Az Allegória Portál részletekben leközli Vasi Szabó János nagyra becsült szerzőjének egy teljes könyvét. Ezt azonban azonnal egy kritikával kezdjük, hogy így adjunk kedvet, ösztönzést és várakozást is a folyamatos olvasáshoz.
Elöljáróban leszögezném: a fantasztikus irodalom nem áll első helyen nálam, amikor
olvasnivalót veszek a kezembe.
Szeretem ellenben a klasszikus regényeket, a hagyományos elbeszéléseket, és mostanában
egyre több krimit olvasok. Természetesen, skandináv krimit.
Vasi Szabó Jánost nem ismerem személyesen. Egy-egy könyvünk néha egymás mellett tűnt
fel valamelyik könyves webshop kínálatában, illetve közös kiadónál is jelentek meg köteteink.
Innen a „virtuális” ismeretség, ami nemrégiben kicsit szorosabbá vált azzal, hogy egy általa
szerkesztett irodalmi tárgyú honlap meghívott „vendégszereplője” lehettem, jóvoltából pedig
néhány írásom meg is jelent ott.
A gesztust viszonozva határoztam el, közelebbről is igyekszem megismerni Vasi Szabó János
írói munkásságát, megszerzem valamelyik nyomtatott könyvét, és elolvasom. A kíváncsiság
hajtott, de hamar lelombozódtam, mivel papíralapon nem jutottam hozzá a köteteihez.
Ekkor ajánlotta fel János, hogy elektronikusan rendelkezésemre bocsátja a Dentaku-t, amit
örömmel elfogadtam.
A szóban forgó, 2020-ban megjelent könyv bevezetésében elhangzott „figyelmeztetés” -
Többé-kevésbé fantasztikus történetek - majdnem meghátrálásra késztetett, de belevágtam az
olvasásba.
És ahogy végig futtattam szemem az első sorokon, azonnal rögzült bennem: a szerző remekül
fogalmaz. Gördülékenyen, élvezetesen, színesen. Az érdeklődésemet egyre jobban felcsigázta
maga a kötet, illetve a kiadványban található, 14 címen szereplő, „többé-kevésbé fantasztikus
történet”.
Az olvasás során feljegyzéseket készítettem, a számomra legérdekesebb fordulatokat,
gondolatokat, jelzős szerkezeteket kiemelve, mert mindenképpen szerettem volna
visszajelezni a szerzőnek, megosztani vele a benyomásaimat, összefoglalni a véleményemet.
Hát lássuk.
Számomra a fantasztikum azt jelenti, hogy az ilyen témájú írások nem valós eseményeket,
történéseket rögzítenek, ami aztán vagy elnyeri az olvasó tetszését vagy nem. Függvényében
annak, mennyire különlegesek, szokatlanok a „kitalációk”, mennyire csigázzák fel az
érdeklődést.
Vasi Szabó János valami egészen különleges megoldást talált ki: úgy elegyíti a valóságot az
képzeletbeli világgal, a napi történéseket, a közelmúlt eseményeit egy - meg nem történt, de
akár valóságossá is válható - elképzeléssel, hogy az hihetőnek tűnik.
És mivel erősíti meg ezt a hitelességet?
Hát úgy, hogy a kitaláltak mellett - zuhanyhíradó -, belesző a szövegbe a valóságban is
meglévő szervezeteket, elnevezéseket - Népköztársaság, Brezsnyevi SzU, vasfüggöny,
elvtársnő -, tárgyakat - Galaktika újság, Fütyülős barack, Tökipompos -, közismert
helyszíneket - Jászság, Víziváros, Grósz Károly utca, Piros Pipacs vendéglő -, márkákat -
Videoton -, nézett TV műsort - Denver klán -, gépjármű típusokat - Ikarusz, Trabant -, vagyis
csupa olyan dolgot, ami életszerűvé teszi a leírtakat.
Politikai jártasságára, tájékozottságára jellemző, hogy - hőseit szócsőnek használva -, a
véleményszabadságra alapozva, állást foglal konkrét politikai kérdésekben, amikor pl. Soros
kerül szóba, vagy az „ellenzéki összefogás a radikális jobboldallal” szerepeltetése esetében.
Egy helyen a „megosztott újságírói társadalomról” ír, illetve említést tesz arról, hogy „a
világsajtó kemény kritikát adott a nacionalista hantázás tekintetében”.
A szerző megalapozott tudásról, széleskörű ismeretekről tesz tanúbizonyságot pl. Daniken,
Greenpeace vagy Csernobil említésével, amely szereplőről, eseményről vagy helyszínről
valósághű körítésben tesz említést, úgy jeleníti meg.
Hasonlóképpen érdekes, egyben találó szókapcsolatokat használ, amikor nemzetiségeket,
nációkat jellemez: göcseji magyar, tolnai sváb, csatári krabót stb.
A néhol fellelhető szlenget is a ”helyén” használja, a különböző szakmákban való jártassága
pedig kivételes tudásra és ismeretgazdagságra utal.
Ha már gazdagságról beszélünk, akkor feltétlenül ki kell emelni, hogy szókincsét tekintve
Vasi Szabó János akár igazi „nyelvújító” is lehetne, mivel nem csak a könyvben szereplő
számos fantasztikus tárgyra, elektronikai berendezésre, járműre lelt találó elnevezést, de
időnkénti szófordulatai is egyediek, érdekesek - testölelő lépés = nagy lépés -, néhol pedig,
mondhatni, meghatóan szépek, pl. két fehér ujj = templomtorony.
Megragadó tájleírásokat, különleges jelzőket, hasonlatokat használ, úgymint a következő
idézetben: „Isten arcának szomorú ráncai: szikkadt erdők, kiszáradt folyók…”
Jó néhányszor valós helyszínen, de más közegben említi a napi vagy a közelmúlt politikájába
ágyazott eseményeket - pl. Mostar lángokban állt -, vagy nyilvánít - lehet, hogy nem egységes
megítélés alá eső - véleményt: ”számos tömeggyilkosnak szobrot emelt a hálás utókor”.
A fentiekből is adódóan, az olvasó számára világossá válik, hogy a kötet szerzője igen
széleskörű ismeretekkel, nagyfokú intelligenciával rendelkezik, egyben a világnézeti
beállítottsága is - a megfogalmazott történeteket illetően - egyértelműen meghatározott.
Egy letűnt korszak ismert, mélyreható társadalomkritikát megfogalmazó szlogenje is
visszaköszön az egyik írásban: „Éljen az új főtitkár - kenyéren és vízen!”
Remek környezeti és tájleírásokat találunk a kötetben, amelyek szinte leképződnek,
megjelennek az olvasó szeme előtt.
A személyleírások is nagyon érzékletesek, színesek, sőt, az egyik novellában a szemfüles
olvasó a szerző névjegyére - V.Sz.J. - is rátalál, egy újságíró képében.
Nem egy helyen, a könyv írója véleményt is nyilvánít, ami vélhetően a sajátja. Ilyen pl. a
cigánytelep leírása, ahol a kiközösített szereplőt megszólaltatva, a következő szavakkal ad
hangot a magánvéleményének: „Nem garázdák, csak mások vagyunk, és élni szeretnénk.”
A könyvben olvashatunk még űrháborúról, „időrengésről”, amely az adott írás szereplőjét az
új világba sodorja, konkrétan Európa szívébe, a Duna vonalában. Itt nem kell sokat találgatni
a helyszínt illetően.
Aztán hogy - ebben az „új világban” - a mozi, színház helyett, sportesemények zajlanak,
ugyanakkor megmarad a - karácsonyra emlékeztető - Szerelmesek napja, amiből az a
végeredményben pozitív következtetés is levonható, hogy akárhogy is változik a világ, az
emberek alapvető morális fóbiái, kötődései megmaradnak.
Talán elvárható lenne, de higgyék el, nem lustaság az oka, hogy egyik novella konkrét
tartalmának ismertetésébe se megyek bele.
Inkább azt javaslom, hogy akiben a fentiekben megfogalmazott véleményem alapján
feltámadt a kíváncsiság, és érdekli ez a saját műfajában is megkülönböztetetten érdekes
írásgyűjtemény, az az internetről töltse le.
Olvassa el, gondolkozzon el a benne foglaltakon, mert érdemes. Új távlatokat nyit, és új
megvilágításba helyez számos avítt elvet, érvet és véleményt.
Jánosssal 2009 óta írunk együtt. Még az azóta a feledés homályába merült Csillagszemeken ismerkedtünk meg. Már akkor is kitűnt emocionális érzékenységével, különös hőseivel, s azzal, hogy a sci-fi meghatározó szerepet kapott írásaiban. Miként Mester Györgyi is írja, János szereti vegyteni a valóságot és a fikciót. Miért? Így a legkönnyebb megfogalmaznia véleményét a mai magyar társadalomról, saját ideológiai álláspontjairól, s leginkább arról, hogy a közeli vagy távoli múltban mindezek hogyan hatottak az egyes egyénekre. Én sem vagyok sci-fi rajongó, de az ő írásainak sodrása van, s mindig elolvasom őket, s el is gondolkodom egy-egy művének inspiráló tartalmán. Szóval, belevágok, ahogyan tudok, s szerintem, én is leírom véleményem. Gratulálok Mester Györgyinek is!
VálaszTörlés