangosan.
-Tudom.
-Azt hiszem én már nem megyek tovább. Itt maradok örökre- mondta halkan, közben kiérezte a saját hangján a döbbent felismerést.
-Megérkeztél- hallotta a lelkében a könnyű köszöntést.
Amikor felemelte a tekintetét az ajtóban állva és kinézett a kis virágok láttatni engedték az ösvényt ami a házikóból az erdő felé vezetett, a madarak éneke betöltötte a levegőt, a magas fűből hallani lehetett az állatok mozdulásait, járhattak nyugodtan, a vándor már nem jelentett fenyegetést a számukra többé.



Tomor Gábor: Tisztulás



Kis színváltás csupán,       
lemossuk, gyerekek.              
Van ám elég ötlet hozzá!                
Bizalommal legyetek,      
önzetlen híveim,                     
kedves, butus szerecsenek.   


A kép címe: Nagy disznó (korrupció); az ukrán Mykola Prynkovskyi karikaturista munkája

Kapolyi György: „MI FÉRFIAK”



Apollói termet, acélos dárda, lenyűgöző teljesítmény...
Csupa olyasmi, amiről nem tehet, agyzsugora nem érdekli, pontosabban nem is tud meglétéről. Ő a teremtés koronája, és mivel nincs benne filozófiai hajlam, nem is kételkedik. A gyanakváshoz már némi ész is kéne, de ha azon kesergünk, hogy nincs, attól még nem lesz. Hát, ha nincs, akkor nincs. Van helyette más.
De mi?
Van például egy jókora idiotizmus, félremagyarázási hajlam, önmagunkkal szemben egy marha nagy elnézés, másokkal szemben éles kritika. Hőbörgési kényszer, tévedhetetlenségünkbe vetett hit, harcos kackiásság, ami sokszor azonnal lelohad, mihelyt az ellenfél felveszi a kesztyűt. Nagy vonalakban ilyen a” nők bálványa”, a csodált Kingkong, de minden csoda három napig tart, a legjobb vicc is huszadszor elmesélve elementális dühöt tud kiváltani a hallgatóból.
Akkor kezdik rohadtul unni a csodálatos férfiút, aki értetlenül áll a tény előtt, hogy őt miért cserélték le, egy középtermetű, kopaszodó kandúrra, akinek még túlsúlya is van, nem is beszélve egyéb hiányosságairól.
Az, hogy a „Selejtes” úrnak van esze, szórakoztató és figyelmes, nem kell csodálni, sőt, ő csodál, megbízható és mindig lehet rá számítani.
Erre ő nem is gondolt, mert nincs, mivel tegye, mert nem lát tovább az orránál, ami vakság nem éppen emberi erény.
Egész életén át, nyeri a kis csatákat, de háborút soha, és úgy hal meg öregen és jelentéktelenül unalmas magányában, hogy nem érti az egészet.
De nem csoda, gyenge agyi képességei idővel sokat romlottak.
Na, ezzel nem azt akartam mondani, hogy a nők sokkal különbek, de azért írtam a férfinemről, hogy ne illethessenek férfisovinizmussal.
Azok a férfiak és nők, akik „Ötórai teás” típusok, nehéz helyzetben vannak, és az, hogy önhibájukon kívül kerültek bele, erről nem tehetnek.
Itt nem tehet senki semmiről, ez van, és aki háromlábbal született, az nem fog néggyel meghalni.
Az agyatlanságnak nagy előnye a nem gondolkodás, ami a hosszú élet titka, és ki az a marha, aki röviden akar élni? Többektől hallottam, őket nem életük hossza, hanem tartalma érdekli.
Hát – kérem tisztelettel – ez, az évezred marhasága.
Az ember hosszan akar élni, és minél jobban, és ha egy hosszú élet után kopog az elmúlás, azt kérdezi: Már?
Hát, naná, hogy már. Ahogy a lomb lehull, úgy a versenyző is, bár igaz, ősszel csak a levelek, és nem a fa potyog le. De ez már a növénytan területe, amit éles szögben kikerülök.
Ez egy nagyon sikamlós, ingoványos talaj, amire tévedtem, jobb, ha időben eltűnök, mielőtt süllyedni kezdenék.
Ami biztos, a legpompásabb fa is egyszer pudvás szánalommá válik, meg a göthösre sikerült korcs is.
Kizárólag múlékony dolgokról beszéltem, és alanyi jog, hogy ki, mit nagyít fel belőle,
ami tettben ott lappang egy szentimentális infantilitás, a tehetetlenség kiváltotta félelem.


Kép: Kapolyi György alkotása




Kolumbán Jenő: Ha vágyódva elindulok



Ha vágyódva elindulok
avar szőnyegű ösvényeden,
a szorongás görcsét lenyelem,
kiszáradt kút lesz a szemem…,

…és nincs közöm hozzád világ!
bezárok előtted minden kaput,
ha csak pillantásnyi időre
belőled hozzám eljutok.

Megtisztulok szép gondolatban,
meztelen lelkem megmutatom,
gyönyörködve néz rám egy Isten,
és akkor a lába elé dobom.       

2013.03.16.


Tóth Sarolta: Házsártos feleség



Labdád lettem, feldobtál,
leestem, belém rúgtál.
Gurultam egy bokorba,
varázsolt egy boszorka.
Mérges kígyóvá változtam,
lábikrádba belemartam.
A történet tanulságos,
bosszút áll a megalázott.

Talpra Papa,hív a Mama!
Itt az idő,gyere haza!
Ha vacsorát akarsz enni,
nem szabad a blattot verni.
Szidást akarsz vagy sodrófát,
rajtad áll most a választás.
Esküszöm a zsebpénzemre,
fontos a családi béke,
vár a finom vacsora,
higgyél nekem, jöjj haza!


Csörgits Kinga: Az idegen II.



