Nyakó Attila: Valentin Lentin



Bálint napján Ámor
nyílvesszőket rámol.
Szütyője filc nemez,
tegez kell most, nem ez!

Telitömi náddal,
háttérben víg love-dal
bömböl, közben nyálhab
duzzad, s chilis májbab

által termelt gázok
lövik ki a srácot.
Hopp, a sztratoszféra,
anyám! Az ott Héra?

Ni, a nagyi háza!
Kertvégében pláza,
ezerszámra lufi,
piros szívek, pufi

Cupidók, fröccs, öntve,
el kell most, hogy döntse:
mindent lőjön-e szét?
Vénuszdombi mesét

álmodott, - ez tán az,
tüzel, aztán táraz,
s búcsút dobna tájnak,
ám a gyönge szárnyak

kérlelék, még várjon,
már túl a határon,
ám makacs Valentin
padlót fogott Lentin.

Vöröslik az égbolt,
összes szív, mi még volt
árva, - valakié!
Ébredezik Psziché…


Tomor Gábor: Közérzeti szövegek



Mottó: A bohóc ugyanolyan ember, mint mi, csak bohóbb. (Edward Fitchner)


Tagadhatatlan

Mindenféle bajok érhetik az embert. Például leüthetnek, elbocsátanak, megbetegszünk. 
Leginkább azonban: ki vagyunk téve saját rosszkedvünknek.


Egy boldog ember

– Hogy van, uram? 
– Egészen tűrhetően. Hagynak élni, és én teszem a dolgom. Látja, söpröm az utcát, nem lehet panasz. Beleszólnak? Nem szólnak bele. A szemét ide, az avar amoda kerül. Ahogy nekem a legjobb, bejárok minden útszakaszt. 
– És ez elég? 
– Nem érti? Itt tiszteletben tartják a jogaimat.

                                                         
Titok

A bulvár- s olykor más lapok is előszeretettel szellőztetik meg ismert emberek nőügyeit. 
Kovács úr sokat sejtetően közli: 
– Ha tudnák a népek, hogy nekem is van titkos szeretőm… Olyan titkos, még ő sem tudja, hogy szeretem őt…


Haláli 

Kucsera magányosan leng a világban. Most épp nagyot sóhajt, rendelkezik:
– Ha meghalok, a Himalájáról szórják szét a hamvaimat!
Oda eljutni! Kucsera ezt jól kiagyalta… De más is van e kívánságban.
Olcsón nehogy megússza halálát is az állam.


Bizonykodás

Tévécsatornákon kérik naponta: „Ne menjen el, Önt szeretjük, maradjon velünk, Önért vagyunk!”
Két érzelmes meghívás, marasztalás közt olykor műsort is kapunk…


Fájdalom

Nagy úr dühös, kiabál; akit letol, a csacska Panni.                
– Csak a testem kell neked! A lelkem, az persze semmi!


A legjobb

Jucika dicsér: 
– Őt szeretem én, az élet sóját, nélküle rosszak, unalmasak napjaim, lassúak és ostobák. Nincs jobb annál, hogy létezik, remek hallani, sőt terjeszteni; szeretem a pletykát magát, tovább adni a titkot, amit megtudok, bárha máshogy van is, ha nem igaz is… Bizony jó mondani valakiről, valakinek, valamit…


A kép címe: Ádám és Éva a röntgenszobában; Aatoth Franyo alkotása


Tóth Sarolta: Az elidegenedés kora



Már az ipari forradalommal kezdetét vette az a folyamat - és napjainkra óriási mértékben felgyorsult, ami - az egykori tudós emberek jóslatai szerint - az emberi életminőség gyökeres átalakulásához és ezzel együtt az emberi faj elkorcsosulásához vezet.

Egyre többféle energiát ismerünk meg és használunk fel az emberi munka megkönnyítésére, luxusigények kielégítésére és az élővilág, - beleértve az embert is - elpusztítására.

 Mélyen beleavatkozunk a természet körforgásába, törvényeit nem vesszük tudomásul és ezzel megbetegítjük, de meggyógyítani már nem elég az ismeretünk. Ezzel saját pusztulásunkat készítjük elő.

   A régészek feltárják az ősi, ókori csodás nagy civilizációk maradványait, .miközben megcsodáljuk, nem jut eszünkbe, hogy hasonló sors várhat ránk is.

Rabjai lettünk a technikai vívmányoknak...és minden érték, ami emberi léptékű volt veszni látszik.

