Kapolyi Noémi: Malvia hídja



Bár a magas hegyek lábainál megbúvó városkában már mindenki látta és tudta, hogy Adolfo felnőtt, ő maga még mindig ragaszkodott gyermeki jogaihoz. Ez több dologban is megnyilvánult, egyrészt nem volt hajlandó az iskoláit befejezve munkába állni, inkább egész nap olvasgatott, fésülködött, borotválkozott, öltözködött, a konyhában ténfergett, vagy Mamával a piacra mentek vásárolni.
Néha egyik-másik árus fejében átsuhant valami kósza kérdés, hogy ezek ketten vajon miből élhetnek, ha állandóan ráérnek, meg hogy nem is emlékszik már mióta is járnak ki ide nézelődni, de aztán ezek a gondolatok nyomtalanul felszívódtak.
Ilyenkor Mama élénken mutogatta az árusokat név szerint, és arról magyarázott, hogy ez az élet, termelnek, adnak és vásárolnak vagy más munkát végeznek, például a fogadóban takarítanak és abból a pénzből vesznek dolgokat itt. Azután hazamenve Adolfo kint üldögélt az árnyas teraszon a hintaszékben, és bámészkodott. Néha végiggondolta Mamának az életről tartott előadását, de nem sok logikát talált benne, elvégre azért dolgozni, hogy utána azonnal elköltse az ember, minek? Nem túl nagy ár ez az életükért?- tűnődött ilyenkor. Ritkán elment egyedül sétálni, ilyenkor bekéredzkedett mindenhová a hátsó udvarokba állatokat nézegetni. Kiscsirkéket és kiskacsákat simogatott, kutyussal játszott vagy cicázott, aztán indult haza, mert addigra készen lett a sütemény.
Tulajdonképpen mindenki úgy kezelte, mint egy nagyra nőtt gyereket, beszélgettek vele, kérdezgették erről-arról, mert alapjában véve Adolfo könnyen kezelhető, értelmes és nagyon kedves fiú volt, csak éppen egy felnőtt férfi megjelenésével.
Bár erről a témáról a szomszédok Mamával nem beszéltek, de néha megkérdezték tőle, mit tervez Adolfoval később. Ilyenkor Mama erősen bajban volt, egyik lábáról a másikra nehézkedett, bólogatott is hozzá, hogy igen, igen, ő is tudja, hogy kellene mellé valaki.
-Én sem élek örökké, hogy foghassam a kezét- mondogatta. De fogalma sem volt arról, hogy mit kellene tennie. 
-Elvégre nagyon jó gyerek, csak már egyedül kéne megállni a lábán, de ugye nincs neki senkije, csak én- magyarázta egyik nap Rózsának a járdán beszélgetve, aki a mellettük lévő házban lakott.
-Szoktatok sétálni?- kérdezte Rózsa.
-Hát hogyne, szinte naponta kimegyünk a piactérre, vásárolunk és bámészkodunk ilyenkor, aztán hazaballagunk.
-De messzebb?
-Mire gondolsz Rózsa, mondd?
-Itt vannak a gyönyörű hegyek, egészen közel, mi pedig minden héten legalább egyszer elsétálunk, vagy a tengerszemhez, vagy a szurdokba, annyi felé lehet menni, csak nézzétek meg ti is, addig menj, míg bírod! Most van itt az ideje- hangzott a mosolygósan buzdító válasz.
Adolfo reggel azonnal megérezte, hogy valami más, valami újdonság van a levegőben.
Leült a konyhaasztalnál álló székre és nézte, ahogy Mama hátitáskába ennivalókat, és teát pakol. Aztán egy másik szatyorba apróságokat rak.
-Adolfo, most kirándulni megyünk, vedd fel az erősebb cipődet, a takaródat pedig tekerd össze és hozd ide.
-Én?- kérdezte meglepődve.
-Igen- felelte Mama és pakolászott tovább, mintha mi sem történt volna, de közben erősen mosolyoghatnékja támadt.
Amikor összeszedték magukat, Mama felvette a zsákot, és a szatyrot Adolfonak adta, aztán kiléptek az ajtón, a kövezett utcájukra és elindultak a hegyek felé. Rózsa az utcára nyíló aprócska ablak párkányán könyökölt, és csak nézett kifelé a mozdulatlan utcácskára, amikor megpillantotta Mamáékat.
-Adolfo!- rivallt rá hirtelen- hagyod, hogy a nehéz holmit a mamád vigye?! Azonnal cserélj vele!
Mama dühösen nézett Rózsára.
-De hát nincsen hozzászokva- mondta sértődötten.
-Éppen itt az ideje, na gyerünk- és intett Adolfonak, aki kényszeredetten levette a hátizsákot Mama hátáról, és nagy nehezen magára rángatta.
-Aztán merre mentek?-nézett rá Mamára ismét, de ő csak a vállát húzogatta, jelezve, hogy nem is tudja.
-Menjetek el a szurdokig, aztán ott keressetek egy négyszögletes sziklát, és fölötte induljatok tovább, hidd csak el, megéri, ha jól navigáltok, egy gyönyörű öreg hidat is fogtok találni, arra menjetek- szólt szelídebben.
Mama bólintott, és elindultak. A kellemes nyári napon a reggeli óra friss, és üde levegőn jól esett a séta. Mire végigértek az utcán a házak sorfala ritkássá vált, aztán Adolfo nagy meglepetésére elhagyták a legutolsó házat is, és nem maradt körülöttük semmi, ami a városkára emlékeztette volna őket. Legelők, fák és bokrok, kövek meg a rikítóan kéklő nyári ég,ez volt minden amit láthattak. Sehol a kékre vagy zöldre, barack színre festett épületek, a virágládák, de mégis micsoda gyönyörűség vette körül őket. Mindenfelé madarak énekeltek, és trilláik között mélyen megült a csend. Mama megállt, és szatyrából előkereste kis szalmakalapját, aztán folytatták az utat megint.
Adolfo érezte, hogy nehéz a zsák, Mamára nézve viszont olyan furcsa érzése támadt, mintha még a szatyor is sok lenne neki. 
Igen-suhant át az agyán- Mama nem fiatal, ahogy én sem. 
Ezen aztán felkapta a fejét, és döbbent mosoly áradt szét az arcán. Mik nem jutnak az eszembe- gondolta. Finoman feléjük lengett az erdő hűvössége, szinte hívogatva a kirándulókat, hogy minél előbb siessenek oda a nagy fák lombjai alá. Amikor elérték az erdő szélét, nagy egyetértésben letelepedtek az első mélyebb árnyékba. Adolfora hihetetlen erővel hatott a természet, gyönyörködött a sűrű lombok kuszaságában, a vastag fatörzsekben, abban a hatalmas békességben, amit az erdő mélye árasztott magából.
-Miért is nem jöttünk ide eddig Mama?- kérdezte ekkor- hiszen annyira gyönyörű, és még messze sincs tőlünk.
-Nem is tudom- gondolkodott el Mama- azt hittem sok lesz neked, vagy unni fogod, meg a napi dolgom miatt eszembe sem jutott csak úgy eljönni otthonról.
Adolfo elgondolkodva leült a takaróra.
-De annyi dolgod nincs is- tűnődött Adolfo hangosan- ez itt az élet Mama, ennek van értelme- és kitárt karjaival körbe mutatott.
Mama először nem értette.
-Mi van veled fiam?
-Látod, itt nincsenek kőházak, mégis tele van élettel a levegő a föld, minden. Amire lépünk, aminek nekidőlünk, minden élő. Itt valóban a saját életükért tesznek, nem azért, hogy olyan legyen, mint a többieké, hanem magukért. Pihenjünk, aztán majd szólj, ha tovább indulhatunk- kérte Adolfo.
Egészen keveset üldögéltek, Mama is hamar kipihente magát a nedves hűvösségben.
A vadcsapáson lépegetve találtak néhány kisebb sziklát, szemrevételezték őket, de egy sem volt négyszögletes, ahogy Rózsa mondta.
Jó ideje mentek, és nem is figyelték a körülöttük lévő köveket, amikor meg kellett állniuk, mert szinte az útjukat állta egy jókora szikla. Körbejárva bizony látták, hogy ez a nagy tömb pont olyan, mint amit eddig kerestek. De merre van a felette? Pont mögötte, mert azon az oldalon jó meredekké vált az ösvény, míg a másik egy lapos kis rét felé kanyarodott.
-Neki vágunk?
-Ha már eddig eljöttünk, akkor igen, neki, csak lassan- felelte Mama eltökélve.
Sokat megálltak. Nem csúszott az út, de néha valamelyikük egészen megbillent, akkora kaptatók követték egymást. Aztán az egyik hirtelen felbukkanó fellépőnél inkább letelepedtek.
Úgy döntöttek, esznek, pihennek vagy egy órácskát, mert a délután melege már be tudott szökni a lombok résein át, megfüllesztve az erdei levegőt.  Adolfo az órájára nézett, aztán elgondolkodott.
-Reggel indultunk, most elmúlt dél, úgyhogy lehet, jobb ha visszafordulunk, mert ki tudja meddig kell még mennünk, még a végén ránk fog sötétedni visszafelé.
Mama viszont más véleményen volt.
-Nézd Adolfo- mondta erőteljesen- évtizedek teltek el úgy, hogy nem voltam sehol, minden nap amióta csak emlékszem egyformán telt, nem is tudom lassan, hogy hány éves leszek, de már azt sem, hogy te mennyi idős vagy, úgyhogy, ha Rózsáék több napos piknikre járnak akkor nem fogok megriadni egy kint töltött éjszakától! Kényelmes ütemben megyünk, nem akarom sürgetni magam, ez egy nagyon biztonságos erdő, gyermekkoromban csupa jót meséltek róla, és ez most sincs másképp, úgyhogy szó sincs visszafordulásról, most kirándulunk- majd kényelmesen elhelyezkedett a takarón, és a lombokat nézegette.
Adolfonak új volt Mama energikussága, de végül is miért is ne?-gondolta.
-Akkor jó- felelte mosolyogva.
Kicsit el is alhattak, mert amikor körülnéztek a fény már puhán ömlött be a levelek közt, és a meleg jócskán enyhült. Lassan összeszedték a holmijukat, és tovább lépegettek, egy utolsó kellemetlen emelkedő után viszont nagyot változott az utacska, mert egyenesre fordulva, és kiszélesedve szaladt be a fák közé, valami kékség felé.
-Egy tengerszem lehet- mutatott előre Mama- ó, ez a Rózsa mégiscsak jót mondott.
Itt már egymás mellett tudtak haladni, egészen könnyen sétálva. Lassan mentek előre, a csalóka utacska mégiscsak hosszabbnak bizonyult, mint ahogy mutatta magát, de a fák már tágabb tereket engedtek, egyre inkább kitárulkozott az a magas fennsíkféle, ahol jártak. A felhők néhol egészen leengedték a hasukat, a kora délutáni fény tisztán ömlött el alattuk, alacsony fák és rengeteg cserje váltogatták egymást, amikor megnyílt a tér és a vélt tengerszem megmutatta magát.
-Ó- suttogott Mama.
A látvány gyönyörű, és szinte megfoghatatlan volt a számukra.
Az utacska végéhez érve mezőn futott végig, amely egy hatalmas kör alakú kráterhez vezette őket, a nagy mélységben pedig kék felhők tündököltek, akár a napsütötte tiszta tenger, de vizet nem láttak benne, mégis jól érezhetően hullámzott mélyén az ég egy darabja. A kráter töredezett szélei fölött pedig ősöreg, sziklákból álló kőhíd ívelt át barnán és magasan. Kecses teste középütt magasra tört az ég felé, két oldalt pedig robusztusan támaszkodott a sziklák peremén.
Döbbenten álltak mind a ketten, annyira magával ragadta őket a látvány.
Adolfo az órájára nézett, de észrevette, hogy az nincs a csuklóján, elhagyhatta valahol. Aztán kissé előbbre lépett úgy figyelte a hullámokat. Egészen finoman indult meg a szél, jólesően megborzolva a hajukat. Sokáig bambán ácsorogva nézték az alant elterülő fellegeket és a hullámverést, a sodrást ahogy körbefordul a perem szélén. Jó időbe telt míg egymásra nézve megértették hogy mind a ketten hallanak valamit, valami halkan ismétlődő suttogást, minden egyes lomha hullám érkezésekor.
-Te is hallod?- kérdezte Adolfo.
-Én is- felelt Mama- azt mondja Malvia.
-Igen.
Aztán Adolfo lassan megindult a híd lába felé, Mama követte. Amikor odaértek, Adolfo előre nyújtotta a kezét.
-Te menj fel, én pedig maradok- szólt.
Mama megkerülte őt, és lassan rálépett a hídra. Lépése méltóságot árasztott magából, aztán ahogy újabbat lépett előre a híd megsötétedett sziklái világosodni kezdtek, Mama háta kiegyenesedett, ősz kontya kibomlott, és ő lépett tovább. Haja sötéten omlott le a vállain. Ruhái lépésről-lépésre  vették át a felhők ragyogását. Adolfo miközben nézte ő maga is érzékelte a változást.
Jobb karja behajlott, és kezét egy magas és díszes gömbben végződő boton nyugtatta, haja hosszan és feketén övezte szakállas arcát, és egészen vértezett válláig ért. A híd közben tombolt a megújulástól, ragyogott a kráter felett, és rajta Mama tündökölt félúton megállva. Adolfo már tudta, ahogyan ő is.
-Megérkeztünk- szólt.
Adolfo bólintott.
-Igen Malvia.
Az ég is ragyogni kezdett az erős feláradó fénytől, bevilágítva ott az alkonyi erdőt.
Rózsa újra kikönyökölt a párkányra, és a hegyek felé nézett a nyár esti félhomályban.
Hamar megpillantotta a derengést.
-Na végre, már azt hittem itt ragadnak- avval megfordult és nehézkes léptekkel kiment az ajtón, aztán egy bólintással nyugtázta a mellette álló üres, fákkal benőtt telket és visszament lefeküdni.


Kapolyi György: A hajnaltündér



Megette a fene az egészet – dohogott a hajnaltündér, és olyan képet vágott, mint aki citromba harapott.
Mióta világ a világ, minden éjszaka végén jövök én, meg a hajnal. Mindig ugyan úgy, és ugyan az. Olyan átkozottul unom, hogy el sem tudom mondani.
Mert ez a monotónia, akit ez szórakoztat, az egy primitív fráter. Annak nincsenek gondolatai, vágyai, fájdalmai és örömei. Az, csak egy üres tok.
Már mondtam is az éjszakának, hogy maradjon egyszer veszteg, ne múljon el, és én sem kell, hogy jöjjek. Remekül szórakoznánk a megdöbbent világ láttán, az embereken.
Micsoda fejetlen kapkodás lenne! Sokan, a végítéletről ordítoznának, megbánva bűneiket, amik hirtelen eszükbe is jutna, mert csak a másokét szokták fejbe tartani, a hajdanvolt szüzek, immár kivénhedt seregei, boldog bizakodással vizslatnák a sötét eget, várva az angyalt, aki megmenti őket ettől a büntetéstől, mert az önmegtartóztatás, szerintük hatalmas erény, amiért jár, az égi jutalom.
Mindenki magába roskadna, gyorsan kibékülnének haragosaikkal, mellüket döngetvén, hogy ők, micsoda szelíd, megbocsátó, jó emberek.
Zúgnának, énekelnének a harangok, a térdükre hullt, megtisztult lelkű emberek tömegei felett, elfelejtvén disznóságaikat, csak arra figyelve, hogy megússzák valahogy az egész szörnyűséget.
 És én, ezeknek hozom minden éjszakát követően a hajnalt, a tiszta napfényt, az első madártrillákat. A friss reggeli szellőt, ami meglebegteti a fák lombjait, és elhitetem velük, hogy na, majd ma sikerül, amíg éltek, minden lehetséges, meg mindennek az ellenkezője is, de az csak a szomszédra érvényes.
Elhitetem velük minden reggel, hogy nagyszerű, ezen az agyongyötört földgolyón élni.
Én mondom, megette a fene az egészet, de csinálom, mert ugyan, mi mást tehetnék?
Most, hogy sikerült kimérgelődni magam, indulok, megérintek üvegpálcámmal mindent, ami ettől széppé teszi az ébredő hajnalt.

A Ttörpe

A nádas szélén üldögélt, levette zöld papucsait, és bütykös lábait belógatta a poshadt vízbe. Kis köröket rajzolt velük, és figyelte a pánikba zuhant csiborok keszekusza táncát.
Hogy ki törpe, és ki óriás, ez nézőpont kérdése. Egy csibornak én, például, egy irgalmatlan méretű valami vagyok, nekem meg ő, végtelenül apró. Én, egy pillantással átlátom őt, teljes valójában, ő, engem csak részleteimben érzékel, szerinte, mindenhatóságom megkérdőjelezhetetlen.
Nem is szólva arról, hogy a törpe, az agyától valaki, nem a teste nagyságától. A tavi óriás például, akit jól ismerek, annyi esze sincs, mint egy csibornak. De fenemód büszke, hogy milyen hatalmas.
Persze megértem, hogy mindenki csak arra lehet büszke, amije van. Ha semmije sincs, akkor arra. Bár aki ilyen fafej, az el sem jut odáig, hogy önvizsgálatot tartson. Ez a sors kegye, mert ha engedné rájönni, hogy mekkora barom, beleőrülne szegény. Hogy én egy törpe vagyok, ez szubjektív megközelítése a ténynek, hogy nem vagyok óriás.
De a testünk mérete, csupán egy állapot, és nem érdem.
Végtelen elégedettséggel lelkében, hanyadtdőlt, és elaludt.