"...és ott találkoztam egy férfival. Azt gondoltam magamban, hogy nekem ezzel a férfival kell továbbmennem. (...) Akkor nem érdekelt, hogy a férjem, akivel egy hónapja házasodtam, ott van mellettem, hogy az asszony nyilvánvalóan a fiú szeretője, csak egyet akartam: ezt a fiút. Az egymásra találásunk maga volt a csoda. Nem tudtam, hogy ilyen létezik. (...) Szerelmünk első percétől tudtam: ez olyan találkozás, amit az istenek nem engednek meg földi halandónak, és csak valamilyen "halál" lehet a vége. Az életem kettétört, amikor el kellett válnunk. Hogy miért? Hadd őrizzem meg ezt a titkot magamnak. Van egy temető, ahol a fejfákon mézeskalács figurák vannak, és csak a boldogság éveit írják rájuk. Kérem, hogy az én fejfámon ez legyen: élt egy év és három hónapig - boldogságban." (Psota Irén)

A lélekből felszakadó írás híd. Összeköt és felébreszt. Ezt az írást útravalóul szánom magamnak ma estére. Útitársammá teszem, és együtt utazunk emlékországba. Együtt keressük az ilyen és ehhez hasonló élményeket. Kutatunk megannyi porlepte kapcsolat és történés között. Beszélgetek az írással. Elmesélem neki legtitkosabb vágyaim. Azokat, melyek tudom, sosem válnak valóra és azokat is, amelyekért utolsó leheletemig küzdeni fogok. Illene hozzá egy pohár testes vörös bor. De ma este inkább tartózkodom mindentől, ami megköt, elkábít, fellazít. Puhán, finoman ölelem magamhoz ezt az írást… csak egy idézet. De összeköt. Felébreszti a boldogságórám. Hallom, ahogy csendesen tikktakkolni kezd. Csak úgy komótosan. Nagyot ásít és elcsigázottan préseli ki magából negédes szólamát: „pffff, boldogság. Már megint ugyanaz a nóta.” Ízlelgetni kezdem ezt a szót. Eszembe jut róla egy sor másik fogalom, mint a harmónia, a teljesség, a csoda, a végállomás… és még valami. Illúzió. Kétpólusú világban élünk. Mégis mindig békére és boldogságra vágyunk. Képesek vagyunk egy életen át bízni és remélni, csak azért, hogy ne kelljen szembenézni a valósággal… ami, nos… szintén illúzió. Végiggondolom az életem döntő pillanatait. Amikor tökéletesen boldog voltam. És csak olyan pillanatokat tudok felidézni, melyeknek boldogság értékét hosszú-hosszú évek munkája, vagy emberfeletti erőfeszítések és lemondások sora tette olyan értékessé. Egy boldogságpillanat és egy annak szolgálatába állított munkával telt élet közé egyenlőségjelet lehet tenni… de erről nem akarunk hallani. Arról főleg nem, hogy keresés közben mennyi minden mellett sétálunk el észrevétlenül. Az ember határenergia. Így mindennap választhat öröklét és halandóság között. Boldogság és boldogtalanság között.
Hosszú évekkel ezelőtt láttam egy interjút Törőcsik Marival. Akkor azt mondta, hogy negyven színpadon eltöltött év után két olyan előadásra emlékszik vissza, ahol a játék végére eggyé vált a szerepével, a darabbal, a kollégáival, a közönséggel. Két tökéletesen boldog pillanat. És ő ezért a két pillanatért végtelenül hálásnak és szerencsésnek érezte magát.
Lehunyom a szemem és átsétálok a hídon. Egyenesen az írás lelkébe. Ott akarok lenni, ahol életre kelt, ahonnan felszakadt. Hosszú évekkel ezelőtt papírra vetett sorok jutnak eszembe: „Tizenöt lehettem, amikor a naplómba lerajzoltam a saját síromat. Persze ez teljességgel abszurd, mert mindig is hamvasztás párti voltam. De ez most nem is fontos. (…)A fejfámon ez állt: Csörgits Kinga élt, amíg írt és táncolt…” A boldogság erő. Kitartás és elköteleződés szüli világra. És abban a pillanatban, amikor lemondunk legtitkosabb vágyainkról, lemondunk a boldogságról is.
Az egóm a hétköznapjaim ura és parancsolója. Az örök elégedetlen. Az egész életemet velem töltheti… kivéve azt a néhány boldogságpillanatot. Mégis az kell neki. Hát nem furcsa? Ernyedten dőlők hátra. Képzeletben a boldogságórámat ölelem. Leél velem és az én örök lázadó egómmal egy egész életet és csupán pillanatokat örökít meg. Mégsem elégedetlen. Mert tudja, hogy így van rendjén. Csak mosolyog és hagyja, hogy tegyem a dolgom. Hogy néha felébredjek, és néha eltévedjek. Nem félt. Tudja, hogy ott van a szívemben a térkép, így bármikor megtalálom. Ő csendben vár. Egy kényelmes padon ücsörög a játszótér egyik árnyékban elrejtett zugában, és boldogságpillanataimat szépen egymás mellé rendezgeti. Becézgeti, babusgatja őket. Hogy amikor megunom a játékot és elhagyom ezt a világot, magammal vihessem őket. Egytől egyig. 


