Mihez szólnál, mi mocorog?
Élteddel játszol?
Hisz megváltozik minden...
Várjuk csak a jobbakat?...
Sokasodnak a szégyenek.
A kép a netről.
A kép a netről.
A bűvész elővarázsolt egy nyulat, és odaadta a gyermeknek, de a gyermek nem tudott mozdulni, mert éppen infúziót kapott. Mi a neved? Toma. Mágus, kérdezhetek valamit? Persze. Itt hagynád a kalapodat ma estére? Nem tudom, van más műsorom is. A gyermek anyja közelebb jött, s mondta: holnap biztosan megtalálja a kalapját itt a kórteremben. Kérem. Másnap az üres ágyon találta a kalapot. A bűvész könnyes szemmel vette elő a varázspálcáját, elmondta az abrakadabrát, kinyitotta az ablakot, és kiengedett egy fehér galambot.
(szemelgetés a LiterNet, Ficţiuni Reale rovatából. 2021.08.19-21)
Kép a netről.
Kiszínezve
...
azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
A
szomszédok kalákában építkeznek,
s
egy régi pléhteknőben meszet oltok vigyázva,
mert
fröccsen… Hófehér álom kerül majd a habarcsba,
és
porcukros teraszról ábrándozik a kőpor,
de
tisztán látom a házat milyenné lesz majd.
Otthonnak
fogjuk nevezni, hiszen benne élünk
mi,
gyerekek, s a szüleink is.
Télen
pattogó fák illata tölti majd be,
tavasszal
besurrannak a nap sugarai,
nyáron
hűs árnya alatt meséket olvasunk,
és
piknikezünk az udvaron.
Ősszel
pedig meglessük akácaink búcsúcsókjait…
...
azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
Legszebb
ruhánkat vesszük fel, s fürtökben
lógunk
a régi, sárga, kalauzfülkés villamosokon.
A Nagyerdőn
mindenki üdvözli apámat,
s
keresünk egy padot, ahol a vattacukortól
ragadó
kezeink törökmézbe forgathatjuk,
majd
a sistergő zsír húzza az orrunk a
Lacikonyha
felé, s fér még a gyomrunkba kolbász is,
meg
kemencében született, ropogós héjú kenyér.
...
azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
Családi
fotóinkon kutyáink is kacsintanak,
mert
tudják, a kertünk hatalmas játszótér,
ahol
a szeretet és szépség rózsákat nevelnek
és
orgonákat, meg különös nevű szőlőtőkéink
lugasai
alatt velünk hancúrozhatnak,
ha
bújócskázunk, s, ha lefetyelve gyorsan
eltüntetik
cicáink desszertjét, biztosan lesz
utánpótlás,
mert a hűtőben mindig van élelem elég.
...
azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
Összebújva
énekeltük a „Mennyből az Angyalt…”,
s
a fenyőfát a Jézuska dísztette a patyolat lepedő alatt,
és
nem leskelődhettünk, mert alvást színlelve
találgattuk,
milyen lehet az Égi Ember, az Atya,
ki
Egyetlen szülött Fiát adta értünk, aki harmadnapon
feltámadott,
s most a mi vendégünk, akárcsak az Angyalok.
... azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
Nagymamám
a „Vad hattyúkat” olvassa,
mi
a képeket nézzük a mesekönyvben,
s
a kert hátulján tenyésző csalánt
próbáljuk
összefonni, miközben hólyagosra
sírjuk
a kezeink, s mélyen együtt érzünk
a
királylánnyal, s keressük a sziklakertben
a
fehér szirteket, de nem találjuk, mert
ez
a mese csak Andersen után a miénk.
...
azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
A
szüleim moziba jártak, meg táncolni,
dédszüleim
első világháborús relikviái:
sok
kitüntetés, néhány kard, egy félig
levágott
bal kar, az ingujja köré csavarva,
s,
ha kérdezem, Doberdóról, s Isonzóról már
nem a rettegés,
hanem
az emlékektől megszépítve egy másabb
pusztításról,
s a segítőkész bajtársakról regél.
