M. Fehérvári Judit : Pessoa alteregói

 



„Megsokszorozom magam, hogy érezzem magam,

Ahhoz, hogy érezzem magam, arra volt szükségem, hogy mindent érezzek,

Túlcsordultam, nem tettem egyebet, csak túlcsordultam…”

                                                                                         (Álvaro de Campos)

 

 

 

 

Nem bízhatok a születési anyakönyvem bejegyzéseiben,

egy csecsemő vagyok, akit ott felejtettek a túloldalon…

Nem tudom, ki vagyok, azt sem, ki voltam. Szüntelen

azon gondolkodom, más voltam: nem is egyetlen ember,

hanem számtalan heteronim járkált ki és be lényemben:

a napokat átalvó Bernardo Soarez

álmodott bennem őserdőket, s bennük elfeledett

civilizációk temetőit a mohás  fosszíliák alatt. Íme, a

legimmerzívebb élményem: a Tejó csak egy röpke

átmenet a próza és a vers között hömpölyög és

megrezzennek az igék és meztelenre vetkőznek

a szavak. A Világmindenség misztériuma most

Álvaro de Campos testévé alakít át: rajtam az öltöny és kalap

nap nap után mindig ugyanaz, de ígérete Krisztus feltámadása

és a nyelvek értése, bárhol is ver ma tanyát hajómérnökként

Campos, leiskolázza Caeirót, ki versíró gyakorlatait sohasem

hagyja abba, de halálával segíti Pessoát és felszabadítja benne

a költőt, az ösztönök néma sikolyát nem úgy, mint Ricardo Reiss,

az antik hagyományok örök gondnoka, ki mégis megformálta 

a redondilha maior tiszta hangzását, de a portugál újjászületés atyja

Caierót eltemeti, Reisset Brazíliába száműzi,  s Isten ráhegeszti a

csillagok mosolyát és rézsútos esőcseppeket küld esernyője tetejére,

hogy a holdsugarak alatt érintéstöredékek simítsák simára Pessoa homlokát.

 

M. Fehérvári Judit

Debrecen, 2023. 09. 09.

 

 

Még itt vagyok. Jól van így.

Hiába hív a tenger

kagylóban gyöngynek lenni

 

 

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése