Hevesi Éva: Mamika




Mostanában gondolatban egyre gyakrabban kószálok szülőfalum temetőjének síremlékei között. Türelmetlenül keresek valamit, pedig tudom, az csak egy hűvös, sivár betondarab.  Szinte arcomon érzem  a temetői szél   leheletét, bámulom az elvadult orgonabokrok, öreg fák között  rejtőzködő régi sírköveket. S    ugyanúgy  látom őt magam előtt ma is, mint egykor. Sápadt,  komoly arcával, fekete ruhás  alakjával siet felém gyermekkorom csupa szív  öregasszonya,  drága anyai nagyanyám.

Kavarognak fejemben az emlékek.
A meseolvasások, a hosszú vasárnapi séták, a reggeli tejeskávé  finom íze, a  feledhetetlen közös nyaralások. Az iskolai szünidőket ugyanis  mindig vele együtt töltöttem el, rokonoknál, egy szépséges, Balaton-parti falucskában.
Gyönyörű volt akkor  még a Balaton. A homokos, kavicsos part mindenütt  terítve kecskekörmökkel, apró csigákkal, (ezekből csodálatos nyakláncokat lehetett készíteni ) a tó  iszapos fenekén   szivárványos kagylók lapultak. Lusta hullámok nyaldosták a szomorúfüzek vízbe hajló ágait.  A távolban, mint fehér  pillangók, vitorlák szálltak a szélben. Kéklő hegyek magasodtak a túlsó parton. Szerettem ott lenni. Ebéd után a rokon gyerekekkel - nagymama kíséretében - nyomban indultunk le  a vízhez játszani, fürödni, futkározni, s többnyire csak  az alkonyattal vetődtünk haza. Én persze  egyre beljebb merészkedtem a Balatonba, de azért fél szemmel mindig figyeltem Mamika törékeny alakját, ahogy kibontott kendőjével a fején, pihegve üldögélt a  part kövein  a  fák árnyékában,  s aggódva fürkészte a vizet.  Lubickolás közben nevetgélve, ugrándozva  integettem neki, hogy itt vagyok, megvagyok.
Hatodik osztály után sajnos már nem nyaralhattunk együtt, mert  tavasszal  nagymama súlyos  beteg lett. Hetekig feküdt   viaszsárga arccal,  fátyolos tekintettel  a nagyágyon,  apró teste csaknem eltűnt a párnák, dunyhák között.  Anyám egy pillanatra sem mozdult el mellőle. Édesapám előre  megmondta nekem, hogy Mamika meg fog halni. Nem tudtam sírni, csak bámultam magam elé. Mi, ketten  a húgommal  a szomszédban laktunk ezekben a hetekben, de  mindennap hazamehettem pár percre, megnézni nagymamát. Ilyenkor mosolyognom kellett. Pedig  nagyon féltem, nem akartam, hogy meghaljon, amíg ott vagyok.  Remegve csókoltam meg ráncos, eres kezét.
A fekete koporsó a szoba közepén állt. Édeskés, émelyítő szag terjengett. Csak a selyemszalagos koszorúk zizegése hallatszott a borzongató csöndben. Gyászruhás, kisírt szemű  emberek jöttek-mentek mindenfelé.  Egyszer csak édesapám meglátott, elsápadt, s  azt mondta, nem nézhetem meg a „halottat”.
Szerencse,  mert  majdnem elájultam a félelemtől,  mi lesz, ha  esetleg  majd meg kell nézni. De nem kellett. Sokáig reszkettem a folyosó sarkában, a hideg falnak támaszkodva. Hányinger kínozott. Harangoztak. Kullogtam a koporsó után én is a többiekkel. A pap a szeretetről beszélt. Sugdolóztak az öregasszonyok mellettem. Döngve hullt a föld a koporsóra. Vége, sóhajtott valaki. De én tudtam, hogy Mamika igazából nem halt meg.

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése