Tóth Sarolta: játék a hangokkal
csupa Ö
Börtönőrök között
flörtölök,
Ödön könyörög:
öröm önt dögönyöznöm.
Köszönöm!
Ösztönöm győzött.
Öntök sört,Ön örökölt,
főzök pörköltöt,
gyömöszölöm,
tömöm,
Ön böfög, nyög.
nyöszörög.
Vörös szőrök ördögökön,
köpködök,
lökdösődöm,
Hömpölyög.
lötyög öt vödör sör,
gödörből jön,
görögöktől.
Gyötrő szörny!
Öklöm kő, körmömtől bőröd vörös,
őrködöm, tőröm döföm.
Dögölj önző Ödön!
Riba Ildikó: Végállomás
Zavaros világban
forró méregadalék:
gyilkos nedű.
Kénesen liheg a
sanda, fogatlan,
szájú gyilkos.
Por leple borítja
cserépre törött létet
végállomás partján.
Marc Chagall: Az Élet (részlet)
Tomor Gábor: Bénán
Hittél valaha –
már nem hiszel.
Közönyös vagy –
nem is csalódhatsz.
Téveteg életed –
nézed csak, mivé lesz.
A kép Szilágyi Lenke felvétele
Kapolyi György: A sajt
A holló, köztudottan igen alacsony szellemi szinten károgott. Igaz, hogy nem is volt szüksége különösebb észre, mert amiket csinált egész nap, ahhoz még ennyi spiritusz sem kellett.
Ez az idióta valahonnan szerzett egy darab sajtot, ismerve őnagyságát-kizárólag csak lophatta. Na persze, ha megkérdezném tőle, biztos azt mondaná vette. De hogy vehette, mikor mindenki tudja, nincs egy vasa sem. Röfögte a vaddisznó.
Szóval, ez a szerencsétlen, csőrében a sajttal felrepült egy gesztenyefa ágára, ahonnan jól látszott, és ott hadonászott vele. Feltűnősködésének egyetlen oka, hencegni akart szerzeményével. Arra egyáltalán nem is gondolt, hogy ő nem szereti a sajtot. Rossz ízét érezte, és ráragadt csőrének belső részére. De nem baj! A lényeg számára az, hogy szerzett egy sajtot. Az állatok körülállták a fát, és mindenfélét felkiabáltak neki.
Mi van a csőrödben te félhülye! – ordított fel a görény.
Csak azért nem seggfejet loptál, mert az már van neked - visította a nyúl.
Nézzétek a nagy erdei senkit! Úgy ül ott, mint egy egyszemélyes halotti menet! Azért nem fogja a sajtot a fülével, mert nincs neki. Szörnyű, hogy valakinek nem elég, hogy ronda, még buta is! - hőbörgött a cickány, nagy röhej kíséretében.
A holló, lassan de biztosan kezdett dühbegurulni. Az állatok nagy megdöbbenésére, hóna alá kapta a sajtot, és visszaordított: Szörnyű, hogy barmok csak baromságokat tudnak beszélni! Ahogy így végignézek rajtatok, az életkedvem is elszáll ennyi féreg láttán. Bele vagytok ragadva abba a hülye mesébe, nem láttok az orrotoknál tovább. Itt tátjátok a szátokat, mint szar a hidegvízben, csak úgy örvénylik a fa körül a hülyeségetek, majd leszédülök tőle az ágról. Ennyi barmot egyszerre, még nem látott a világ. De elnéző vagyok veletek, mert fogyatékosokkal egy nagyszerű madár mi mást is tehetne. Csak azért nem szarok rátok, mert akkorát nem tudok, hogy mindegyikőtöket befedjen. Márpedig én nem kivételezek Emiatt estek el a megtiszteltetéstől. Ha most leejteném a sajtot, egymást taposnátok, ki egye meg. Férgek! De eszemben sincs leejteni, az már régen volt.
Nagy kényelmesen kihúzta hóna alól a csemegét, és komótosan enni kezdte. Még hogy leejtem - dohogta. Ha beledöglök akkor is megeszem, ezeket meg megöli az irigység. Így is történt. Miután a sajt elfogyott,
tollászkodás közben csak úgy lekiabált a némán álló tömegnek: Most megyek, és lopok valami finomságot, de ne aggódjatok, közben rátok fogok gondolni. Rátok, a sok félrefejlődött patkányra. Mert máskor is annyit fogtok tőlem kapni, mint most. Aztán lassan zabáljátok, nehogy félrenyeljetek.
A holló, harsogó röhejre fakadt, és elrepült a döbbent csoportosulás felett. Még pottyantott is egyet, aki kapja marja - felkiált- így a róka. Ha ez igaz, - szólt a nyest, jobb lett volna kérnünk tőle, talán adott volna egy darabot.
Hát nem kizárt-mondta kedvetlenül a menyét. Máskor, ha mesébe botlunk, jobb, ha utánanézünk nem történt ezen időközben változás. Azért elgondolkodtat a dolog etikai része – mondta, a hiuz. Elítéljük a hollót, mert tolvaj. De amit lopott, ha nekünk adja, akkor szívesen megesszük. Na, igen - mondta a bagoly. Ezen érdemes elgondolkodni - szólt, és lomhán elrepült.
Kép: Kapolyi György alkotása
Tóth Sarolta: Egyedül
Tömegben is
egyedül lehetsz,
magányos, elveszett.
Körülötted zavaros káosz,
értelmetlen zajok,
vadul tülekedő emberek,
tolongó, lökdöső ismeretlenek...
Sodródsz elveszetten köztük
menekülsz tőlük, velük.
Lelked mint kiürült raktár,
hervadt ideák poshadó szára,
orrfacsaró a bomlás virága.
Elrepültek a gondolat- madarak,
üres fészkükben néhány kimúlt fióka
bomló teteme maradt csak.
Sivár a házad, fala omlatag,
álmodban látod a holt barátokat,
hívnak a hangok, intenek,
és megígéred: már készülök,
poggyászt nem viszek,
egyedül - én megyek.
igyekszem kerülni
az önző tömeget.
Tomor Gábor: Vajon?
Boldog vagy sem,
vágyódik vagy kesereg –
minden ott az arcán.
Bírnád, ha így látnál,
ha mindig veled lenne,
aki ennyire őszinte?
A kép címe: Merengő; Vaszary János festménye.
Tomor Gábor: Örömös november
Mottó: „Mily sajátságos az ember. Azt hiszem, mindig kell valaki nekünk, akire haragudhatunk.” (Hunyady Sándor)
Nyugalom
– Láttad, mit írtak rólad?
– Ugyan, hadd csemegézzenek az emberek.
– De hát erős volt, ami megjelent!
– Mint máskor; történt bármikor utána valami?
– Igaz, semmi; ismét csak megbíráltak.
– Lásd, örömet szereztem a népnek.
Megoldás
Rövid hír: „Megalakult a plakátmódosítók országos érdekvédelmi szövetsége. A cél: egységesen fellépni az ellenérzéseiket immár tűrhetetlenül megfogalmazó csoportokkal szemben.”
Mindjárt más
Megkezdődött a nagy felújítás. Közlekedők, hallgatjuk a tájékoztatást, s a végén: „Az okozott kellemetlenségekért elnézést kérünk!”
Egy utastárs nagyon elégedetlen.
– Miért ez a finomkodás? Szóból ért a nép. Mondják azt akárhányszor: „A felújítás az önök érdeke is.” Máris nem kell elnézést kérni.
Hölgyek
– Te, amennyi munkám most van… Alig vagyok otthon, még szólni sem célszerű hozzám…
– Hogyan bírja ezt a férjed?
– Hát, talán már tervezi a válást…
– Add kölcsön, szívem, addig, ahogy tudom, kényeztetem!
– Jó gondolat, de előbb vele megbeszélem…
Önvédelmi
Mint tudjuk: az egészség a legfőbb, ezért is épülnek futballarénák szerte az országban. Nyilván a kirobbanó életerőt bizonyította a minapi összecsapás a ferencvárosi stadionban.
Hogy késelés is történt?
A létező biztonsági előírások szerint ugyan a belépők nem vihetnek be mások személyi és vagyonbiztonságát veszélyeztető tárgyat, a baj megtörtént. Nagyon megnyugtatóan hangzottak azonban az utólagos, hivatalosnak tetsző magyarázatok: a szúróeszközt csak önvédelemre használták!
Ebből még bármi lehet. Akár az is, hogy az ily célú alkalmazást megengedőleg a biztonsági szabályzatba is beleírják.
Éltető feleség
– Milyen ránctalan, sima ábrázatú ez a mosolygós Kovács! Ki gondolná, hogy elérte a nyugdíjhatárt?
– Derűs ember, igaz. De jó felesége is van, ez pedig sokat ér!
(Azt hiszem, e sorok után célszerű lesz kerülnöm minden nyúzott arcú férj nejét…)
A kép címe: Oldalszél; Aatoth Franyo munkája.
Riba Ildikó: Holdtölte
Holdtölte készül:
fésüli fénylőn, még zöld
erdőt égi fény.
Sejtelmes hangok:
szorongó szívem dobban,
félelem ölel.
Kép: Pintér András fotója
Tóth Sarolta: Hasznos háziállatok
1.állat: szarvasmarha
Van tarka tehenem,
naponta megfejem.
Bár csak füvet legel,
nekem bőven tejel.
Fején szarvat visel,
hasán tőgyet cipel.
Szereti a bikát,
tőle elli borját.
Mikor megöregszik,
levágjuk, megesszük.
Szükség van marhákra,
ismerjen magára,
aki szarvat visel,
netán emlőt cipel.
Van sok Isten barma,
híres magyar-tarka.
2. állat: kecske
Megfelel a kecske,
finom a tejecske.
Igénytelen állat,
mekeg, mint a bánat.
Kedvence káposzta,
a sót is megnyalja.
Ha vénül a kecske,
kell neki menyecske.
Szakálla divatos,
bogyója gusztusos,
trágyának alkalmas,
hatása tartalmas.
Gyerekmesék hőse,
kedves szereplője.
Híres volt Mekk Elek,
rímes verses szerep.
Romhányi Józsefnek
rímhányó remeke.
Vásárolj egy kecskét!
Megélhetésed: kész.
3.állat: ló
A ló nem igavonó barom,
versenyeztetni akarom.
Lóversenyen nyerni lehet,
gyönyörködni is eleget.
Nemes állat, gyönyörű,
idomítójához hű.
Karcsú termet, fényes szőrzet,
patkós lábaival lépked,
üget, vágtat, szinte száll,
lélegzeted is eláll.
Lovagolni lehet rajta,
gyermeknek nagyszerű hinta,
gyógyító hatása van.
Híres csel a trójai fa ló,
Pegazus művészetpártoló.
mesebeli paripán
repül a szép tündérlány.
Kapolyi György: Tatyana levele Anyeginhez
Kedves, jó, Anyeginem.
Én itten vagyok ebbe, dácsába, aminek szépségét maga is ismeri, ami nem is egy igazi dácsa, hanem egy nemesi udvarház. Jelenleg elég nehezen írok, mert közben Fjodor Fjodorovicsot tolom egy talicskán a rózsalugasban, mert a tökrészegeknek is szükségük van jó vidéki levegőre, mert kell a mozgás.
Csak az a baj, menet közben Fjodor Fjodorovics jobb csizmasarka folyton a küllők közé akad, és akkor mindig elesünk.
Nem tettem neki megjegyzést, mert úgysem hallaná, meg úrilány lennék, vagy mi a franc. Ahogy itten küzködök vele, hallom, a vodka lötyög a gyomrában, és a rázkódástól háborús medáliái csak úgy csilingelnek házikabátja mejjin, mert itthon is horgya őket.
Mert Fjodor Fjodorovics egy régi katonai hős személy, csak mán nem bírgya az ivást, és eldönti ez a sok fránya vodka.
Már a sok eséstől nem is tudom, melyikünk sárosabb, de ez mindig ezzel jár.
Most is a ridikülömben van az üveg, mer nekem is meg kell húznom időnként, hogy bírjam eztet a rohadt talicskatolást.
Pjotr Petrovics is gyengélkedik, mer a szekrény tetejéről a fejére esett még az este a nagy rezes szamovár - tuggya az a fényes-, és úgy tört be a feje, mint a tatárok a szentföldre.
Úgy kellett a baromgyának, minek rúgott bele Aljoskának a húgába akkorát, hogy az nekiessen a szekrénynek.
Elküldtük a kocsit az orvosért, Fedor Fedorovicsért de nem tudott jönni, mer nagyon részeg volt. Így aztán Pjotr Petrovics fejit a dadus kötötte be ecetes-pókhálós törölközővel.
Este várgyuk kártyázni Fedor Fomát, tuggya azt a pocakos-bajszos kövér birtokost, aki a múltkor Anyecska seggét akarta fogdosni, csak a részegségtől nem tudta, hol van Anyecska eleje, de úgy csal a kártyában, mint az istennyila, hogy rohadna rá a dácsája.
A kis Nágyesdával viszont nincsen soha semmi baj, reggeltől estig csak a szamovárokat pucolja, és a moszkvai bálokról beszél csak úgy magában, de elég összefüggéstelenül.
A szegény dadus is már olyan öreg, hogy menet közben elalszik, és mindennek nekimegy, ezért a homlokára kötöttünk egy bazi nagy rongycsomót, hogyha ütközik-, hát ne legyen nagyobb baj.
Iljics bácsi mostanában nincs valami jól, mert ha beiszik, mindig meg van arról győződve , hogy terhes. Csak úgy rá kell ilyenkor hagyni, bár az is lehet, hogy igaza van.
Amúgy kellemesen folyik itten az élet, és én elhatároztam, hogy dolgozni fogok. Dolgozni!
Hasznos akarok lenni, mint a dadus, aki markotányos nő volt egyszer valami krími háborúban. Tanítani akarok muzsikokat, hogy fel tudjanak emelkedni, meg szeressék a virágokat meg a könyveket, meg minden.
De most mán lassan zárom soraimat, mer Fjodor Fjodorovics kezd magához térni, és ilyenkor rókázni kezd, ő viccesen úgy szokja mondani hosszút köp, és akkor nehezen tudok majd írni.
Kedves Anyeginem! Már alig várom, hogy lássam itten a szép, és egészséges dácsánkban, most főzik az új vodkát a muzsikjaink, érdemes lesz megkóstolni.
Innen üdvözlöm magát a rózsalugasból, Fjodor Fjodorovics alól, illetve mellől, mert megint felborultunk, és most akadt bele a feje a tüskék közé, és valahogy ki kell ráncigálnom onnan. Mondtam is neki, mindig ne riszálja folyton a valagát menet közben annyit, mert baj lesz, de meg se bírta hallani.
Oxána kisbabáját délutánonként kitesszük, bölcsővel együtt a nagy platánfa alá -tudja amire Grigorij tavaly felkötötte magát-, de valamit ki kell majd találnunk, mert a gyereket mindig összeszarják a legyek. Viszont a dadus szerint ez szerencsét fog hozni neki majd. Hát én nem tudom, de mondtam Oxánának, hogy azért télire hozza be a gyereket.
Utóirat: Bocsánat a vidékies beszédért, de nem tudom használni Tolsztoj nyelvét, mer az a szájában van. A maga
Tatyanaja
Murmanszki járás, Vityevszk 188O
Tomor Gábor: Baj-társak
Több mint bűn, hiba –
jól hangzó tanulság.
Bámulsz: itt a soros,
legfrissebb hibatárs.
Lásd: ki ma így kiáll,
a rosszasággal lepaktál.
A kép címe: Mit gondolok?; Lak Róbert festménye.
Tóth Sarolta: Örökség
Örököltem egy nagy házat,
benne patkányok tanyáznak.
Repedt falak, tört ablakok,
sok ürülék, kosz és romok.
Örökségem kényelmetlen,
illetéket kell fizetnem.
Lakni benne így nem lehet,
eladnám, de nincs kereslet.
Öregház öreg gazdája
nekem ajándéknak szánta.
Bár sohase láttam volna,
idegem most nem dobolna!
Nem kell apó öröksége,
még meg is ölhetnek érte!
Maradjon patkány tanyának,
patkányemberek lakának.
Eladó ház, nincs gazdája,
boldog lesz, ki megtalálja,
lesz ezentúl palotája.
Bige Szabolcs: Fővárosi mese: Taxi és régi villamos
János emlékezetében a főváros még őrizte régi patináját. A folyó partján díszes kerítések, kapuk mögött kisebb, nagyobb paloták húzták meg magukat. Gazdag földesurak, jómódú polgárok építették ezeket. Emlékezetében éltek még a gumikerekű konflisok, a csörömpölő tejeskocsik, a zörgő villamosok. Az egykori város minden kelléke.
Ilyen érzésekkel lépett ki az Északi-pályaudvar kapuján. A napfény és a fülledt meleg mellbe vágta. A lépcsökön lelépegetve szeme taxit keresett. Egymás után érkeztek az előtte elterülő térre, de az élelmesebb utasok mindig elhalászták előle a befutó kocsikat. Bőröndjét a lába mellé letéve nyugodtan rágyújtott egy cigarettára és várta, hogy elfogyjanak a taxira várakozók. Így is történt. A lépcsősor és a tér megürült, a begördülő autókat már nem rohamozták az utazni vágyók. János intésére egyik meg is állt. Csomagját elhelyezve beszállt.
- Hova? – kérdezte a gépkocsivezető és felcsapta a taximétert.
- Colbalcescu 3 a. – válaszolt – Tudja, hol van?
- Hát persze! – jött a kissé sértődött hangú válasz.
Útközben nézegette a város utcáit, házait. Sok változás tűnt a szemébe.
- Ott, annak a csúnya irodaháznak helyén állt a Zamfirescuék háza, s mellette egy egyemeletes régi fogadó! – kiáltott fel meglepődve. – Amott a sarkon is lebontották a régi házakat. Igaz már nagyon elhanyagolt állapotban lehettek.
- Azt már nagyon rég átépítették – jegyezte meg a taxisofőr.
- Így igaz! – válaszolt János. – Jó húsz éve is elmúlt, hogy itt jártam. Alig ismerek rá az utcákra. Forduljon be a Perlea sarkán. Ott könnyebb lesz parkolni.
- Így igaz. De már itt is vagyunk!
A taxit kifizette, s most ott állt a jól ismert ház kapujában. Régi ismerősök meghívására érkezett most ide. Baráti látogatás, összekötve némi tudományos kutakodással az országos egyetemi könyvtárban, levéltárban. Most csak téblábolt a kapubejáratnál, keze a csengőn.
- Nyitva! – kiáltott egy alt hangú nő az emeleti ablakból.
- Baba! Te vagy? – örvendezett János.
- Gyere, lássalak! – fogadta Baba, régi barátjának, Dórunak a felesége. – Nem találkoztunk rég az ideje. Mikor is voltunk nálatok?
- Van annak már több, mit öt éve – válaszolta.
Beszélgetés közben Baba megmutatta János szobáját. Az egyik gyereké, aki vidéken dolgozik, mint tanár. Otthonosan elhelyezkedett, majd lement a hallba, ahol kényelmes fotelek, székek várták a vendégeket. Itt volt a televízió is felszerelve, meg a hifi torony.
- A férjem mindjárt érkezik– jegyezte meg Baba –, ma hamarabb jön haza.
- Alig várom, hogy újara lássam Dórut. Emlékszel még, mikor hozzátok menekültünk Anikóval?
- Rég volt.
Mintegy végszóra betoppant a házigazda is.
- Gyere, nézd, ki van itt? – kiáltott Baba, ahogy meglátta a belépő férjét.
Barátilag megölelték egymást Jánossal.
- A régi dolgokat emlegettük éppen – fűzte még hozzá a háziasszony.
A felemlegetett időben János és Anikó nyári szabadságuk néhány napját akarták a fővárosban tölteni. Ez volt első közös szabadságuk. Szálásuk nem volt előre lefoglalva. Találomra jöttek. Országos körút része volt a fővárosi üdülés.
Már fáradtan érkezek meg, és jó ötletnek tűnt, hogy kihasználva a nyári jó időt, a város szélén levő Floreasca tó partjára menjenek ki pihenni. Rendesen felszerelt kabinok, öltőzök voltak a parton. Csomagjukat a ruhatárban hagyva a fűzfák árnyékában kellemes pihenés adódott.
Délután szedelőzködni kezdtek, s szállás ügyben is próbálkozni akartak. Elsőnek a kabinost szólították meg. Sikerrel.
- Drága, uram! – lépett oda Anikó. – Maga itt mindenkit ismer, segítsen nekünk kiadó szobát találni.
- Mennyi?
- Itt egy százas - vette elő a pénzt –, egy hétre kellene szállás kettőnknek.
- Várni! – szólt a fiú röviden és a pénzt elkapva, hátra ment a kabinsor mögé.
Kevés idő múlva jött is vissza, kezében egy cédula, rajta a szállásadó címe.
- Itt a cím. Itt van nem messze, a Kápolna utcában. Könnyen megtaláljátok.
S máris kezdte mutogatni a homokba rajzolva, merre menjenek.
- Látják, most itt vagyunk. Kimennek ide a sarokra, keresztül a Piperán és már ott is van az utcájuk.
- Köszönjük! - nyugtázta a magyarázatot János. – Nem tévedünk el.
Nem volt véletlen, hogy ilyen határozottan kijelentette, hogy nem téved el, mert öt évig lakott a fővárosban egyetemi hallgatóként, és még utána is fél évet, mint gyakornok. Dóruval is ekkor barátkozott össze. Évfolyamtársak voltak.
Pihenés volt számára a tanulás szüneteiben a város utcáit róni – gyalogosan, vagy villamossal. A lassan döcögő öreg villamosok bejárták az egész várost a legtávolabbi perifériától a központig. Szórakoztató volt végig ülni az utat egyik végállomástól a másikig és bámészkodni, miközben váltakoztak az utasok. Beszédfoszlányok, elmaradozó házak, megállók, üzletek, tülekedő forgalom. És poros csend, ahogy a központ elmarad. Itt, ott még kertek, kukoricás, krumpliföld is fel-feltűnik. Furcsa város. De az évek folyamán megszerette. Hangoskodó, bohém lakosait is.
Valóban nem kellett sokat gyalogolniuk, hamar megtalálták az utcát és a vége felé, ahol már kertes házak sorjáztak, a címet is. Dús keblű fiatalasszony fogata őket, és lekendezve magyarázta a lakás előnyeit.
- Gyertek, gyertek! – tegezte le mindkettőjüket. – Maricsika vagyok, jelenleg szalmaözvegy, hehehe, az uram vidéken van, csak kéthetente jön haza. Itt a szobátok, külön bejárat. A Petre küldött? Ő adta meg a címet? Rendes gyerek és mindig rendes lakókat küld. Ti is rendesek vagytok? Persze, persze. Csak viccből kérdeztem. Látszik rajtatok. Itt a tusoló, ha főzni akarsz Anni – ugye szólíthatlak így? Ha reggel kávét, vagy teát akarsz főzni, gyere be nyugodtan a konyhába, nem zavarsz, akár milyen korán jössz át. A városba könnyen bejuttok, itt áll meg a sarkon az autóbusz, kicsit arrább a trolibusz is.
Így folyt belőle a szó hosszú perceken keresztül. Végül azzal fejezte be, hogy elkérte az irataikat, hogy vezesse be adataikat a házkönyvbe. Ez volt a törvény, tudták mind ketten.
- Fiatal házasok vagytok? Akkor ez most nászút? Jaj, de izgalmas! Hagylak is benneteket, pakoljatok ki, rendezkedjetek be. Ha kell valami, csak szóljatok. Később még benézek!
Végre elment.
- Kedves asszony – mondta Anikó óvatosan.
- Úgy se leszünk itthon egész nap. Szeretném neked megmutatni a várost. A bevásárló utcát, a palotákat, templomokat, múzeumokat. Az operába is elmegyünk egyik este.
Az eltervezett módon teltek a napok. Estére kerültek vissza szállásukra. Maricsika mindig lelkendezve fogadta őket. Bejött a szobájukba valamivel, egy kis édességgel, süteménnyel, vagy teázni hívta őket.
Napról napra terhesebbnek érezték a túláradó kedveskedését. Egy reggel aztán betelt a pohár!
- Figyelj, János! – kezdte dühösen Anikó, ahogy a házból kiléptek. – Innen azonnal el kell költöznünk!
- Mi az? Mi történt? – ijedt meg János.
- Képzeld, ma reggel ajánlatott tett nekem, hogy megtanít szeretni. Így mondta. És kezdett fogdosni. Hiába mondtam, hogy nem vagyok meleg, csak kacagott. Azt mondta, hogy magam sem tudom, mi vagyok, és majd rájövök. Fogtam a kávéscsészéket és otthagytam.
- Megölöm azt a némbert! – háborgott János.
- Költözzünk el minél hamarabb!
Dórú láttán minden eszébe jutott, ami évtizedekkel ezelőtt velük történt.
- Emlékszel, a munkahelyeden kerestünk fel Anikóval? - buggyant ki az emlékezés belőle.
- Nagyon kétségbe voltatok esve. Különösen Anikó.
- Akkor még nem itt laktatok. Aranyos kis lakásotok volt a Colentinán. Első szóra befogadtatok. Nálatok is maradtunk még három napig, amíg kicsit kihevertük Maricsikát.
- Ma már csak nevetek – zárta le az emlékek felidézését János - az akkori háborgásunkon. Ami akkor tragikusnak tűnt, ma már csak humoros. De azért nem szeretném megismételni azt a reggelt!
Markovity Radmila: Falusi szerelem
Faluból, városba került kislány magával hozta az akácfa illatát, a patak menti kispaddal együtt a kacagó gyereksereget. Közösen számlálták, hány béka hangját ismerik fel. A távolban hálóval halász türelmesen ült a patak partján. Akkor nem tűnt jelentősnek, de most a városban, annak is varázsa kerekedett.
Ősz van, és odahaza kukoricától sárguló lovas kocsik tetején emberek ülnek, látszik rajtuk a fáradtság, de beszélgetnek, nevetnek. Valahogy mind ez hiányzott már három éve a családi fészek mellett. Senki sem kíséri ki iskolába menet, senki sem várja az asztalon gőzölgő ebéddel. Pedig milyen jó lenne, de akkor még nem tudta, mindennek ára van.
Az említettek közül, mint a mesében, állandó jelleggel megjelenik egy arc, tőle idősebb, olyan, aki már dolgozik, de csak öt évvel idősebb tőle.
Amikor a honvágy nagyon szorongatta lelkét, kiment a vonatállomásra, leült egy padra, és figyelte az utasokat. Volt ott asszony gyerekkel, férfiak, idősek, fiatalok, de mind valahogy arctalanul suhant el mellette.
A szeme látta azt a kedves arcot, aki olyan szépen mosolygott rá, megfogta a kezét, és este haza kísérte, mindketten tudták, csak azért, hogy más ne menjen a közelébe. Keserű szájízzel gondolt a holnapi napra, vasárnapra, amikor a szobatársakkal délelőtt lustálkodnak, délután tanulnak, estefelé sétálnak, és hétfőn kezdődik előröl minden, mert haza menni nem lehet, arra már pénz nincsen, majd csak állami ünnepek alatt, amikorra ingyen jegyet kaptak.
Maga sem tudta mennyi időt töltött a peronon, majd lassú léptekkel megindult a diákotthon felé. Késő délután volt, már kezdett a szürkület uralkodni. Léptei alatt kopogott a beton, egyenletesen, majd célba ért.
Levetette magát az ágyra, most nem gondolt semmire, csak a plafont bámulta. Kinyílt az ajtó, és az ügyeletes jelentette: Eredj le a bejárathoz, vendéged érkezett.
–Nekem?
–Igen, mozduljál már!
A lány hitetlenkedve, de azért a kíváncsiság is ott tolongott mellette, az emeletről lesétált, és amikor meglátta vendégét, a lábai gyökeret vertek, hang sem jött ki a száján.
–Talán nem ismersz meg – hallotta a hangokat, szavakat, és felocsúdott.
–Szia! Te hogy kerülsz ide?