...
azt az önfeledt időt kellene idehozva
megtalálni,
amilyen kacagós volt.
Ölelések,
csókok, élmények, emlékek
egy
félig kiásott kerti tóról, egy nagyon
jól
sikerült, egész falat beborító faliposzterről,
ahol
mégis ott van az a tó a fűzfák alatt,
s
ismét átélhetjük, milyenek voltak a majálisaink,
növényeink,
s állataink, a valóságunk,
amikor
megtaláltuk az önfeledt időt,
melyben
minden kacagós volt.
M.
Fehérvári Judit
Már rég nem a pénz volt az érték. Volt ugyan, de csak jelentéktelen fecnikké lettek, amiket vitt a szél szanaszét, vagy épp áztak, ugyanúgy, mint napon száradtak. Ezresek ugyanúgy, mint húszezresek. Az érméknek meg egy része lent csillogott a vizek mélyén, másik része meg be volt olvasztva, vagy arra várt felsorakoztatott konténerekben. Anyagukból cipzárakat, csatokat, karikákat készítettek.
Szóval, a pénz, mint olyan, megszűnt.
Új világ bontakozott ki. Egy teljesen másra épült társadalom. Gazdagok és szegények ugyan úgy voltak, és a társadalmi pozíciók is fennmaradtak. Volt fizetés hó elején. Voltak csekkek, meg számlák. De a pénz csak addig a pontig volt, addig, mikor az ember úgy gondolta, hiába van valamiből neki sok, vagy kevés, ha nem tudja mibe tenni. Mert ha valami nincs eltéve, az szem előtt van. Ha szem előtt van, akkor tolvaj kezére kerülhet. Ami tehát van, azt ugye el kell tenni. A zokni sincs csak úgy elöl, azt is legalább fiókba teszik. Szóval, kellett valami, amibe bele tudta tenni az ember a dolgait.
Na ettől a ponttól kezdve a táska lett az igazi érték. Az lett a vagyon. Táskával és azok tartozékaival, tartozékainak darabjaival lehetett fizetni az életet. A havi kiadásokat, az élelmiszereket és luxus cikkeket. Az étteremben az ebédet, a patikában a gyógykészítményeket, tehát mindent.
A mélyszegénységben élőknek csak zsebük volt, meg annyi táska tartozékuk, ami belefér a zsebekbe. A szerencsésebbeknek oldaltáska is jutott. Segélyt, ha kaptak, válltáskában kaptak oldaltáskát. Ki mennyit. Egy hónapra elég volt az egy válltáska és húsz oldali. Már ha lecsatolható volt a szíjuk. Mert minden érték volt, ami a táskák kiegészítője. De persze olyan nem volt, hogy annyit adjanak megélhetésre.
A gyári munkások bére egy háti, és két vállas volt, bónusz oldaltásival, ha párszor túlórázott, vagy hétvégén is bent volt. Számlákra mindjárt el is ment a háti és az egyik válltáska szíja. A maradék meg koppra elég volt, következő fizuig kevés luxus termékkel. A jól spórolóknak és ügyeseknek megmaradt a legkisebb tatyó.
Egy-egy hetes tóparti nyaralás félpanzióval, sörrel, kukoricával, hűtött dinnyével minimum tíz oldaltasiból, és két szíjból kijött. Kb két évente el is jutott a munkás ember odáig. Fagyi a gyereknek meg vagy belefér, vagy nem. Persze apának a hurka, kolbász, vagy aranyra sült hekk, esetleg a család minden tagjának egy ropogós sergőstyúk (értsd: grillcsirke) is erősen kérdőjeles volt.
Az ők szalag, vagy csoport, vagy műszak vezetőiknek már jobban tellett ezekre. Lazán, de nem bőven. Annyira, hogy a cimborákat meg tudják hívni pár körre oda, s vissza. Megsúgom, a műszakvezetőknek arra a grillcsirkére is tellett. Az ő illetményük egy turista hátizsák, egy sport táska, benne két válltáska, tízenöt oldaltáska. A csókosoknak ez mind levehető szíjjal, a szíjak levehető karabinerrel, vagy csattal és zsebeiken gombokkal. Egy sör, egy táskagomb, egy feles, kettő. Egy csat értéke öt gomb volt. Lehet osztani- szorozni. Cipzár két centiként ért egy gombot. Matek az egész.
Még jobban álltak a részegvezetők, pijárosok, menágerek. (ahogy a melósok mondták)
Nekik tellett két hétre is, vagy egyre valamelyik közeli tengerparton. Pár év spórolással összehozható volt egy autó is. Persze hitellel. (Erre majd talán visszatérek)
Szóval jobban éltek az egy kabin bőröndből, két turista és három háti, két kézi sport, és öt válltáskából. Ha nem volt betegállományban, bónusz öt oldaltáska is járt. Na ők már urak voltak, meg hölgyek. A tehetősebb réteg.
Az a bizonyos felső tízezer meg az igazgatókból, vezérdirektorokból és közméltóságokból állt össze.
Az ők anyagi juttatásaikat hagyhatjuk is. Felesleges elmegyakorlat lenne, mert itt már a szorzás-osztás mellett a gyökvonás, hatványozás, és valószínűségszámítás is előtérbe kerülne. Néha a kocsmában búsuló, utolsó fél táskagombjából, vagy fél centi cipzárjából berúgó kétkezi munkások 'Oldmilliárde' névvel illetik őket, miközben keserű, boros-sörös szájízzel, vágyakoztak az után az élet után. Aztán felteszik a hó utolsó napján az utolsó szíjcsatot, vagy annak felét egy szelvény kaparósra, hátha kikapják a JackPot-ot. De persze maximum 1-2 gombot nyernek. Azt meg vissza is adják a csaposnak, hogy az utolsó kör nagyobb békét hozzon a lelküknek. Városi legenda szerint egy utolsó gombos pasi egyszer lekapart az öt utazóládából négyet. Az volt az utolsó nap, hogy őt és családját látták.
Visszatérve, a kőgazdagok ugyanolyanok, mint azt megelőzően. Csak ők már nem fuxot meg kilós pecsétgyűrűket hordanak, hiper-szuper csilli-villi karórával, hanem aktatáskákat. Minden hónap minden napjára hármat. Reggelre, délre, estére. S bár ezek kisebbek voltak, mint a bőröndök, háti-, és válltáskák, mégis ezek érték a legtöbbet. Példa: egy vízszintes mintájú tatubőr aktatáska, arany fémkerettel, drágakő számlálóval, platina fogantyúval ért annyit, mintha tíz menáger egész évben nyaralhatna luxus ellátással, és napi egy pörgetett malaccal.
Persze most csak az ipari, termelői rész volt hangsúlyozva, de ugyanez a séma volt a többi szektorban is. A vendéglátóin keresztül a politikáig a bankokkal bezárva.
Apropó Bank. A hitelek. Azok a szerencsések, akik kaptak, mert tudták mind a hat anyjuk nevét pontos bugyogó mérettel, kaphattak pl. szabadfelhasználású kisbőröndöt, meg turistahátizsákot, utóbbit sok cipzáros és gombos zsebekkel. Havi egy oldaltáska törlesztés mellett 5-8 év alatt vissza is fezethették.
Tehát így változott meg a világ. Egy új világ, ahol már nem a pénz volt az úr, a vagyon, hanem, a Táska.
Az ünnep szavunk az id nap= szent nap összetételből ered. Eredendően valószínű tehát, hogy vallásos jelleget öltött – talán már a pogány, ősi korok természet-imádó népei körében is .Ma már sokfajta ünnep él körünkben a személyes – születésnap, névnap, különféle évfordulók – és politikai, nemzeti ünnepekre is rendezünk műsorokat. Az ünnepek fontosak: megtörik a hétköznapok monotonitását, alkalmat adnak a vidámságra, mulatozásra, ajándékozásra. Nem elhanyagolható jelentőségű az ünnepségek közösségi jellege: egyedül nem lehet, nem szabad ünnepelni, mert a magány ilyenkor jobban fáj a mindennapok magányánál.
Az emberek szeretnek kikapcsolódni a szórakoztató látványosságokon, megfeledkezni gondjaikról és csak a pillanatnak, az ünnep nyújtotta élvezet örömének élni .Ezt már az ókorban is felhasználták politikai célokra az okos uralkodók tanácsadóikra hallgatva: „Panem et circenses!”= Kenyeret és cirkuszt! – a népnek és csendben marad. Időnként a kenyér helyett is aránytalanul több cirkuszt kapunk vagy magunk csinálunk Vannak naptári napok , amiket különféle szakmák művelőinek tiszteletére nevezünk ki ünnepnek /építők, bányászok, tűzoltók stb/ Van Anyák napja, Nőnap Gyerek-nap és hadd ne soroljam.
Megmaradtak a vallási ünnepek is – karácsony, húsvét, halottak napja stb. eredeti jelentésük lassan már el is mosódik és helyébe lép a profán népszokások magasztossága. Kár érte, de megbocsátható – aki nem ismeri a vallások tanításait, nem ünnepelne, pedig fontos, mert a szeretetet hangsúlyozza.
Ma már – személy szerint – én nem kedvelem az ünnepeket. Megváltozott eredeti jellegük: anyagiasság vad látványok uralják az ünnepet. Saját személyes ünnepeimet sem szívesen említem, szeretném elfeledni. Születésem nem érdemem, névnapom csak egy jel, kód /aki kórházban vagy börtönben van, nincs neve: helyette kap egy azonosító számot, - és ez beolvasztja őt a névtelen, majdnem tárgyiasult közösségbe/.
Voltak – emlékeimben őrzött számomra fontos események: iskolai ünnepségeken szereplések, érettségi ballagás, egyetemen diplomaosztó, doktorrá avatás - melyeken szüleim, családom tagjai nem vettek részt. .A tanukon kívül az esküvőmön sem volt jelen senki. Számos esetben megfeledkeztek névnapom köszöntéséről, ami nyáron van, tanítási szünet idején – és noha a kollégák névnapját közösen meg szoktuk tartani ünnepi ebéddel, összejövetellel, az enyémet nem, mert akkor nem voltunk együtt. Ez nem is fáj. Csupán az, hogy anyám rendszeresen távol maradt, még szülői értekezletekre is csak akkor ment be az iskolába, ha behívatták fontos ügyben, mint pályaválasztó továbbtanulás, vagy jutalmazás. Elmúlt az életem, már csak az vigasztal, hogy saját gyermekeim számára mindig sikerült boldog ünnepeket szerveznem és még ma is igyekszem unokáimat is megörvendeztetni ünnepeken való részvételemmel és olyan ajándékkal, aminek örülni tudnak /noha – szomorúságomra ez ma már leginkább a pénz/ - de ezt hozta ez a szeretetben szűkölködő világ.
már
nem hiszek a csodákban
Isten
eltervezte hogy beavatkozik
a
teremtésbe ha látja hogy elrontotta
a
virágok illatát a felhők színeit a sugárhajtás
és
az atombomba irányvesztett zuhanásait
és
mégis csoda hogy élünk hátunk mögött
vírussal
fertőzött keresztek előttünk a sima
föld
sírásókra várva mert lesznek elveszettek
és
túlélők vagyunk mind akik ma tesszük a
dolgunk
vásárlunk, főzünk, takarítunk, s
készülünk
a napra mikor majd értünk is eljönnek
fekete
dobozba tesznek hogy hazataláljunk végre
a
félelmek nélküli világba ahol nincsen internet és
a
televízió sem azt sugallja hogy védd magad
mert
életben maradhatsz ha viseled a maszkot és
szurkáltatod
magad amíg csak e bolygó a hazád
hogy
ne érjen utol téged is a modernkori pestis
és
elbujdoshatnék anzixokat festenék a két
kezemmel
ami valódi csoda volna mert nem
ismerem
a festékeket és azt sem tudom sovány
arcokat
rajzolnék-e mint Csontváry vagy reneszánsz