Kapolyi György: A vándorköszörűs



A falu főutcája, ha nem sáros volt, akkor poros. Mikor feltámadt a szél, jóformán az orráig sem látott az ember. A széles, girbe - gurba főldút mindkét oldalán alacsony-roskatag házikók sorakoztak, viharvert kerítései korhadtak a nyári hőségben.
A dombtetőről be lehetett látni az egész falut, még távolról is ordított a belőle áradó eseménytelen dögunalom. Semmi nem zavarta a mérhetetlen csendet. A hosszú utca az erdőben tűnt el a vízmosás és kőrengeteg között, még itt-ott felbukkant segélykérőn, aztán végképp elnyelte a sűrű vegetáció. Sem a kertekben, sem a házakban nem mozdult semmi. Mindenünnen áradt a sötét ablakokból a hideg figyelem.
Néha a szélcsend ellenére az úttest porából felemelkedett egy ember nagyságú homoktölcsér, végigforgott a főutca teljes hosszán, majd visszahullva eloszlott. Az erdő alján, az utca végében volt a temető. Megdőlt, korhadó, idő rágta keresztjei elhagyatva sütkéreztek a fényben, nem hiszem, hogy bárki is oda, mert volna menni, megzavarva a kert nyugalmát. Mindent magasan felvert a gaz, a vadvirágok színesen pompáztak a tikkasztó hőségben, de sem méhek, sem más bogarak nem nyüzsögtek kelyheikben.
Ahogy érkezett az alkony úgy változott a falu látványa. Minden szürke szint öltött, a temető felől az esti szellővel megjelent egy édeskés durva szag.
Nehéz harcimén patáinak súlyos csattogása vonult végig az úttest felett, lovasának páncélzata tompán csörrent a léptek ütemes zenéjére. Csak hallani lehetett merre jár, meg a kavargó porból. Látni nem lehetett az egész lovasból semmit. A temető irányában haladt, a fák sűrű szövevényében halt el a dobogás.
Dermedten állt a dombon, alatta a sápadt fényben derengő falu. Olyan intenzitással élte meg az előtte játszódó eseményeket mintha látná. A félhomályból a temető felől érkező emberek imbolyogtak a házak felé, maguk előtt görgetve a földnek és elmúlásnak felejthetetlen szagát. A vándorköszörűst térdre lökte a félelem, mereven nézett a falu felé, két keze görcsösen markolta a domb füvét. A jeges szél korbácsként csapott arcába, amit meg sem érzett. Meredt tekintetét nem tudta a képről elfordítani. Az egyre közeledő hangtalan menet első sorában észrevette saját magát. Abban a pillanatban megérezte a hatalmas vákuum jelenlétét, ami kiszívta mellkasából és agyából azt a valamit, ami ő volt. Üveges tekintettel figyelte látomásba olvadó alakját, aztán úgy dőlt oldalára, mint egy fatuskó.
Másnap délután találták meg a kaszálásból hazaigyekvő parasztok. A fűben feküdt, kifejezéstelen tekintettel nézett valamit, amit csak ő látott.
Felismerték az emberek és hazavitték. Nem ellenkezett. Bármit kérdeztek tőle, nem válaszolt. Látták szemein, nem is hallja. Otthon, egész nap görnyedten és magába zárkózva ült a kispadon, és kihunyt fényű szemekkel nézett előre.
Nem szólalt meg soha többé.


Kép: Kapolyi György alkotása


Tomor Gábor: Párharc



Csúnyán rád vág                   
az álnok végzet.              
Románcotok             
csődbe ment.
Hitted, hogy leuralsz,      
mégis ő volt erősebb.



A kép címe: Viszony; Várady Róbert olajfestménye.


Kapolyi Noémi: Debóra VIII.



Éjjel fölébredt egy pillanatra, mert hallott valamit, egy vékony hangocskát, nem is tudta honnan, de amikor már majdnem újra visszaaludt, ismét a tudatáig hatolt az a vékonyka sivalkodás.
Felkelt az ágyából,  a bejárathoz ment, de hiába jutottak el hozzá a hangfoszlányok, nem tudta eldönteni, honnan jön, és miféle állattól származik.
Aztán eljött a reggel. A felkelő nap még megcsillogtatta a reggeli harmatot mielőtt elillant volna.
Debóra pedig nekiindult a szokásos körútjának, magot, és vizet hordott, darát, és takarmánymeszet kevert a kiscsirkéknek aztán a nyulak következtek. Bement a fáskamrába az egyik anyanyulához, amelyiket megtartotta, mert kiskorában a társai átgázoltak rajta, és miután sikerült megmentenie őt, megszerette. Igaz, majdnem minden csontja össze-vissza állt, de nagyon szeretett élni, érdeklődő kis állat volt, szeretett eszegetni, nem félt amikor bement hozzá, az évek során pedig teljesen megszelídült. De ahogy ott tett-vett egy apró neszt hallott.
Körbefordult, figyelt, de semmi sem mozdult.
Aztán amikor lehajolt almáért a vödörbe, megint mocorgott valami.
Óvatosan föllesett a hang irányába. Hopp, meglátta, mi van ott. Egy kicsi, sovány macskakölyök kémlelt az üst mögül a polcról. Debóra szólongatni kezdte, az pedig fújt és bebújt az üst mögé.
Gyorsan kellett cselekednie, mert ha az a kis állat leugrik, el is tűnik a szeme elől, aztán ha a kutya megtalálja, nem marad sok esélye, hogy életben maradjon.
Odalépett a polc elé az üstöt egy rántással lekapta róla, és már meg is volt az apró kis lény.
Magához fogta mind a két kezével, és besietett a házba.
Becsukta az ajtót maga mögött,  az ágyához vitte, aztán amikor leült a paplanra jól szemügyre vette a cicát.
Csontsovány, kis súlytalan állat nézett rá zöld szemeivel az apró fejecskéből, fújt egyet, aztán fel is hagyott az ijesztgetéssel, és csak lógott a kezei között erőtlenül, mígnem aztán nyivákolni kezdett.
Teknőctarka bundája ragadt. és büdös volt.
-Hát te biztos éhes lehetsz - mondta neki Debóra.
Óvatosan a konyhába ment a szerzeményével, és egyik kezében a cicával, egy széles szájú csészébe kecsketejet töltött neki, aztán az asztalra tette a cicát a tejhez.
Az félt, reszketett, de a friss tej illatára hamar lefetyelni kezdett egészen kifulladásig, megállás nélkül ivott. Volt még maradék is az előző napról, egy tányérban vagdosni kezdett belőle, de nem volt rá ideje, mert a cica ahogy megérezte a hús illatát, leküzdötte a félelmét és egyben nyelni kezdte a még alig felvágott darabokat. Aztán az evés irama lassulni kezdett, végül csak állt az étel fölött pofáját alacsonyan tartva és figyelt.
Debóra megfogta, érezte ujjaival a kis dudort amit az evés okozott, ez adta csak a súlyát az egész cicának.
Aztán mielőtt még elmenekülhetett volna a házban, visszavitte a paplan tetejére.
-Mától itt laksz-szólalt meg és lassan simogatni kezdte.
Félt az állatka nagyon, vágott szemeivel folyamatosan az arcát és a szemét nézte, de a meleg takaró, és a tele gyomor egészen elbágyasztotta, Debóra óvatosan cirógatta, aztán lassan felkelt, és kijött a szobából. Mikor visszanézett látta, hogy a jövevény szemmel tartja őt, de nem menekül.
-Mancika -súgta még oda - , ez lesz a neved.
Aztán kiült a konyhaszékre, és morfondírozott, mindig szeretett volna egy cicát, gyerekként volt a háznál néhány, de aztán valahogy nem jöttek újabbak.
Azon törte a fejét, hogy vajon ezt meg ki küldhette ide ennyi év után. Ki lehet benne? Vagy az övé lesz-e valaha is ez a pici lény. Nem hitt a véletlenben, számára a világban mindennek volt oka vagy valami értelme, még akkor is, ha nem tudta kibogozni a dolog fontosságát. És ez a kis állat a szemébe nézett, egyenesen, nyíltan, ami állatoknál ritkaság.
Ráadásul olyan magasan volt és pont abban az épületben, ahol biztosan megtalálhatta.
Teltek a napok, Debóra ételt, és italt tett ki a kőre, közel az ágyhoz, de nem kereste Mancikát, hagyta, had tébláboljon vagy meneküljön a szobában. Éjjel hallotta, hogy evett, de nem fordult arra, hogy meglesse.
Egyik reggel amikor kiült az ágy szélére, előkerült Manci, lassan megkerülte a kályhát, aztán kissé megérintette oldalával a szék lábát, és odajött hozzá.
Debóra várt egy kissé aztán nyugodtan lenyúlt, és végigsimított a hátán. Manci nem szaladt el, maradt,   nézte őt. A feje búbját is megcirógatta majd kezével átfogta majd fölemelte magához.
A cica figyelt, érezte, ahogy az apró izmok megfeszültek, de nem akart kiszabadulni a meleg tenyerekből. Aztán Manci akadozva dorombolni kezdett.
Reggelente Manci kedveskedett, jó volt úgy kávézgatnia, hogy ott tekergett mellette, aztán egészen az arcáig felmerészkedve körbe dorombolta őt.
A hálószobában amikor délelőtt pakolászott a kezébe akadt a kártyája, nem játékkártya volt ez, hanem jóslásra való. Ha nagyon foglalkoztatta valami, szerette elővenni, és vetni néhányat.
Az ágy szélén ült, amikor az éjjeliszekrényében matatva a paklit maga mellé tette a paplan tetejére.
Előredőlt, és a fiókban kutatott apróságokért, amikor Manci felugrott mellé, aztán a kártyához lépdelt, kis mancsát rátette a paklira, és miután széttologatta ráfeküdt, egy darabig heverészett majd egy lapot hirtelen átharapott, aztán leugrott, és kiment a szobából.
-Hát ez érdekes-csodálkozott Debóra.
A kártyáját berakta a fiókba, mert mindig úgy gondolta, az ilyesmit akkor jó előszedni, ha az embernek dolga is van vele.
Kisétált a konyhába, leült a székére, egy kis kávéja még maradt.
Megjelent Manci, apró, kecses termetével könnyedén az ölébe ugrott, fellépdelt az arcáig, aztán a  szemébe nézett szép, ferde vágású, zöld tekintetével.
Debórának akkorát nyilallt a halántéka, hogy a látása egészen elhomályosult, csak nyögésre futotta miközben kábán kapkodta a levegőt.
- Jaj, mi ez? - hebegte, és ujjaival finoman nyomkodni próbálta a fájós pontot. Manci leugrott, és kiment a konyhából.
Debóra észrevette, hogy a kábult fájdalom egy pillanat alatt elillant, még a nyomát sem érezte a halántékában, és a látása is kitisztult.
- Manci ! - hívta - Mancika, hol vagy? Gyere, gyere ide hozzám-kérlelte a cicát.
A kis fejecske megjelent az ajtó nyílásában, kedvesen törleszkedett mindenhez, ami útjába akadt Debórához jövet, majd könnyedén felugrott az ölébe, felsétált a vállához, és az arcának törleszkedett, dorombolt egész kis lényével, mintha csak azt mondta volna:
„Szeretlek én, csak megmutattam, mit tudok”