Próbálta zavarát eltitkolni, de nem lehetett. Elöntötte a pír az arcát, melege lett, olyan furcsa érzések kavarogtak benne, amit megmagyarázni nem lehetett volna senkinek.
–Téged jöttem meglátogatni. Hiányoztál már nagyon.
–Te is nekem. Gyere fel a társalgóba, majd beszélgetünk.
–Nem kedvesem. Gyere velem. Innen nem messze láttam egy cukrászdát, majd ott elmeséled, milyen a városi élet.
Várj egy percet. Átöltözök.
–Nem várok egy percet sem, nekem így is nagyon szép vagy, és egy cseppet sem érdekel, mi van rajtad.
De…
–Nincs de. Gyere megyünk. Meddig van kimenőd?
–Kilenc óráig
Akkor nem várunk semmire.
Megfogták egymás kezét, boldogság forralta fel a vérüket, szívük, mint a kismadár repdesett, és mentek, egy darabig szótlanul, csak néha-néha néztek egymás szemébe, és ott látták meg önmagukat, a másikkal összeölelkezve.
A cukrászdában a fiú megrendelte a kalácsot, a szörpöt.
–Tudod, bevallom, ma délután gondolatban velem voltál, vagy inkább csak az arcod láttam, és nagyon hiányoztál.
–Csak ma délután? Nekem Te minden nap az eszemben vagy, olyankor ölellek, csókollak, mint amikor félénken ölembe hajtottad a fejed, és összeforrt a testünk, lelkünk, amikor magamhoz öleltelek. Ott, akkor a szobám falai szétnyíltak, repült az érzelem olyan erős pecsétet nyomott a szívembe, ami soha sem múlik el.
–Te vagy nekem az első, és te leszel az egyetlenem, de nekem még sok évig tanulni kell. Megvársz-e engem?
–Én téged? Attól félek, a nagyvilág elragad majd tőlem.
–Soha sem lehet tudni- válaszolt huncutkodva a lány. Egyet azonban tudok. Kérek még egy sütit, ha lehet.
–Neked mindent.
-Jaj, most jutott az eszembe! Hogyan tudsz haza menni? Lesz-e vonatod?
–Ne félj, megoldok mindent.
Nézték egymást, a vágytól égtek, de szorított az idő, az alkalom nem adatott meg, indulni kellett, mert a kapuzárás után következett a szülőnek írt levél.
Lassan megindultak, most átölelték egymást, érezték egymás szívdobbanását, így is olyan jó volt az együttlét.
A diákotthon bejáratánál megálltak, még pár perc az övék. Ajkuk majdnem összeért, amikor kigyulladt a lámpa a fejük felett, csak szemükkel találkoztak, és csók nélkül befejeződött az életükből egy felejthetetlen fejezet.
Riba Ildikó: Téli kép
Szántás hantján dér szitál,
pitypangernyő rászáll,
röpte dermedt tetszhalál.
Ragyogsz hideg napsugár,
álmod erdei világ,
dundi hótakarót vár.
Fatörzsén jégfonat,
fogva tart az éjszaka,
megköti a csillagokat.
Kép: Pintér András fotója
Tomor Gábor: Modor
Öntudatod,
fölényed, ah!
Embervoltod
dicsérete, ó!
Éned, a derék…
Póz, póz, póz.
A kép címe: Majomparádé; Kelemen Dénes festménye.
Markovity Radmila: A négereket sem hajtották jobban
A házunk mellet van elég nagy kert. Ha már van, hát akkor meg kell művelni. Hármunk közül egyikünk sem szereti a kerti munkát, még a virágos kertet sem, de ettől a kert még létezik, nekünk meg össze kell szedni magunkat, és dolgozni benne.
Egy ősszel felszántattam a kertet, azzal, majd tavasszal elgereblyézzük, és jöhet a veteményezés. Igen ám, de azon a télen alig esett hó, eső sem igen volt, és nem puhult meg a szántás, hanem inkább kemény röghalmazból állt a kertem Lóri, te fogd a gereblyét, és simítsd el a földet, mi meg Gócikával ültetjük a krumplit. Mások már lassan szedik az új krumplit, mi még el sem ültettük.
Fogta az én fiam a gereblyét, és morgott valamit állandóan. Mivel baj van a hallásommal, megkérdeztem a lányomtól, mit méltatlankodik az a gyerek egész idő alatt.
Azt hajtogatja anyám, hogy a négereket sem kínozták úgy, mint ahogy te hajtasz bennünket dolgozni.
Bele ne szakadj a munkába! Gyere ide, kapáld ki a krumplinak a földet, majd én gereblyézek. Ez biz a jó ötlet, - mondta vigyorogva.
Fogta a kapát, és továbbra is hajtotta a magáét a négerekről meg a hajcsárokról. Nagy erővel vágta a kapát a földbe, úgy annyira, hogy eltört a nyele. Negyven centinél nagyobb csonk nem maradt a kapanyélből.
Most én hogy kapáljak? Az orrommal túrjam a földet, meg kapáljam ki a lyukakat?
Nem, édes kisfiam. Nesze a gereblye, gereblyézz tovább, de ha eltöröd, akkor majd a törött gereblyével folytatod a munkádat, és megtudod milyen a négerek munkája. Add ide ezt a vacak kapát, majd én folytatom a krumpli ültetését.
Nézd anyu, ha megmondod, mit szeretnél még ültetni, addig elgereblyézek, a többit holnapra hagyom. Jó lesz?
Jó lesz.
Hasonló módon ültettük be az egész kertet. A lányom hozzám fordult, határozott hangon megszólalt.
- Ha férjhez megyek, olyan férjet választok magamnak, akinek még a virágcserépben sincs földje, meg a természete olyan legyen, mint a nagybátyámé.
A kívánsága félig teljesült. Föld nem volt, de a természetétől az Isten mentsen meg mindenkit. Az én első férjemnek a tükörmása volt.
Tóth Sarolta: Totemoszlopok
Totemoszlopnak hatalma
felhők fölé magasodna
hódolói magasztalják,
eljárják a pávák táncát.
színes tollak lopják a fényt,
ragyogásuk fölény, önkény.
Totemoszlop parancsára
port hintenek a világba,
por lepi a mindenséget,
nem hagy szemernyi kétséget,
pusztulásra ítélt világ,
megérdemli kínos sorsát.
totemoszlop sárba omlik,
férgek rágják, porrá bomlik.
Kapolyi György: Loretta
Szívesen írnék Loretta álmairól, csak az a baj, hogy Loretta sosem álmodik.
Csak fekszik a hátán ez a rohadt némber, nézi a plafont, és ennyi. Egy percig sem érdekli, hogy engem képtelen helyzetbe hoz, mert nem tudok róla írni, holott álmairól akartam szólni, de ezek után, hogy?
Nyitott szemekkel alszik, mert számtalan plasztikai műtét, szűk lett a bőre.
Ha alvás közben elnézi az ember, olyan mintha a plafont nézné merően, kifejezéstelen szemei fel sem tűnnek, mert ébrenlétében is ugyan olyanok.
Már próbáltam lelkére beszélni, ő hajlott is rá, de akkor sem tudott álmodni, ha belegebedt.
Nem is haragudhatok rá, mert hiszen megvan benne minden jóindulat és akarás, de az Istennek sem megy neki.
Csak fekszik azon az átkozott hátán, és semmi. Már próbált hason is aludni, de az eredmény nem változott.
Talán ha kicserélné az ágyát, de ha nem jön be, mit csinál két ággyal?
Nem hozhatok senkit ilyen helyzetbe.
Talán, ha állva próbálna aludni, akkor talán jönne az álom, de mihelyt elbóbiskol, összerogynak alatta lábai, és megvan a baj.
Ennek erkölcsi felelősségét nem vállalhatom.
Igazán igyekszem toleránsan és megértően viseltetni iránta, de ha ez nem álmodik, akkor én, hogy írjak azokról a nyomorult álmairól.
Jól kifogtam ezt a Lorettát, lassan kezdem elveszíteni türelmemet, nem vagyok én hittérítő, én csak, írni akarok Loretta álmairól, és ez a hülye dög nem álmodik.
Hogy mit vétettem, hogy így ver az Isten, nem is sejtem, de ez már elviselhetetlen.
Napok óta az ágya szélén ülök, és meséket olvasok neki, míg elalszik, hátha inspirálok egy vacak álmot, de semmi. Még csak nem is horkol.
Csak fekszik nyitott szemekkel, és alszik. Nem álmodik semmit. Már mondták sokan, miért nem találok ki valamit, és mondom azt, hogy ez Loretta álma.
A büdös életben nem jönne rá senki, hogy hazudtam. Ez nem lenne szép, de megoldás, legalábbis kifelé.
De ha én tényleg Loretta álmairól akarok írni, akkor ez a csalás nem old meg semmit.
Magamat meg becsapni nincs értelme, úgysem hinném el.
Ez a parttalan kínlódás, meg az idegeimre megy, a sikernek még csak halvány fénye sem látszik.
Egyik este, reményvesztetten és kiábrándultan érkeztem Lorettához, ő lefeküdt, én meg szokás szerint olvasni kezdtem.
Egy jó óra multán ránéztem, és meghűlt bennem a vér.
Loretta nem lélegzett.
Ő sem tudott álmok nélkül élni.
Kép: Kapolyi György alkotása
Tomor Gábor: Végzet
Paraván takarja tettét.
Velünk van, és mindenütt.
Inspiráló gyilkos, ki
kedve szerint le-lesújt.
Görcsbe ránt, megfojt.
Ilyen tabu, itt van velünk.
A kép címe: Add, hogy gyors halálom legyen; Takács Máté munkája.
Tóth Sarolta: Ecce Homo
Labda-fejed, tégla-tested,
karó-kezek, karó-lábak,
ezzel járod a világot.
Agyad finom műszer,
zselészemmel nézel.
Huzalok az idegek,
kábelek: erek, belek,
mészből váz a csontozat,
szerveknek véd-boltozat.
Üzemanyagunk a vér,
keringeti oxigén.
Motorunk a szív, tüdő,
ebből van életerő.
Önműködő szerkezet,
bonyolult és összetett.
Olykor meghibásodik,
alkatrésze elveszik.
Többnyire javítható,
alkatrész pótolható.
Élő robot az ember,
alkotta egy zseniális Mester,
senki nem találkozott vele,
nincs javító műhelye.
Istennek nevezzük őt,
világunkat teremtőt.
Ő lehelt lelket belénk,
őt kérjük: jöjj, nézz felénk!
Bízunk benned, légy velünk,
ó irgalmas Istenünk!
Markovity Radmila: Csirkeagy
Vasárnapi ebéd.
Mindenki jól tudja, ilyenkor a szépen megterített asztalon dupla a teríték. A konyhából orrcsiklandozó illat árad.
Anya épp az utolsó befejező műveletekkel babrál, mert az unoka csak akkor eszi meg a húslevest, ha átszűrve, tésztával készíti el. A többiek szeretik a májgombócot.
Megérkezett az asztalra a párolgó leves. Mivel családi összejövetelről van szó, a levesben főtt apróságok is a terítékre kerülnek: sárgarépa, zöldség, krumpli, vöröshagyma, csirkenyak a fejjel egyetemben, szárnya, meg a melle csontos része.
A két gyerek persze nem nyúltak a zöldségfélék felé, de egyszerre fogták grabancon a csirke nyakát.
Tudvalevő, hogy a csirkének nem csak nyaka van, de feje is, mint az embernek. Fejében az agya csak főve jó, az ember agya akkor fő, ha nagy bajban van. A csirke különben sem használja, hiszen minek, azt eszik, amit kap. Nincs igénye, vagy csak nem tudja kimutatni, ha kimutatná, sem érne el vele semmit.
A gyerekek a csirkeagyért vívtak harcot. Elkezdtek kiabálni.
- Add ide nekem, a múltkor is Te etted meg.
- Nem adom!
- Miért vagy ilyen önző?
- Csak.
- Hiába etted meg, nem lettél okosabb.
- Neked meg minek? Okos akarsz lenni?
- Szeretném megenni.
- Add ide!
- Nem adom!- és addig rángatták a csirkefejet nyakastól, hogy az kettétört, és a nagy kapkodásban a földre esett.
- Látod mit tettél?
- Én?
- Igen.
- Csak nem kezdesz el picsogni? Egy csirkeaggyal több vagy kevesebb, mit számít.
Okosabbak nem leszünk. Még az a jó, hogy terített asztalnál eszünk, és nem az udvaron fogyasztjuk azt, amit elénk vetnek. Mert lassan a csirkék is az utcára kerülnek.
- Ott legalább legelhetnek, ha nem városiak.
- Elég legyen!- szólt apa. Egyetek, amíg van mit.
- Csirkének minek a csirkeagy- tovább csúfondároskodott a fiú a testvérével.
- Azért, hogy ilyen szamarak, mint Te, csodálkozzanak rajta.
- Elég legyen!
Sok csirke szaladgál még a világban Az agyuk úgy sem ér semmit.
Tomor Gábor: Múltelemző
Ó, történész tudorom,
de érti, mi miért volt!
Hiszi is, hogy fajtársaink
okulnak a múltjukból.
Csak a gaz ismétlések
ne cáfolnák a korboncnokot!
A kép címe: Egyenlet vagy történelmi modell (2010); Gerber Pál installációja.
Markovity Radmila: Ha én bibe lennék
Ha én bibe lennék, lila ruhám rózsaszín
szalaggal díszíteném, fehér rokokóm az ünneplő lenne,
szépsége kedvesem ölében remegne,
szerelmednek hártyás szárnya felettem vibrálna,
szipókával csókolgatna, nektáromban megmosdana.
Piros ruhám nászunkat követve
őszi napfény elrejtené egy évre,
megszületnék,újra élnék,
feketerigó dalával ébrednék.
Megmosolyogna minket a vadgalamb, gú, gú, gú
Szerelmünk virágából méz csorog a kaptárból.
Tóth Sarolta: Szabadság
Te isteni eszme,
mit fel nem fog az elme,
abszolút formában nem létező.
végtelen változat részlete elérhető.
Szabályok közé szorított tér,
amennyi törvénytárba belefér.
Tilalmak korlátai között ténfereg,
a korlátot átlépve rab lehet.