   A fizikai munka ma már nem kíván tőlünk erőfeszítést, a gép drága energiák felhasználásával elvégzi helyettünk / takarít, mos, mosogat, állatokat ellát, vet, arat stb./

   A szellemi munkához sem kell képzelet, fantázia, kreativitás, olvasás, számolás, írás - van már számítógép, internet, mobil - elvégzi helyettünk.

    A gyerekek gépi játékokkal játszanak, bambulnak a TV készülék előtt és ostoba meséket, nem nekik való, öldöklő krimiket, szex jeleneteket néznek, példaképeket a képernyőről vesznek és utánozzák. Nem tudnak együtt természetes játékokkal - labda, ugrókötél, társasjátékok - szórakozni, beszélgetni, fogócskázni, sántikálni homokba rajzolt ábrában.

   A művészeteket is gépiesíthetik - lehet festeni, verset, regény írni, panelekből fantáziátlan háztömböket létrehozni -  és nem kell kézügyesség és alkotó tehetség ehhez. Ami még megmaradt a régi időkből - múzeumba kerül, gyűjtemények őrzik /jó esetben!/ vagy megsemmisül az új, modern eszközökre való csere révén. Az ifjú nemzedéket egyre kevésbé érdekli, hogyan éltek régen, mit írtak, milyen dalok mellett mulattak, milyen zenékre, hogyan táncoltak, hogyan barátkoztak, hogyan kerestek szerelmet, talán nevetnek is rajta, ha az idősebbek mesélnek.

   Mi lesz a következménye ennek a folyamatnak?

Az emberek - már gyerekkorukban ellustulnak, elhíznak, ha sportolnak, túlhajszolják magukat, mert az emberi teljesítőképességet messze meghaladó teljesítményt várnak tőlük és ezt drogokkal is elősegítik, ha szükségesnek érzik. Eredménye a korai lerokkanás, fiatalkori halál.

   Lelkileg is eltorzulunk, elidegenedünk a munkánktól - ha van! - mert nem leljük benne örömünket, nincs benne a mi ügyességünk, fantáziánk, csak irányítottuk a gépet, ez rabszolgamunka, monoton, nem ad igazi sikerélményt. Elidegenedünk egymástól, mert nem beszéljük meg gondjainkat, érzéseinket /ha vannak/ - és végül elidegenedünk önmagunktól is,

mert nem tudunk szívből örülni, szeretni, .csak negatív érzések törnek elő lelkünkből: irigység, kapzsiság, bosszú, harag, közöny.

Pótcselekvéseket keresünk - ital, drog, szerencsejáték, mesterségesen szított izgalmak, vágyak - és kiábrándulás.

   Ilyen a mai elidegenedett világ, és minél sivárabb, annál inkább halad a végkifejlet felé, mint a kihalt régi civilizációk.




Riba Ildikó: Hirtelen



Fényhiányos estén
találkoztam veled,
árnyékom imbolygott
romos várfalán.

Hozzád ért bilincsbe
vert kezem.
Vétkem ragyogott:
hirtelen szerelem.

Szemedben akkor
megállt a világ.



Nyakó Attila: Írtam egy verset



Írtam egy verset, azt hittem érted,
vértem a sárban, látod, mivé lett
az elmúlt száz év, bár kit érdekel,
vártam a vágyra, hát vigyétek el!

Nyitottam ajtót, nyilaztál orvul,
piedesztálra emeltél-, csordul
pár kövér vércsepp, s ott, hol űr tátong,
világot véltem, ám csak egy nádcsonk

és némi érc tán, vagy tört kőszilánk,
mindegy is, bércek omlottak miránk,
itt fekszem némán, álmodom ajkad,
vénámra közben rozsdafolt alvad…


Tomor Gábor: Barátok



Végre találkoztunk.           
Nyomkodjuk a szereinket.       
Hangulatba jövünk,                   
élvezzük a net-terepet.     
Ajánljuk magunkat,
küldünk millió sms-t. 

(Az illusztráció kép az internetről)


Tóth Sarolta: Torzulások



Minden egyenes elgörbült,
ami színes volt, elszürkült.
aki erős volt, elgyengült,
ami forró volt, jéggé hűlt.

Bimbó kifeslett, szirma hullt,
magasan fénylett, földre hullt.
Tündökölt a Nap, beborult,
az üveggolyó elgurult.

