Bige Szabolcs: Munkatársak /Gyárfás történet/



Jól sikerült horgászás után nekifogtunk megpucolni a halakat. Az utóbbi időben ezt a szokást vezettük be, így nem kell otthon mocskolódni. A mai zsákmány egy három kiló körüli nyurgaponty, két nagyobbacska kárász, s egy jó araszos keszeg. A horgásztanyát ügyesen berendezték halpucoláshoz alkalmas mindenfélével – asztal, folyóvíz, lefolyóvályú, kaparók, kések. Mialatt serényen dolgoztunk Gyárfás történeteivel szórakoztatott.
- Járjon a kezetek! Nekem addig jár a szám!  - szellemeskedett, de azért ő is kivette a részét a munkából. 
Íme, itt van Gyárfás története szóról szóra, ahogy ő mesélte:
„Addig idétlenkedtek a munkatársaim, míg magam álltam neki megszövegezni a jelentést.
- Icu, hova mész éppen most, amikor le akarom diktálni a szöveget? 
- Nézd, Matild ott ül a gépnél. Diktáld neki. Alig várja, hogy dolgozhasson neked. Veled. El kell mennem a doktorhoz. Mostanra adott időpontot.
- Beteg vagy?
- Szinte …
- Mi van?
- Terhes vagyok, s lehet éppen tőled!
: No, no. Ennek utána kell nézni.
- Nincs mit utána nézni, mert csak veled voltam akkor. De ne izgulj, megbeszéltem a doktorral a műtétet.
- Állj, állj, állj! Ha tőlem van, gondolom én is beleszólhatok a sorsába. Nem?
- Mondtam, ne izgulj!
- Ne menj elvétetni. Tartsd meg! Érted? Tartsd meg! 
- Te bolond vagy! – kiáltotta és zokogva az asztalra borult.
A másik szobából a munkatársak mindent láttak, de semmit nem hallottak. Így hát találgattak.
- Ez kirúgja! Kirúgja, mert el akar menni! – suttogta egyikük.
- Szadista állat! – toldta hozzá egy másik.
- Szegény, már megy is…
Meglepődve néztem a zokogó lányt, s nem értettem, mi történt hirtelen.
- Nyugodj meg!
- Hogy nyugodjak meg, mikor itt áll előttem a férfi, aki nem arra kér, hogy tétessem el a gyereket, hanem azért könyörög, hogy tartsam meg, és közben egy másik asszony férje, s én meg egy másik ember felesége vagyok. Kész őrület!
- Ne sírj, kitalálunk valamit, hogy …
- Azt találjuk ki, hogy én most elmegyek, és ide vissza többé nem jövök. És ne közeledj hozzám, ha azt akarod, hogy megszüljem ezt a gyereket! 
Ezek után a szavak után lehajtott fejjel kilépett az irodából és senkihez sem szólva elment.
Nem is találkoztunk, csak tova jó fél év múlva. Igazából nem is vele, hanem Gézával, a férjével, aki vadásztársam volt már jó pár éve. Így aztán nem volt okom meglepődni, mikor felkért, legyek születendő gyermekének a keresztapja.
- Megtisztelsz! Megbeszélem a feleségemmel, biztosan ő is örül a felkérésednek.
- Gondolom. Hiszen jó barátnők.
Na, még csak ez kellett nekem. Vajon mióta barátnők, és mit mesélnek egymásnak – rólam?
A vége mégis az lett, hogy mi vállaltuk a komaságot. A két asszony jól megértette egymást, s nekem nem maradt beleszólásom - nem is mertem! Azért rázott a hideg, ha a közelgő eseményre gondoltam, hiszen egy keresztelő nem csak annyiból áll, hogy odaállsz a pap elé és bólogatsz, hanem utána megvendégelik a boldog szülők a rokonokat, barátokat, akik jelenlétükkel megtisztelték a szertartást.  Így is történt. Ekkor láttam meg először a gyermeket. A fiamat! Borzasztó zavart lettem, szerettem volna odarohanni és az ölembe venni, de mégis csak álltam a feleségem mellett, mint a cövek, s oda se néztem. Válaszoltam a pap kérdéseire, meghallgattam a mondanivalóját, aláírtam, amit kellett és kioldalogtam az udvarra. Feleségem utánam jött, s kérdezte, mi bajom van, miért vagyok ilyen undok, udvariatlan.
- Unalmas ceremónia – motyogtam.
- Te vagy egy unalmas alak! Szedd össze magad és gratulálj a boldog szülőknek!
De hát én vagyok a boldog szülő! Én … boldog? Ettől a gondolattól, még az a kicsi nyugalmam is odalett, pedig az sem volt több egy mákszemnél. Mit csináljak? Hogy csináljam? 
- Gyere, nem illik küllőférezni! – karolt belém a feleségem, s ezzel eldöntötte a kérdést.
Szépen, engedelmesen bementem a többiek közzé a terembe, és leültem a helyemre, az asztal végén, szemben a szülőkkel. Mint keresztapától elvárták, hogy mondjak pár szót. S én mondtam is. Ölembe vettem a kisdedet és felmutattam a társaságnak.
- Mátyás névre kereszteltük e gyermeket, viselje nagy királyunk nevét, de én most egy másik Mátyásról akarok szólani. Jégtörő Mátyásról. Tamási Áron Jégtörő Mátyásáról. Ennek a jeles gyermeknek a keresztelőjéről mondanék pár okos szót. Az édesapja, hogy örök életére emlékezetessé tegye a keresztelőt azt tette, hogy hozatott egy fürösztő teknőt, s azt teletöltötte borral. Ebbe merítve keresztelte meg a fiát. Eme kisdeddel is járjunk el hasonlóan. Hozzatok ide egy képzeletbeli medencét, s töltsétek teli a szeretet borával. Ebbe merítsük bele, hogy a család óvó szeretete vegye körül, s kísérje végig életén keresztül!
Ezennel átnyújtottam a babát a keresztanyjának, azaz a feleségemnek, ő pedig beletette az anyukája féltő karjába. 
Amíg beszéltem, figyeltem a többiek meghatódottságát, s Icu szemeinek gyanús csillogását.  Könnycseppek csillogtak benne, s mikor a visszakapta kisgyermekét, ki is buggyantak, s lecsordulva a kisbaba orcáján kötöttek ki. Mélységesen meghatódtam – a gyermekhez szóló szavaim könnyet fakasztottak az anyja szeméből, mely a kisdedre visszahullt. Tökéletes keresztelő!
- Helyrejöttél kicsit? – fogott karon hazafelé menet a feleségem.
- Persze, persze! – bizonygattam a nyilvánvalót. 
- Mi volt a bajod? Most már elmondod?
- Elég faramuci helyzet. Tudod, hogy a munkatársam, a beosztottam volt a barátnőd, s miattam kellett kilépjen.
- Tudok róla. Elmondták a munkatársaid, s azt is, hogy milyen durván kirúgtad valami apró hiba miatt.
- Hogy? …


2 megjegyzés :

  1. Jól szórakoztam, meg némi feszengés is kerülgetett írásod olvastán, kedves Szabolcs! Azért a nevetni akarás győzött! Ami azt jelenti, hogy egészen jól fogtad meg a történetet... Méghogy apró hiba!... Nem csodálom, hogy Gyárfás úgy elbámult... Gratulálok a leíráshoz! :-d

    VálaszTörlés
  2. Kedves Gábor!
    Örömömre szolgál, hogy jót derültél az írásomon. A félreértések gyakran hatnak humorosan a kívülálló szemében.
    Üdv!

    VálaszTörlés