Kép: Kapolyi György alkotása


Tóth Sarolta: Rendhagyó iskolai dolgozatok



Ipari profilú szakközépiskolában tanítottam néhány évig magyar irodalmat. Négy párhuzamos osztályból kettő villamosságot, kettő autószerelést tanult. A közismereti tárgyak - így a magyar nyelv- és irodalom sem volt éppen a diákok érdeklődésének központjában, a tanár számára hálátlan feladatnak látszott és nem kecsegtetett sok sikerrel. Ráadásul lányok nem jártak ebbe az iskolába, viszont előtte lány gimnáziumban tanítottam. Elkeserített a változás, mert másutt nem találtam állást, pedig két kicsi gyermekkel és tetemes lakáskölcsönnel megterhelten nagy szükségünk volt jövedelemre, másfelől viszont tanítás nélkül nem tudtam volna elképzelni az életemet.
- Az első két év nehéz volt, de miután megismerkedtem a fiúk lelkivilágával - nekem csak lányokkal volt addig kapcsolatom - sikerült a tanulók többségében felkelteni az érdeklődést az irodalom szépségei iránt. Még szakkört is szerveztem, diákköri pályázatokon díjakat is nyertek néhányan diákjaim közül. Osztályfőnökként szinte anyapótlékuk, egyeseknek viszont - mert még akkor csinos és fiatal voltam - titkos szerelmük tárgya is lettem.
Igényes voltam önmagamhoz, de diákjaimtól is követeltem, mert tudtam, az ő érdekük, hogy felkészítsem őket magyarból a kötelező érettségi vizsgára. Ugyanakkor voltak engedmények azon tanulók számára, akik kiemelkedően jól szerepeltek a tananyagból, elnéztem néha, hogy a pad alatt más könyvet olvasnak és magam is próbáltam becsempészni az órák menetébe tananyagon kívüli írók, költők műveit. Ma is úgy érzem, az élet és a vizsgaeredmények is visszaigazolták, hogy helyesen tettem. Ezek olyan dolgok, amikre nem tanítják meg, nem készítik fel a leendő tanárokat az egyetemen. Erre rá kell érezni az adott helyzetben, ehhez szükséges a hivatás-érzet. Így értem el, hogy nem kellett fegyelmezésre pazarolnom az oktatásra szánt időt. A fiúk bíztak bennem és viszont, én is bízhattam bennük.
Ezzel függ össze annak a különös magyar dolgozatnak a története, amire most vissza gondolok. Akkoriban előírás volt, évente négy iskolai, úgynevezett nagy dolgozatot íratni, egy nagyobb tananyagrész befejezése után. A harmadik c. osztályban - ahol afféle osztályfőnök-pótlékként is szerepeltem / minden fontos feladatról tőlem értesültek, mert az ő osztályfőnökük, egy férfikolléga ezzel nem sokat törődött/ .- a romantika fejezet, Jókai regényeinek tanulása után írattam meg az iskolai dolgozatot. Ez a füzet nem a tanulóknál, hanem az iskolában volt elzárva, adott esetben - ha szakfelügyelő érkezett ellenőrzésre - dokumentálta a tanulók tudásának, felkészültségének színvonalát. Az írásbeli érettségik előkészítését is jól szolgálta. 
Az említett esetben Jókai Az aranyember c. regényéből kellett dolgozatot írni, a romantika elemeinek bemutatásával. 
Amikor a dolgozatok javításába elmerültem, két rendhagyó írással találkoztam.Az egyiket K. Laci írta, akinek édesanyja pár héttel korábban öngyilkos lett...Laci kiváló dolgozatot írt a romantikáról, csak nem Jókai regénye , hanem V. Hugo A nevető ember című megrázó tartalmú regénye alapján. Adhattam volna rá elégtelen osztályzatot - hiszen nem a témáról írta - de én jelest adtam. Megértettem az ő lelkét és ezzel elnyertem rövid életére szóló háláját - mert ő is követte anyját néhány évvel később..- ami nagy kár, mert rendkívül tehetséges, festői tehetséggel volt megáldva...és rövid ideig rajztanárként oktatott egy híres gimnáziumban.
A másik rendhagyó dolgozat írója B. Miklós, kiváló sportoló, kajakozó ifjú volt -/később kiderült, hogy titokban szerelmes volt belém / - és ő sem az adott témával foglalkozott. Az életéről írt, mely szomorúan alakult.Anyja második házasságot kötött és az új férj gyűlölte Miklóst - lehet, hogy az ellenszenv kölcsönös volt - de a hatalom a férfi kezében, és a fiút azzal büntette gyakran, hogy amikor edzés után éhesen hazament, nem kaphatott vacsorát. Verést is el kellett viselnie néha. Erről számolt be nekem részletesen a dolgozatban. Ezúttal gondban voltam. Mit tegyek? 
Erre az írásra nem lehetett osztályzatot adni. Behívattam Miklós édesanyját az iskolába. Művelt, elegáns asszony volt, kedves és kissé szomorú. Szótlanul kezébe adtam fia dolgozatát és kértem, olvassa el. Miközben olvasta eleredtek a könnyei és csendesen végig peregtek arcán. Majd felállt, megköszönte nekem fia üzenetét és elment. 
Valószínűleg változott a helyzet.. az asszony az utcán nekem megelőzhetetlenül előre köszönt..
Miklós jelesre érettségizett és jogásznak tanult. Évekkel később találkoztam vele - egy kávé mellett elmondta élete alakulását...és akkor árulta el diákkori szerelmét is. Többé nem találkoztam vele. Az ilyen esetek persze nem sűrűn fordultak elő - szerencsére.



Tomor Gábor: Nyár, ábrándozás




Nem vettem észre, jól begyalogolhattam volna interjúalanyom szabadidejébe. A téma érdekes volt, no de, várhatott azért másnapig. Ezt ismertem fel, persze csak azután, hogy munkája végeztén a tűzről pattant fiatalasszony berobogott, s imigyen tépte el igazából el sem kezdődött beszélgetésünk fonalát:
– Harag ne essék, de a reggel, az este a miénk! 
Szakmai ártalom, de mit tehetek: azonnal színeztem magamban a folytatást:
Indulok haza máris, az ajtóban nőm vár majd, a kérdéssel:
 – Sokáig voltál, merre jártál?
Tévedtem. Hiú ábránd volt, hogy bárki is vár. 
Ilyen őrületes júniusi nyárban nincs az a feleség, aki röpke szemrehányás kedvéért elmulasztaná a napozást…



A kép címe: Ha csak kinézek, úszom saját levemben; Radák Eszter festménye.


Markovity Radmila: Örök érzés



Bánat és boldogság
nem zárják ki egymást.
Boldog szerelem világot jár
árnyként követi a sebzett madár,
szenvedése minden szárnycsapás,
 ha a szépséghez hozzá ér,
csőre között reccsenve omlik szét.
Amikor az élet satuba szorítva
fájdalomtól vonaglik,
levegőért áhítozik,
váratlanul érkezve
csírázik a szerelem,
mert a szerelem
örökre gyökeret ver
lélekben, testben,  sejtekben
mert a szerelem megszépít,
mert a szerelem meggytógyít,
ami ma nagyon fáj,
az holnap mennyei életet ád,
mégis tud csalóka lenni,
mint a nyári égbolt, aminek
kékségét tenyereden hordod,
a másik kezedből villámok csapnak az égig,
így lesz érzékien viharos az örök érzés.