Bige Szabolcs: A compó napja



Legmélyebb álmomból a csergő óra hangja ébresztett. Dühösen kiugrottam az ágyból, de amikor lenyomtam a gombját eszembe, jutott, hogy azért húztam fel az este, mert korán akarok indulni, horgászni – compót fogni. Azt mondják a horgásztársak, hogy a tankárokban jól lehet kárászra meg compóra menni. Elhatároztam, magam is kipróbálom azt a helyet.
Így, hát felszedelőzködtem, nyakamba kanyarítottam az odakészített tarisznyát, fogtam a horgászfelszerelést, és kiléptem a hajnali hűvösbe.
Ettől fel is ébredtem teljesen, és jól kilépve igyekeztem kifele a városból. Elég messzire kellett mennem, keleti irányba. Ott húzódott az a nevezetes tankárok. A háború alatt ásták védekezésül a támadó tankok ellen. Meredek oldalai voltak, körülbelül három méter mély, és a Körös vizét is beleengedték.  Olyan szélesre készítették, hogy ne lehessen felette átmenni járművekkel, tankokkal. Ha pedig megpróbál a martoldalon leereszkedve átmenni, az orra beleragad, nem tud a másik oldalon felkapaszkodni. Jól ki lett találva, csak éppen a több ezres tömegű tankok és harckocsik ellen semmit sem ért, mert ha beleszorult két-három jármű, a negyedik felettük már tovább haladhatott. Hogy ott pusztult a legénység az árokba szorulva, kit érdekelt? Volt utánpótlás elegendő!
Ma már persze nyoma sincs az akkori sok szenvedésnek, nyomorúságnak – a roncsokat mind elhordták, mint ócskavasat beolvasztották, s lett belőlük vaskályha, kerítés, és más fontos alkatrész a mindennapi életben. Az árok állóvizében pedig a csöndes vizeket kedvelő halfajok szaporodtak el. Keszeg, kárász, compó, potyka, meg a mindenütt megjelenő ragadozóhalak, mint a harcsa.
Kiérkezve a helyszínre, leereszkedtem a vízpartra, s kerestem egy alkalmas helyet, ahol aztán letáboroztam. Fűzfa vetett árnyékot, s egy kidőlt fatörzs kínált ülőhelyet számomra. A káka mellé bedobtam egy sneciző horgot, kenyérgalacsinnal, s máris kapásom lett. Egy kis keszeg ficánkolt a damil végén. Nem dobtam vissza, hanem rákötöztem egy hármas horogra, tettem egy vékony acél előkét, és egy nagy parafa dugóval belódítottam a víz közepére, próbáljon meg úszkálni, anélkül, hogy beleakadna a part menti növényekbe.
Sokáig nem történt semmi. A víz közepén alig himbálózott a nagy parafa dugó, s a káka mellé dobott kis pálha is mozdulatlanul feküdt a felszínen. Álmosítóan döngicséltek a bogarak, s más hang nem is hallatszott, még szellő sem rezdült.
Egy adott pillanatban azonban úgy láttam, mintha a szembeni martoldalban megmozdult volna valami. Azt hittem, a szemem káprázik, mikor a bokrok alatt megpillantottam egy fekvő alakot. Katonaruha volt rajta. Biztos voltatok úgy, hogy valamit megláttok, és nem hittetek a szemeteknek, még a fejeteket is elfordítottátok, hogy ne lássátok, mert nem lehet igaz. Oda se néztek, hátha eltűnik.
Most én is így jártam, de hiába dörzsölgettem a szemem, néztem jobbra-balra, pislogtam, fordítottam hátat – a katona nem tűnt el! Sőt, felült, és rám nézett, figyelte, hogy mit szerencsétlenkedek. Még halványan el is mosolyodott. Aztán leballagott a víz széléig, és egy pálcával kezdte a feneket, az iszapot döfködni. Mocsárgázbuborék böffent fel a nyomán. Hátranézett, s én is oda pillantottam: egy újabb katona jelent meg a bokrok tövénél, s az is lejött a partszélére az iszapot döfködni. Aztán egy harmadik, negyedik, és egyre több jött elő. Ott álltak velem átellenben, a másik parton, és szorgalmasan döfködték az iszapot. Hang nem hallatszott, csak a mocsárgázbuborékok böffenése.
Néztem őket, de az nem zavarta a tevékenységüket, bár néha-néha rám pillantottak érzelemmentes, merev tekintettel. Úgy, mint a színész, mikor a szöveg deklamálása közben kipislant a nézőkre.
Kis idő elteltével újabb mozgás vonta magára a figyelmemet. Fent, az árok túlsó oldalán páncélkocsik sora közeledett. Sötétzöld színük alig ütött el a rét színétől, de azért jól láttam a közeledőket. Sorban, egymás mellett megálltak a meredély szélénél, és a platóról katonák ugráltak le. Mindez teljes csendben történt. Erre jól emlékszem, mert attól féltem, hogy zajt ütnek, és elriasztják a halakat.
Fölösleges volt azonban a félelmem, nem menekültek el a halak, hanem éppen hogy valami elkapta a csalihalamat. Akkorát rántott a boton, hogy szinte kirepült a kezemből. Jól bevágtam, s nem kevés kínlódással a partra húztam egy szép, másfél-kétkilós harcsát. Úgy lenyelte a hármas horgot, hogy alig tudtam a torkából kiszabadítani. Össze is harapdálta a kezemet. Elhelyeztem a zsákmányt a haltartóban, s megkönnyebbülten nagyot szusszantam, majd büszkén felnéztem, lássam, mit szólnak a katonák a teljesítményemhez.
Nem voltak sehol!
Mintha föld nyelte volna el mindet harckocsistól, iszapdöfködő pálcástól, mindenestől együtt. Vállat vontam, s újabb horgot készítettem elő a kisebbek közül, kenyérgalacsinosat. Bedobva a káka mellé, fogtam is rövidesen egy közepes méretű, úgy másfél araszos nagyságú compót, cigányhalat. Gyönyörű, óarany színű pikkelyei csak úgy csillogtak a napfényben! Ez is a haltartóba került.
(Most, így utólag visszagondolva azon csodálkozom, hogy akkor nem csodálkoztam! Olyan nyugodtan folytattam a horgászást, mintha a szembeni parton nem is sorakozott volna ott az előbb egy csomó katona meg páncélautó.)
Éppen újabb horgot dobtam be a már megszokott helyre, amikor az én partoldalamon mozgást láttam a szemem sarkából. A barátom, Rezső közeledett, aki ezt a helyet ajánlotta nekem. Ahogy a közelembe ért, leült a meredély tetején, és intett, hogy maradjunk csendben, és az úszóra figyeljek, mert kapásom van.
Igaza volt, de elszalasztottam a halat. Erre leereszkedett hozzám, s végre üdvözöltük egymást. Mialatt újra elkészítettem a csalit, elmeséltem, mit láttam nem rég a szembeni oldalon. Azt mondta, biztosan álmodtam, hiszen itt messze nincs katonai alakulat, a legközelebbi a város túlsó felén van, hogyan is jelenhettek volna meg sok kilométernyire levő kaszárnyából!
„Felejtsd el. Csak álmodtad!” – fejezte be a beszélgetést.
Elfogadtam a véleményét, és nem erőltettem tovább a dolgot. Rezső is előszedte a felszerelését, és szólt, hogy próbálkozzunk vörös gilisztával, hozott is egy dobozzal. Egy másik zsombékos mellé telepedett le. Csendben, türelmesen horgásztunk egy darabig, s hamarosan meg is lett az eredménye türelmünknek – egymás után szedegettük ki az apróbb halakat, majd a barátom kiemelt egy szép nagy compót.
„Cigányhal!” – kiáltott fel boldogan.
Az én okos barátom mindjárt el is magyarázta, hogy miért mondják a compót cigányhalnak. Azt mesélik az öregek, hogy régen a cigánygyerekek úgy fogták a halat, hogy a rózsa visszafele görbülő tüskéjére tűzték a gilisztát, hasra feküdtek a zsombékon, és belógatták a csalival ellátott tövises ágat. A compó bekapta, s a purdé kirántotta. Így fogták a halat!
Késő délutánig folytattuk, de több komolyabb kapásunk már nem volt.
Estére érkeztem haza, lefekvés előtt még megpucoltam a halakat, a harcsát megnyúztam, beleket, kopoltyúkat kidobtam, a szeleteket besóztam és betettem a jégszekrénybe. Jó hideg volt benne – tegnap hoztak friss jeget, s a tartályt telerakták rendesen. Eléggé elfáradva bújtam a pokróc alá, de nem tudtam aludni. A katonák jártak az eszemben. Le is vettem a polcról a „Világháború története” című könyvet, s azt lapozgattam, amíg el nem nyomott az álom.
Legmélyebb álmomból a csergő óra hangja ébresztett. Dühösen kiugrottam az ágyból, de amikor lenyomtam a gombját eszembe jutott, hogy azért húztam fel az este, mert korán akarok indulni, horgászni – compót fogni. Azt mondják a horgásztársak, hogy a tankárokban jól lehet kárászra, meg compóra menni…
(„Idétlen időkig” http://www.online-film.hu/idetlen-idokig-1993/#)


Csörgits Kinga: Eső



Azt mondod, szereted az esőt… szeresd hát monszun idején. Mert szárazságban könnyen vágyódsz az eső után. Szeresd hát, amikor minden nap veled van. Nem ábrándos képekről tekint le rád, hanem az arcodba csap. Nagy, kövér cseppekben gurul végig fázékony, hideghez még nem szokott bőrödön. Ebben az esőben, ahol a tétova vízcseppek egyre szaporábban és szaporábban hullnak alá… ebben az esőben lassan átnedvesedik minden ruhadarabom. Levetem hát őket. Egytől egyig. Meztelenül, védtelenül, pőrén sétálok tovább. Mellettem sokan járnak az úton. Esőkabáttal, ernyővel takarják el maguktól a világot.
Hmm… a soha véget nem érő és örökké tartó dolgok országából érkeztem. Lelkem idegen és tébolyult ebben a világban. Kötődik oda, ahol nem látják szívesen és elhagy menedékházakat, ahol bármeddig maradhatna. Lelkem értetlen. Kapálódzik néha, máskor csendesen őrjöng. De olykor kisimul. Pillanatokra hazatalál. Ez a látó lelkek sorsa.
A vízcseppek már a legbelső rejtekem ajtaján kopogtatnak. Bebocsátást kérnek legmélyebb rezdüléseim hüvelyébe. Ahonnan újra és újra felszakadok. Kérlelhetetlenül kérőn kaparásznak a súlyos faajtón. Nem. Nem vagyok itt.
Igaz-e, hogy minden párban jár ezen a világon, ahogy az ember is keresi azt, ami kiegészíti? A kiegészítés persze illúzió. Toldalék, szócséplés csupán. Amikor mást keresel, önmagad keresed. De mit találsz ott, ahol boldogságod reméled?
Igaz-e, hogy a hegytetőre a hegy lábától indulsz utadra, és dolgod végeztével oda is térsz vissza? Igaz-e, hogy gyarló ember vagy csupán, s a hegytetőről a hegy lábához, a hegy lábától pedig újra a hegytetőre vágysz? Hát jól figyelj ide! Minél magasabbra vágysz, annál nagyobb mélységgel kell fizetned érte. És minél többet kapsz, annál többet kell elengedned cserébe.
Igaz-e, hogy veszíthetsz győztesként és győzhetsz vesztesként? Igaz-e, hogy félelmeid nem léteznek, csupán a veszély az, mely figyelmed szorongássá növeli? Igaz-e, hogy szenvedésed sem létezik, csupán elméd fájdalma az, mely keresztülharsog lelked színpadán?
 Azt mondod, szereted az esőt… szeresd hát monszun idején. Mert szárazságban könnyen vágyódsz az eső után. Szeresd hát, amikor minden nap veled van. 


Tomor Gábor: Mi a boldogság?



E témáról milliónyi írás is született már. Nemrégiben magam is vettem a bátorságot, gondolkodván arról, merre száll a kék madár. De idézzünk inkább egy igazán súlyos egyéniségtől. Dosztojevszkij azt írta: „Az ember azért boldogtalan, mert nem tudja, hogy boldog… Aki ezt felismeri, az boldog lesz, abban a pillanatban…” Ki gondolná, hogy a komor klasszikus így „helyre tudja tenni” a bármi miatt panaszkodókat…

Ellenpontozásként, hogy másfajta igényeknek is megfeleljünk, legyen most szó könnyebb műfajról, képviselőiről.

