Mátay Melinda Mária: A kísérlet neve : Gyilkolás



Folyt a vérem.
Láttam az ereket.
Mozogtak le-föl,
fehér, izzó hártyák.
Fáradtan olvadt le.
Néztem, ájultam,
röhögtem rajtuk.
Mintha mindez
réges-rég
történt volna.
Az idő megzökkent,
és elbillent a tér.
Pedig még mindig
2,1 millió km/órás
sebességgel száguldunk
a Nagy Attraktor felé,
mindannyian.
Mégis
itt
a morzsalétem peremén
nem tudom
a rohanás végét,
a sínpár szűkül.
Nem látok, nem hallok
csak érzem, érzem,
belülről feszít a hang : ORDÍTS!
Állok a megállóban,
rikoltó madarak szállnak
felhők alá,
soha nem látott egekbe.
Elvágódok a peronon,
arccal neki:


„Kislányom, hol vagy?”
„Friss, zubogó reggeli szelet!”
Emberi forrásnyomokat látok,
beleragadtak az aszfaltba.
Konzumba öltöztetett
szerves húsdarabok mennek :
élettől fosztott
álarcfigurák.
Hagyjatok békén!


A Fény az alagútba veti magát,
úgysem találják meg soha többé!


Abbamaradt.


„Ne bőgj!
Nézz Rám!
Én is az vagyok.
Hosszú Gyilkolás.”


Végig ömlik a csend.
A fal valószínűleg fehér.
A betűk és szavak elmosódtak.
Az ajtó zárva.


Maradtam.


3 megjegyzés :

  1. Ez egy bipoláris versnek tűnik, noha bizonyára nem annak szánta a szerző. És meglehetősen naturális is. Az aranymetszés alapján ez a fő mondanivalója: "Emberi forrásnyomokat látok,
    beleragadtak az aszfaltba.
    Konzumba öltöztetett
    szerves húsdarabok mennek..." Azt is megkockáztatom, kissé vulgáris is az anya és a felnőtt gyermek párbeszéde. Mégis, ha személyes líraként fogjuk fel, akkor ez egy teljes vers, s ilyen értelemben nem túlírt, legfeljebb nem szoktunk hozzá az ilyen kifejezésmódhoz. A nagy Attraktor pedig akár az anya is lehet, habár szerintem mégsem galaxisra gondol a költő, amikor leírja a száguldás sebességét, hanem, akár saját kicsinységét akarja szemléltetni. Gratulálok!

    VálaszTörlés
  2. A Nagy Attraktor vagy Nagy Vonzó (The Great Attractor) használata részemről tudatos volt : arra a gravitációs anomáliára utalok, amely ezen a néven ismert és megközelítőleg valóban 2,1 millió km/órás sebességgel száguldunk felé mindannyian, az egész Tejútrendszer is, legalább is az új kutatások és számítások szerint. Ez a Világegyetem tágulásával ellentétes mozgás, amire jelenleg nincs magyarázat. Ráadásul - ez is érdekes lehet szemantikailag - a transzcendentális asztrológiában (sztem függetlenül attól, h ki mint vélekedik róla:)) is használják a Nagy Attraktort a szabad akarat, a sorsfelvállalás és az eleve elrendelés dilemmájának kiegyenlítő/esetleg fel-megoldó, gyógyító helyeként. Ez a hely segíthet az egyensúly megtalálásban, ami a gyógyulást hozza, hozhatja. Az öngyilkosoknak különösen. Szimbolikus jelentéstartalmát tekintve ezt tartalmazza sűrítve ez a pár sor, legalábbis az én szándékaim szerint. Aki meg akarja tagadni magától az életet, az általában valóban nincs a toppon. Lehet bipoláris, mélyen depressziós vagy bármi más is, mindenesetre nem egy egyensúlyi állapotban dönt így, tudatosan vagy tudattalanul. Ezt kísérli meg végigvinni, végigvezetni a vers. Sokan élnek/élünk meg ilyen kibillent lelkiállapotokat életünk folyamán, amik persze nem feltétlen vezetnek el a versben szereplő naturális/brutális cselekedetig. Aztán remélem gyógyulunk, ahogy haladunk a Nagy Attraktor felé:).

    VálaszTörlés
  3. És persze nagyon köszönöm mind a közlést mind a gratulációt, igazán megtisztelő:)

    VálaszTörlés