Megjelenet az Agria Folyóirat téli lapszámában
Aki
tollat vesz kezébe, nyilván azzal a késztetéssel teszi, hogy gondolatokba,
képekbe sűrítve leírja különféle élményeit. Egyéni szűrőjén keresztül a
közönség elé akarja tárni azt, amit az életről, a valóságáról tart. Verset ír,
mert annak formája segíti, vagy inkább prózába önti, ami kikívánkozik belőle.
Mert hát így van rendjén: az alkotó teremt, s mint minden más művészeti ágban,
keresi művéhez a rezonáló, együtt érző, értő társakat. Tudjuk, ez az egyik
legfőbb kérdés: megvalósul-e, s milyen lesz az egymásra találás? Sok múlik az
olvasón is: ha érzékenyebb, gazdagabb a személyisége, akkor többet vesz át az
írottakból, több húron szólal meg benne, ami neki és érte szól. Az írások
szemléltetik, hogy milyen sokféleképpen lehet ábrázolni és kifejezni
világunkat. Hiszen nemcsak a tényvalóság tárgyszerű, alkotásértékű megmutatása
fejti ki hatását, hanem a képzelet működtetésével a különös érzetek, víziók
áradása, illetve ezeknek a valóval ötvözése is magával ragadhat.
Bródy
Sándor különös alakja a magyar irodalomnak. Az ő idejében illett volna
kétnyelvűnek lennie, de ő egyszerűen, csak magyar volt. Csak? Ugyan, mit
számított ez annak, aki néptanítónak készült ugyan, de mégsem fejezte be
tanulmányait, mert ő sokkal magasztosabb eszméket vallott, harcias jelleme,
szellemisége divatot teremtett az akkori irodalomban. Nem volt műveletlen,
hiszen olvasó ember volt, aki befogadta Jókai romantikákáját éppen úgy, mint
Zola naturalizmusát. Szó szerint falta a könyveket.
„Ti
könyvek, ó, ti könyvek, milyen erősek vagytok, amíg jön egy ízecske ösztön, egy
csöppnyi vér, igazi vér, és elhamvaszt, semmivé tesz, mint hitvány hamut, a
levegőbe szór belőletek ezerre menő becses kötetet!”- írja Az ezüstkecske című
könyvében, ami a magyar századvég klasszikus karrier-regénye. A könyv olvasása
közben kiderül, hogy Bródy Sándor kiválóan ismerte az egy nemzedékkel korábbi
világirodalom klasszikusait is, Stendhalt éppen úgy, mint Balzacot. Így hősei
reményekkel és illúziókkal lépnek színre, de elképzeléseik álmatagabbak,
kiábrándulásuk útja így kevésbé drámai. Ebben a regényében hárman indulnak az
életbe hatalmas célokkal, s ketten célba is érnek. A mű fordulatokban gazdag,
de az ifjonti hév nem teljesen hatja át a mű egészét.
Segítségünkre
lehetnek a versek, s a novellák és a lírai kivetülések, amelyek szokatlan
dimenziókból láttatva döbbenthetnek rá emberi minőségünkre, illetve
gondolkodtatnak el a sajnos nem kevés gyarlóságunkról. Tűnődjünk bár a
magányról, vagy a lelkiismerettel szemben álló parancsokról. Ezek az érdekfeszítő írások az élet
rejtelmeiről tanúskodnak, jelezvén a lét folytonosságát, folytatódását más
formákban, valami egészen más közegben.
Ujjaim
bögyéből
Hommage
á Bródy Sándor
Ujjaim
bögyéből írások fakadnak
mégis
csak néptanító leszek nem
hiszek
iskolákban, olvasni önmagam is
tudok,
túllépek Jókain és Zolán,
volt
pedig, ki romantikusnak és naturalistának
nevezett.
Nem tudok mit kezdeni a kategóriákkal,
sajátom
mindaz, mi letisztult bennem, ízecske
Jókai,
ösztön Zola mit értek akkor, ha jön egy csöppnyi vér
Balzactól
és Stendaltól is csak hitvány hamut örökölt
lelkem
és nem tudom, Julien Sorelt gyúlölnöm vagy szeretnem
kellene,
mert nekem semmit sem mond immár a Vörös és fekete,
hiszen
az én lelkem örök szerelemben ég, és hódolatom
a
nők felé gyermekeim számában számlálom, legkedvesebb
Hunyady
Sándor, s nem azért, mert zabigyerek, hanem,
mert
szavak forrásai indulnak az ő lelkéből is, s felismerem
tehetségét,
ó én, balga, nem is tudom, hogy képzeltem,
hogy
egy egész folyóiratot önmagam írok, de kedvem telt benne,
akár
Egerben és Gárdonyiban, ő aztán valódi írója
népnek,
fénynek és a Jövendőnek. Csillagok feszülnek
Eger
szivárványos egén és az éj, az éjek éje, mikor karácsonyt
ünnepelnek
a szépasszonyok és leányok, nem vagyok képes
betelni
szépségükkel, az egyik elmebajba hajszolt egy pillanatra,
hej,
te Erdős Renée, bezártak miattad Semmeringbe,
tiszta levegő,
Alpesi
táj, utak, hágó és önmarcangolás. Hej, szenvedély, miért
mindig
engem követsz? Mélypontok, kritikán aluli vádaskodások,
bécsi
emigráció… Mi jöhet még? Magányosság, s novellaciklus,
de
Rembrandtról. A tökéletesség keresése talán a festészetben a
legmámorosabb
pillanat, amikor munka közben hidegen néz az
ember,
de belül süt, akár a kemence, mikor még élt a gabonakereskedő
apám…
Furcsa fintora a sorsnak tönkrement, meghalt. Így van megírva
az
én sorsom is, az őrület azsúrokat fest majd munkáimra: cikkek,
novellák,
drámák… Hogy mi marad belőlem? Majd megírják a
tankönyvek,
ha érdemesnek tartanak arra, hogy megemlítsék:
Ujjaim
bögyéből kipördült a Fehér könyv, mert legszebbek a
hószínű
lapok, múló perceket ölelhet magához, s Egert, meg Gárdonyit,
és
a Jövendőt, mi termékeny talajt ad egy új folyóiratnak, minek
a
nevét minden valamire való ember ismeri: Nyugat.
M.
Fehérvári Judit
Debrecen,
2023. 09. 27.
Kedves Ditta! Elolvastam mind a prózát, mind a versed, és arra a következtetésre jutottam - amellett, hogy mindkét írásod pazar, amelyekhez gratulálok -, hogy a nagy Nyugatos íróinkat, költőinket nem becsüljük meg, s félve mondom ki, talán nem is ismerjük eléggé. Mert ki olvas, manapság, pl. Bródy Sándort? Megnézem féltve őrzött gyűjteményem, és kikerekedett szemmel látom, van az írótól öt könyvem. Kora ellenére jó állapotban. Lapozni kezdem, és elgondolkodom, hogy ki volt Bródy Sándor? Na, itt jön a képbe, kedves Ditta, a te általad nyújtott segítség - köszönöm -, igen, felkeltetted a figyelmem, olvasni kezdem B. S. könyveit. Érdemes.
VálaszTörlés