Farda József:A hetedik élet



Amikor kinyitotta a szemét, és körülnézett, végtelen békesség szállta meg. Soha nem látott világ vette körül, de áradt belőle valami megmagyarázhatatlan, megnyugtató érzés. Egyedül volt, mégsem érzett magányt, mintha minden, régi ismerőse lenne, részei, amelyek most eggyé váltak. A távolban felfedezett egy dombocskát, rajta hatalmas, terebélyes fával. Lábai ösztönösen ide vitték. Leült a fa tövébe. Valami bódító illat vette körül, amelytől nem tudta nyitva tartani a szemeit. Ahogy lecsukódtak a pillái, éles, kristálytiszta képek villantak az agyába. Felismerte önmagát, amint először született le a Földre. Ezen nagyon elcsodálkozott, mert eddig soha nem emlékezett előző életeire, most mégis olyan valóságos volt minden, még az illatok, az érzések is.
Első itt töltött időszakát, az ókori Egyiptom földjén élte meg. Írástudó családot választott magának, ahol sokat tanulhatott. Fiú volt ebben az életében, állandóan apja sarkában járt, szivacsként szívta magába ennek a világnak minden tudását, rezdülését. Anyjától a szelídséget, a tiszteletet és a fondorlatos intrikákat leste el. Felnőttként a fáraó jobbkeze és tanácsadója lett. Sajnos ez az élete rövidre sikeredett, mert a fáraó bukásával, az ő élete is véget ért. Tisztán érezte, ahogy a hideg penge a hátán keresztül a szívébe hatolt. 
Egy pillanatra feleszmélt, teste hideg verejtékben fürdött. Szívritmusa gyorsan helyreállt és máris a következő életébe csöppent.
Nő volt az ókori Római Birodalomban. Talán azért, mert előző életében nem ismerhette meg a testi örömöket, most bepótolta mind azt, amit elvesztegetett. Ismert alakja volt a vég nélküli dorbézolásoknak, könnyen adta szerelmét bárkinek, bárhol. Amíg teste gyönyörre csábított, népszerű volt, de ahogy elhasználódott, egyre lejjebb süllyedt. Sárban és mocsokban végezte. Elhagyatottan, megalázottan.
Éles képváltással máris a következő életében találta magát. 
Újra női bőrbe bújt, de most a középkori Japánban. Anyja gésaként tengette az életét, és neki is ezt a sorsot szánta, de ő minden porcikájával tiltakozott ellene. Elszökött otthonról és csatlakozott egy tapasztalt szamuráj által vezetett szabadcsapathoz. Fent éltek a hegyek rejtekében. Szeretett itt, ezek között az emberek között, akik tiszta szívű, egyenes jelleműek voltak. Mindenki, apró része volt az egésznek. Egyik nap, cserzett bőrű földműves csatlakozott hozzájuk, mert erőszakkal elvették a kis talpalatnyi, apjától örökölt kertecskéjét. Megkeseredett ember volt, nem szívesen állt szóba senkivel. Az esti tűz fényénél azonban, a tekintetük összefonódott, és ez örökre megpecsételte a sorsukat. Óvatoskodó próbálkozások után, egymás karjaiban kötöttek ki. Közös lett az életfonaluk, megállapodtak, letelepedtek, szerényen, de boldogan éltek, három fiú és két lány társaságában. Magas életkorának végén, nyugodt szívvel távozott.
Jó érzéssel ébredt fel. Egy kicsit elmerengett, de az illat újra ellágyította és máris a következő életét látta maga előtt.
Meg nem határozható korszakba született fiúkutyaként. Első emlékképe az volt, amikor testvéreivel harcolt anyja emlőiért. Aztán egy durva kéz zsákba gyömöszölte. A félelmetes sötét a zsigerekig hatolt, majd egy huppanás, és csend. Az életösztön és az éhség elszántá tette, kiszabadult. Megtanulta a világ kegyetlen törvényeit, az életbemaradáshoz. Mindez mogorvává és bizalmatlanná tette, de egy szép napon találkozott valakivel, akiből sugárzik valami olyasmi, amit még nem érzett sohasem. Közelebb somfordált, behúzott farokkal és elfogadta a felkínált ételt. Követte az ismeretlent, aki felajánlotta a kandalló előtti helyet az otthonában. Elválaszthatatlan társak lettek a hátra lévő időben. Öreg volt és fogatlan, amikor elment. Barátja, tisztelettel és szeretettel búcsúzott el tőle.
Hallotta a pattogó szikrákat, és érezte a kandalló melegét, amikor ebből a létből is felocsúdott. De máris folytatódott az életek menete.
Feleszmélt, körülnézett. Hatalmas tarka-barka réten találta magát az ezerszínű, pompázatos virágok egyikeként. Szirmai püspöklila árnyalatban kitűntek a környezetből. Büszkén tartotta hajlékony fejecskéjét, úgy érezte, hogy királynő ő az alattvalók között. Egy verőfényes napon, két kislány jelent meg a réten. Önfeledten virágcsokrokat gyűjtöttek. A kisebbik megszólalt:
- Olyan jó lenne a csokrom közepébe valami szépség…
Ekkor látta meg őt, és már nem is lehetett kétség, hogy melyik lesz a kiválasztott. Lilafejű úgy érezte, hogy a boldogsága felülmúlhatatlan, bár az eddigi életteréhez képest zsúfolt a hely, de mégiscsak ő volt a központban. Vázába kerültek, és ideiglenesen táperőt szívtak az alájuk helyezett vízből, de mivel elvesztették gyökereiket, fokozatosan legyengültek. Egy szomorkás délutánon ezt hallották:
- Kislányom, elhervadt a csokrod, dobd ki kérlek, mert már nincs jó illata! Így kerültek a szemétdomb tetejére, ahonnan patkányok hordták szét őket.
Vegyes érzelmekkel riadt fel, elgondolkodott, de máris jött a hatodik élet.
Ez pedig, napjainkra datálódik. Balerina volt. Apró tüll szoknyájában egyensúlyozott egy félgömb belsejében, amelyet ha megráztak, hóhullást imitált. Gazdag kislány kedvenc játéka volt. Amikor megkapta, állandóan magával hordta és rázogatta. Aztán már egyre kevesebbet, végül bekerült a megunt játékok dobozának sötét zugába, ízléstelenül kiöltözött Barie babák és agyonnyüstölt plüssmacik mellé. Végtelennek tűnő időt töltött ezen, a számára félelmetes helyen. Már feladta a reményt, hogy újra megláthatja a fényt, amikor a doboz megmozdult és hosszú utat tett meg. Amikor kinyílt a teteje, apró kezek kíváncsiskodtak be rajta. Ő egy törékeny kis kézbe került, és az üvegbúrán keresztül, két nagy kék, csodálkozó szem leselkedett be hozzá. A kis kezek gondosan megtisztogatták a homályossá vált félgömböt, és az éjjeliszekrény főhelyére helyezték. Újra hullt a hó, értelmét látta az életének. A kezek közben megnőttek, a szemek álmodóak lettek, de ő továbbra is becsben maradt. Élete különös véget ért. Az akkor már öreg, ráncos kezek, még utoljára felrázták a hópelyheket, majd erőtlenül leejtették a földre. Milliónyi darabra pattantak az üvegszilánkok, a folyadék szétfröccsent, a balerina nyaka természetellenes pózba csavarodott. A két lélek együtt hagyta el a Földi világot.
Amikor újra felébredt már mindent megértett. Most egy köztes létben van, ahol visszaemlékezve eddigi életeire eldöntheti, hogy elég tapasztalatot gyűjtött-e a Föld nevű bolygón. A hetedig élet választható: vissza a kék planétára, vagy otthonunkba, a Fénylény világba?
Felállt. A virtuális világ lassan kezdett felbomlani körülötte. Apró, gyorsan mozgó fénygömbökké alakultak át, és emelkedni kezdtek. Hirtelen egy fénynyaláb világította meg. Teste fokozatosan elenyészett az egyre erősödő fényben, majd hirtelen eltűnt, mintha soha nem is lett volna ott…



Kolumbán Jenő: Szavak a korról



Tudod, a szép szavaknak régen vége,
és idejét múlt a moralizálás.
Filozófiának sincs ember képe,
vers a léleknek ideiglenes szállás.

Vadultan néz rád az egyet nem értő.
Ellenség leszel, és nem elméleti,
hanem nagyon is gyakorlati, és ő
minden jó szavadat sértésnek veszi.

Szelídnek lenni sajnos nem jó üzlet,
mert ha észre veszik, máris jaj neked.
Kínzásodra mindig lesz ezer ötlet,
és égbe kiáltó fájdalmad lehet.

Nem lesz olyan, aki majd szívvel hallja,
mert a szeretet nem kategória.
Gyűlöletük az álmod áthidalja
pokolba kerget téged minden szava.

Szeretet győz a poklon is,azt mondod.
Szívem meg fájón összeszorul érted.
Egy ilyen naiv, és drága bolondot
eltiporhat az önzés, és az érdek.


2015.09.04.



Tomor Gábor: Vendég



Jön, jön, már itt is van!
Hozták plakátok, médiumok;                                
harsogva zúdított,                  
ingerlő szó-esők.              
Halihó! Repesve köszöntünk,    
fényes jövőnk!


A kép címe: Angyalbeszéd, Gazdaru karikatúrája


Kapolyi György: A piócák korán halnak



Nem tudom mit is mondhatnék még, hiszen már annyi mindenről beszéltem, és mindig ugyan azokról tudok csak, mert ugyan mi a frászról tehetném…

Mindenkinek van egy műsora, ez nagy vonalakban hasonló, mert egy növényfajta vagyunk, olyasmi nem történhet meg velünk, ami egy griffmadárral.
Mi csak itt totyogunk a porban, a piszokban, amit mi csináltunk, mert ahova betesszük a lábunkat, ott csak kosz, meg anarchia…
Rohadt egy népség ez az ember.
A nagy sapiens, aki homo.
És még milyen tetszetős latin nevet is találtunk magunknak!
Nem holmi agrosztéma gitágó, vagy helvella eszkulenta, dehogy!
Ezek gombák, legalább olyan kártékonyak, mint az ember…

Aki meghallgat a járókelők közül,- egész komoly hallgatóságom szokott összejönni,- mind egyetértően bólogat.
De miért?
Hát mert senki nem érti magára, csak az őt körülállókra, azok meg őrá értik.
Ezért nem tör ki soha balhé…
Pedig egy jó kis tömegverekedésre befizetnék, irtó élvezném a dolgot.
Egyszer sikerült is kirobbantanom egy csatát, a nők visítottak, és úgy püfölték a pasikat a retikülökkel, mint egy Zrínyi a törököt.
A Pasasok meg rákvörös arccal, és olyan bénán hadakoztak, hogy rossz volt nézni. Az értelmiségiek…
Egy pofa volt, akinek a bal horgait megcsodáltam, de aztán lerogyott a koszba, mert fejen találta egy megtermett bevásárlószatyor…

Mire jött a rendőrség, én már a szemközti járda szegélyén ültem, és lila voltam a röhögéstől.
Mikor a szerv véget vetett a harcnak, mindenki zavarodottan, és megizzadva bámulta a másikat, nem is értették, hogy mi történhetett…

Bezzeg a Lulu, mikor látványosan lopott a közértben egy kenyeret- és persze elkapták, a pénztárosnő lekevert neki egy pofont, a közönség megoszlott, hogy szegény ember éhes, hogy lehet egy éhezőt pofán suhintani, micsoda antikaritatív szuka ez a pénztáros spiné, aztán kifizették helyette a kenyér árát, és Lulu távozhatott.
Senki nem vette észre a kabátbélésében kussoló pálinkásüveget, mert tulajdonképpen azért ment, nem a kenyérért…
Hiába, szemesnek áll a világ - szokás mondani- vaknak csak a fütyülője…
Hát ez a rohadt Lulu nem vak, az már hétszentség…

Én nem vagyok híve az ilyen lopkodásnak, meglehetősen unheimlich dolog, kérjen az ember- ha kell valami, persze elküldik az anyjába, de nem vágják legalább pofon.
Ez már önmagában is siker, nem kell olyan nagyigényűnek lenni.

Most összeszedem magam, és elsétálok a villamosmegállóba.
A két cipőmet zsebre vágom, had lássa mindenki, hogy még cipőm sincs.
Ez már kétszer bejött, sokkal többet tudok kasszírozni, mint cipőben.
Én egy karitatív munkát végzek, mert lehetőséget adok másoknak, hogy bebizonyíthassák maguknak és a többieknek, hogy ők milyen jó emberek.

Körülményesen felkecmeregtem a törött padról, megmarkoltam két kitömött műanyag szatyromat, és hangosan énekelve repedt fazék hangomon rázendítettem:
Sejhaj bányarém, más is kurva, nem csak én…
Távolodó- roggyant figurám elvegyült a tömegben.


Kép: Kapolyi György alkotása



Tóth Sarolta: Gumiélet



Az Idő
akár a gumiszalag
korlátok között nyúlik,
szűkül, tágul, összeugrik
sorsunk változása szerint
rugalmasan működik.

az Idő
számunkra relatív.
Körülfonja életünknek derekát,
átölelve tartja lelkünk,
amíg egészségben élünk,
támaszt, biztonságot ád.
az Idő
velünk változik, kopik,
elveszti rugalmasságát,
cserélhetünk új gumit,
de sorra mind elvásik,
egyszerre csak nincs másik.
az Idő
túl bő lesz, nem tart már, laza,
lecsúszik rólunk a gatya,
jobb, ha elmegyünk haza!
Méltósággal elfogadva,
hogy az élet gumija
nem nyújtható: ˝kimúla˝



Bige Szabolcs: Én itt tovább nem maradok!



Gyöngyi apukája március 15-én a hajnali órákban végezte be földi pályafutását, sok szenvedés árán, negyvenöt évesen. Tüdődaganat végzett vele. A lánya szabadságot kért a munkahelyéről - lehessen mellette az utolsó napokban. Ott ült órákon keresztül az ágy szélén és fogta az apja kezét, néha megtörülte izzadt homlokát, vagy megitatta egy korty gyümölcslével. 
 Nem látta, nem érzékelte mi történik körülötte. Pedig a város zúgott, akár egy méhkas. Forrongtak az indulatok. Ahogy a diktatúra abroncsai lehullottak, felszínre törtek az elfojtott gyűlöletek, haragok, ellentétek, s a zavarosban a felszínre igyekvők, a hatalom csúcsa felé törekvők még fokozták is mindezt. 
 1990-et írtunk…
 Gyöngyi reggel elhívta a kezelőorvost, aki részvétnyilvánítás után kiállította a megfelelő papírokat, amivel az anyakönyvi hivatalba kellett elmenni. Ott kellő tapintattal és gyorsan intézték az intézni valót és mondták, hogy mehet a temetkezési vállalathoz.
A fájdalomtól kábultan bandukolt az utcákon, s nem értette miért olyan sok az ember mindenfelé. Az autóbuszok is szokatlanul, kétpercenként érkeztek. Rendőrök és katonai járőrök cirkáltak az egész városban.
- Mi a baj? – kérdezte a pénztárost a temetkezési vállalatnál – Miért járkálnak rendőrök és katonák mindenütt?
- Attól félnek, hogy megmozdulás lesz, mert ugye ma van március tizenötödike. Félnek a románok! Pedig nincs miért, hiszen mi csak örülni akarunk a szabadságnak. Ez az első szabad március negyvenöt év után. Már ha valóban szabad.
- Nekem most halt meg édesapám – válaszolta tétován, mint aki hallja, de nem érti a szavakat.
- Bocsánat! Igaza van… Részvétem… Nem akartam… - dadogta a pénztáros és gyorsan átvette a pénzt, amit fizetni kellett a szolgáltatásért, koporsóért, koszorúkért. 
 Otthon édesanyja még mindig úgy ült a konyhaszéken, ahogy reggel otthagyta. Leült mellé és átölelve zokogni kezdett. Most jött elő belőle minden fájdalom.
- Valami zavar van az utcákon – szólalt meg később -, én nem értettem, hogy mi. Igaz, nem is érdekelt. Egy hölgy a temetkezési vállalatnál megakart a magyarázni, de nem volt erőm ráfigyelni.
- Jaj, remélem, nem lesz semmi baj éppen most. Máskor sem hiányzik a cirkusz, de most, hogy apád itt fekszik… Ó, Istenem, istenem! – sírta el magát újra Gyöngyi édesanyja.
 Jó óra múlva megjöttek a temetkezési vállalat emberei. A gyász tiszteletben tartásával, halk szóval, sima, begyakorlott mozdulatokkal végezték a munkájukat. A koporsót lezárva indultak ki az épületből. A két gyászoló nő utánuk. A kapu előtt valami szóváltásra figyeltek fel, s odasiettek. Két rendőr állította meg a koporsót vivőket.
- Mi történt? Mi a gond? - lépet oda a rendőrökhöz Gyöngyi.
- Mi ez a láda? – mutatott a koporsóra az egyik „policáj”.
- Édesapám koporsója – sírta el magát Gyöngyi.
- Kinyitni! – hangzott a parancs.
- De kérem! – háborodott fel a koporsóvivők vezetője.
- Kinyitni! – reccsent a rendőr hangja.
- Nyissák fel, ha ez a parancs! – szólott Gyöngyi és a szemében lángot vetett a gyűlölet, de gyorsan lehunyta, ne vegye észre senki.
- Itt az utcán? – értetlenkedett az előbbi férfi.
- Itt és most azonnal!
 Az emberek összenéztek és komótosan kicsavarozták a koporsó fedelet rögzítő nagy csavarokat.
- Tessék, itt van! – emelték fel a fedelet.
- Tegyék le ide a járdára! – jött az újabb parancs.
 A két rendőr pedig odalépet a nyitott koporsóhoz és végig tapogatták, meg is fordították a halottat, az alája szórt forgácsba is beletúrtak, majd mivel semmi gyanúsat nem találtak, intettek, hogy mehetnek tovább.
 Anyu nem bírta végignézni, miként gyalázzák meg a férje holttestét, visszabotorkált a lakásba. Az emberek visszarendeztek mindent, sőt egyikük átszaladt a szemben levő parkba és egy szál rózsával jött vissza, s betette a koporsóba.
- Bocsássa meg nekik a Fennvaló! – motyogta, s rácsukták a fedelet, visszacsavarozták és behelyezték a Kombi-Dáciába. 
- Kisasszony, ha akar, kijöhet utánunk a kápolnához, de nem muszáj. Mi mindent elrendezünk – fordult a vezetőforma férfi Gyöngyihez.
- Menjenek csak, tudják maguk a dolgukat, én visszamegyek a lakásba. Anyunak szüksége van most rám!
 Végtelenül elkeseredve és mélyen megsértve, megalázva ment vissza a lakásukba.
- Anyu! Én innen elmegyek, elmegyek! – kiáltotta, ahogy az ajtón belépett – Érted, én itt tovább egy percig sem maradok! – folytatta.
- Gyöngyikém, itt van a bőröndöd. Mindent összecsomagoltam. Tudtam már, amikor a szemedbe néztem ott lent. Nézd, itt a müncheni professzor címe, aki apádat kezelte a klinikáján, hónapokon keresztül. Ő majd segít, hogy elindulj valamerre…
 Gyöngyi két nap múlva megérkezett Münchenbe. Első útja a bevándorlási hivatalhoz vezetett. Még az út porát sem mosta le magáról. A következő éjszakát már a menekülttáborban töltötte, de a professzort esze ágában sem volt felkeresni. 
„Az életben senkinek sem akarok lekötelezettje lenni!” – mondta magában, mikor átlépte a tábor kapuját.


