Radnai István: Nászút házasságból házasságba




Azt hiszik az emberek, attól, hogy nyár van, mindenki ráér. Az íróhoz váratlanul vagy előre bejelentkezve megérkeznek a vendégek, míg idősebb írótársai unokáikkal elvonultak, mondhatni kivonultak az irodalomból. Az irodalomtörténészek szép jövőt jósoltak neki. Az író mosolyogva hallgatta, bár több volt benne a kétely. A társadalmi jelenség mellett előrehaladott betegsége sem bíztatta nagy jövővel. Bár asszonyai az írás gyógyító hatását sugallták, sőt emlegették. A két asszony ebben egyetértett, ki ezért, ki azért. Lola látszólag kivonult az életéből, de egy ott felejtett fogkefe, egy illat, mely ott lebegett a nyitott üveg felett, amelynek teteje a sietségben a díszes üveg mellett és nem rajta helyezkedett el. Mintha Lola cselekedete szándékos lett volna.
Váratlanul befutott Géza, aktuális barátnőjével. Lola olvasott a tekintetükből, mindent értett, hiszen az imént érkezett haza a konferenciáról, nem várta meg az értékelést. Unta a vég nélküli udvariaskodó záróbeszédeket.
Hogy az idegen lány zavarát oldja, megkérdezte, főzzön-e kávét. Persze nem kértek, sőt búcsúzkodtak.
Lefekvéshez készülődtek. Lola az utolsó estén viszonozni akarta az olvasás gyönyörét, de a másik szobából a klaviatúra kopogása hallatszott. Erre átvitte a párnáját a nappaliba, ezzel lett vége egyre lazuló házasságuknak. Persze tudott Amandáról és a többiekről is, illetve sejtette, de Igali Alajosban a nagy írót látta, akinek a karrierjét egyengette. Úgyszólván felépítette Igalit, akit már kezdő oktató korában is csodált. Igali Alajos már a harmadik évfolyamon feladatot kapott professzorától. Akkor még nem volt kreditrendszer, átjárás az évfolyamok közt, a professzor mégis érezte a hallgatóban rejlő és máris mutatkozó elhivatottságot. Lola, a hallgató úgy nézett a nála alig idősebb Alajosra, mint a nagy
nemzedék utódára.
Az öreg író élvezetet talál az írásban, azonosul Lali alakjával.
Vajon miért éppen Lali és nem Alajos? Vagy egyenesen Németh László? Sokan írnak efféle áltörténelmi regényeket. Amikor ő nászúton volt, nappal írt. Papírra vetette, átélte újra meg újra az éjszakát. Tulajdonképpen az írással tudatosult benne minden.
Lola bármennyire rajongott a tudós és sokra hivatott íróért, aki bizony viselte gyerekkora viszontagságainak testi jeleit, nem szívesen engedett. Ambivalens érzései voltak. Vajon az író és művei vonzzák-e, amelyek jószerivel, abban a testben lakoztak? Végül, miután érezte, hogy inspirálja a társát, hozzáment. Sosem bánta meg. Egy patinás nagy üdülőbe mentek, ahol elvegyültek a vendégek tömegével. Az emberek nem olvasnak, gondolták. Alajos fényképe nem forgott közkézen. Nem virított a címlapokon, sem a képernyőkön, egyébként nem sok embernek volt tévéje. Sok célozgató kritikát kapott, de azokban csak névtelen apropó volt, hogy érzékeltessék az áthallásokat.
Lola eredetileg olvasója, hallgatója és rajongója volt, akárcsak Amanda, aki maga az olvasó, fiatalabb kiadásban. Lola a lélektani katartikus történeteket szerette. Végül kiderült, hogy az intellektuális Igali Alajost szerette benne. Németh Lászlóhoz hasonlította, aki a kisváros figuráit más szemszögből nézi, mint Móricz. Ezt a nézőpontot keresi Alajosban és Lola tulajdonképpen a doktor alteregóját vélte megtalálni választottjában. Villámfénynél derült ki, hogy mindenben csalódott, mint a darab megkeseredéséből felépülő hőse. Sem a régi – csak álmaiban létező – szeretőjét, a valamikori Alajost, sem a férjét, aki a celebbé lett Lalivá alakult, nem akarta többé. A kiábrándító valóság az, hogy Alajos ifjúkorának hősködése fokozatosan lehámlik, szeretőiről Lola értesül. Tulajdonképpen az olvasás a szerelme. Lajos ágyában gyakran esik ki a kezéből a könyv. Éjfél után. Ezt a fejezetet akarja Lola végleg lezárni.
Ami a gyengédséget illeti, a kettőjük habitusán áll vagy bukik. Alajos, a karót nyelt szobatudós, aki valahol mégis erre vágyna, csak nem tudja kifejezni, míg a Lolában felülkerekedő irtózás és az intellektusba menekülés az akadálya. Lola sokat gondolkodott azon, Lali hogyan alakulhatott ki, hogyan csúszott ki a kezéből, az az Alajos, akit tisztelt.
Belenyugodjon? Tehet-e mást? Döntött. Csak az öreg író érezte meg azt a kezdettől fogva kódolt dilemmát. Éppen ezért irigyelte éppen Lalit, a figurának a könnyelmű, szinte gátlástalan életét, a nagy átalakulást.
Lali szépfiú. A betegség jeleit sármos intelligenciája feledteti. Alajos mindenre gondol csak a halálra nem, ami végig benne bujkál. Szépfiú, egyre inkább az. A rajongói közt egyre inkább bulvárosodik. Ő, aki hallgató korában nem élte az egyetemisták kicsapongó életét. A témaválasztása egyre színvonaltalanabb, populáris.
Lola észrevétlenül visszatér Németh Lászlóhoz, aki persze csak a könyveiben él. A lehetőségeket be nem teljesítő, könnyelmű Lali helyett... Micsoda változást okozhat a népszerűség. De nem Alajost az írót, hanem Lalit, a szépfiút keresik benne. Szinte kizárólag nők tartoznak a baráti köréhez.
Amanda az igazi szexet ismeri meg Lali mellett, de Lali, aki azóta otthonülő lett, egyre gyakrabban a novelláiba költözik. Tulajdonképpen az írásban találja meg az élményt, míg Amanda Lali laza írásaiba szeretett bele, és a szexet kedvelő szépfiúnál kötött ki.
Lali bármit megtehetett, mivel informatikusként kereste a kenyerét, otthonról dolgozott. A főnökei késő éjjel vagy hajnalonta jelentkeztek be, az időzóna eltérés miatt. Így lehettek párhuzamos viszonyai. Így került a képbe Amanda, akit már korábbról, az egyetemről ismert.
Amanda dedikáltatta a könyvét. Miután a bemutatót lekéste, megkereste a mestert…
Az öreg író szinte irigyelte az általa felépítetett alakot. Miért éppen informatikus? Az egyetemen nem marasztalták, érdekelte minden, ami új. Beletanult. 
*
Lali és Amanda most már házasok. A megkésett nászút a pusztába éppen arra szolgál, hogy a férfi kerekedjen felül nem az író. Író? Egyébként a lopott időkben az, amire Amanda vágyott nem tudott kivirágozni. A nászúton ott az egész éjszaka, amelytől azt várja, amit titkolni való találkáikon Lali, csak be nem teljesült lehetőségként jelentett, amikor közel engedte magához.
Mindehhez hozzá kell tenni, hogy Lali nem szabadúszó, informatikusként jól keres. Amanda eddig nem vette észre rajta az apró változásokat. Lali pedig nem látta át Amanda helyzetét.
Menteni akarja a kapcsolatukat. Ezért találta ki nászutat a pusztában. A bogrács melletti iszogatást. Vidámra vette a figurát. A kerekes kutat meg a petróleumlámpát. Amanda lelkesen helyeselte az ötletet.
Amikor a puszta, mint uticél egyáltalán felmerült, arra gondolt, hogy a Gézafélék látogatásától sem kell tartania. Nem hinné, hogy bárki rájuk találna. Átfutott az agyán néhány gondolattörmelék a pusztai vándorlásról, további ókori történetek társaságában. Hallott valami ősborókásról, amelyik villámcsapástól kigyulladt. Nem, oda mégse! A távolságokról egyébként sem volt fogalma, a vendéglátók nem siettek felajánlani, hogy megkocsikáztatják őket, hiszen nászutasok. Lovagolni egyikük sem tudott. A ló nem bicikli, amellyel mindenki tud bánni.
Ennyit a készülődésről, a tapasztott földes vályogházról, a kútról és egyebekről, Amanda a konyhában matatott. Valljuk meg őszintén, ügyetlenkedett.
Szembe jött a valóság. Ha lett volna működő gépe, akkor sem lett volna ereje írni, bár még nem ébredt rá, hogy ez a nászút is kudarcra van ítélve. A poros akáclevelek, a zümmögő méhek, a pillangók, valamint a buckák kerülgetése, a süppedő futóhomok mindkettejükre másként hatottak. A koraesti ásítások ellenére, a hideg kútvízben való mosdás után Amanda többet remélt Lalitól.
Legközelebb a gyerekkel azért komfortos szállást bérelnek – gondolta az asszony.
Laliban azért valahol megbújt a kisördög, az író. Regényfordulatnak vette Amanda alig titkolt duzzogását.
A puszta gyeptársulására csak könnyű lovaskocsit engednek be. Az autója a város szélén parkol. De nem jön a lovaskocsi és zuhog az eső. Dagad a sár. A kis ablakokon, különösen borult időben, nem jut át a fény. A laptop nem működik. Nincs térerő. Egyetlen könyv van a polcon. A pusztát reklámozó kiadvány, amelynek oldalait elborítják a reklámok.
Olyanok is, amelyeknek nem sok közük van a turizmushoz. Pedig a füzet eredeti célja, kedvet csináljon, ötleteket adjon, az olcsó falusi vendéglátás romantikáját kedvelőknek. A puritán, zavaró impulzusok nélküli kikapcsolódást. Ni, csak, feltűnő udvariasságból még az ő egyik könyve is helyet kapott polcon. Érkezéskor nem vette észre.
És ott van még a nyitott vendégkönyv. Most már érti, miért teszik ki az ő könyvét. Azzal reklámozzák a retró szállást, hogy az író úr is itt járt és lám, mennyire elégedett.
Nem jön a lovaskocsi, erre nem jár a kisvasút. Lali, miután a dühe csillapodott és átment a tehetetlenség zsibbasztó érzésébe, egy készülő novella kereteit látta maga előtt és ebben elmerült. Ha nem lett volna kétségbeejtően bizonytalan a helyzet, Amanda most is, akár a nászéjszaka után, elővett volna egy könyvet a bőröndből. Már nem biztos abban, hogy szereti- e az írót. De a gyereknek apa kell. És az apa személye adott.
Lali, az ő híres írója is örülne… Azaz biztosan örülni fog, annak, hogy valódi család lesznek. Micsoda téma! 
Vajon melyik házassága az igazi és miért vallott kudarcot az előző? Mi hiányzott? Lali is magában filozofálgat. Nem szól Amandához. Amanda is hallgat. Duzzog-e vagy egyszerűen fél?
*
Az első napok másképpen teltek, akkor még nem esett az eső, Lali nem ásított látványosan.
– Ni, csak, a fecskék is félpanzión vannak, ahogyan mi – szólalt meg Amanda. Pont akkor, amikor Lali illetlen, buja szavakat akart a fülébe súgni, hogy lázba hozza.
Elvégre nászúton vannak.
A fene a bogarakat, meg a fecskéket! – morogta magában. Pont ez jut eszébe ennek az Amandának! És pont ilyenkor. Vendégségben nem illik leverni a fecskefészket – fékezte indulatait.
A fecskéknek pontos menetrendjük van, tapasztalták. Reggel és este etetik a fiókáikat, amikor a bogarak a hűvös levegőben, nyirkos szárnyukkal nem elég fürgék.
Napsütésben könnyű virágról virágra szállni, ahogyan ő tette harmincéves koráig. Nem is sejtette, amit az asszony már régen érzett.
Ő a független nő, aki sosem fogja lekötni magát, most meggondolta. Engedett Lali kívánságának. Nyitott házasságról hallani sem akart. Nem is vette észre, hogy belezúgott a bálványába.
Amandának igazából messze nem volt viharos az élete. Voltak kapcsolatai, de gyerekség volt az egész.
Talán azért érdekelték annyira a fecskék és a fiókáik, mert jelzett az anyai ösztön.
Az öreg író élvezetet talál az írásban, azonosul Lali alakjával. Amikor ő nászúton volt, nappal írt és papírra vetette, átélte újra meg újra az éjszakát. Tulajdonképpen az írással tudatosult benne minden.
Az ifjú pár azonban másképpen képzelte el a pusztát, Lali nem is hiányolta a laptopot.
Térerő úgysem volt, de még áram se, amivel feltölthette volna. Viszont ott volt Amanda, akit végre birtokolhatott.
A reggelit a nyári konyhában találták, fel sem ébredtek, olyan diszkréten terítettek.
Este a csikótűzhelyen találták a meleg vacsorát. Az ebéd azért nem hiányzott, mert valahol bóklásztak, vagy éppen visszafeküdtek. A nászút ebből áll.
Lali a petróleumlámpát babrálta, még találkozott ilyesmivel. Elfogyott a petróleum vagy le kellene vágni a kanócból, mert csak füstölög. Elment a kedve az egésztől. Elővette az elemlámpát, mindjárt beáll a koromsötét éjszaka. Pedig a petróleumlámpa, a kerekes kút, a vályú, és a lavór, amit csak csípős időben kell elővenni, eleinte romantikusnak tűnt.
Romantikus nászút! Minden, amire a háziak kitanították őket.
Reggel, este megjött a homokfutó és hozta az ennivalót. Még forrón gőzölgött, amikor tálaltak. Mennyei illata volt a pacalnak. Nem is gondolták, hogy talán megfekszi a gyomrukat, nehéz étel vacsorára.
Amanda csak nem akarja levetni azt a rohadt nyári ruháját, amit azért vett fel, nehogy a falusiak megszólják. Pedig sosem találkoztak velük. Nem is érzékelték a napok múlását.
Amanda egy darabig még figyelte a fecskéket, aztán végre levetkőzött. Mentek a kúthoz, már előzőleg vizet húztak a vályúba, hogy átmelegedjen. Még mindig vacogtak, amikor a vállukra vetett törölközővel a házba indultak.
A tornácra sem értek, amikor megjelent egy alak, a kerékpárját tolva és borízű hangon bekurjantott a kapu felett.
–Jó estét adjon Isten, meghoztam. Ez a 2039-es eresz számú tanya? Délben elfelejtettem a táviratot kézbesíteni. Lemondta a vendég. Ugye, maguk a háziak – mondta egy szuszra. Lali átvette és vállán a törölközővel bement a házba Amanda után. Minek az eresz, amikor nem esik erre felé az eső? Napozni jöttek. Mind a ketten nagyokat ásítottak, más itt a levegő.
Keresték a vacsorát, de nem volt megterítve.
Reggel ugyanígy jártak, ráadásul eleredt az eső. A kocsi sehol, csizmájuk, ernyőjük sincs.
Ekkor jöttek rá, hogy letelt a hét, amit befizettek, ha nem jön az alkalmi postás, nem is kapnak észbe.
A kamrában találtak bort, kenyeret, szalonnát.
Megváltozott a széljárás, valahol, nem tudták eldönteni, közel vagy távol, elrikkantotta magát egy kakas. Eddig nem vették észre. De még mindig nem jelentkezett senki.
Az öreg író kuncogott magában, amikor ezeket a sorokat leírta. Hogy simán menjen minden a nászúton, az mégsem lehet. Amikor ők hazafelé tartottak, megszólaltak a légvédelmi szirénák. Később kiderült, hogy csak gyakorlat, de leállt a vasúti közlekedés. Az  öreg író még emlékezett a bombázásra, megijedt. Félt, mint kisgyerek korában, de a felesége előtt titkolta.
Két nap múlva elállt az eső, a homok is beitta vizet. Megjött a kocsi, hozták a friss ágyneműt. Kiderült, hogy a háziak azt hitték róluk, hogy fizetés nélkül leléptek, hiszen van autójuk. Az utolsó előtti napon, hajnalban, érintetlenül találták az előző napi vacsorát.
Ez aznap történt, amikor egész nap tolták a biciklit, mert süppedt a homok. El is tévedtek, mert csak a lábuk elé néztek. Mire a tanyához értek, annyira elfáradtak, hogy vacsorázni sem volt erejük.
Valamit azonban megtanultak, ami a városi embernek nyomor – ebben a szerepjátékban éppen annak a karikatúrája – valójában a végtelen szabadság. Semmi esetre sem mondható semmittevésnek a pásztor vagy a paraszt élete, ki vannak téve a természet kényszerítő erőinek, keményen dolgoznak. Hiszen ők is megküzdöttek a homokkal, esővel és nagyon egyszerű koszton voltak az üdülés végén, de a puszta felmutatott valamit a lehatárolatlan szabadságból is. Azonban nem sokáig filozofáltak ezen – a gondolatot elnyomta a fáradtság vagy az erotika. Mikor, melyik.



Molnár József: Gyermek-noktürnök 57. - Zoli bácsi




 

Visszatért Zoli bácsi!

Váratlanul jelent meg. Senki se hívta. (Később derült ki, a váci papa intézte a meglepetést).

Adél múltkor még elég jól viselte, hogy valaki megmondja neki, mit tegyen, ám most az első pillanattól kezdve megmakacsolja magát, fekszik a vízen mint egy darab fa, és bőg. Mint kit vernek.

Zoli bácsi egyike volt itt a strandon az úszómestereknek, nekik volt feladatuk vigyázni a rendre, tisztán tartani a medencét. A többit már jóval előbb, őt tavasszal rúgták ki, s most pereskedik az igazáért. Míg Zoli bácsi Adélt tanítja a helyes lábtartásra mellúszásban, kis karika, nagy kör, én addig azon elmélkedem, kell-e ez nekem?

Papa azt mondja, hogy kell!

Ha jól megtanulok úszni és megunom fociban, hogy a hülye gyerek össze-vissza rúgja a bokámat, erre én adtam neki kötényt jobbról-balról, akkor még mindig elmehetek vízilabdásnak. Ott is kell a jó lövő és még jobban kell egy jó kapus.

Mamával egymásnak hajigálunk egy apró (vízi)labdát, kuncogok magamban, hogy jól lövök és jól védek, igaz, csak minden második gólt adok meg, ám nincs WAR, hogy visszanézzük.

Adélka fekszik a vízen, és végre elindul a lába. A mamának megígérte, hogy megmutatja, ő milyen vagány kislány. Nálam sincs semmi baj, amikor a halasztásos mellúszást tanulom, csak úgy siklok a vízen, a gond csak az, amikor a gyorsúszás levegővételét elhibázom sorozatban. Merthogy nem oldalról veszem azt, ha nem közben felemelem fejem a magasba.

Legszívesebben szállnék el innen, mint a vadludak, akik más hazát keresnek.

Miért?

Az eddigi rossz volt?

Nézem Adélkát, a mindig csak csacsogó kishúgom. Aki most meg sem szólal.

Gondolatban talán ő is repül, repül valahol messze-messze. Zoli bácsi meg hadd keresse!

Vasi Szabó János: Fakó vidék 3.