Nem lehet véletlen, hogy az örömteli lelki állapotról annyi dal született, valami oka csak van annak, hogy e témáról nem beszélni, hanem énekelni szeretnek jobban… Neves énekesnőnk már mikor kinyilvánította – helyettünk is –, hogy minden ember boldog akar lenni. „Boldogság nekem is jár”, énekelte-követelte már régebben egy másik dalnok, s megtudhattuk: ezt az emelkedett érzést valaki személyétől várja rettentően.

Arra is csak az öregebbek emlékeznek, hogy milyen sokat játszották az ötvenes évek végén, a hatvanasok elején a máig nem felejtett slágert. „Leszek-e boldog, leszek-e szép?” – dúdolták sokan, a beletörődő folytatással: „Ahogy lesz, úgy lesz…” Bizony, jegyezte meg egy kolléga, ez volt a disszidens-nóta, be is tiltották egy időben. Akkor tájt volt ez, amikor szinte szünet nélkül szállt az éter hullámain a „Holdfényes májusok, muskátlis ablakok” dallama, az üzenetek mindegyre tudatták: küldőjük hol lenne boldog csupán…

Ne legyünk igazságtalanok, olykor prózában is megtudhatjuk táncdalénekestől: számára mi a boldogság. Friderika fejtette ki egy interjúban: ő attól boldog, hogy lelkileg megerősödött; nyíltabb, sokkal jobban meri vállalni magát, mint korábban, nem irigykedik már, őszintén drukkol mások sikeréért, mindezek következtében tisztábban látja, mit kell tennie.

Visszatérve a komolyabb műfajok terepére, a múlt évtizedben elhunyt Luciano Pavarottitól idézek. A neves operaénekes igazán tömören fogalmazott. Szerinte a boldogság – az önáltatás nélküli élet…


A kép címe: Táncosnő; Márffy Ödön munkája.  


Kapolyi György: A kutya



Az emberszemű nagy fekete kutya minden délután megjelent a főtéren. Ráérős nyugalommal elsétált a szökőkúthoz, sokáig nézte a víz játékos fodrozódását, ivott, majd elsétált a sarki lebontásra váró - ódon épülethez, és eltűnt a félig nyitott fakapu mögött.
Ez szombat kivételével minden nap megismétlődött.
A járókelők megbámulták fényes fekete szőrét, megtermett izmos alakját, megdöbbentő emberszemét, de szólítani vagy megérinteni nem merte senki. Tanakodtak ki lehet a gazdája, de még csak elképzelésük sem volt.
Egyik éjszaka-a nagy meleg miatt-nem tudtam aludni, a tárt ablakban könyökölve néztem a kihalt főteret. Minden mozdulatlan volt, csak a kút vízének monoton csobogása zavarta meg az álmosító csendet, mikor a lakatlan ház felől megjelent a kutya.
Kényelmesen elsétált a vízig, majd hirtelen felém fordult. Megérezhette a sötét ablakban könyöklő jelenlétemet. Mereven állt felszegett fejjel, tekintete vörös fényben világított. .Meglehetős rossz érzés kerített hatalmába, nem tudtam félrefordulni sem, olyan kemény és parancsoló volt a szeme.
Aztán újra a víz felé nézett, hosszú lábaival belépett a medencébe.
Alakja feloldódott – vastag, kékesen derengő füstté, szétterült az egész vízfelszínen, lassan rózsaszínűvé vált a kút, habzott és vonaglott. Medencéje összeszűkült, vízsugara oszloppá merevedett, eltűnt a víz, vesztőhellyé formálódott a látvány.
A nagy fekete kutya helyett oszlophoz kötözött fiatal nő látszott, előredőlt felsőteste csapzottan lógott láncain, hosszú haja eltakarta arcát, fürtjei érintették az alatta felhalmozott rengeteg faágat.
Fekete ruhás alakok szorgoskodtak a farakás körül mintha egy csuhás alak is beszélt volna hozzá nehéz feszületet emelve feje fölé.
A főtér tele volt különös öltözékű emberekkel, láthatóan nagy izgalommal várva az elkövetkezendőket.
A farakás körül tüsténkedők  meggyújtották a halmot .Vastag füst borította be a nő alakját, majd a felcsapó lángnyelvek átölelték .A tömeg üvöltött és ugrált a gyönyörűségtől eltorzult-tátott szájaikból nem hallottam hangot.
A vízió borzalma kővé dermesztett.
Hogy ezt követően mi történt nem igazán tudom. Villódzó fények, szagok, és kusza hangok sodrásában kapaszkodtam az ablakpárkányba, tompa ütések és nyikorgó hangok kavalkádjában. Érthetetlen szövegeket ordító hangok siketítő zajában szédülve fogtam be égő szemeim.
Éreztem, az artikulátlan - hadaró hangorkán ki akar taszítani az ablakon, könyörtelen szívóerő kettéhasítja előttem a mát, feltárva a pokol összes bugyrait. Valahonnan, talán angyalok egyre erősödő kórushangjai töltötték be sodródó énemet, harsogva – küzdve, a tátongó elmúlás lázálmokba burkolt valóságával, egekig emelve tehetetlen énemet. Beszorítva a múlt jelenbefulladt katarzisába minden folyt és rengett, semmibe taposva, amiben hittem, ami volt. Létem valószínűtlenné váló hideg lángjai fojtogatóan szorították ki belőlem a lelket, páni félelmem keveredett önnön jelentéktelenségem tiszta tudatával.
Végső kétségbeesésemben szemeimet kinyitva, simogató meleg nyári éjszaka vett körül, a tér közepén a szökőkút békésen csobogott, a nagy fekete kutya a medence szélén állva engem nézett. Kimerülten kapaszkodva néztem vissza rá.
Emberszemei békésen fénylettek, tele fájdalommal. Aztán megfordult és elindult a régi ház felé.
Másnap délután a tér egyik padján üldögéltem ,mikor szokása szerint megjelent .A víznél megállva, fejét kissé elfordítva rám emelte emberszemét.

Éreztem, felismert.



Kép: Kapolyi György alkotása



Kapolyi Noémi: Debóra VII.



Az akácos felől már egyfolytában morgott az ég. Debóra felnézett a sötét gomolyfelhőkre és látta, hogy hamarosan vihar lesz, ezért gyors iramban nekikezdett az állatai bezárásának.
Először a fáskamrába a tyúkanyóhoz igyekezett, hogy négy kiscsibéjével biztonságban legyenek, de amikor a széles ajtószárnyat már majdnem sikerült behajtania, a fölötte futó szőlőinda súlyos terheivel elveszítve kapaszkodóját, hirtelen lehajlott az ajtó nyílásába.
- Na, még ez is most -morgott Debóra. Aztán felkapta a hokedlit, madzagért futott a gádor párkányához, és pattant is fel az ülőke lapjára, amiről éppen hogy el is érte a szőlőt, és sikerült is ügyesen felkötnie, közben az égbolt egészen megereszkedett, és a mormogás folyamatossá vált.
A kecskék még a legelőn voltak de már hallotta a hangjukat, idegesen mekegtek, féltek a közelgő vihartól.
Futott fel a hegyre, ahogy csak bírt, át a kerten, ki, a kis fakapun.
A szél közben erősen megiramodott a hegytetőről, vágtába kezdett a kerten át, a fák csak nehézkesen tudták követni gyümölccsel megrakott ágaikkal az egyre sürgetőbb táncot.
Debóra csoportosan hozta le az állatokat, kettesével, aztán hármasával. Alig tudta őket megtartani annyira húzták a kötelüket, hogy mielőbb a biztonságot adó kőóljaikba juthassanak.
A libákra csak éppen hogy ránézett közben, de ők szemmel láthatóan nem féltek, idegesek voltak, ordítottak ugyan, de mindegyikük a menedékük közelében várta a vihar jövetelét kihúzott nyakkal, feltartott fejjel, egyenesen állva, kissé széttárt szárnyakkal a széllel szemben.
Amikor Debóra az utolsó kecskét is beengedte, és bezárta a karámot eleredt az eső.
Nagy szélrohamokkal csapkodtak az első cseppek, de tíz kis jércét még be kellett terelnie, hiszen sosem láttak jégesőt, de még csak esőt sem, amióta megszülettek, nem lenne annyi eszük, tapasztalatuk, hogy elbújjanak előle.
Fogta a közelben lévő lapátot, és a lapjával elkezdte behajtani őket az óljukba. De egy fekete kiscsirke minduntalan visszafordult, és kirohant az ólból, Debórának kétszer is utána kellett mennie, miközben az eső egyre erőteljesebben esett, mire az utolsót is becsukta, a vihar tombolásba kezdett.
Vissza kellett húzódnia a zárt ól előtti kicsi helyiségbe.
Debóra ekkor már csak a vízfüggönyt látta, és a hirtelen lezúduló özönvízben hallotta a dübörgést, és a száguldó szélrohamokban a fák nyikorgó, éles reccsenéseit, ahogy a vihar az ágakat törte, zúzta.
Az első csattanásokat közvetlenül a feje felett hallotta, nem is tudta mi lehet az hirtelen, csak ösztönösen behúzta a nyakát, elkezdődött a jégverés. A kis tető nyílásain egyre-másra folydogált be a víz, dübörögve csattogott a tetőn a jég, néha az ajtónyílásból a lábai elé pattogtak a mogyoró, és dió méretű jégszemek.
A villámok folyamatosan cikáztak, és a dörgő dübörgés nagy robajjá olvadt.
Debóra csak állt a teljes hangzavarban a sötét felhők okozta félhomályban és várt, nem tudott mást tenni.
Aztán valamelyest csitult az őrjöngés, és az özönvíz zuhogó esőre váltott.
Debóra összeszedte magát, és egy jobbnak látszó pillanatban kirohant az ólból, ki a kisajtón, vissza a házhoz, a bejáratnál lévő tető védelmébe.
Amikor odaért a boka felett zubogó vízben felállt a gádor egyetlen lépcsőfokára, és visszanézett.
Elképesztette a látvány.
Az ólnál lévő almafa hatalmas főága a kiskapun feküdt lecsavarva, a hegyoldalból még mindig rohanó patak száguldott a kerten át, két oldalon felkupacolva a jéghalmokat, majd elfutott a lépcsőfok előtt, végig a házfal mellett, ki az árok felé. A szőlő megszaggatva kapaszkodott a kerti utacska kerítésébe, a feljárón a hegy felé, a hömpölygő víz alatt zöldellt a sok levél, amely a veteményeskertből származhatott, mert ott lapultak a tökök egyszínű, és a cukkinik ezüst, foltos levelei is.
Aztán amikor jobbra nézett akkor látta, hogy jól eltalálta, milyen növények ezek, mert a tövek csonkjai lekaszálva álltak a jégszőnyegben, a többi részük pedig szinte eltűnt a nagy forgatagban.
Amikor az eső csepergéssé szelídült kimerészkedett a tető alól, és elindult mezítláb a felvezető utacskán. Átbújt a letört ág alatt, és onnantól a puha iszapban lépdesett, talpa alatt a mérhetetlen mennyiségű levert zöld alma, szilva, és ringlószőnyegen.
Az állatok lassan merészkedtek elő az óljaikból, kivéve a libákat, amikor Debóra fölért hozzájuk, elnézegette egy darabig a vidám társaságot, minden teli volt vízzel és jéggel, ők pedig mind a hatan lubickoltak, ugráltak, tollászkodtak, élvezték a sok vizet.
Nincs mit tenni -mondta Debóra lemondóan-, ilyen a természet, de közben megkönnyezte a szétvert kertet.