puttókat
próbálnék formázni a parti homok freskóit
megörökítve
mert mindenben ott bujkál a kép
csak
előhívni nem tudom mert bántja már hályogos szemeim a sötét
az
életrajzomat halálok írják
kik
föntről nézik agonizáló napjaim
gyermekem
férjem szúleim s minden felmenőm
így
ha kimerészkedek néha a tengerre és vitorlát bontok
nincsen
már célom merre és meddig suhanjak
ezért
csak a csillagok vezetnek a hajóm szárnyai
engedelmesen
követik útjaik és a mentőmellénnyel
kormányzok
mert nem tudom a széllel futunk-e versenyt
és
van-e egyáltalán kormányom vagy csak elképzelem
hogy
kapitány vagyok hiszen bolondnak már nem
nézhet
senki mert a világ számomra kiürült
a
sírok mögül senki sem szól rám hogy nem
jól
merülök majd a víz alá ha búvárkodni akarok
a
kincset szeretném újra megörökíteni ami
enyém
volt s egyetlen így kapaszkodom a
megneméretettségembe
fejem fölött a sirályok
ma
hófehérek nem úgy mint mikor a szeméttelepen
láttam
őket potyázni és megtaláltam közben a kormányt is
meg
az árbóc alatti síneket szegény Attila jut eszembe
és
ezerkilencszázharminchét de az idő elrohant mellettünk
ő
ott maradt én pedig még mindig itt vagyok kétezerhuszonegyben
és
egyetlen gyermekem lassan öt esztendeje halott
akkor
agyhártyagyulladást kapott sok fiatal
de
senki sem figyelmeztetett arra hogy egyetlen
oltással
védve van az ember egy darabig
talán
Kosztolányi írta le legjobban az öt évet és a fegyházat
meg
a klausztrofóbiát és elgondolom néha milyen szerencsés is
vagyok
rácsok vannak az ablakaimon az ajtóm hét ponton zár
az
életemből ami még maradt elrobog
mellettem néha csak számlák hegyei
figyelmeztetnek
a hónapok múlására és a hó hiánya ha kinézek az ablakon
ilyenkor
angyalszárnyakat növesztek s elképzelem hogy újra
a
teremtés része vagyok és nem az elbukottak közé tartozom
mert
nincs mit tenni bele kell nyugodni sorsodba fiam mondta Antoine aki
valaha
az apám volt és tüdejének minden vérét kiköpve a hajópadlóra
szenderült
át a másvilágra de ennek is huszonnyolc éve már
ott
tartottam hogy öt esztendeje még volt aki anyának szólított
de
egy vörhenyes nyári napon belesétált a halálba és azóta árva
vagyok
minden nap ott lóg a kötél a nyakamban és nem értem
micsoda
tréfa áldozata vagyok mert ismét földhöz vágott a karmám
álságos
dolog ez hiszen csak én értem és elmagyarázni másnak
nem
tudom és nem is akarom milyen kakaskukorékoláskor lefeküdni
s
várni mikor strázsálnak fejem fölött újra a csillagok és lógatnak
kötéllétrát
de mászni hozzájuk nem tudok halasztódik a csípőműtétem
két
esztendeje már noha én pontosan kiszámoltam ott érjen utol a kaszás
M.
Fehérvári Judit
Debrecen,
2021. március 1.
A kép a netről.
(szemelgetés a LiterNet, Ficţiuni Reale rovatából. 2021.08.19-21 – fordította Bige Szabolcs Csaba)
Megkértem, hogy vegyen egy nyulat a születésnapomra. Te, ilyen állatot nem tarthatunk a tömbházban; hol végzi a dolgát; hol futkorászik; a piacra ki megy ki sárgarépát venni. Vettél nekem egy halat. Arról nem is beszélve, hogy karácsonykor, csak egyet kértem – egy cilindert, kaptam egy sapkát. Hová menjek egy cilinderrel, ugye? A sapka hasznosabb, mondtad. Mehetsz vele iskolába; a futballhoz is talál, még a gyalogláshoz is. Nos, most mondd el nekem: láttál már bűvészt, aki halat vesz elő a sapkájából?