Mit szabad és mit nem szabad?
Amennyit közösséged ad
Szabadság!.
Az ember vágyálma marad,
érte – ha kell – fegyvert ragad.
Családod, munkád, államod
rabja vagy, és ez örökös állapot.
Személyi szabadság létezik,
amíg a korlátok engedik.
Regisztrálnak, számon tartanak,
figyelnek, engednek, lehetsz,
amíg engedelmeskedsz.
Szabad a gondolatod,
talán kimondhatod, leírhatod,
de jobb, ha titkolod.
„Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet!
jó szóval oktass, játszani is engedd
szép,komoly fiadat!”/József Attila/
Kapolyi György: Átmenet
Igen…
A függöny legördült, mázsás súlya, felkeverte, a színpad deszkáinak finom porát. Hát, ennek a darabnak is vége lett, mint mindennek, ami valaha is volt. Már csak a cselekmény emléke lebegett az áporodott nézőtér felett, lassan a bársonyszékekre ereszkedett, és onnan, az ülések alatti sötétségbe csorgott, ahonnan nincs visszaút.
Mert ez a dolgok rendje, mert a szabály, az szabály, és nem lehet egy függönyt, tetszés szerint fel - lerángatni, mert elszakadhatnak a kötelek, mert azok sem tartanak örökké, és a lezuhanó mázsás drapéria agyonnyomhatja a darab főszereplőjét, és akkor, nincs több előadás…
Meg a függönyt húzgáló emberek sem gépek, csak erőlködnek, és nyelik a port, aztán idő előtt tönkremennek, és másikakat kell szerződtetni. Még szerencse, hogy ebből a fajtából, szokott lenni elég.
A kiürült, sötét teremben feltámadnak valaha játszott darabok töredékemlékei, összevissza száguldoznak a légtérben, összekeveredett, értelmetlenségek gomolyognak a nehéz üvegcsillárok között. Fülsiketítő zene harsan, csupa kakofónia csikorog, amit csak a kavargó emlékek hallanak. Vad táncra perdülnek a jelenlévő maradványok, ez a sátán bálja, a feledés hangafüves rétjein ugrándozó boszorkák, sárkányok és királynők átláthatatlan légiói.
Ott állok középen, hajamat összeborzolja a táncolók keltette szél, dohos enyészetszaguktól nehezen kapok levegőt, zöldes, nyúlós leheletük, a katakombák világát varázsolják körém. Hej, de múlékony minden, a voltak emlékei már számig érnek, egyszerre beszélnek, és mondják, és mondják, még hallom, de már nem értem.
Csak érzem, mint fogyok el, lassan és igyekszem fennségessen tenni, hogy ha esetleg látna valaki, hát egy nagy bölényt érzékeljen térdre rogyni, és ne, egy rozoga kecskét.
Mert egy színműben, a póz, és a gesztus lényegesen létező valóság, a mesék világa is ez, és az egész életünk, valahol, egy jól induló, aztán csúnyán elcseszett darab, amit ha javítgatunk, csak még jobban elcsesződik, a végén, nem is hasonlít az elejére.
Már senki nem is tudja, hogy mikor van eleje, közepe vége, a végét, legalább észre fogom venni, de lehet, hogy csak hiszem, mert nem én veszem majd észre, hanem mások.
Az előadás végén, a függöny legördül, a közönség fészkelődve próbál felállni a székéből, csúnyán elülte a fenekét, most bezzeg szenved.
És jön, az átmenet, nyomasztó időszaka. Az asszonyok, visszavedlenek hétköznapi, párjukat átkozottul unó, elnehezedett stancenmutterekké, holott, a felvonások alatt, a királylánnyal azonosultak. A férfiak, úgy visszazökkennek lovagi szerepükből, hogy csak úgy csattan. Kezdődik a ruhatári harc, az utcai tülekedés.
Az üres széksorok között, elindul a feledés pora, valahonnan hangtalan szitál, belepve mindent, ami maradt. A zenekari árok rejtekéből előszivárgó, erőtlen, és többnyire hamis dallamok, bizonytalan tántorgása, fülsértő világot teremt, ami semmivel sem jobb, mint a valódi.
És holnap, minden kezdődik elölről, és azt is elfelejtik a darab végén, mert a körforgáshoz tartozik ez a gesztus, mert a valósághoz semminek nincs köze, az csak egy részeg álom, amiből sosem lesz ébredés.
Kép: Kapolyi György alkotása
Riba Ildikó: Karcolás
Kicsi karcolás,
látod; hazudok: nem fáj,
nem gyógyul sebem.
Nem kell gyógyítás,
kézrátétel nem hat rám,
hazug varázslás.
Kapolyi György: Féligazságok
Tulajdonképpen, ha az ember bevallja, hogy valójában mire van igazán szüksége- tárgyi értelemben, akkor azt mondják rá, hogy nyomasztóan igénytelen.
Én azért megkockáztatok itt egy leltárt, aztán mindenki mondjon amit akar.
Akkor kezdem:
Két váltás ruha, ha az egyiket kimossa, addig se legyen meztelen.
Egy nyári, meg egy téli cipő. Sapka, kesztyű.
Egy olló, meg fésű.
Szappan, törölköző.
Evőeszköz, két tányér, egy pohár- vagy bögre.
Egy főzőedény.
Nagyjából ennyi.
De ha mindezekből rengeteget összeharácsolunk, akkor is csak egy- egy kelléket tudunk használni egyszerre, mert minek három kanállal enni, és két pohárból inni.
Ezek a sznob törekvések, valaminek a hiányát kívánják láthatatlanná tenni, egy belső, tudat alatti szorongást és bizonytalanságot, leplezni, mert ő tudja, hogy egy húgyagyú féreg, akinek óránként bizonyítania kell önmaga előtt, hogy nem akárki, és megpróbálja, pénzel kompenzálni, hogy ötven évesen már majdnem elolvasta Vernét, de arra még nem jött rá, hogy Picassó nem egy kocsimárka logója mindössze.
A hencegés, mint fő tevékenység lefoglalja minden pillanatát, mert mindenkinek látni kell, hogy hozzá képest egy seggevége, mert a valami- az ő, és vele ennek vége is van.
Mert neki hajtja van az Adrián, amit jachtnak ír, mert úgy elegánsabb.
Persze nem szívesen hajókázik vele, mert mindig tengeribeteg lesz, és egy korláton átokádó nagyszerűség nem épületes látvány…
Semmiről nem tud-, amiről érdemes tudni, ezért nem is depressziós, hiszen mondják, hogy „A gondolkodás a tett halála”, de ez fordítva is igaz…
Aztán megöregszik, a rokonok alig várják, hogy elszólítsa az Úr, mert örökölni akarnak
Ő meg nem mer meghalni, mert egy zsidó mondás szerint „A halotti ruhán nincsenek zsebek”, és megőrül a gondolatától is, hogy mindent itt kell hagynia ezeknek az élősködő szemeteknek.
Persze igaz, hogy arra is ugyanaz a végvár, aki tudta-, hogy ki volt Colleóni, és olvasta a Védákat is, de jutalomként, legalább nyugodtan hal meg, mert nem hagy maga után semmit, amin marakodni érdemes.
Sőt. Jókat vigyorog a ravatala felett lebegve, mert végignézi a kényszerből megjelent gyászolók pofáit, akikről csak úgy süt a csalódottság, legszívesebben leköpné őket, ha lenne nyála.
Hű de randa fráter vagyok, ahogy így elolvasom magamat, már csak udvariasságból is írhattam volna valamennyire tapintatosabban, de bárhogy igyekeztem, - ahogy elnézem- nem igazán sikerült.
De sokfélék vagyunk, van, aki hágni szokott, és van, aki szeretkezni.
Tulajdonképpen ugyan az történik, csak egészen más.
Ez nézőpont kérdése…
Kép: Kapolyi György alkotása
Riba Ildikó: Árván
Állok árván,
nézek némán,
előttem fekete márvány.
Hideg szél jár,
magány tépáz,
kopárrá lett a láthatár.
Mécses lángja
lassan lebeg,
hidegben szívem megremeg.
Fejfán betűk,
számok, nevek,
létem kezdte volt életük.
Emlék maradt,
hervadt rózsa,
könnyem nyelem, koszorú ölel.
Tóth Sarolta: Miért van az?
Miért van az, hogy éle van a szónak,
miért van az, hogy visszanézni fáj,
miért van, hogy gyakran összekoccan
két egymás felé nyújtózó faág?
Próbáltam én is rálelni az útra,
ahonnan jöttél, mely feléd vezet,
de a fények fellegekbe bújtak,
kérdéseimre nem jött felelet.
Eltűntél a szél kavarta porban,
veled együtt messze szállt a nyár,
hűvös esők mossák lépted nyomát,
lassan mindent elborít a sár.
Tomor Gábor: Szorongás
Szép korú önzetlenek
nem maguk sorsán –
a maradókén merengenek.
’Életünket kiforogtuk,
elköszönünk, öregek.
De jaj-jaj, mi lesz veletek?’
A kép címe: Féltés; Szentgyörgyi József alkotása.
Farda József: Hajnali város
Valahogy úgy alakultak a dolgai, hogy sohasem barangolt a hajnali városban. Most azonban, zsebében egy csomó szabadidővel, ott koppantak a léptei, az éjszakát búcsúztató macskakövein. Sikátoros utcán bandukolt a város szíve felé. Orrába belopakodott a friss kenyér illata. Ahogy befordult a sarkon megpillantotta a csábítót, cégtáblája szerint „Nosztalgia pékség”-et. Belesett a tenyérnyi kirakaton, bent egy fehér köpenyes töltögette fel az éhes kosarakat, csupa finomsággal.
Mögötte léptek hallatszottak, így hát a rajtakapott továbbindult. Visszafordult. Egy szegényes ruházatú érkezett, odament a bucik házának ajtajához és felemelt egy odakészített zacskót. Tétova mozdulattal beintett az ajtóüvegen, és továbbállt. Ő is folytatta az útját, a még alvó kirakatok között. Távolabb, sárgás fény vetődött az utcára. Ahogy odaért, a sarkig tárt ajtó odavonzotta a tekintetét. Odabent egy öreg antikvárius porolgatta a könyveit, miközben nagy szeretettel beszélt hozzájuk. Nem akarta megzavarni az intimitást, így észrevétlenül beleveszett a sötétségbe. Azért még elolvasta a cirádás betűkkel mívesen megírt ajtófelettit: „Bagolyfészek” Elmosolyodott, hogy mennyire eltalált név ennek az ódivatú varázsboltnak. Sajnos, hogy ebben a világban már nincs becsülete a könyvnek, pedig semmihez sem hasonlítható élmény belelapozni egy öreg, sok mohó, tudni vágyó szemet látó soklapúba. De a modern világ máglyára vetette a létező legnagyobb találmányt, helyette félszavakból álló villódzó négyszögletűre bízta az egyre sekélyesebb felnövőket.
A város íratlan szabálya, hogy előbb-utóbb minden út a főtérre vezet. Így hát a gondolataiba feledkezett egyszer csak ott találta magát. Leült egy padra és körülnézett. Régi épületek terpeszkedtek egymás mellett. A leghivalkodóbb, a térség ügyes-bajos dolgait intéző volt. Az éjszakát díszkivilágításban élvező, büszkén nézett körül a nála kisebbekre és szerinte kevésbé fontosakra. A szembe lévő padon ekkor vette észre a jólelkű pékség kosztosát. Időközben kibontotta a szeretetcsomagját, és csendben eszegetett. Körülötte galambok sokasága leste a finom, friss lepottyanókat. Minden, második falat közöttük landolt, amit heves szárnycsattogtatás és hurrogás közepette próbáltak megszerezni maguknak.
A térre egy álmos szemű anyuka érkezett, a törpeneveldébe igyekvő tartozékkal. Az eddig egykedvűen bandukoló félméretű, a galambokat meglátva felélénkült, és közéjük vetette magát. Minden reggeli rituálé lehetett ez, mert a szárnyasok rutinosan tettek egy kört és már újra morzsaközelben voltak. De a feneketlennek látszó eleségforrás kiürült és egy szemétkosár mélyén, összegyűrt gombócként végezte. A galambok csalódottan továbbtotyogtak, a zacskó gazdája pedig elindult a semmibe. Néhány madár gombszemével reménykedve felé tekingetett, aztán csalódottan tovarepültek. Ekkor, ugyanis hangos ordibálás zavarta meg az eddigi idillt. A nagyobb hangerő valószínűleg a bőr alá bevitt maligánfokoknak köszönhető mellékhatásra fogható. Levetkőzve gátlásaikat a társaság két hím tagja, nagy röhögések közepette megtisztelte a tér közepén álló lovas szobrot, majd valami ismeretlen slágerszámot artikulátlanul ordítva továbbdülöngéltek. Már régen eltűntek, de távolról még hallatszott a vernyákolásuk.
A város lassan ébredezett, az utca megtelt munkába sietőkkel, az élet újra felpörgött a napi megszokott ritmusára. A díszkivilágítás fényei kialudtak, a sötét helyét felváltotta a hajnalpír. A kis boltok ajtai szélesre tárultak, hívogatva a betérőket. Az utcákat ellepték a szürkearcú, szomorú szemű emberek. Ő is felállt, elvegyült. Ezt az arcát már sokszor látta a sokakat magába fogadónak. Hömpölygő embertömeg, zaj, türelmetlen autók és buszok, dolgukat végző kutyák, a forgalmat az ablakukból figyelő öreg mamókák.
Lassan távolodott a számára idegen közegtől. Hazaért a csend szigetére, az otthonába. A kutyája farkcsóválva rohant elé, orrát a kezéhez dörzsölte. Bement a házába, majd kilépett az erkélyre. A Nap már aranyban fürdött, ma lemaradt a napfelkelte látványától. Arra gondolt, hogy a városban, ha egy gyerek olyan helyre születik ahol a kocka épületek eltakarják előle ezt az élményt, úgy jár, mint a csiga, aki az út rossz oldalára született: soha nem jut át a másik oldalra.
Szegényebb lesz, mert elveszíti kapcsolatát a természettel, és az elkövetkező nap megújulási élményével.