Kolumbán Jenő: Már nem…



Úgy bújok, behunyom szemem.
Fülem hallja a tombolást.
Kiáltanám: Elég legyen!
Kint zúgnak dühös trombiták.

Nap mint nap újra kérdezik:
„Melyik oldalnak vagy tagja?”
Leszarva nálam mindegyik!
Ellenem fordul haragja

mindenkinek, ki csorda tag.
Nem lehetek kívül álló?
Értelmes ember, és szabad?
Magányosan kiabáló

szekér táboron kívüli?
Csak egy ember, és semmi más?
Az elvakult ezt nem hiszi
szerinte tettem árulás!

De birkáknak kell a csorda!
Most, és mindig szabad vagyok!
Nem térek be az akolba,
és már sohasem hallgatok.

2017.06.13.


Herendi Judit: Vándor



Ködös szürke, néma alkonyatkor,
Ha alszik a csend, s a kékbegy se szól,        
Poros utakon, hóban és sárban,  
Napsütötte bércen, szivárványban.  
Fagyban, dérben, jeges árban,
Hûs erdõnek völgyzugában.

Vándor! – bakancsodat vedd fel újra !
Köpönyeged terítsd a válladra,      
S tiéd lesz majd a végtelen messzesége,      
Hófödte hegyek vakító fehérsége,                  
… és tiéd a napnak minden ragyogása,        
A szelíd szellõk szárnyaló suttogása.          
De tiéd a múlt is... és annak minden árnya,    
Éjfekete éjben… a csillagok hullása.              

Ásítozó, zsenge pirkadatkor,                          
Ha berkenye nyílik, - s poszáta szól,              
Törékeny, gyenge fûszálak közt lépegetve,      
Ha nap süt lassan… ha hideg van, sietve…  
Bandukolva …,– mácsonya és zsályaszirmok között,        
Megpihenve gondolatban, fodros felhõk fölött.              

Vándor! – akkor…ha majd bakancsodat felveszed újra,  
És köpönyeged felteríted megfáradt hátadra,              
Tiéd az odvas fákba búvó méhek zümmögése,              
S a búzaföldek táncainak minden rezdülése,              
És tiéd a jövőnek,-  sejtelmesen szép varázsa,          
Az azúrkék tótükrének, ezüstös csillogása.  
                         
Vándor! – bakancsodat vedd fel újra !
Köpönyeged terítsd fel válladra !      
Ne gondolj se búval, és ne gondolj haraggal,
Indulj el az úton… -  töretlen akarattal !


Kép: Gyász Attila A vándor című festmémnye





Tomor Gábor: Veszélyes élet




Mottó: A politikusi szakma hálás dolog. Ha sikeres vagy, egy csomó jutalomban van részed. Ha lejárattad magad, még mindig írhatsz könyvet.  (Ronald Reagan)



Mifelénk, dalesten
                       
Választásra készülődők, program híján, a hangjukat hallatják. A sokra hivatott, közképviselő urak most mulatoznak. 
Túlcsorduló, őszinte érzelemmel húzatják egymás fülébe, hogy azt mondja: Ellenségem képe van a szívem közepébe’… 


Gyanús jelek

Felhívom ismerősömet, s mondom neki: ímélt kaptam, melyben tudatják, miről ismerhető fel leginkább a stroke-veszély. 
Megkapta ő is, válaszolja, s így már tudja, hogyan ismerheti fel az agyvérzés tüneteit. Azaz kérésre az illető nehezen emeli karját, mosoly helyett rémes, torz vigyor az arcán, hebeg-habog összevissza, nyelve is kicsünghet oldalra. 
Még annyit bírt tenni hozzá: Fura, hogy tükrömben pont ez a látvány…
    

Csúcsprogramok

Embert kívánó célokban, a világ változása:
Nyolcvan nap alatt a Föld körül. – A Kilimandzsáró meghódítása. – Séta az űrben. – Kamupártok alapítása.


Közbiztonság-javítás  

Komplex előrejelzés a jövőből.
– A következő napokra felállított jellemzés: vér, veríték, könnyek. Vízár és földrengés várható. Alacsonyan szállnak a stukkerek. Csütörtökön két rablás a Határ úton, pénteken bandák leszámolása Tétényben, másnap családirtás a Klauzál téren…
Egy héttel később:
Legutóbbi közbiztonsági előrejelzésünk pontatlanságát többen szemünkre hányták. A tényeket közölve, ezúton helyesbítünk. Családirtás az Izabella utcában volt, gyilkosság a Széll Kálmán téren, rablási kísérlet a Mester utca sarkán.


Célszerűen

Mozgalmas időszakon vagyunk túl. Szinte mindenki mindenkit feljelentett már. 
Az uborkaszezon sem lehet hírek nélkül. 
Mai fülesem: a T. Házba hamarosan beköltözik a T. Bíróság.


Fekete humorunk 

„Temesse szeretteit a hozzájuk méltó helyre!”
Köszönjük a nagyszerű ajánlatot, szeretteink nevében is!
De kérjük türelmüket, élnek még.
  

A kép címe: Tájkép fuldokló férfival… vagy majdnem; Aatoth Franyo munkája






Riba Ildikó: Zsolozsma



bánatom selyemként betakar
olykor kígyóként belém mar
gyógyszerem volnál ha volnál
de régóta nem gondolok rád

a sok emléket elengedtem
új életet építettem
hely nem került neked abban
neved papok zsolozsmájában


Kép: Riba Szabolcs fotója



Tóth Sarolta: Lennék falevél



Lennék levél tavaszi ágon,
virágillatra vágyom.
Lágyan ringatna a szél,
a fák életéről mesél.
Apró magvakból kelnek,
tápdús talajból erednek.
Le a földbe gyökeret hajtanak,
erősen ezekkel kapaszkodnak.
Az ég felé száruk nyújtózkodik,
évről évre vastagodik.
Kamaszodik, ágakat terít,
az ágakra leveleket, virágot kerít.
Termés fakad a virágból,
méhektől kapja a virágport,
gyümölcsöt nevel,
a gyümölcsben magokat rejt el.
Sok gyümölcsnek sok-sok magva,
így szaporodik a fajta.
Dús lombjában kismadarak
fiókáknak fészket raknak.
A lombsátor árnyékot ad,
itt pihennek a vándorok.
Hasznos, szép a levél-élet,
lennék levél, szeretnének.


Kolumbán Jenő: Elszámolás



Pánikos rettegés kora.
Világod átgördül rajtad.
Bújni előle nincs hova.
Te biztosan ezt akartad?

Nyugodt öregkort reméltél,
mikor nem nyom kötelesség,
hiszen oly sokat megéltél...
Jöhet az érdemelt restség.

De nem így történt, jól tudod.
Nincs nyugalom, és pihenés.
Világunk rossz felé forog,
megtelepszik a rettegés.

Rozsdás fegyvered keresed,
és vénen készülsz a harcra.
Felejted hintaszékedet,
és kiállsz a barikádra.

Hangod csak gyenge percegés.
Kopott toll a papírt rója.
Ordítson minden betűd,és
írjon a tollad hiába,

de ha kérdez az unokád:
"Papó, te mit tettél értem?"-
vonultasd fel betűk hadát.
Habár ez csekélyke érdem,

de megpróbáltad legalább.
Protestáltál,bár hiába.
Feleslegesen nem szólt szád.
A jövőt ültetted mába.


2015.09.29.


Riba Ildikó: Fénysugár



kirekesztett támolygó fénysugár
kandikál korhadt-kopott
kalyiba ablakán

perdül kék doboz sima oldalán
mélyén emléket perzsel
és titkokat talál

felszabadít ígéretek alól
narancssárgán letarol
éjszaka átkarol


Kép: Pintér András fotója



Kapolyi György: Elementáris helyzetek



Ha kettéhasad az ég, lefolynak az égboltról a csillagok, ha elgőzöl a tenger, és felforrnak a hideg kövek, akkor menj a tóhoz, és motyogj el egy imát.
De minden elementáris helyzetben ezt kell, tedd.
Ne kérdezd miért, minek kérdezösködsz folyton. Tedd, amit mondtam, és adj hálát a sorsnak, hogy találkoztál velem.
Mert ha nem ismertél volna meg, hát egy lyukas garast sem adnék a biztonságodért.
Így se hidd, hogy baj esetén tudok neked segíteni. Nem vagyok az Úristen, ha a sors teszi amit tesz, hát csak összezsugorodom, és próbálom megúszni a várható következményeket.
Te sem tudsz mást tenni.
Nem tudsz a hülye fejed fölé emelni egy hülye védőernyőt. Egy általad ismert ernyő, kizárólag az eső ellen véd, ha nincs szél.
Ha netán feltámad, jobb, ha becsukod, és emelt fővel bőrig ázol. Ha ellenkezel, akkor is az lesz a vége, csak hosszabb ideig tart, míg elveszted a csatát.
Minden helyzet elementáris, ha annak ítéled, és téged érint.
Más véleményeket ne végy figyelembe, mert mások is így mérlegelnek.
Arról nem is szólva, hogy mivel minden helyzet az, -egyéni megítélés kérdése- tehát elementáris nincs is.
Nincs is értelme. Mert ha ementális egy helyzet, akkor olyan sajtos. Ha mentális, akkor lelki, esetleg a mentálhigiénének egy rövidített változata.
A szó elé biggyesztett „EL”- tag, csak zavarkeltési okból van ott, nehogy mindenféle szar alak is értsen a szóból.
Ha valami kissé értelmetlen, az mindenki számára valahogy izgalmassá lesz. Ha ebből a szófajtából, egyszerre sok hangzik el, elementáris izgalomba hozza a hallgatót.
Tehát, ha van elementáris, az valami képtelen helyzet képtelen lereagálása. Eleve egészségtelen esemény kiváltotta kóros reakció.
Nos, ezek után nincs miért dicsekednie annak, aki ilyen helyzetbe került.
Talán, a frenetikus szó elfogadottabb, a frenetikusan elementáris viszont a képtelen állapotnak akkora fokozása, hogy épeszű ember el nem követi.
De ez mindössze egy fikció, mert még sosem láttam épeszű embert, legfeljebb a szó költői értelmében.
De mi a fenét lehet kezdeni egy költői értelemmel?
Lehet ízlelgetni, csámcsogni rajta, szagolgatni, különböző értelemben kicsavarni és értelmezni, de használni nincs, hogy.
Az elementáris, mindig vita tárgyát képes okozni, ez, az egyetlen érdeme. Más érdemről nem tudok.
De nem baj, mert sok mindennek nincs érdeme, és attól az még van.
Hajjaj. De még mennyire, hogy van. Jóformán csak az van.
Nagyon gyakran az érdemtelen dolgok élveznek elsőbbséget, ami nem csoda, azokat valami miatt mindenki érzékeli. Meg érti is.
Mert érdemi dolgok nem igényelnek összetett gondolkodást. Azok egyszerűen követhetők, kizárják az egyén kreativitás megnyilvánulásait, csak meghallgatni lehet, és kész.
Unalmassá lesz az első percekben, és az unalom a koncentrálás halála, nem is jegyzi meg a hallottakat senki.
Ezért van az, hogy ha valaki azt akarja, emlékezzenek arra amit mondott, csak elementáris témákról kuszán papol, és a siker nem marad el. 


Kép: Kapolyi György alkotása


Tóth Sarolta: Gyász



Kék földből sarjadt virág,
gyászos fekete rózsa,
földre hajolnak a fák.
Sötét a bánatom,
fehér a gyász-gyertya,
mérget lehel a rózsa.
Szirmait hullatja,
Sós könnyektől ázik
kedvesem friss sírja.
Csillogó gyöngypatak
mossa a fejfáját,
kék földből nőtt virág,
Gyászos fekete rózsa
drága hamvainak
puha takarója.
Lelkemben az emlék
örök mementója.


Tomor Gábor: Vélemény



Megszállnak démonok?    
Ők is az ihleted?            
Na, ne!
De igen! Ha soraim            
nem fűti ördögi tűz,      
izgalmas művem sincsen.  
 

A kép Shawn Coss munkája  


Bige Szabolcs: Utazások az articsóka körül



Ezt is úgy kezdjük, mint a legtöbb szenzációt, „már a régi rómaiak is…”, De most igazán, már az ókorban is ismerték, és az okos rómaiak az étkezésen kívül gyógynövényként is használták. Afrodiziákumnak tartották, s hogy igazuk volt-e mindenki maga döntse el így utólag. Lucullus asztaláról sem hiányozhatott. Leveléből készített teáját ma is használják sokrétű gyógyhatása mián.
De mi is ez a zöldségféle? Fészkes virágú növény, a tudományos, latin neve: Cynara scolymus L. Ez a név a görög szkolimosz szóból ered, ez valami tüskés dolgot jelen, ami a szúrós fészekpikkejeire utal. Elsősorban a Földközi-tenger nyugati és középső országaiban termesztik, felhasználható részei a bimbók és a zsenge szára.
Neve angolul – arichoke -, az arab“al’qarshuf”-ból. Innen a magyar neve is. Bár érdemes megemlíteni az ugyan ebből a forrásból származó észak olasz nevét is: „articioccolo”. Különben olaszul a neve carciofi.
Theophrastus (Θεόφραστος) görög filozófus és természettudós készített először írásos feljegyzést erről a növényről, majd Dioscorides (Διοσκουρίδης) görög orvos foglalkozik vele kimerítően a De Materia Medica című latinra fordított művében .Goethe is említi, de elmarasztalóan ír róla: ”A parasztok valami bogáncsot esznek, amire azt mondják, hogy zöldség, - na ez az az étel, amit soha sem fogok megszeretni”.
A monda szerint egy gyönyörű leány élt a szüleivel az Égei tengerben levő Kynari szigetén. Zeusz a görög főisten az Olimposzról látogatóban járván testvérénél Poszeidon tengeristennél megpillantotta a szépséges szép leányt, kinek a neve Cynara volt. Mikor az isten deli ifjú képében közeledett hozzá, nem futott el, hanem mosolyogva várta, lépjen közelebb. Zeusz abban a pillanatba beleszeretett, s a lány sem maradt érzéketlen az isten férfias vonzerejével szemben. Zeusz annyira beleszeretett, hogy azt akarta, mindig legyen a közelébe, s ezért aztán, mint istennőt felvitte az Olimposzra. Cynara nagyon örült ennek az isteni ajándéknak, s boldogan elfoglalta helyét a halhatatlanok között. Zeusz azonban, hogy a felesége, tehénszemű Héra gyanakvását fel ne keltse, gyakran volt kénytelen magára hagyni szép kedvesét. Ilyenkor beült trónusába és intézte az istenek ügyes-bajos dolgait, vagy rázta a felhőket, s hajigálta földre a villámait így félemlítve meg az engedetlenkedő halandókat. Cynara ilyenkor egyedül érezte magát és elfogta a honvágy szülőhazája, s édesanyja után. Olyan nagyon vágyakozott otthonát újra látni, hogy odalett az étvágya is, s már az istenek eledele, az ambrózia sem kellett neki! Végül gondolt egyet, s leszállt az istenek hegyéről meglátogatni a szüleit. Miután üdvözölte őket, és kicsi idő töltött körükben, észrevétlenül visszament az Olimposzra, de Zeusz gyanút fogott, a lány megváltozott magatartása miatt. Már nem istennőként viselkedett, hanem, mint a földi asszonyok. Zeusz szörnyű haragra gerjedt, s a leányt letaszította a hegyről, vissza a földre, ahol articsókává változtatta, azé a szúrós növénnyé, melynek a levelei úgy lebegnek, inognak a szélben, mint Zeusz állhatatlan szerelmei, és a bimbója közepén, a bimbó szívében olthatatlan szerelem él az elérhetetlen kedves iránt.



Markovity Radmila: Pillanatfelvétel



Jobb kezében friss vízzel telt korsót tart,
bal kezében a kosárka, benne  elemózsia,
lassan haladó feleség tudja jól, szorgos férje
nagyon várja őt, aratás idején suhan a kasza,
hőség perzsel izmos tetset, sós víz mosogatja,
lelke a kenyérillatát már magába szippantotta.
Párját várja, akinek útját pipacserdő kíséri,
kisfia mögötte játszva virágcsokrát készíti,
közben hangosan kacag, boldogan ugrándozik.
Anya és gyermek fönséges, felejthetetlen szépség,
olyanok, mint az útmenti piroslón mosolygó rét,
a kanyargós úton biztonságos a haladás,
kék égbolt féltve vigyázza léptüket, anyukát
gyermeket, akikkel csendben halad a szeretet.


Szinyei Merse Pál: Pipacs erdő festménye alapján



Kolumbán Jenő: Vigasz



Láttam a tengert. Talán kék volt.
Hullámzása hányingert keltő.
Fölötte lógott piszkos égbolt
csillagot fedett szürke felhő.

A fák csak bölcsen bólogattak,
mint akiknek már minden mindegy,
levelet adtak zúgó habnak,
és lassan el is csendesedtek.

Bizonytalan,toporgó idő
vetített élettelen jelent,
és a hidegen porzó eső
hűtötte a mindig féktelent,

a lélektelenül rombolót...
Feketére festve a nappal,
és az árvaságba megbújót
tovább űzték bomlott haraggal...

Mert felborult most minden körül,
nyomokban láthatunk életet.
Meghasonlott kívül,és belül
amit ti életnek hittetek.

Ha egyszer megszólal valaki
a hangja majd halk lesz,és kemény.
Lelkét palástként ránk teríti,
alatta melegszik a remény.



