Kertész Éva: Megvertem egy orvost

 



A cím igaz. Megtörtént. A drámát Nemlétező város Sosemvolt osztályán produkáltam egy fejvesztett nő szerepében, amikor már el kellett fogadnom, hogy pillanatokon belül elveszítem a társamat, aki negyven évig első helyet töltött be az életemben.

Pontosabban nem így igaz. Már hónapok óta tudtam, hogy be fog következni, de egyszerűen nem fogtam fel, hogy ez az a pillanat.

Az én szegény betegem maga is tisztában volt betegsége súlyával, hónapok óta higgadtan taglalta, milyen változások történtek a testében, hogyan halad előre a kór, semmi esélye nincs a túlélésre, tehát nem is megy orvoshoz, maga kezeli magát. Miután fájdalmai erősödtek, háziorvosunk -, kérésemre - beutalta az említett kórházba, s ő ragaszkodott hozzá -, két héttel a halála előtt, hogy kíséret nélkül menjen a belgyógyásszal tárgyalni.

Autóval engedtem útjára, de nagyon aggódtam, hogy baja esik, pontosabban minden miatt aggódtam. Utánamentem. Kár volt aggódnom. Nem is tiltakozott, amikor meglátott. Elsorolta milyen vizsgálatokat végeztek vérén a laborban, lehetséges, hogy megoperálják, és most van itt az ideje, hogy megtudja az eredményt. Siessünk ki a folyosóra, hogy mielőbb elcsípjük az orvost. Így tettünk. Támasztottuk a falat, amikor a folyosó végén felbukkant, akire vártunk. Bizonyára sok dolga lehetett, mert nagyon vágtatott, s még közelünkbe sem ért, amikor elkezdte kiabálni, közben a férjemre mutatva, hogy „Rossz hírem van, metastazis! ” és már el is tűnt a szemünk elől.

Megdermedtem. Láttam a férjemet apróra zsugorodni. Az én erős mindent tudó férjemet az utolsó szó a földbe döngölte. Istenem, még reménykedett ez a szegény! Biztató szóra várt. Arra, hogy a műtét még segíthet rajta. Otromba doktor úrnak tudnia kellett, hogy betege szakmabeli, s remélem, sőt bízom benne, tanítják az egyetemen, hogy a legrosszabbat gyengéden, tapintatosan illik közölni a halálba menővel. Elvégre nem a Markó utca ez itt, hanem egy gyógyító intézmény.

Visszakísértem szegényemet a kórterembe, lefektettem, és elindultam megkeresni azt a vadembert, akihez volt szerencsém csatlakozni. Ekkor már forrt bennem a düh.

Nem írom le, miket mondtam neki a négy fal között, csak a lényeget. Szedje össze magát, és kezdjen el hazudni, de nagyon fürgén, mert vesztünkre, a férjemnek arra a hitre van szüksége, amit most csak ő nyújthat. A reményét követelem vissza, azt, hogy meggyógyul, ha megműtik. Nem érdekel, mit hazudik, hogyan teszi helyre azt a tapintatlanságot, ami megtörtént, mert az én betegem abba fog belekapaszkodni, amit ő közvetít most felé.  Szegény árva feje visszament naivba, s arra a hajszálra vár, amit valaki, jelesül ő, kínál fel neki.

Mit mondjak? Tisztességgel hazudott, s még azt is elintézte, hogy a sebész megműtse, holott tisztában volt a várható eredménnyel.

No látod -, mondtam a férjemnek - később, még nincs veszve semmi! Van remény!

Nála nagyobb bizalommal embert még nem toltak be műtőbe. Az életét remélte visszaperelni.

Ébredését szűkölve vártam, ám tragikumba szédült a pillanat. Elbutult, bugyuta élőlényként került ki az altatásból. Üressé, idegenné vált számára a világ. Később felnőtt fiunkkal az intenzívről is kiloptuk, s az ajtó takarásában meggyújtottunk neki egy cigarettát. Nem tudta mire való. Ő, a lánc dohányos! Mégis az a pillanat volt számomra a legmegrázóbb, amikor rádöbbentem, hogy ismer engem, csak azt nem tudja, ki vagyok. Elveszett a személyisége. Nem bírtam tovább.

Vesztemre, vesztére, a belgyógyász is akkor ért oda megnézni felébredt-e már az emberem. Akkor löktem a falhoz, s kezdtem el ütni, csépelni, miközben számon kérően óbégattam: „Mit tettek vele?”

Becsületére legyen mondva szó nélkül tűrte az őrjöngésemet, a verést, s ma már tudom, hogy semmit nem követtek el. Csak a kór fürge volt, lépett egyet. 

Hát így esett. Ma már szégyellem, bánom. Tudom, hogy nem kellett volna. Arról is meg vagyok győződve, hogy a főorvos úr rájött a helyzet fonákságára. Ma már meg is követném talán. Miattunk ne cipelje élete végéig otromba tette terhét. De, az is lehet, hogy nem is érzi annak súlyát.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése