Éppen 5 éve férjemnek hivatalos szakmai útja akadt Milánóban, és lehetőségem volt elkísérni. Kevés időt, mindössze egy napot töltöttünk a városban. Délelőtt ő szellőző-és egyéb klímaberendezésekkel ismerkedett, én ezalatt a város nevezetességeivel. A látnivaló, amire leginkább vágytam,Leonardo da Vinci: Utolsó vacsorája volt.
Sajnos a freskónak közelébe sem kerültem. Senki sem világosított fel róla, hogy az óriási érdeklődésre való tekintettel két hónappal előbb be kellett volna jelentkezni a látogatásra.
Ezért gondoltam, hogy idehozom nektek ezt a híres műalkotást. És néhány mondatot róla. No meg a Santa Maria delle Grazie kolostort.
Ennek refektóriumában látható a falfestmény.
Sajnos a freskónak közelébe sem kerültem. Senki sem világosított fel róla, hogy az óriási érdeklődésre való tekintettel két hónappal előbb be kellett volna jelentkezni a látogatásra.
Ezért gondoltam, hogy idehozom nektek ezt a híres műalkotást. És néhány mondatot róla. No meg a Santa Maria delle Grazie kolostort.
Ennek refektóriumában látható a falfestmény.
Az evangéliumi jelenetet Lodovico Sforza rendelte meg a festőtől, melyet az 1495-1498-ig készített. Mérete 460cm x 880cm. A hagyományos, gyors falfestési technika, az úgynevezett freskófestés akkoriban terjedt el, Leonardo azonban nem ezt, hanem egy sokkal rugalmasabb módszert alkalmazott. Olyan festéket használt, amely rendszerint fa felületeknél volt szokás.
Az u.n. secco eljárással készült mű sajnos hamarosan elkezdett leválni a falról, ami a talajvíztől folyamatosan ázott. Ezen kívül a falat áttörték, hogy azon ajtót nyissanak, nehogy a konyhából érkező étel kihűljön, mire a barátok asztalkára kerül. A XVIII. században függönnyel takarták el, mögötte a lecsapódó pára kétszáz éven át patakzott végig rajta. Az utolsó csapást egy amerikai bomba mérte rá 1943-ban, ami a kolostorban robbant összedöntve az egész épületet és egyedül e festmény fala maradt meg a katasztrófa után.
Hétszer restaurálták és négyszer festették át az idők folyamán. A festmény jelenleg már restaurált állapotban tekinthető meg.
Az apostolok, Bertalan, ifjabb Jakab, András, Júdás, Péter, János, Jézus, Tamás, idősebb Jakab, Fülöp, Máté, Tádé, Simon hármas csoportokra osztva, Krisztus két oldalán szimmetrikusan helyezkednek el. Krisztus arca a kép középpontja. A mozdulatok, tekintetetek, épületelemek mind felé vonzzák a pillantásunkat. De egyedül Júdás néz szembe a Megváltóval. Feltételezések szerint ő Krisztus alakjától balra a harmadik apostol. Pedig az akkori szokás úgy kívánta volna, hogy az asztal végén, Krisztustól és az apostoloktól távol ábrázolja az árulót.
„Bizony mondom néktek, ti közületek egy elárul engem”. A Júdás-háromszög ezért sokkal sötétebb mint a többi, ezzel is hangsúlyozva, hogy a végzet sötét tettre jelölte.
Érdekes, hogy az egyik apostol, aki Jézus mellett baloldalra ül (János) és alakja pont ráhelyezkedik Jézus jobb oldalára, inkább hasonlít egy női alakra, mintsem férfiéra. Ezt a személyt egyes kutatók Jézus feleségének vélik.
Az u.n. secco eljárással készült mű sajnos hamarosan elkezdett leválni a falról, ami a talajvíztől folyamatosan ázott. Ezen kívül a falat áttörték, hogy azon ajtót nyissanak, nehogy a konyhából érkező étel kihűljön, mire a barátok asztalkára kerül. A XVIII. században függönnyel takarták el, mögötte a lecsapódó pára kétszáz éven át patakzott végig rajta. Az utolsó csapást egy amerikai bomba mérte rá 1943-ban, ami a kolostorban robbant összedöntve az egész épületet és egyedül e festmény fala maradt meg a katasztrófa után.
Hétszer restaurálták és négyszer festették át az idők folyamán. A festmény jelenleg már restaurált állapotban tekinthető meg.
Az apostolok, Bertalan, ifjabb Jakab, András, Júdás, Péter, János, Jézus, Tamás, idősebb Jakab, Fülöp, Máté, Tádé, Simon hármas csoportokra osztva, Krisztus két oldalán szimmetrikusan helyezkednek el. Krisztus arca a kép középpontja. A mozdulatok, tekintetetek, épületelemek mind felé vonzzák a pillantásunkat. De egyedül Júdás néz szembe a Megváltóval. Feltételezések szerint ő Krisztus alakjától balra a harmadik apostol. Pedig az akkori szokás úgy kívánta volna, hogy az asztal végén, Krisztustól és az apostoloktól távol ábrázolja az árulót.
„Bizony mondom néktek, ti közületek egy elárul engem”. A Júdás-háromszög ezért sokkal sötétebb mint a többi, ezzel is hangsúlyozva, hogy a végzet sötét tettre jelölte.
Érdekes, hogy az egyik apostol, aki Jézus mellett baloldalra ül (János) és alakja pont ráhelyezkedik Jézus jobb oldalára, inkább hasonlít egy női alakra, mintsem férfiéra. Ezt a személyt egyes kutatók Jézus feleségének vélik.
Köszönöm szépen Emőke! Sokat tanultam írásodból!
VálaszTörlés