Kép: Bódás János: Valahol ki van jelölve a helyed


Szöllősi Irma: Töretlen emlék



Hány megálmodott tervünk
hullt a porba,
nehéz kőtömbnek faragatlan
lett a sorsa,
formájuk a múltban elmerül
gazok között tehetetlenül.
Békésen alszol eltűnve múltba
szívemre méla bú terül,
gyászomból néha felocsúdva
virágok kelyhén könnycseppem ül.
Jó barátok kik sosem felednek,
kezükben mécses lángra gyúl,
csak bennem élsz dacolva
mások számára láthatatlanul.
Árnyékod mindenütt ott lapul,
múltat legyőzve fáradhatatlanul


Kapolyi György: Beszélgessünk



Lépten, nyomon találkozom emberekkel, akik nehezen, és fájva hurcolják magukkal belső magányukat, a beléjük rekedt kérdéseikre sosem kapott válaszaik terhét, de folyton kérdeznek maguktól, mindig ugyan azokat, és ez egy mókuskerék, ami az őrületbe kerget, és a végén a kicsikart válaszok torz diszharmóniájában szédelegve fuldokolnak.

Egy ember, a gondolatai milyenségétől ember, hogy egyáltalán vannak gondolatai, amiket megoszthat másokkal, és viszont.
Ám ha az empátia nem nyilvánul meg mindkét részről, akkor a dolog nem fog menni.
És azért nem jön össze, mert mindenki azt akarja, hogy őt hallgassák meg, rá figyeljenek, és ezt hiszi gondolatcserének, beszélgetésnek.
Túldimenzionálja saját nehézségeit.
Hát igen. Mindenkinek az a pofon fáj, ami az ő képén csattan.

Hogy mi a lényeg?
Hát, kinek mi. Ez azért nem egy súlyos dilemma, mert mindenből lehet lényeg,
ha azt csinálunk belőle.
Ha szenvedni vágysz, és beléd szorult gondolataidért az emberek empátiahiányát hibáztatod, ne csinálj egy csomó pitiáner dolgodból lényeges kérdést, mert úgy összedőlsz súlyuk alatt, hogy ki sem látszol alóluk.
Ott aztán kiszenvedheted magad!


Beszélgetni kell, mesélni, és meghallgatni, kitölteni a csendeket, a hallhatóvá tett gondolatok összefonódnak a térben, megszüntetve az empátia hiány, gyötrő érzését.
Beszélgessünk…


Kép: Kapolyi György alkotása



Tomor Gábor: Vonzerő



Különb, mint más,    
övéi öröme.            
Délcegen járkál,
fenn aura glória.  
Hívsága diktál,          
legyűr a kondija.                          
 

A kép címe: Tigrisem alva jár; Pinczés József festménye


Riba Ildikó: Jégcsepp




rojtos felhőben 
cseppen csillogó vízcsepp 
lehullva jégszem



Tóth Sarolta: Testünk labirintusa



Testünk labirintusában
nagy üregek vannak,
ezekben az üregekben
fontos szervek laknak.
Életünkért munkálkodnak,
táplálkoznak, tisztálkodnak,
cserélik az anyagokat,
energiák áramlanak,
izmainknak erőt adnak,
agysejtjeinknek tudatot,
érzékeknek ingereket,
hogy felismerjük ezeket,
hasznosítsuk szerepüket.
Erek, belek, vezetékek
szállítják az életnedvet.
Egészségünk titka a rend,
amikor meghibásodik,
szervezetünk tiltakozik.
Szervek szörnyeteggé válnak,
jövő-menő anyagokban
ellenséget látnak.
harcolnak a beteg testben
egyre durvább tünetekkel.
Fájdalom, láz, gyulladások,
kínnal teli vizsgálatok,
Gyógyulásban hinni van ok.
Terápiák és gyógyszerek.
talán a tudomány segíthet.
Ha képtelen, a szörnyeteg – elpusztítja az életet.


Farda József:Színek



Maszatka. Visszaemlékezett, hogy így hívta az édesanyja kislány korában. A becenév teljesen jogos volt, hiszen állandóan csatakosan, koszosan ért haza az ő kis magánvilágából. Ahogy a nap kibukkant a látóhatár mögül, ő már fenn volt, gyorsan felvette a kikészített ruháit, felkapta a félmalomkőnyi zsíroskenyeret, és huppsz, már ott sem volt. Egytrappban tette meg az utat a színek csodálatos otthonába, a virágos rétre. Kifulladva lehuppant a színkavalkád közepén, és bemajszolta a reggeli maradékát. Bódultan magába szívta az ezernyi virág illatát, hallgatta a szorgos méhek zümmögését. Azután felkerekedett és sorra felkereste kedvenceit: a lilában pompázó szarkalábakat, a sárga repcét, a csoportosan szerető kék búzavirágot, és a mindenütt felbukkanó vérpiros pipacsot. Nevükön szólította őket, elbeszélgetett velük. 
Észre sem vette az idő múlását, csak arra eszmélt, hogy tompulnak a fények, a fényhozó készül lefeküdni, hogy megpihenve, másnap újra narancsszínűre fesse az eget. Még éppen időben hazaért, mert látta anyja arcán az aggodalom első jeleit, de azért nem bántotta őt, akit annyira szeretett, csendesen ennyit kérdezett:
- Jó napod volt? Megint kihagytad az ebédet…
Valamit dünnyögött az orra alatt válaszképp, majd ment mosakodni, befalta a vacsorát, és aztán beugrott az ágyba. Mielőtt behunyta a szemét kinézett az ablakon. Nem félt a sötéttől, mert tudta a fekete is része a világnak, csak így érzékelhetjük a világost, a fehéret.
Ez volt a gondtalan gyermekkor utolsó nyara, ősszel kezdődött számára a félelmetesnek vélt iskola. Szerencsére a jó természetének köszönhetően gyorsan beilleszkedett. Lelkiismeretesen tette a dolgát, mindig figyelt, és mindent gyorsan megjegyzett. Legjobban a rajzórát szerette, csodálta a színek sokféleségét, árnyalatait. Gyermekkorának aprólékos megfigyelései, és a színekhez való vonzódása, művészi szintre emelték tudását, így nem volt kérdés a pályaválasztása. Szerencsére a sorskerék jó helyre fordult, azt csinálhatta, amit szeretett, a festés lett a hivatása és a szerelme. Gyakran vitte vászonra gyermekkori kedvencét, a virágos rétet. Szerette, ha sok szín tobzódik egy képen, visszatükrözte az ő belső világát, sokrétűségét. 
Még iskolás korában megfigyelte, hogy a különböző színek más-más hatással vannak rá, ezért mindig a hangulatának megfelelő színt keverte ki a palettán, és ez került elsőként a vászonra. Aztán ez a szín lett uralkodó, az egyre jobban kialakuló művön. Így minden képe köthető volt valamilyen belső állapotához. 
A fehér színt nem szívesen használta, mert az édesanyja halálához kötötte. Eszébe jutott a fehérbe öltöztetett drága, aki utolsó mosolyával az arcán várta, hogy végleg elnyelje a föld.
Sárgával jó barátságban volt, mert melegséget adott a fagyott lelkének.
A kék mindig meg tudta vigasztalni, minden fizikai és lelki betegségre gyógyírként hatott.
A zöldet gyakran használta, bár sokszor eszébe jutott róla az a leveli béka, akit biológia órán kellett felkoncolni. De belátta, hogy a természetfestés nehezen képzelhető el nélküle.
A pirosról mindenkinek a szeretet a szerelem jut eszébe, neki egy lány, aki mindig pirosban járt és sokat piszkálta őt.
Sokszor dúlt vihar a lelkében, legjobban a kevert színeket kedvelte, ezzel jutott legtovább az önkifejezésben.
Visszahúzódó természetű volt, kívülről figyelte a világot, és az embereket. Egy idő után észrevette, hogy színeket lát az emberek körül, mint egy külső burkot. Nemsokára, már össze tudta kötni ezeket az adott ember tulajdonságaival. Közeli ismerősein látta, hogy a kor és a körülmények előrehaladtával, a szín hogyan változik. Ijesztő emberismeretre tett szert, talán ezért nem volt szerencséje a társkapcsolatokban.
Amikor az ember azt hiszi, hogy sínen van az élete, akkor jön egy olyan változás, amely gyökeresen felforgatja az életét. Nála egy olyan betegségben mutatta meg arcát, amelyből nem volt menekülés. Fokozatosan leépült, és ami a legnagyobb arcul köpés volt a sorstól, hogy a látása is megromlott. Előszór csak homályosabban látott, majd elveszítette az olvasási képességét. A következő fázisban már csak színes foltokat látott, és végül egy nap arra ébredt, hogy az örök sötétség birodalmába került. 
Nem látta értelmét az életnek. 
Teltek a napok és felülkerekedett az élni akarás, és az örök optimizmusa, amely végigkísérte eddigi életét. Valahol mélyen az agyában ott voltak a színek és a hozzá tartozó érzések. Elkezdte ezeknek az emlékeknek a visszahívását és újra festett a képzelet palettáján…