 – Ha tudni akarod: két nap múlva lesz a Szerelmesek Ünnepe... De mit számít ez? Kérdezz tovább, Andrea! Talán elfáradtál? Akkor pihenj keveset. Ha megéheznél, bátran szólj Linek, majd hoz valami harapnivalót.


Ti nagy és erős férfiak! Egy ártatlan kérdéstől milyen gyámoltalanokká tudtok válni. Ebben egyformák vagytok az időszakadék mindkét oldalán...

S eljő a várva várt nap...


A bolyváros centrumának színes lampionokkal, szalagokkal vidámra varázsolt főterén gyűlik össze a sokaság. A korosabbak kedélyesen beszélgetnek, nassolnak a finom falatoktól roskadozó asztalok mellett. Néhányan a sötét gabonapálinkát kortyolják, – megkóstoltam, engem a gyenge scotch whiskyre emlékeztet az íze –ám az est főszereplője, az ifjú nemzedék összeszorult gyomorral ácsorog. Szigorúan külön a fiúk és a lányok. Csak messziről váltanak egy-egy vágyakozó pillantást. Milyen ismerős mindez; évszázadok alatt megváltozhat a technika, a beszéd, a társadalom, ám az emberek alapvető morális fóbiái sokáig megmaradnak.

A zenekar rázendít; hangszereik akusztikusak és elektronikusak, láttam számomra ismeretlen elven működőt is. A zene első hallásra túl idegen, talán az indiai szitárművészek és egy szimfonikus vegyeskar szólamára emlékeztet, ám azon kapom magam, hogy bizseregni kezd a talpam, a testem megfeszül, a hajam – ha nem fontam volna hátul össze – égnek állna. Érzem, ahogy akkordjai agyamban a rögzült erkölcsi gátak alá szivárognak, valami mélyebb ösztönösség felé.

A két csoportból kiválnak az első táncos párok, majd egyre többen követik őket, lassan megtelik a tér. Már-már magam is elvegyülök a táncolók közt, amikor gyengéden megérintik a vállamat. Felajzott idegeimnek köszönhető, a kelleténél gyorsabban fordulok hátra. Kelen áll mögöttem. Arcán a pír ellágyítja a markáns vonásokat, szemébe nézve nem a szokásos melankóliát, hanem fellobbanó vágyat látok. Az izgalomtól mélyet lélegezve elfogadom a karját, s belevetjük magunkat az egyre gyorsabb táncforgatagba. Magához húz, a mellem megduzzad, a szám kiszárad, csípőm nekifeszül a férfi kemény ágyékának. Talán a korty pálinka, a rég nem ízlelt alkohol tesz bátorrá, de hozzá simulok. Hagyom, hogy kivezessen az egyre vadabbul hullámzó tömegből...


Puritánul berendezett szobába kísér, nincs benn más csak egy ágy, asztal, szekrény. Az ágy... gyorsan megszabadulok az öltözékemtől, Kelen mezítelen teste fölém tornyosul, homlokán verejtékcseppek ütköznek ki az izgalomtól. A tapasztaltabb jogán vezetem a mámor ösvényén, mígnem halk nyögéseink a kielégülés boldog sikolyába nem torkollnak. Sokáig fekszünk a hideg szobában egymást átkarolva. Aztán Kelen a fülembe súgja:

– Szeretlek, Andrea! Légy a társam mindörökre...

A következő napok lázas költözködéssel telnek. Új, tágasabb lakóhelyiséget kapunk; a bútorzata is változatosabb, mint egyszemélyes celláinké volt.

Egy találkozás vár rám Emese asszonnyal. Aki most kettős szerepben fogad.

Mint az Árpád-családszövetség vezetője, és mint a kedvesem édesanyja... Most látom először – jövetelemkor a tizenkettes bolyváros tanácsát győzködte egy új szélerőmű építésének engedélyezéséről – magas, sovány nő, arcát az idő és a sorscsapások mély barázdái szántják. Amikor meglát, mintha a ráncok is külön-külön elmosolyodnának. Alt hangja szeretetteljesen búg, s búcsúzáskor kedvesen megsimogatja a karomat. Azt hiszem, jól kijövök az anyósommal!

Említettem, költözésre szántuk a mai napot, de nincs túl sok holmink, – különösen nékem szegényes a kelengyém – ezért inkább búcsúzkodással telik el.


Míg Kelen egykori legénylakásában – a nőtlen férfiak házában – a vidám szomszédoktól, barátoktól köszön el, elmegyek a Gyógyító Házba, ahol a nővérek oly szeretettel és megértéssel ápoltak. Először Lit keresem. Meg is találom, a folyosó fehér falának támaszkodva áll. Kinéz az ablakon. Felém fordul, ám ahogy felismer, összerándulnak nyugodt arcán a vonások, s mielőtt szólhatnék hozzá,villámgyorsan hátat fordít és elszalad. Döbbenten állok, mígnem Gilda, Li munkatársa ki nem lép a betegszoba ajtaján. Nevetve köszönt rám:


– Szervusz, Andrea! Hallottam a jó hírt, gratulálok! Kelen a legnagyszerűbb férfi az Árpád-családban.