Élet-poharam kiürült,
élvezeteken csömör ült,
puha volt lelkem, megkövült,
gondolatomra féreg ült.


Kapolyi György: Az utolsó utáni út




Keskeny volt, sárga murvával felszórva, szélei terméskővekkel kirakott. Szabálytalan, hepehupás felszíne ellenére, éles késként hasított bele a sűrű növényzetbe. Egyenesen vágtatott a horizontig, érezhetően azon túl is. Szakaszonként fölé hajoltak hatalmas vastagtörzsű fák, közöttük magas nádredő, elvadult tüskés bozót, minden tömör és áthatolhatatlan. Mindenütt a rothadó zsombék vaskos bűze, az elmúlásszag, ami felejthetetlen. Bekúszik az orron keresztül az agyba, elfertőzi a gondolatokat és emlékeket, lidérces álombaringat, a szemekből kihuny az értelem.
Az utolsó utáni út vészjósló csendjét, csak lépteid fülsértő csattanásai háborgatják, pisztolylövésekként érintve a síri nyugalmat.
Érzed, tarkótájt megnyílik koponyád, lassan csorog belőle végig hátadon a maradék értelem sárga, ragacsos masszája, helyette belé folyik a csend és a szag.
Kihunynak benned az emberi érzések, sejtelmek és félelmek, a hogyan, hova gondolatai, már kívülállóként látod magadat az úton mászni, halálos fáradtan, szögletes mozdulataiddal, mint egy Marionett bábu.
Szánalmas vagy és tehetetlen, groteszk mozdulataid, egy vonagló rongycsomóra emlékeztetnek.
Sután emelgeted tétova lábaid, törzsed előredől, karjaid holtan himbálóznak melletted.
A feltámadó szellő, a kavicsok között sodorja a rettenetet, kis forgószeleket korbácsolva fel, rád fonódik a magávalhurcolt finom porral.
Minden lépéseddel öregebbé leszel, gyászindulók távoli hangfoszlányai kóvályognak kiürült koponyádban, árnyak suhannak, tekergőznek melletted a sűrűségben.
De nincs benned sem félelem, sem szorongás, mert érzed, materiális valóságodon túljutottál, már csak vízió vagy, egy ködkép, amivel nincs mit csinálni.
Lassan lebegsz az úton, mint lidérc, ez már csak lelked, éned megfoghatatlan maradványa.
Már nem emeled fel tekintetedet, mindig ugyan olyan végtelennek tűnik az út, nem közeledsz semmihez, és senkihez. 
Ahogy elfolytak gondolataid, reményeid és kíváncsiságod, úgy lesz egész lényed egyre hidegebb.
Tudod, hogy el fog nyelni a nádasba rejtőzött mocsár, az ott bujkáló árnyak egyike leszel, de már ez sem érdekel.
Csak mész előre, a messzeség nem hívogat, és nem is taszít. Csak engedi, hogy gyalogolj felé, nem vesz rólad tudomást. Te meg lépkedsz, mert meg sem tudnál állni, mert ez az utolsó utáni út, bízol benne, ha végére érsz, megpihenhetsz. Már vágyod az álmok nélküli lebegést, a teljes feloldódást, és a csendet.
Időnként, mint korbácsütés, végigzúg az úton egy éles sikoly, vagy sátáni hahota, elgörögve a végtelen messzeségbe.
Csak lépdelsz a sárga úton, nem nézel sem jobbra, sem balra, nem vonz, és nem ijeszt semmi, csak rakod egymás elé érzéketlenné vált lábaid.
Egy kuvik kísér végtelennek tűnő utadon, nem látod, hallod hideg hangját, emlékszel, ez nem jelent jót, de nem érdekel. Erős szél támad, de átfúj rajtad, így nem nehezíti meg előrehaladásodat.
Ez a szél hordozza magában a már feloldódott életeket, sűrű olajként gördül a porban, a hajdanvolt maradványai, ami beterít mindent ami látható.
Az utolsó utáni út, ami végtelen és megfellebbezhetetlen, számodra ez, az egész világ, ennyi maradt, és ez is már a továbbon túli ajándék.
Csak vonszolod magad, elmúlt életed emlékfoszlányai zümmögnek koponyád körül mint méhraj. Homályos arcok, kusza hangok, képmaradványok váltogatják egymást emlékezeted hamvaiban, de te csak mész, és kívülállóként nézed a látványt, már nem gondolsz rá, hogy közöd lenne hozzájuk.
Nincs is semmihez közöd, csak a tényhez, hogy araszolsz előre, és hallgatod a kuvik figyelmeztetéseit, amiről nem is sejted, mire figyelmeztetnek. Az égbolton sem nap, sem hold, sem csillagok, felhőtlen és végtelen.
Nem vagy fáradt, nagy kimerültséget érzel, csak a tudata pislákol benned, hogy még sok van hátra, bírnod kell a megpróbáltatásokat. De elfogadod sejtésedet, zokszó nélkül, mert már nincs semmi ellen kifogásod, már lélekben mindenen túljutottál.
Talpad alatt halkan csikorognak a kavicsok, az állandó szellő azonnal eltünteti lábnyomaidat.
Mert lehet, sosem voltál, csak káprázat volt az egész, annak meg nincsenek nyomai.
A vén fák figyelik egyre kisebbedő alakod vánszorgását, csak ők tudják, hányan haladtak végig az utolsó utáni úton, de ők sosem beszélnek, na meg nem is lenne kinek.



Kép: Kapolyi György alkotása


Riba Ildikó: Hamvak



Elveszett madár:
lába alatt jégtábla
roppan olvadva,
omlik, mint a kártyavár.
Senki földjén sír, kószál.

Elkótyavatyélt,
elbitangolt szerelem
porló hamvait
a szél szórja szerteszét
világunk égtájain.


Tomor Gábor: Törekvő



’A múltakból még megélek –
hivatkozni sosem félek.                       
Jelenünk, a napi bajok?                       
Jövőm miatt szintén fontos.               
Hosszú távra elgondoltam:               
jól fessek az életrajzban.’


A kép címe: Ballonfej; karikatúra 1986-ból 



Tóth Sarolta: Indián nyár



Nem énekelnek pacsirták,
este nem dalol csalogány,
kiürült a fecskefészek,
elrepült a sok madár.
Elhervadnak a virágok,
száruk fonnyad, szirmuk pereg,
szél susog a nádas réten,
az elmúlás kesereg.
Kakukkmadár meddig élek?
Megérem-e visszatérted?
Testem fonnyad, lelkem üres,
életben tart a becsület.
Fáj az emlék, fáj a táj,
halkan búcsúzik a nyár.



Bige Szabolcs: Séták és legendák



A csupasz ágak meredten nyújtóznak az ég felé, apró szemű hideg eső áztatja a kabátunkat, de az örök város hangulata így is magával ragad. Elmélázva ballagunk, a paloták, templomok, terek elbűvölnek.
Bámulva csodáljuk a Lateráni Szent János Bazilikát. Pontos neve: Lateráni Keresztelő Szent János-főszékesegyház. Jelen alakja Borromini munkájának köszönhető.
Hihetetlen értékek, gazdagság. Három méteres remekbe készült márványszobrok köröskörül a főhajó mentén. A „város” híres személyiségeit ábrázolják. A falakat, a mennyezetet, kupolát aranyban tobzódó díszítések, neves festők képei borítják.
(Nekem az áhítat hiányzott, a fotózkodó tömeg közepette!)
Szemben vele, a tér sarkán egy csöppet sem hivalkodó épület rejti a híres lateráni 28 lépcsőt. A Szent Lépcsőket. A legenda szerint ezeken a lépcsőkön ment Pilátus elé a megalázott, megostorozott Jézus Krisztus.  A lépcsőre lecsepegett vérének nyomai ma is láthatók. A márványlépcsők Jeruzsálemből, az Antónia várból származnak - a hagyomány szerint. Onnan hozatta Rómába 326-ban Heléna, Constantinus császár anyja. A lépcsőkön csak térdelve, imádságokat mondva lehet felmenni. Lefele egy másik lépcsősor vezet. Sok híresség, pápák, királyok is megtették ezt a zarándoklatot, de feljegyezték, többek között, hogy 390-ben egy rossz életű asszony is, bizonyos Fabiola fejére hamut szórva térdelve felkapaszkodott a lépcsőkön, s így nyert bűnbocsánatot. 
(Megjegyzem így zárójelben, hogy a Fabiola név azért ragadta meg a figyelmemet, többek között, mert a névnapja mindjárt Karácsony után van, december 27-én. De ez a Fabiola, akinek a név napját említettem egy római szent volt! A másik, aki eszembe jut pedig nem más, mint Fabiola belga királyné, teljes nevén Doña Fabiola Fernanda María de las Victorias Antonia Adelaida de Mora y Aragón)
És akkor ott van a tér – a Navona tér.
A tér, ami Domitianus császár cirkuszának a helyén terül el megőrizve annak méretét, alakját, formáját. Circus Agonalis (Küzdőtér). Nagyobb volt, mint a Closseum, és az akár harmincezer néző befogadására is alkalmas stadiont főként ünnepi és sport rendezvényekre használták, valamint vízi parádék, versenyek színhelyeként is szolgált.  Hírhedt hely volt az aréna a középkorban is, hiszen itt hirdették ki 1520-ban a Luther Mártont kiközösítő ítéletet és itt vetették tűzre a műveit. 
Idekívánkozik Szent Ágnes legendája is, hisz az ő emlékére építették a Sant’Agnese in Agone templomot. A templom homlokzatát Borromini tervezte.
Íme, így szól Sz.Ágnes legendája: Diocletianus császár idején élt, szülei keresztény hitre tért római nemesek voltak. Tizenhárom éves korában – így szól az egyik legenda - a prefektus, Sempronius nevű, a fia számára feleségül kérte Ágnest, de a lány elutasította. A sértést a nagyúr nem tudta megbocsátani, és halálra ítélte a leányt. A római jog azonban nem engedélyezte szüzek kivégzését, a prefektus ezért más büntetést eszelt ki: a bordélyházba akarta küldeni, s az utcán meztelenül vonszoltatta végig. Ágnes imával fordult segítségért Istenhez, mire haja megnőtt és beterítette testét elfedve így szégyenét. Más csodák is történtek – a férfiak, akik meg akarták erőszakolni, megvakultak, ekkor máglyára dobták, de a tűz kialudt, erre a katonák parancsnoka kardjával lefejezte. Koponyáját a Sant’Agnese in Agone templomban őrzik. 
Olvastam egy másik legendát is, íme: 
„A mély börtön ajtajából néhány nőt lökdöstek elő, akiknek szemében leplezetlen félelem tükröződött, amikor a kínzás színhelyét megpillantották. 
A kapitány szeme megakadt egy leány arcán. Alig lehetett több mint 12 éves, és ő volt az egyetlen, akinek arcán a félelemnek nyomát sem lehetett fölfedezni. 
A kapitány csodálkozott a fogoly fiatalságán, és a nevét kérdezte. 
- Ágnesnek hívnak. 
- Biztosan tévedés lesz, hogy idehoztak. Nyilván kényszeríttettek, hogy részt vegyél a keresztények imáján. 
- Nem, kapitány, senki sem kényszerített. 
A férfi segíteni szeretett volna Ágnesnek. Egyszerűen semmi kedve sem volt már a véres ügyekhez. Most azonban irtózatos indulatba jött ekkora bátorság láttán. Odakiáltott a katonáknak: 
- Kötözzétek a cölöphöz! Ő lesz az első. Gúnyolta az isteneket és a császárt! 
Amikor Ágnes a cölöpnél állt, így szólt a kapitányhoz: 
- Kapitány, nem akartalak megsérteni. Segíteni akartál rajtam. De majd segít nekem az én Istenem, aki hatalmasabb, mint te és a császárod! 
A kapitány dühöngve a korbácsért nyúlt. Az első suhintás süvítve fütyült végig a levegőben. 
- Állj meg, kapitány! -- hangzott a kiáltás az udvar másik oldaláról. 
Egy megtermett katona lépett elő, aki rettenthetetlenségéről volt ismert, és emiatt a császár már többször megjutalmazta. 
- Add nekem feleségül! Van neki bátorsága! Éppen hozzám illik.—mondta. 
Az volt ugyanis a szokás, hogy egy nő megszabadult minden büntetéstől és kereszténysége megtagadásának számított, ha egy katona feleségül kívánta. 
A kapitány odafordult a lányhoz: 
- Egyik legjobb katonám kíván feleségül. Ha elhagyod a keresztények őrült hitét, elengedlek. 
A katonák szeme a lányra szegeződött. Ágnes hallgatott. Még két másik katona lépett elő: 
- Ha ő nem tetszik neki, mi szeretnénk elnyerni. 
- Igazán mind megbolondultatok, vagy keresztények lettetek! -- kiáltotta a kapitány. Villámló szemmel fordult a lányhoz: 
- No, válassz, melyiké akarsz lenni?! Pompás választási lehetőség áll előtted. Ilyen még egy asszonnyal sem történt e falak között! 
 -Azé akarok lenni, aki engem először választott: Istené! 
Erre vége szakadt a kapitány türelmének. Így kiáltott: 
- Le kell fejezni, mégpedig azonnal! Rajta! 
De senki sem mozdult. A kapitány ekkor a haragtól vörösen adott parancsot azoknak, akik a leányt feleségül kérték: 
- Te lefejezed, te segítesz, a többiek meg elintézik a többi tennivalót! 
A katonák törvénye pedig az engedelmesség. 
Ezen a napon perzselően sütött a nap Róma tetői fölött. A vízhordóknak verejtéktől csillogott a hátuk, de a katonák szemében könny csillogott. Ilyen mindaddig nem történt Rómában”. (Diós István: A szentek élete)
   A tér mostani neve Navona tér, ahol három gyönyörű kutat csodálhatunk meg.  Az északi végén a Mór kútja (Fontana del Moro), délen az Üstkovácsok kútja (Fontana dei Calderari), más néven Neptun kútja és középen a Négy Folyam kútja (Fontana dei Quattro Fiumi). Ez utóbbi Gian Lorenzo Bernini alkotása - férfi alakjai a Nílust (Afrika), a Gangeszt (Ázsia), a Dunát (Európa) és a Rio de la Platát (Amerika) jelenítik meg. A kút közepén a sziklatalapzatról egy egyiptomi obeliszk nyújtózik a magasba. Külön érdekessége az alakoknak, hogy a Nílust megjelenítő szobor arcát lepel borítja, jelezve, hogy forrása akkoriban még ismeretlen volt. 
Ehhez a kúthoz is fűződik egy legenda, ami nem olyan véres, mint az előbbiek. A Rio de la Plata, azaz Amerika folyamistene bal kezét, nyitott tenyérrel, mintegy ijedten magasba emeli, mivel attól fél, hogy a vele szemben levő épület a Chiesa di S.Agnese menten összedől és szeretné elkapni. Ezalatt Nílus eltakarja az arcát, ne is lássa, hogy mi fog történni. A helyzet a valóságban az volt, hogy Bernini és Borromini riválisok voltak. Két ellentétes személyiség: egyik nagyvilági, másik depresszióra hajlamos, merev, befele forduló ember,   s ezt az ellentétet színezte ki a népi fantázia. Igazából a kút a szobrokkal mintegy három évvel hamarabb készült el, minthogy Borromini elkezdte volna a templom építését.
Ennyit a legendákról...


