Három sík





- önvád

A rendelő előtt terepjáró fékezett. Jajgató fiatalasszonyt támogatott be férje. Utána tódult aggódó népes családja.
- Jaj, a karom, jaj a vállam! Megbénultam! Mozdítani sem bírom! Jaj, jaj!
Így jajveszékelt, s hangja úgy visszhangzott az egész épületben, hogy a szomszéd rendelőből ijedten dugta ki a fejét az ápolónő. Intettem, nincs rá most szükség, s vissza is húzódott.
Az asszony bal karjával szorította a jobbot, s égnek meredő szemekkel jajgatott. Volt valami hamis, valami teátrális az egész jelenetben.
- Ne nyúljon hozzá! – kiáltott rám elhárítva a vizsgálatot.
Nem volt mit tegyek, kezdtem kérdezgetni, mikor kezdődött, hogyan, milyen jellegű a fájdalom, mozgatás, nyugalom, érintés miképpen hat rá, és így tovább? Nehéz volt a válaszokból valami értelmes dolgot kihúzni. Hirtelen arra figyeltem fel, hogy a gyerekére kezd panaszkodni.
- Az a hitvány kölyke!
Ekkor megértettem.
- És ezzel a kezével vágta pofon a gyereket? – kérdeztem szigorú arccal.
- Ezzel! – válaszolta dühösen.
- Akkor, most menjen haza, és ezzel a kezével simogassa meg a gyereket, és ölelje át! – mondtam határozott hangon.
- Ha nem múlik a panasza, jöjjön vissza! – kiáltottam utána, ahogy kiviharzott az ajtón.
Máig sem jött vissza…

- szerénység

Idős hölgy mesél az életéről, gondjairól, félelmeiről, küzdelmeiről.
Sokat szenvedett, alig úszta meg a háborút, férjét korán elvesztette, árván maradt két gyermekével nehezen élt.
- Dusenka, én nem jártam dolgozni, csak otthon voltam. Rendeztem a családomat, neveltem a gyermekeimet.
- Mostanában mivel telnek a napjai?
- Írom az életemet.
- Jaj, az nagyon jó. Elfoglaltság is, meg jó, ha az ember ki tudja magából írni a keserűséget. Könnyebb utána.
- Nehéz. Nehezen megy. Nem úgy, mint régen.
- Régebben is tetszett írogatni.
- Öt könyvem jelent meg eddig. Kétszer kaptam Állami Díjat is és most szóltak, hogy egyik könyvem ajánlott olvasmány az általános iskolában.
 
- félreértés

Julikámhoz mindig munka után mentem, úgy hat óra körül délután. Legtöbbször vittem neki egy kis uzsonnát vagy vacsorát, ha úgy tetszik, mert sokszor még órák múlva is ott ültünk az asztalnál, és csipegettünk miközben nagyokat beszélgettünk. Főleg én beszéltem. Egésznapi feszültségeimet így tudtam feloldani.  Egész álló nap erre a beszélgetésre készültem.
Az utóbbi időben többször is szembe mentem a bejárati ajtónál egy kifelé igyekvő, lezser eleganciával öltözött úrral. És ez nap, mint nap ismétlődött. Kezdett egyre kellemetlenebb érzéseket kelteni bennem ez a találkozás.
Mi ez?
Forró váltás?
Nyomott hangulatba léptem be a lakásba, és beszélgetéseink is döcögősebben mentek. Inkább hallgattam, s még az étvágyam is odalett.
- Valami baj van? – érdeklődött Julikám tapintatosan.
- Nem, semmi, csak fáradt vagyok – hárítottam.
Ma délután egy 10-12 év körüli fiúcska is volt az úr kíséretében. Rám köszöntek udvariasan, és én ugyan fogadtam, de meglepődve megkérdeztem:
- Ismerjük egymást?
- Ó, bocsánat! Még be sem mutatkoztam, pedig naponta találkozunk – és megmondta a nevét, amit nem értettem.
Én is megmondtam a magamét, de szintén csak úgy dörmögve, érthetetlenül, ahogy ez már nálunk szokás.
- Ő a fiam – mutatott gyermekre – és itt lakik a házban a leányom is, Julika. Őt persze már ismeri!

8 megjegyzés :

  1. Imádom kedves Szabolcs ezeket az apró életjeleneteket, ha az ember nyitott szemmel él, sokat elraktározhat a memóriájába. Persze ha a munkája során az emberekkel van kapcsolata, még könnyebb a dolga. Ezek a történetek gazdagítják az íróember fantáziáját. A munkáséveim végén négy évig a határon dolgoztam, pénzváltó ablaknál,soha életemben nem volt ilyen szórakoztató munkahelyem, itt annyi meghökkentő eset tanúja voltam, hogy elegendőnek érzem az íráshoz. Előtte banktisztviselő voltam tíz évig, de az unalmas volt és megterhelő szellemileg.Jól szórakoztam, köszönöm Jega Ibolya

    VálaszTörlés
  2. Kedves Jega Ibolya!
    Örülök, hogy szórakoztatónak találtad az írásomat - is!
    Üdv: Szabolcs

    VálaszTörlés
  3. Az első kettő több mint remek, annyira igaz, s annyira megfontolandó a bennük rejlő erkölcsi parancs. A harmadik is nagyon tetszett!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kis villantások, melyekkel igyekeztem bevilágítani egy-egy emberi magatartás mélyébe.
      Üdv: Szabolcs

      Törlés
  4. Nagyon el vagyok bűvölve. Ilyenek vagyunk.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Szabolcs! Nagyon tetszettek az írásaid. Hozzám a szerény "nénike" és az ő személyisége áll a legközelebb, az utolsó kissé meghökkentő volt, az első "hölgy" pedig tipikus.Élvezettel olvastam mindhármat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ildikó!
      Ezeket a kis történeteket úgy loptam a mindennapok morzsái közül.
      Üdv: Szabolcs

      Törlés