– Gilda! Mi történt Livel, olyan elkeseredett volt az előbb? Megbántottam?

A szőke lány a szemembe néz...

– Még kérded? Szegény Li, évek óta szerelmes volt Kelenbe. Ezt mindenki látta, csakrajongásának tárgya nem... Köztünk legyen szólva, ha férfi volnék, én is a te melledet, lábadat választanám. Ilyen izgató méreteket, mint, amivel rendelkezel, manapság csak a romvárosokban föltárt antik szobrokon látni... Éljetek boldogan! Bő gyermekáldást kívánok!


Este kiülünk a ház előtt álló padra. Kelen átkarolja vállamat, magához húz, megcsókol.

– Hallom, beszéltél Emesével. Egészen elkápráztattad az édesanyámat. Azt mondta, hogy nemlátott ilyen csinos lányt se a jelen, se a múltbéli emberek közt sem.


– Hát vannak még időtöröttek?

– Az Árpád-családszövetségben nincsenek. De holnap be kell utaznunk a tartományi központba; ott találkozhatsz néhánnyal. Ne töltsön el túlzott reménnyel, mert nem hiszem, hogy a te korodból lesz közülük valaki...

– Kelen...

– Tessék, Andrea?

– Már korábban is meg akartam kérdezni: miért nevezitek a városaitokat „bolynak” és mi szükség van a nyakatokon arra a sebészi beavatkozásra?

Hangszóró van beültetve, ugye?


– Olyasmi. A gégéből jövő hangokat erősíti fel, illetve alakítja át; azokat, amiket a nyelv és a fogak miatt nem tudnánk kiejteni. Ez is egyfajta beszéd, így kommunikálunk a formikák népével...


Már a nyelvemen a kérdés: miféle formika népről van szó? Ám Kelen hirtelen kinyújtja a karját a csillagtalan, borús-fekete égbolt felé. Felizzó meteoritraj világítja be a sötétséget. Fényük áttör a sűrű felhőrétegen.


– Nézd, Andrea!

– Igen látom, hullócsillagok!

– Hogyan?


– Ez egy mondás, még a babonás atomkorból. Úgy tartotta a népi bölcsesség, hogy az a sok pötty ott fent – amit most nem látunk – egy földi ember égi megfelelője, s ha meghal valaki idelent, akkor az életcsillaga is kialszik, lehull a mennyboltról.


– Szép legendái voltak annak a kornak – szól Kelen komolyan, szívből felnevetek.


– Nem ez volt a jellemző! Sok bolondságban hittünk akkoriban...

– Kérlek Andrea, mesélj még a huszonegyedik századról!




– Majd legközelebb, fázom kint. Tudtommal van egy meleg ágyikó a szobánkban, vagy rosszul tájékoztattak? Nee! Ha leejtesz!


Régen, egy másik korban voltam utoljára ilyen felhőtlenül boldog. Bárcsak, megállna az idő.

Az útról, ami a tizenkettes számú bolyvárosba vitt, nem sok emlékem van.


Alattunk a szürke fű vérszínű gabonamezővel váltakozik. A távolban borostyánszín épületegyüttesek tűnnek fel. Kelen mindegyiknél hozzáteszi: az egy időjárás-szabályzó, az a protein előállító, mellette ott a fehérjeelosztó, víztisztító, a ruhagyár, a magtár, a tórium erőmű...

Csak vizuálisan észlelem a sebesség csökkenését. Feltűnik egy betonfal, amikor közelebb megyünk, meglepődve látom, hogy sűrűn egymás mellé épült, magas kockaházak együttese. Nyers betonszínük, a növénytelen utcák, kopár terek a huszonegyedik század lakótelepeit idézik. Kelen széles fém platóhoz kormányozza a siklót. Ott több hasonló jármű parkol. Kiszállunk, és gyalog folytatjuk utunkat.


Ahogy a város centrumához közeledünk, megélénkül a gyalogosforgalom –járműforgalom nincs. Az emberek puritán egyen öltözékükkel mintha akarattal szürkülnének bele a járdák fakó, s a házak pasztellszínű semlegességébe. Ettől, csak néhány középület halványkék erezett műmárvány homlokzata tér el. Korábban is felötlő érzés kerít hatalmába: köröttem minden – az épületek, az utcák, az emberek – az egybeolvadás vágyát fejezi ki. Lelki szemeimmel látom annak a hatalmas hálónak a szálait, ami ráborul mindenre, s egyben tart embert, várost, bolygót egy fájdalmas sorsközösségbe. Ahogy ezen gondolkodom, kilépünk a bolyváros központját uraló beláthatatlan nyílt térre. A szavam eláll az ámulattól!