Tomor Gábor: Sirató



Egyik ünnep a másik után,
karácsonyok egymás után.
Hétköznapok tűnő sora,                 
a monotonság rémülete.
Kérdik a célhoz közelítők:                 
barátaim, éltek-e még?     

   
A kép címe: I. M. El Kazovszkij; T. Szabó László munkája
         


Tóth Sarolta: Élj a mának!



Szomorú a múltban élő ember,
rossz emléke sok gyötrelmet termel.
Aki a jelennek él, vidám lehet,
ha vannak ehhez lehetőségek.
A jövő embere tervez és hisz a sikerben,
tökéletesen elégedett, boldog ember.
Akinek nincs múltja vagy jövője,
a jelennek sztárja, szereplője.
Lehet gyerek, fiatal vagy öreg,
amit írtam róluk, csak közhelyek.


Tomor Gábor: Riadozó



Óvod ványadt jelened,         
tartasz a nem ismerttől.             
Szorongsz a felhős mában,         
riadsz minden idegentől.               
Hiszed: mint minket egymásra,   
ellenünk ők is bőszíthetők.             
               
A képen Csurka Eszter festménye látható                 



Riba Ildikó: Kalyiba




Hold fényében
ernyedt szárnyú varjú
kalyiba ablakán kopog.
Álmos kályhában
vigasztaló láng lobog.

Füstszínű kincse pernye,
hajnalhasadáskor
gyors röptű szél tarol.
Dörömbölve kiszakítja
szú ette, korhadt ajtaját.


Kép: Várday Béla: A kalyiba


Tóth Sarolta: Szimat, illat, szagok szerepe



A borz bűzös szürke állat,
kellemetlen szagot áraszt.
Ez védekező eszköze,
közeléből menekülve
kevés állat ellensége.
Zömök testét hús táplálja,
ragadozó a fajtája.
Kevés zsákmányt tud elkapni,
rövid lábán gyorsan futni
képes ugyan vadászatra,
de mindent elűz a szaga.
Lassan kihal a fajtája,
kölnit nem locsol magára.
A szag fontos ismertető,
az állatvilágban jelölő.
Segít nekik párt találni,
elrejtőzni, és vadászni.
Kifinomult szaglószervük,
szimatukat irigyeljük.
Kiképezzük a kutyákat,
nyomozáskor felhasználjuk.
Saját szaglásunk is fontos,
segíti választásunkat,
étel, ital, szerelemben,
ha az illat kellemetlen,
elkerüljük, mint a borzot,
vagy dugaszold be az orrod.


Tomor Gábor: Hívő



Kapható filkó,                                           
szófogadó       
cimboránk.                                   
Érti az ukázt:
jól teljesít –
nem gondol mást.


A kép címe: Szubjektív erő; Szirtes János alkotása.


Tóth Sarolta: Síratlak e dalban



Szél hárfáján szól a dal,
szívem vitted magaddal
hófehér galambom.
szél dalával üzenek,
elcsuklik a hangom.
Szelek szárnyán elrepültél,
ráncos bőrű béka lettél,
szennyes tóba elmerültél,
kuruttyol a hangod.
Csókoljon meg a királylány,
változz békából galambbá,
mesés varázslattal.
Legyen tied király lánya,
a királynak fél országa,
elhallgat a szél hárfája,
nem várlak galambom.
Siratlak e dalban.


Kapolyi György: Ezüsthíd




Teliholdas éjszakán egy ezüsthíd ível a hold, és az ablakom között. A keskeny híd, hideg jelenléte megnyugtató, békét áraszt és időtlenséget, nem terhel melegével, csak fényesen ragyog. Hívogat, és biztonságérzetet áraszt, valamit, amire szükségem van. Ágyamban fekve, nyitott ablakomon át figyelem rezdületlen állandóságát, arcnélküli békéjét, érzem hívásának komoly voltát, komoly és megbízható egyenességét.

Milyen csodálatos is az éjszaka békéje! A sötétség és csend elfedi a nappalok aljasságait, sugall egy bűnbocsánat hajlandóságot, mert az egészhez képest ezek nem történések, ezek csak a pillanat töredékében élő apró fájdalmak, amit szerető gonddal dédelget az ember, nehogy már legyen egy békés pillanata.

Az ezüsthíd nyugalma elsimítja lelked ráncait, belátóbbá tesz, megérteti veled, hogy tiszavirág létednek ajándék a látvány. A sors kegye, ami nem jár mindenkinek, mert aki nem néz fel az éjszakai égre, az mindenről lemarad. Színtelen és elsivárosodott lelke úgy távozik idővel, hogy hite szerint egy szürke és fantáziátlan világot hagy maga után, holott ő volt szürke, és nem a világ. Ezek a látó vakok, látni vagy meglátni nem ugyan az.

Egyszer fellépek a hídra, végigmegyek végtelen hosszúságán, még le sem nézek, a sötétben úgysem látnék semmit, csak a holdfényes gömbjére figyelnék, ahogy közeledem felé, és egyre nagyobb és egyre inkább átölel. Magába nyel ezüst tömege, feloldódom hideg fényében. Belém ömlik ezüst békéje, elcsitulnak bennem a kiáltások és dalok, magam leszek a belé oldódott csend. Hegyei, völgyei, kráterei felett lebegve úszom, súlytalan lebegve, mint gondolat, magamra öltöm ünneplő arcomat, szívembe zárva a látványt.

A fényes hold, az öröktől való és örökké tartó éji csoda, a sejtelmek világának titokzatos földje, fogadj be engem a zaklatott vándort, hogy megpihenhessek, tedd, hogy kialudjanak nehéz gondolataim. Kiürült aggyal és lélekkel lebeghessek benned, mint éji köd, nem áhítva a feltámadás csodáját.

Az ezüsthídon egyszer végigmegyek, hátra sem nézve betölti énemet a holdbéli szférák zenéje, elfelejtem földi létemet, az isteni párák felhőiben a minden részévé válva, boldogan. Ha egyszer elmegyek, nem viszek magammal semmit csak emlékeimet, amiket útközben elszórok, salakjai nem csúfítják el a híd ezüst szőnyegét, mert lesöprik az éjszaka szelei. A végtelen hosszú út fáradalmait vállalom, cipelem magamat, ha elfáradok, mert ha elvesznék, soha nem érnék oda. Lehet, hogy mások is róják végtelen utjukat, majd elválik, de nem állok szóba senkivel, mert ki akarom élvezni a csoda minden pillanatát. Ha feljutok, és visszanézek a földre, csak egy fénylő golyót fogok látni, ami személytelenül messze a semmiben lebeg, el sem fogom tudni képzelni, hogy valaha is közöm volt hozzá. Egyszer fellépek a hídra, még el sem búcsúzom senkitől, életem e nagy pillanatában értelmét veszíti minden, ami földi. Eleinte biztos szédülni fogok, mert a város fényei miatt érzékelem a magasságot, de ahogy távolodom ez meg kell, szűnjön, és akkor átadom magam az éjszaka hűvös fuvallatainak, és csak megyek előre a holdat nézve.

Minden teliholdkor olyan szeretettel hív a hold, készséggel elém küldve fényes hídját, hogy nem fogom tudni megállni, és fellépek rá. Fel én, megszabadulva félelmeimtől és gátlásaimtól, kiszabadulva nehézkes testem börtönéből, és csak megyek, emelt fővel és boldogan. Minél többször jön értem a híd, annál erősebben érzem, hogy menni fogok.

Csodálatos, mikor teliholdas éjszakán felfénylik az ezüsthíd, a hold, és az ablakom között.


Kép: Kapolyi György alkotása


Riba Ildikó: Hóvirág



Ködlámpa fényben
vándorló üveggolyó:
hóvirág hajlik
szendén, a langyos földre.
Csendben hull rá tél könnye.


Tomor Gábor: Rejtélyek világa



Mottó: A cinizmus az igazság kimondásának undok formája. (Ismeretlen szerző)


Megnyugtatás

– Szóra sem érdemes, barátaim. Ezért kár bosszankodni. Nem kell kapkodni. Mindenki megnyugodhat, jogunk van rá. Az eset szóra sem érdemes, szóra sem érdemes…
– Mit beszélsz, drága barátom?!
– Ugyan mit beszélnék? Konfliktust kezelek.


Nótanap

– Ahogy én szeretek, nem szeret úgy senki – nyilatkozik a munkahelyi vezető.
– Nem hiszem, hogy még egyszer is találkozunk – így a kilépő dolgozó.
– Nem tréfa a fele sem – énekelte Bojtor Imre.


Vajon…
                                                      
Kiskeresetűek beszélik:
– Mi lesz, ha csúnyán megbetegszünk? Ha itthon nem műthető bajaink támadnak? Hogy kezeljék, külföldre vihessük, gyűjteni kell-e majd a gyereknek? Vagy fizetnék-e a kinti gyógykezelést, kapnék-e akkor állami segítséget? 
Vagyok-e oly fontos ember?              


Hazai módi

Felderít – behálóz: behízelgőn beférkőzik – kirabol – agyoncsap.
Nem is kell ehhez idegen. Működik a bevált vállalkozás, a Kft Honi Markec. 


Megtérő

– Mondja, miért szomorú? Talán nincs látszata a munkájának?
– Látszata éppen volna – válaszol hüppögve a bürokrata –, értelme, az nincsen neki…


Nyugalomban

Kis közvéleménykutatás; kérdezősködés többektől, akik már leszoktak az udvarlásról, másként: nyugton hagyják a szebbik nemet.
A közönyös válasza: Unom a jót.
A peches: Uram, már nem erőltetem.
A feledékeny: Csak tudnám, mi volt abban a jó!


Elzárkózás

Kérdezik, nem nyilatkozik. Nyakára járnak, nem nyilatkozik. Mikor ér rá, hiába firtatják. Hivatkoznak a közérdekre – semmi hatás. Kérdezhetik százszor – elfordul, elsiet. 
Ő egy választóit képviselő, igazi úrfajta, hús-vér és passzív aktivista.


A kép címe: Ha nem találsz semmit, keress valami mást; Aatoth Franyo munkája.



Tóth Sarolta: Év-váltás



A december öregember,
utolsó útjára ment el.
Szilveszterkor éjfél tájban
találkoznak januárral.
Kezet fognak, ölelkeznek,
kölcsönösen örvendeznek.
Csillagzápor hull a tóra,
hópelyhekkel sír a nóta.
Pezsgővel koccint az ember,
szíve telve reményekkel.
Január Janus hónapja,
új évet kezd, szép napokra.
Legyen béke és szabadság,
váltsa valóra a világ!
Ne érjen senkit csalódás!