Megrémít a hírtelen elém táruló gigantizmus: New York, Hong Kong, Tokió építményei elbújhatnak a város főterét meghatározó kolosszeum – vagy stadion -, s a tartományi kormányzóság homokkő palotája mellett, ám a legcsodálatosabb az a karcsú alabástrom torony, ami a tér közepén nyúlik a szürke égbolt felé.


Falát káprázatos fénykoszorú öleli körbe, s talán ettől tűnik a megalomániás mérete ellenére légiesnek, szinte törékenynek. Némán mutatok rá, s Kelen áhítattal mondja ki a nevét:

– A Fény Temploma!

– Hisztek Istenben?

– A Fény Urában hiszünk, a végtelen szeretetben egyesült jóságos atyában, fiúban, s a fehér lángban, aki elküldte ínségünk órájában szolgáit, s megszabadított minket a gonosztól!


– Ámen... Kedvesem, nem mondtad, hogy ilyen erős a vallás mostanság.

– Ez nem a vallás: az élet maga, s a mi egész vérző Thulcandránkat átszövi.

Nem hitkérdés, hanem az egyedüli, utolsónak megmaradt lehetőség...

– Ez túl magas nekem. Kelen, miről beszélsz?

– Gyere, lépj be velem a Fény kapuján!

Egy cinikus, ateista kor gyermekeként reszketve megyek a merev derékkal, átszellemült arccal siető férfi mellett. Soha nem hittem Istenben, sem más túlvilági hatalomban. Elfogadom a zsidókeresztény vallás etikáját – mint az emberek békés egymás mellet élésének zálogát, a tórák és a Biblia maszlagja nélkül.

Most itt gyalogolok egy őrült jövőbeni álomban, egy monoteista világvallás gigantikus építménye felé, – szememet bántja az irizáló fény – s követem azt a férfit, akit rövid ittlétem alatt kiismerni véltem, ám most kiderül róla, hogy vallási fanatikus. Utálkozva engedem el a kezét.

Átjutunk a fényözönön, tejfehér világosság szüremlik ki a torony kapuján.

Csillapodik a felháborodásom, természetfeletti nyugalom – igen, békesség – tölti el a szívemet. Nem tudom, mi okozza: a „templom” falai belülről dísztelenek, s bár hatalmas a belső tér, székeket nem látok. (Szószéket sem...) Emberek állnak, s néznek maguk elé. A magányosak kicsit szomorúan, a párok összebújva, egymás kezét fogva, örömmel. Különös a pantomim jelenet. Férfiak és nők állnak és várnak valamire... Kelen odalép hozzám, átkarol. Jó odabújni hozzá, széles mellkasára hajtani a fejemet. Elpárolgott a dühöm, azt a férfit látom, aki egyszerre megértő társ és csodás szerető.


– Andrea, kedvesem... Engedd magadhoz a fényt!

Riba Ildikó: Kényszer




kandallótűzben  andalító
hangon  fahasáb ropog
hamvadva izzó fénye
kitörés

halkuló zengés
magányom kettős
szólamú öleléséből
élek…  
életemben 
olykor elkerülhetetlen
kényelmetlen kemény
tüske  marad
szégyellve takargatott
érzés után ami
magam előtt
feszengeni kényszerít

Ruder Jana: Horpadt holnapok..



Valami hiányzik.
Talán a hajnali pára,
melyet ablakomra leheltek a csillagok?
A reggeli fény, mi sötétet tördel?
Hallom, ahogy sírnak a fenyőtobozok.
Felriadok éjjel,
s rám reszeli bánatát a hold...
Tenyerembe bújok,
szétomlik köröttem minden, ami volt.
Mintha behorpadtak volna a holnapok,
oly lélektelenül konganak,
s az est falának ütközve
fájdalomtól gyötörten ordítanak.

Valami hiányzik.
Csukott szemhéjamon reszket a csend,
s lassan jégkristállyá válik valami odabent...

2008.


Mátay Melinda Mária: Négy évvel később



Épp mentem át a zebrán,
késő este volt -
Fátylát magára húzva
sápadt az őszi hold -

S a vizes aszfalton, hirtelen, 
ahogy az úttestet átszelem,
mar, húz, s beszúr a fájdalom:
hiányzol, rossz nélküled, nagyon.

Bár hívhatnálak még
két sürgés-forgás között
félúton, elmesélni mi volt
azon a szürke hétköznapon -

Hisz része vagy te is! 
Hallgatom, mily pompásak
a rózsák a balkonon,
s de jó, mind Neked virul!

Hogy küzdj, s még élj kicsit-
Nem tudtam veled szagolni,
folyton rohantam, az Istenit!
Muszáj volt, de a szükség

kényszere szülte hiánytól
törik a lelkem, úgy hiányzol!
Üldögélnénk csak szelíden, ketten,
a Zenélőkútnál vagy a Rózsakertben -

Adventre koszorút együtt díszítenénk!
Oly jó volna beszélgetnünk még!

De vége van. Elillan. Ennyi volt a lét.


In memoriam Huszár Mátyásné, született Puskás Katalin - Katika fotójával

Van, amit egyszerűen képtelenség elhinni, pedig minden arra mutat, hogy a tény igaz. Ledöbbentem, de úgy igazán. Nem jönnek a szavak, csak az érzések, emlékek. Tizenhárom-tizenöt esztendeje ismerkedtünk meg a híres Netlog oldalán. Szerette, mindenkinél jobban szerette az élet adta csodákat, s egymás után érték a csapások. Először Matyika - Ő szőlította így - , a férje betegsége, majd a szerettei halála: a férje és az édesanyja, de még a kutyusa is ött fönt immáron együtt vannak Vele. 

Rengeteget Skype-oltunk, még Zsófi idején is. Segített átalakítani Zsófi egyik nem száz százalékosan sikerült videóját. Zsófi ekkor középiskolás volt. Innen próbálom behatárolni, mióta is voltunk netbarátok. Ez a barátság azonban valóságosabb volt, mint a szemtől szemben való ismerőseim zömével. 

Később aztán már telefonon is beszélgettünk, volt, hogy napi szinten. Sok-sok ugyanaz a betegségünk volt. Amikor tudott, szanatóriumokban gyógyult. Most a telefonja üzenetrögzítőre van állítva. 

Néhány esztendeje újra rátalált a szerelem. Az az igazi, ami önzetlen és feltétlen. Párjával rengeteget utaztak, s Ő mindent megörökített. Aztán Dobozról Sarkadra költözött, de a maga szerény módján nem tette közzé ezt sem. Imádta a fiát, s annak családját, s minden tőle telhetőt megadott nekik. 

Végtelenül szerény ember volt. Semmi személyes dolgot nem osztott meg magáról a Facebookon, csak videóin látszott a boldogsága, aminek nagyon örültem, vele örültem én is.

És most nem találom a szavakat. Nem hiszem el, Katikám, hogy itt a Földön soha többé nem hallom a hangod, nem találok tőled újabb bejegyzéseket, rettenetesen hiányozni fogsz, mert azon kevés ember közé tartoztál, akit nagyon szeretni lehet. 

Abban hiszek, hogy, ha az én időm is lejár, találkozunk majd, s a Te fényed is világítja előttem az utat.


Ditta






















Mátay Melinda Mária: Hagyjatok!



Hagyjatok! Hagyjatok!
Elfogyott a szufla.
Sziporka szirmaim
szanaszét a koszba.

Lemerültem, 
elmerültem,
lábamat lógatni
létszükségletültem,

Mogorva magammal
morcolom magam.
Egy életszakasznak
bizony most vége van.

Bújok a vackomba, 
s vacc-vacc, vackolva 
Vackorra rímelek,
vacak vagyok –

Így érzem.
Valagam villantni
válságos valómban
nemigen érdekes.

Takaróm testembe
tűröm, tapasztom,
magamat nyúzom,
kedvem rohasztom:

semmi és senki vagyok
se jó, se tökéletes,
se semmilyen,
egy szóra se érdemes.

Érezted Te is
így néha?
Kuckómban kucorgó
lényem, a léha:

Rezzen és reszket,
kincsem már nincsen:
mit mutassak
még Nektek? 

Üres űr zűröz
itt belül, bennem,
majd szólok,
ha kihevertem!

Most hagyjatok!
Dübög a durci:
nemsoká úgyis
meghalok.

De csendül a csend,
rezdül a rend,
rendeződnek a dolgok,
idebent.

Lesz majd erőm
megint: míg élek,
hiszek, küzdök ,
s szeretve remélek.

Ne aggódjatok!
Alszom egy nagyot,
s a holnapnak jel-
entem:  jól vagyok!    


Riba Ildikó: Hiányod



Őszönként eszembe jutsz,
mikor falevelet kavar
sziszegve, szívembe marva
kíméletlen szél. 

Kócolja hajam,
hideg kezével ruhám
alá bújva hozzám simul 

Csobogó tópart
mellett andalgok
néma vággyal,
hangtalan dalt dalolva. 

Könnyem hull
naponta sikoltva
zsolozsmázom neved. 

Felesel velem kopasz
ágon hintázó madár,
csúfolva trillázza
hittelen hiányod.
 

A kép Zulema Guerra argentín festőművésznő alkotása

Ruder Jana: Háromsorosok



Szilveszter

Ez a vonat is
a végállomásra ért
át kell majd szállnom...

*
Zokogó fákat
temetnek a kémények
könnyező füst száll...

*

Bánatránc ül a
tél arcán- havat szórna-
a Nap mosolyog...

*

Törődj másokkal
a szeretet ünnepén
legszebb ajándék...

*

Imáink mind az
égbe szállnak, hallgatják
fénylő csillagok...

*
Hiányzik a hang
ami aranyhímzés volt
lelkem brokátján

*

Havas fenyőfák
mély csendjéről álmodom:
béke erdeje...

*

Fotó: Ruzsa Dániel